Samarbejde er nøglen til bæredygtige virksomheder

Flere og flere virksomheder involverer sig aktivt i at påvirke samfundsudviklingen på en måde, der sikrer deres fremtidige forretningsgrundlag. De nøjes ikke med at håbe, at de også i fremtiden har en veluddannet og sund arbejdsstyrke til deres rådighed – og at der findes kunder, som er interesserede i at købe deres produkter. De tager sagen i egen hånd og samarbejder med NGO’er, leverandører og lovgivere fra det samfund, som de er en del af og skal leve af i fremtiden.

Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review, Boston Consulting Group, og United Nations Global Compact.

Rapporten, der bygger på en survey-undersøgelse med 2.587 virksomhedsledere fra hele verden, viser, at de i stigende grad er bevidste om, at deres virksomheds succes og langsigtede overlevelse er afhængig af, at de kan producere varer og ydelser i en verden, som også er økonomisk, socialt og økologisk levedygtig i morgen.

Ingen kan skabe bæredygtige løsninger alene

90 pct. af de adspurgte ledere mener, at deres virksomhed er nødt til at række ud til andre for at tackle de stadig større bæredygtighedsudfordringer, verden står over for. Se figur 1.

[graph title="??Virksomheder samarbejder" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0cb41-next2.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/55f60-next2.png" text="Ni ud af ti virksomhedsledere er enige i, at det er nødvendigt at samarbejde om bæredygtige løsninger."]Kilde: MIT Sloan Management Review / Boston Consulting Group. [/graph]

Virksomhederne indgik sidste år rekordmange partneraftaler med f.eks. akademiske institutioner, lokale myndigheder og NGO’er. Og mange forventer, at der vil komme endnu flere af den type samarbejder i fremtiden.

F.eks. byder virksomheder i stigende omfang ind med ressourcer og løsninger på uddannelsesområdet for at sikre en veluddannet arbejdsstyrke. Siden 2001 har det globale teknologifirma Dell investeret næsten 500 millioner dollar i uddannelsesprojekter over hele verden gennem partnerskaber med både frivillige organisationer og markedsaktører, som selv er afhængige af en veluddannet befolkning, såsom forlag og internetudbydere.

Bestyrelsen skal med ombord

Rapporten viser, at jo mere en virksomheds bestyrelse engagerer sig i et samarbejde og superviserer forløbet, des større chance er der for, at samarbejdet bliver succesfuldt.

Men kun 22 pct. af lederne tilkendegav, at deres bestyrelse var aktivt involveret i at udvikle og eksekvere virksomhedens bæredygtighedsindsats.

Rapporten udpeger flere forklaringer: Mange bestyrelser er usikre på de økonomiske konsekvenser af nye typer satsninger, nogle bestyrelsesmedlemmer savner viden om området, og bestyrelser har stadig en tendens til at satse på projekter, der giver hurtigt udbytte for virksomhedens aktionærer.

For at imødegå udfordringer som disse har sportsgiganten Nike længe haft et ekspertpanel, der guider bestyrelsen gennem alle skridt hen imod en mere bæredygtig forsyningskæde. Det øger bestyrelsens kompetencer på området og gør dem fortrolige med en mere langsigtet og bæredygtig forretningstænkning. 

Den type transformation er vigtig, hvis bæredygtighed skal blive et grundlæggende princip for hele virksomhedens samspil med den omverden, som den er afhængig af.

Kilde: “Joining Forces. Collaboration and Leadership for Sustainability”, MIT Sloan Management Review, The Boston Consulting Group og United Nations Global Compact, januar 2015.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu