TDC’s Pernille Erenbjerg satser alt på et bræt

TDC’s fusion med MTG er en nyskabelse i Europa, men topchefen Pernille Erenbjerg betaler en høj pris, og risikoen for skibbrud er stor.

Henrik Ørholst

Der er en strategisk logik i at gennemføre en ændring af forretningsmodellen. Det er svært at tjene penge for TDC.

Topchefen Pernille Erenbjerg har ikke en nem opgave med at stå i spidsen for en koncern, hvor det har været mere end svært at indfri aktionærernes forventninger om et stabilt afkast.

Der er brug for, at der bliver fundet nye indtægtskilder i takt med, at de traditionelle falder bort. Opkøbet koster 15 milliarder kroner. Det er den pris, som TDC vil betale for at bremse kundeflugten og styrke indtjeningen.

Aktiekursen på TDC styrtdykkede med ti procent, da nyheden om fusionen med svenske MTG ramte aktiemarkedet. Det skete på trods af, at pressemeddelelserne og opslagene på de sociale medier var fyldt med rosenrøde ord.

I 2017 var der 80.000 tv-kunder, som vendte ryggen til TDC, og 62.000 kunder, der både havde internet og tv, smuttede også. Samtidig er der flere og flere af kunderne, som vælger mindre tv-pakker. 35,3 procent af kunderne har i dag den mindste pakke. For et år siden var det 32,5 procent.

TDC-topchefen var hurtigt ude med budskabet om, at TDC og MTG er et godt match. TDC køber leverandøren af indhold og praktiserer dermed den klassiske strategi med at foretage baglæns integration.

Dermed bevæger Pernille Erenbjerg sig ud på et nyt område, hvor det ikke nødvendigvis er de samme spilleregler, hun kender fra tidligere. Her er det positivt, at topchefen for MTG, Anders Jensen, indtræder på posten som vicekoncernchef. Han vender således tilbage til moderskibet TDC, hvor han var ansat indtil januar 2014.

Det bliver afgørende for den fremtidige succes, om det nye makkerpar er i stand til at fastholde momentum. Det er ikke ligefrem fordi, historiebogen er fyldt med eksempler på succesfulde fusioner. Ofte viser det sig, at kulturforskellene er så store, at det ender med, at de overtagne medarbejdere forlader virksomheden.

Samtidig er de store udenlandske streamingtjenester Netflix og Amazon med til at skærpe konkurrencen. Deres forretningsmodel er karakteriseret ved stor volumen, hurtigt vækst og lav indtjening. Det betyder, at konkurrencen i fremtiden vil blive endnu hårdere end på det nye marked, som TDC kaster sig ud i.

Tilbage til fortiden

Tilbage i 2014 købte TDC Get, som er Norges næststørste kabel-tv-virksomhed. På det tidspunkt meddelte den daværende topchef, Carsten Dilling, at man ikke længere så sig selv som en televirksomhed men en underholdningsvirksomhed.

Derfor skruede man ned for Sverige, hvor man solgte forretningen. Med købet af MTG er man således tilbage med en nordisk strategi. Med det valg er et køb af TV 2 skubbet længere ud i horisonten. TDC har ikke nok penge til at skrive endnu en gigantcheck.

Det var for TDC et valg mellem en national dansk strategi, hvor et køb af TV 2 havde været en oplagt mulighed, og en nordisk strategi. Det er dog ikke sikkert, at TDC nogensinde ville få lov til at købe TV 2. Der vil med stor sandsynlighed være udfordringer med konkurrencemyndighederne ved et sådant projekt, da TDC og TV 2 tilsammen ville blive alt for dominerende på det danske marked.

TDC er med dette strategiske skridt et af de første teleselskaber i Europa, som har valgt den strategi med at købe sig til indhold. Flere af de store amerikanske teleselskaber har valgt at kaste sig ud på den samme vej. AT&T, Comcast og Verizon har købt Time Warner, CNBC, AOL og Yahoo. En strategi, som har haft mange udfordringer undervejs.

Brud med strategien

Pernille Erenbjergs offensiv med at ændre på forretningsmodellen er et afgørende brud med den hidtidige mere traditionelle forretningsstrategi med et stærkere kundefokus og løbende tilpasninger af organisationen. Med MTG-fusionen kommer der flere produkter på hylden, men det er ikke sikkert, at det vil styrke positionen på et meget svært marked.

Kundeloyaliteten er udfordret, for der er ikke de store omkostningerne forbundet ved at skifte teleselskab. Det gælder uanset, om det er virksomheder, organisationer eller private. Der er mange lavprisselskaber, som underbyder markedet. Bl.a. klarede Tjeep ikke den hårde konkurrence, og de gik konkurs. Også streamingtjenesterne har udfordringer med at holde på kunderne.

På den baggrund er købet af MTG en overraskelse. For de fleste aktionærer ville det bedste valg stadig være, at TDC lod sig opsluge af en større europæisk gigant. Sidste år steg kursen voldsomt i forbindelse med rygterne om, at et hollandsk teleselskab ville overtage TDC. Det skete ikke. Et andet kritikpunkt har været den høje pris, som TDC har betalt, og det er med til at løfte overliggeren endnu mere for forventningerne til indtjeningen i TDC.

Kundetilfredshed er ikke god 

Den store sten i skoen hos TDC, og dermed Pernille Erenbjerg, er kunderne. Ikke mindst de private stemmer hårdt med fødderne, når de får bedre tilbud. Det vigtigste for TDC er at få skabt så høj kundetilfredshed som muligt på alle områder.

Hvis man har utilfredse kunder, og der ikke er udsigt til en forbedring, så gælder det for alt i verden om at undgå en priskrig. For en gigant som TDC koster det dyrt. Og lige nu er der udsigt til priskrig på alle fronter.

Ved fusionen med MTG satser Pernille Erenbjerg hele butikken på at få vendt skuden for alvor. Hvis ikke det lykkes, vil hendes tid som topchef hurtigt løbe ud. Det er ikke nemt at sidde i den stol på Teglholmen i Sydhavnen i København.

Den nye gigant, TDC/MTG, er et voldsomt sats. Går fusionen godt, rykker Pernille Erenbjerg til gengæld op i toppen af headhunternes liste over de foretrukne kandidater.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu