Thomas Borgen: ”Næste fase er at blive den bedste bank”

Danmarks største bank har ændret sig markant i de tre år, Thomas Borgen har siddet i chefstolen. Omstruktureringer og færre ansatte, og antallet af filialer er styrtdykket. Men Danske Bank har omsider fundet melodien med fokus på innovation, kundetilfredshed og et fornuftigt afkast til aktionærerne.

Det var midt i en rigtig svær tid for Danske Bank. En tid med møgsag efter møgsag. Kunderne var sure over filiallukninger. Der var stadig massive tab i bøgerne efter det fejlslagne opkøb i Irland, og på mærkelig vis syntes hver sag at få en hale af politikere og eksperter klar til at kritisere Danske Bank for det ene og det andet. Heller ikke bankens aktionærer var tilfredse med udviklingen i banken.

I bankens bestyrelse vidste man godt, at banken var i en ringe forfatning. Bankens situation var forretningsmæssigt dårligere, end det umiddelbart tog sig ud for den brede offentlighed. Banken havde under finanskrisen lånt 26 milliarder kroner af den danske stat til en høj rente. Hertil kom stadige nedgraderinger fra kreditvurderingsbureauer, som betød dyrere funding end for de nordiske bankkonkurrenter. Samtidig var der likviditetsudfordringer og en udfordret kapitalstyrke.

Bestyrelsen havde forsøgt at løse problemerne ved at udskifte den mangeårige topchef Peter Straarup. Men under rekrutteringsprocessen var det kommende skifte blevet lækket til pressen, hvorefter den stolte Straarup selv meddelte sin afgang. Det var uheldigt. Tillige var rekrutteringsprocessen endt med, at kun bankens egen formand, Eivind Kolding, var tilbage som kandidat til topchefposten. Alligevel endte han med at få bestyrelsens opbakning til at tage det svære job. Det viste sig at være en fejl.

Login