Topcheferne træder ud af rampelyset

Topcheferne vil blive mere usynlige i fremtiden. Der er et paradigmeskifte på vej inden for ledelse, hvor der vil komme mere fokus på de indre linjer, skriver Henrik Ørholst.

Tiden er ved at rinde ud for topchefer med store armbevægelser og stor synlighed uden for virksomheden.

Da Niels B. Christiansen tiltrådte som CEO for LEGO i oktober sidste år, overtog Kim Fausing jobbet som topchef for et af dansk industris flagskibe, Danfoss.

I modsætning til sin forgænger har Kim Fausing ikke ret mange bestyrelsesposter. Han er medlem af bestyrelsen i SMA Solar Technology AG i Tyskland og i Hilti AG i Lichtenstein. Han var også formand for en anden stor industrivirksomhed, VELUX, men her nåede han kun tre måneder i stolen, før han valgte CEO-posten hos Danfoss.

En formandspost i en stor virksomhed kan være tidskrævende. Siden Fausing overtog topposten i den sønderjyske industrivirksomhed, er resultaterne blevet endnu bedre.

Et tilsvarende mønster kan man se hos B&O, hvor Henrik Clausen i 2016 afløste Tue Mantoni som CEO. Den nye direktør holder lav profil over for omverdenen for i stedet at have fokus på eksekvering og resultater. B&O er nu inde i en gunstig udvikling, hvor resultatet er blevet markant forbedret under den nye direktør.

Chr. Hansen er en virksomhed, hvor topchefen heller ikke er kendt for sine store armbevægelser. Det er en solid aktie, som siden midten af maj er steget med over ti procent. Endda uden de store nyheder. Den succesfulde hollandske administrerende direktør, Cees de Jong, meddelte i slutningen af sidste år, at han ønskede at fratræde for at få mere tid til familien.

Det skete 1. juni i år, hvor Mauricio Graber, som kommer fra schweiziske Givaudans division for smagsstoffer, Givaudan flavours, overtog den daglige rorpind for fødevareingrediensvirksomheden. Mauricio Graber har været medlem af Givaudans koncernledelse siden 2006.

Pointen er, at direktørskiftet er foregået stille og roligt uden larmende meldinger eller anden ’støj’ fra den nye direktør, der ville kunne påvirke den ro, der kendetegner Chr. Hansen. Graber har heller ikke været ude med budskaber om ændringer af strategien. 

Den stille spanske topchef

Men det er ikke kun i Danmark, at de rolige topchefer skaber bemærkelsesværdige resultater. En gang om året offentliggør Harvard Business Review en oversigt over de 100 bedste topchefer i verden. I 2015 og 2016 var det Novo Nordisks Lars Rebien Sørensen, som modtog den fornemme hæder som verdens bedste administrerende direktør.

Og i november 2017 var det så spanieren Pablo Isla, der er CEO for Inditex, moderselskabet for detailhandelsvirksomheden Zara, som indtog den fornemme førsteplads.

Pablo Isla tiltrådte som topchef i 2005, og siden er det lykkedes at skabe en global virksomhed, der i gennemsnit åbner en ny butik hver dag. Samtidig er Inditex’ markedsværdi syvdoblet i løbet af det tidsrum, og det er nu Spaniens mest værdifulde virksomhed.

Pablo Isla er heller ikke en leder med store armbevægelser. Medarbejderne betegner ham som nærmest genert og afslappet. Han holder sig i det hele taget ude af rampelyset. Islas lederstil er præget af 1980’ernes mest hotte ledelsestilgang, management by walking around, og han undgår så vidt muligt formelle møder.

Desuden deltager han heller ikke i butiksåbninger eller andre ting, som ellers ville være naturlige for en topchef. Hans største ledelsesfortjeneste er, at han har formået at fastholde den mindre virksomheds iværksætterkultur, selv om Inditex er blevet en af verdens helt store detailvirksomheder.

For lige at runde Harvard Business Reviews rangliste af er verdens rigeste mand, Jeff Bezos fra Amazon, ’kun’ nummer 71, og dermed overgås han med længder af to topchefer for danske virksomheder, nemlig Lars Rasmussen fra Coloplast, der er nummer 15, og Vestas’ Anders Runevad, der indtager syttendepladsen. De er begge topchefer, der har mere fokus på resultater end på at tale om svulstige planer. 

Der er et paradigmeskifte på vej inden for topledelse, hvor en mere tilbagetrukket lederstil bliver stadig mere fremherskende. Der skal fortsat kommunikeres med ejere og andre interessenter, som kan gøre en forskel for virksomheden, men det bliver i højere grad på virksomhedens præmisser. I stedet for fokus på CEO-præstationen er det nu holdpræsentationen, som er i højsædet. Den tendens vil blive stærkere og stærkere. 

God ledelse er ikke noget, man fortæller om i medierne. Det er noget, som foregår på de indre linjer. Ledelse er handling og ikke snak. Det gælder både i toppen og hos lederne, som sidder i maskinrummet. 

De succesfulde topchefer er diskrete og tilbagetrukne. De overlader med glæde rampelyset til andre. Det vil også udfordre erhvervsjournalistikken, der kommer til at arbejde under andre betingelser end hidtil.



Henrik Ørholst

Erhvervskommentator på Mandag Morgen, hvor han analyserer tendenser i dansk og internationalt erhvervsliv. Redaktør på VL Nyt og ekstern lektor ved CBS.

LÆS MERE
Forrige artikel Når et samfund går i stå Når et samfund går i stå Næste artikel Amazons dominans udfordrer LEGO Amazons dominans udfordrer LEGO