Udenrigsministeren forbereder ny eksportstrategi: ”Vi skal fokusere bredere”

Inden årets udgang vil udenrigsminister Kristian Jensen (V) fremlægge en ny eksportstrategi, som skal lægge linjen for Danmarks eksportfremmeindsats frem mod 2020. Den vil ifølge ministeren være et endeligt farvel til den BRIK-strategi, man har forfulgt de seneste år. ”BRIK er slet ikke blevet den succes, vi havde forventet. Den eksportvækst, vi troede ville komme i de fire lande, har kun Kina kunnet levere på. Derfor har vi i dag et klart ønske om at lave en bredere indsats, hvor vi fokuserer på flere lande,” siger Kristian Jensen.

De sidste 15 år har Udenrigsministeriet satset hårdt på at hjælpe danske virksomheder med at erobre de russiske markeder. Danish Crown skulle sælge flere pølser og mere bacon til Rusland. Rockwool skulle isolere de russiske huse. Og Carlsberg skulle få russerne til at drikke øl i stedet for vodka. Udenrigsministeriet arrangerede handelsfremstød på stribe til det gamle zarrige til skåltaler om, at de uindfriede potentialer for dansk eksport var enorme og lige til at samle op for danske virksomheder.

Men så spændte Vladimir Putin og Krimkrisen i 2014 ben for det danske væksteventyr i Rusland. En geopolitisk krise har siden skabt svære vilkår for mange udenlandske virksomheder, som har lidt store tab på de russiske markeder de seneste år. Mest åbenlyse er Carlsbergs store problemer med deres russiske storsatsning, der i sidste uge igen kunne læses i selskabets regnskaber. Læs også interview med Carlsberg-direktør Cees ’t Hart.[graph title="Skuffende eksport til BRIK-lande" align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/protected-files/2016/03/AFE_Fig01_Skuffende-eksport-til-BRIK-lande.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/protected-files/2016/03/AFE_Fig01_Skuffende-eksport-til-BRIK-lande.png" caption="Figur 1 " text="Udviklingen i dansk eksport til BRIK-landene har langtfra levet op til forhåbningerne om at øge vareeksporten til vækstmarkederne med mere end 50 pct." ]Kilde: "Afmatning i BRIK-landene kan koste danske job”, AE, 2015.[/graph]

Men det er ikke blot på det russiske marked, at danske virksomheder har brændt fingrene de seneste år. Alle fire lande i Udenrigsministeriets BRIK-strategi – Brasilien, Rusland, Indien og Kina – har haft svært ved at leve op til de danske vækstdrømme. Se figur 1.

Login