Vækstguruen Shomit Ghose: Teamets kvalitet afgør funding

Shomit Ghose ser på to ting, når han vurderer en ny startup. For det første skal virksomheden være i et felt, som han tror på bliver stort i fremtiden. Dernæst skal teamet bag være stærkt og af høj kvalitet.
Marianne Kristensen Schacht

At sætte det rigtige team i en ny virksomhed er som at finde en livsledsager. Det er et af de mest komplekse match mellem mennesker. Men når det lykkes, opstår der magi, og verdenen åbner sig i bogstaveligste forstand. Shomit Ghose er partner i den Silicon Valley-baserede venturevirksomhed ONSET Ventures, og han er ikke i tvivl om, at en virksomheds succes afhænger af de folk, der er i selskabet. Som investor ser han på to ting, når han vurderer en ny startup. For det første skal virksomheden være i et felt, som Ghose tror på bliver stort i fremtiden. Dernæst skal teamet bag være stærkt og af høj kvalitet.

”I dag tager det godt 7 år fra den første funding til et salg eller en børsnotering. Det er meget lang tid. Derfor vælger vi med omhu og med stort fokus på teamet. Vi ved, at vi skal være tæt på dem i mange udfordrende situationer i rigtig mange år. Det er lidt ligesom at blive gift,” siger Shomit Ghose. ”Det er teamets kvalitet, der afgør, hvem der løber med venturepengene.”

For Shomit Ghose er et stærkt team et hold med stærke kvalifikationer inden for et bredt sæt af kompetencer.

”I Silicon Valley kommer alle nærmest med en universitetsgrad fra MIT eller Stanford som minimum,” fortæller han.

Og så har de gode professionelle kvalifikationer. De fleste har været entreprenører før og er skarpe på, hvad tidligere udfordringer har lært dem. Og de har store visioner.

”Alt for mange entreprenører fejler, fordi de ikke tænker bredt nok, ikke er modige nok og ikke har ambitioner nok. Det er en stor fejl, når danske iværksættere kun tænker i det skandinaviske eller nordeuropæiske marked. Hvis en amerikansk CEO sagde til mig, at han har udviklet et produkt kun til det amerikanske marked, så ville jeg fyre ham på stedet. Der skal være worldwide scalability fra første dag,” siger Shomit Ghose og henviser til den stribe af digitale successelskaber som LinkedIn, Twitter, Google, Airbnb og Facebook, som Silicon Valley har fostret, og som alle står bag tjenester, der kunne benyttes over hele verden fra den dag, selskaberne gik online.

Først og fremmest skal et godt team dog være stærkt nok til at kunne omsætte den turbulente markedsvirkelighed til at blive klogere og bedre.

”Hver ny dag er skræmmende for en entreprenør. Ting ændrer sig dagligt. Du vågner en morgen, og en stor virksomhed har overtaget det meste af dit marked, og en god kunde er gået over til konkurrenten. Der er mange skræmmende situationer hver dag. De, der overlever, er stærke nok til også at engagere sig i nedturene og lære af dem,” siger han.

Shomit Ghose fortæller, at det ikke bare er i Danmark, at afstanden er enorm mellem antallet af nystartede selskaber og de få, der ender med at skabe vækst og nye job. I USA får mere end 70.000 virksomheder hvert år investeringer fra business angels. Men kun omkring 1.000 af dem når videre til at få første runde af venturekapital.

”Hele den filtrering afhænger af teamets kvalitet. Vi udvælger kun de bedste blandt de mange,” siger han.

Hans råd til danske startsups lyder, at de skal tænke globalt fra dag et.

LÆS OGSÅ: Succesfuldt iværksætteri er en holdsport


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu