Vækstudspil udløser ingen dansk Tesla

Regeringens vækstudspil målrettet mod fremtidens vækstvirksomheder er et skridt i den rigtige retning. Men forslagene skal være langt mere potente og ambitiøse, hvis de skal forandre noget, lyder det fra erfarne vækstpraktikere.

Danmark skal have 32 nye giganter med mere end 1.000 ansatte inden 2020. Sådan lød den ambitiøse melding i det tidlige forår fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V). Hvordan det ambitiøse mål skal indfries, blev henvist til dette efterår. Og i sidste uge landende så vækstudspillet ”Et stærkere Danmark” som en del af regeringens 2025-plan. Umiddelbart udløser de mange forslag begejstring blandt de praktikere, der til daglig er vidner til, at fremtidens nye Novo Nordisk eller Pandora bliver solgt til udlandet eller bliver børsnoteret uden for Danmarks grænser. Men det bliver ikke de forslag målrettet mod iværksættere og vækstvirksomheder, der kommer til at realisere erhvervs- og vækstministerens ambitioner om et dansk Tesla, Google, Facebook eller tilsvarende nyere vækstgiganter, lyder det.

”Der er rigtigt gode spor i udspillet. Men forslagene skal være mere potente, man må godt blive mere ambitiøse. Dette er i bedst fald en catch-up plan, der bringer os på niveau med mange lande, men den katapulterer os ikke ind i den nødvendige top,” lyder dommen fra adm. direktør Jannick Nytoft i DVCA.

Samme toner lyder fra Christian Frigast, der er managing partner i kapitalfonden Axcel: ”Det er en lang række af rigtig gode initiativer, der vil starte toget i Danmark og kunne få det op i fart. Man kan godt diskutere, om det er ambitiøst nok alle steder, mendet afspejler nok det muliges kunst med den måde Folketinget er sammensat på.”

Også Jesper Jarlbæk, der er formand for Danish Business Angels, er overordnet positiv, men savner vingesus.

Login