”Verdens lykkeligste organisation! Har I tabt sutten?”

KOMMENTAR: Hvis du vil udvikle din organisation, er du nødt til at hjælpe medarbejderne med at styrke deres selvbevidsthed og velvære. Det er på én gang den vanskeligste, mest komplekse og mest givende ledelsesudfordring, du vil møde.

Overskriften er ikke noget, jeg har fundet på. Det var den reaktion, jeg fik, da jeg fortalte en ven om den ambition, vi har hos os i Valcon: Vi vil faktisk være verdens lykkeligste organisation.

Og vi har hverken tabt sutten eller fundet de vises sten. Men vi har kigget nøgternt på, hvad det kræver af os som organisation, hvis vi skal levere de ydelser og skabe den værdi, vi gerne vil.

Min påstand er, at alle moderne organisationer står foran samme opgave, hvis de skal levere. Derfor vil jeg gerne dele vores tanker – hvor ufuldendte de endnu måtte synes.

Valcon lever af at rådgive offentlige og private organisationer om at tilrettelægge og gennemføre organisatoriske forandringer.

Uanset om forandringerne er drevet af et ønske om effektiviseringer, vækst, kvalitetsforbedringer, indførelse af ny teknologi eller af ændringer i rammevilkårene, er målet altid det samme.

Det handler om i samarbejde med den enkelte organisation at flytte ledere og medarbejdere fra A til B for at skabe den værdi, der ønskes. 

Samtidig med at vi rådgiver andre, står vi selv med de samme udfordringer og samme typer af nye krav: Hvordan forholder vi os til den øgede forandringshastighed, kompleksiteten, nye teknologier, digitale medier osv.? Hvordan øger vi vores egen omstillingsparathed og organisatoriske agilitet – for at bruge et par modeord?

Kræver personlig udvikling

I vores arbejde oplever vi, at de problemstillinger, vi skal bidrage til at løse, skifter karakter i stadig højere tempo og får en stigende kompleksitet. Vi skal også langt hurtigere identificere og forstå nye problemstillinger og være i stand til at kombinere vores fagligheder for at løse dem.

Det betyder, at traditionelle fagligheder som styring, strategi, teknologi, organisering, forretningsmodellering, ledelsesudvikling, procesmodellering osv. skal sammentænkes på nye måder, og helt nye metoder skal udvikles internt og i samspil med kunderne.

Sådan er det for os – og sådan er det for de fleste private og offentlige organisationer.

Mange svarer på disse udfordringer ved at ændre organisations- og ledelsesstrukturer og incitamentssystemer, indføre agile projektmodeller og nye tilgange til strategiformulering, oprette innovationsgarager, udarbejde nye ledelsesrapporter med real-time data med algoritmer på tværs af nye datakilder og meget andet.

Og ja, den slags kræver det også.

Men helt grundlæggende kommer vi ikke uden om, at det er den personlige udvikling hos os som ledere og medarbejdere, der afgør, om vi kan håndtere og spille konstruktivt ind i forhold til de nye krav. Og så er vi tilbage ved, hvorfor vi har formuleret en vision om at skabe verdens lykkeligste organisation.

Selvfølgelig arbejder vi også på at styrke vores kompetencer, indpode ny viden, uddanne i nye opgaver, processer, roller og ansvarsområder – altså alle de klassiske horisontale kompetencer, så vi fagligt kan mestre det job, vi har.

Det gør det bare ikke alene. Vi skal også udvikles personligt – eller, med andre ord, vertikalt. Det betyder udvikling indefra og ud: Udvikling i at lede os selv og styrke bevidstheden om os selv. Og den udvikling kan ikke tillæres gennem instruktion – den sker kun gennem handling og ændring i mindset og adfærd.

Målet er velvære

I bund og grund er det jo ganske enkelt: Jo mere vi har behov for og ønsker at forandre og transformere vores organisation, jo højere et udviklingsniveau kræver det, at vi har som ledere og medarbejdere. 

Og at løfte det niveau er i virkeligheden den mest kritiske opgave for den transformation af organisationer, som de fleste ledelser har liggende på deres bord.

Ambitionen om at blive verdens lykkeligste organisation meldte vi ud til alle hos os i Valcon, inden vi gik på sommerferie sidste år – sammen med den ærlige besked, at vi ikke præcis ved, hvordan vi skal blive det – eller hvad det konkret kommer til at indebære.

Målet er at skabe en organisation med en høj grad af reel ’velvære’; at skabe et rum og nogle rammer, hvor det er muligt for ledere og medarbejdere at føle en grundlæggende tilfredshed med livet.

Vi søger ikke en organisation i konstant overfladisk happy go lucky-lykkerus. Målet er at få en organisation med medarbejdere, der hviler på et solidt personligt fundament.

En organisation, hvor det ikke bare er legitimt for ledere og medarbejdere at artikulere følelser som ensomhed, usikkerhed, et knust hjerte, en vinterdepression eller andet, der nager, men hvor vi også absorberer og understøtter hinanden i det, der nu en gang hører med til at være menneske.

Vi ønsker at skabe forudsætningerne for en langsigtet og grundlæggende ’lykke’. En ambition, der stiller voldsomt store krav til os som ledelse – og mindst lige så store krav til medarbejderne og alles evne til bl.a. selvindsigt.

Lykkeindeks er første spæde skridt

Som et første skridt på rejsen har vi allieret os med Happiness Research Institute og gjort os selv til et real-time organisatorisk eksperiment, hvor vi skridt for skridt gennemfører konkrete initiativer.

Vi har defineret ’lykke’ ud fra tre dimensioner:

  • Life evaluation: Vores nuværende livssituation, f.eks. helbred, stressniveau, selvværd, balance, arbejde, sociale forhold.
  • Eudaimonic (græsk for tilfredshed eller åndeligt velvære): Den grundlæggende mening med vores liv, og i hvor høj grad vi realiserer os selv.
  • Affective: Umiddelbare følelser – dvs. de følelser, der indikerer lykke.

Det første skridt, vi har taget, er at etablere et lykkeindeks.

Vi er udmærket klar over, at opfyldelsen af vores vision ikke klares med en måleøvelse. Men vi er nødt til at starte der, hvor vi nemmest og hurtigst kan gøre noget, og etablere en fælles forståelse for, hvad vi egentlig arbejder med. Indekset er altså det første skridt ud af mange.

At udmelde målsætninger om at være en agil, omstillingsparat eller fremtidssikret organisation er og bliver en bevidstløs jagt på det uopnåelige, hvis der ikke samtidig fokuseres benhårdt på, hvordan vi transformerer os selv vertikalt, dvs. vores adfærd og mindset.

Det er hverken det nye sort eller en prædiken fra en frelst, spirituel sjæl. Det er såmænd rettidig omhu og det centrale omdrejningspunkt i nutidens lederskab. Den enkeltes udvikling er en del af businesscasen på lige fod med andre organisatoriske investeringer, for at sikre at de strategiske mål nås.

Som ledere eller medarbejdere kan vi ikke håndtere de krav, vi møder, uden tilsvarende at udvikle os selv, vores selvforståelse og evne til at lede os selv.

Det skyldes to ting. For det første medfører øget selvindsigt i egen (og andres) adfærd og mindset, at vi evner at trives i højforanderlige omgivelser og ikke lader os stresse af dem. At være i en højforanderlig kontekst er ikke noget, vi naturligt trives med.

Tværtimod er det en forståelig stressfaktor. I en tidligere klumme har jeg uddybet, hvordan vi som mennesker ikke er naturligt udstyrede med den værktøjskasse, der kræves for at navigere i konstant foranderlighed.

For det andet styrker den personlige udvikling vores evne til at se og forstå stadig større og mere komplekse sammenhænge. Og netop at kunne forstå sammenhænge mellem mange variable – teknologi, data, kundeadfærd, markedsbevægelser, politiske krav, ny regulering, nye forretningsmodeller osv. – og ikke mindst at kunne forstå deres afhængigheder og betydninger er en af nøglerne til, at vi prioriterer indsatsen rigtigt og ikke stresser over enkeltdelene og forsøger at løse dem isoleret.

Den evne kræves ikke kun hos den øverste ledelse – den evne skal medarbejderne også have. For vi forventer, at alle kan arbejde mere selvstændigt, være mere kreative, træffe flere beslutninger og arbejde i nye konstellationer.

Med andre ord er businesscasen ret klar, når det gælder arbejdet med den personlige udvikling hos os selv og vores kollegaer: Der er ingen vej udenom.

Det gælder hos Valcon og i alle andre organisationer. Og det er den på én gang vanskeligste, mest komplekse, udfordrende og mest energigivende ledelsesudfordring, jeg personligt har stået overfor.



Brian Daniel Jacobsen

Seniorpartner i konsulentvirksomheden Valcon. Har i mere end 20 år arbejdet med effektivisering og organisationsudvikling i private og offentlige organisationer i Danmark og Norden.

LÆS MERE
Forrige artikel Gode råd til nye iværksættere fra en gammel hund Gode råd til nye iværksættere fra en gammel hund Næste artikel Hvorfor er danske politikere så ulykkelige? Hvorfor er danske politikere så ulykkelige?
  • Anmeld

    Kasper Munk

    Spændende ledelsesmæssig udfordring

    At kickstarte en mission - at blive verdens lykkeligste virksomhed - det skal nok skabe en storm af højrøvet fnisen rundt omkring i bagstræberiske kredse. Chancen for at blive slået i hartkorn med svedehytte-fanatiskere og andet alternativistisk praksis skal er overhængendene:-). Så meget desto mere på jeg kippe med hatten for det vovemod I udviser i Valcon.
    For missionen er ædel, den er vigtig - og mest af alt tror jeg den er mulig.
    At den kræver alt hvad I kan mønstre af kulturel vedholdenhed og nytænkning er sikkert. Jeg kryser fingre og håber der er noget at lære for andre organisationer og ledelsespraktikere. Ser frem til at følge med i transformationen - og at du lejlighedvis vil dele jeres erfaringer Brian.

  • Anmeld

    Brian Daniel Jacobsen · Senior Partner

    Tak Kasper!

    Tak for kommentaren Kasper. Som du nok implicit antyder, så er der nok mange hvor alene erkendelsen af at dette er vigtigt et stykke væk. Omvendt så oplever jeg også gennem mit "virke" stadig flere i de øverste ledelser erkende behovet. Jeg skal nok dele erfaringer både de gode og så dem der bliver mange af. De rigtig svære udfordringer🤗. Tak. Brian

  • Anmeld

    Tune Hein · Ledelsesrådgiver

    Absurd teater

    Jeg kan anbefale filmen The Circle med Tom Hanks om dette tema.
    Min klare vurdering er at der er brug for det modsatte. At vi er professionelle på arbejde og så etablere et fornuftigt privatliv ved siden af.

  • Anmeld

    Brian · Jacobsen

    Tak Tune

    Nu er syn og holdninger på udviklingen af organisationer heldigvis ikke en eksakt videnskab. Hvorvidt du betragter vores holdning og ambition som "absurd teater" vil jeg ikke rigtig forholde mig til. Og din holdning til den skarpe adskillelse er jo en holdning og tak for den kommentar. Nok ikke overraskende er jeg ikke helt enig i dette synspunkt. Hvor befriende rart det end kunne være tror jeg det er "wishfull thinking" from another time. Anyway. Enough talk. Lets just try it out. Hvis du har ret i at vi er et absurd teater så har vi i det mindste haft underholdning. God weekend Tune.


Fra pandadiplomati til mundbinddiplomati

Fra pandadiplomati til mundbinddiplomati

Ikke kun vores hverdag bliver anderledes efter coronakrisen. Det gør også vores tillid til, om EU kan beskytte vores samfund, og hvem der mon kommer og hjælper, når nøden er størst – USA eller Kina?

18 måneders maratonkamp mod corona venter

18 måneders maratonkamp mod corona venter

Nye bølger af smittespredning kan følge, hvis regeringen lemper restriktioner for hurtigt og for meget. Forskergruppe på Statens Serum Institut, DTU og RUC arbejder lige nu på modeller, der kan vise, hvor regeringen kan lempe restriktionerne først. Højt smitteberedskab frem til fremkomst af vaccine kan mindske danskernes tillid til hinanden.

Kina løsner forsigtigt på grebet

Kina løsner forsigtigt på grebet

Efter et par måneders storstilet, konsekvent og til tider hårdhændet indsats for at bremse coronaepidemien er de kinesiske myndigheder nu begyndt at løsne lidt på grebet. Men hvor meget tør man slække på kontrollen? Og bliver hverdagen nogensinde den samme igen? De dilemmaer, man nu ser i Kina, vil vi formentlig også se i Danmark, når epidemien har toppet.

Corona-innovation med speederen i bund

Corona-innovation med speederen i bund

ANALYSE: Siden coronakrisen ramte Danmark, er en lang række digitale initiativer til at finde løsninger dukket op. De mange websites og arbejdsgrupper, der samler eksperter inden for sundhed, læring og it, har det tilfælles, at de arbejder med den tilgang til innovation, vi kender fra startupmiljøet: lynhurtigt, selvorganiserede og i tæt samspil med brugerne.

Smittedetektiver i Singapore dæmper spredning af corona

Smittedetektiver i Singapore dæmper spredning af corona

Smittetallet i Danmark er nu fire gange højere end i Singapore. I den asiatiske bystat sporer detektiver smittekæder og offentliggør resultaterne. Det udfordrer den enkeltes ret til privatliv, men har sikret singaporeanerne større frihed til at leve et mere normalt hverdagsliv

Distanceledelse for begyndere

Distanceledelse for begyndere

At lede på distancen handler om meget mere end at udstikke ordrer på jævnlige videokonferencer. Uden det fysiske nærvær transformeres lederrollen, og der er behov for mindst lige så meget fokus på justering af filosofien som på det tekniske, understreger digital konsulent. 

Coronavirussen rammer luftfartens klimaplaner

Coronavirussen rammer luftfartens klimaplaner

Coronakrisen rammer luftfartens økonomi med voldsom kraft. Klimaplaner er blevet udskudt – men indtil videre ikke smidt i vasken. Branchens klimainitiativer afhænger nu af hjælp fra staten, der i forvejen har spændt et milliarddyrt sikkerhedsnet ud under hele samfundet. 

Det er nu du skal vise lederskab

Det er nu du skal vise lederskab

Coronakrisen har på rekordtid sat Danmark og samtlige virksomheder og organisationer i landet i undtagelsestilstand. Der er akut behov for lederskab på alle niveauer. Mandag Morgen har talt med en række ledelseseksperter om, hvilken type kriseledelse situationen kalder på.

Den politiske kriseledelse nyfortolkes dag for dag

Den politiske kriseledelse nyfortolkes dag for dag

Der bliver skrevet politisk historie i disse uger, hvor statsledere kloden over udvikler nye former for kriseledelse. Tre ting er dog stadig afgørende, når politikere skal lede et land gennem en krise: lederens integritet, beslutningsevne og kommunikative evner. Alle de tre ingredienser indgår i statsledernes vidt forskellige strategier, uanset om det er Mette Frederiksens inkluderende statsmandsskab eller den franske krigsretorik med Macron som ene general bag skrivebordet.

Hvad coronakrisen kan lære os om ledelse – og om demokratiet

Hvad coronakrisen kan lære os om ledelse – og om demokratiet

KOMMENTAR: Kampen mod coronavirus er et studie i demokratiets evne til at tilpasse sig og løse akutte problemer. Spørgsmålet er, om demokratiet også er i stand til at løse problemer, der kommer snigende mere ubemærket end en dræbende virus?

Eksperter:  Drop målet om balance på de offentlige budgetter

Eksperter: Drop målet om balance på de offentlige budgetter

Regeringens nødpakker under coronakrisen påvirker ikke det økonomiske råderum nævneværdigt, hvis krisen er midlertidig. Det viser en beregning, som Cepos har foretaget for Mandag Morgen. Alligevel opfordrer både Cepos og andre økonomiske eksperter regeringen til at budgettere med et minus frem mod 2030. Det vil give regeringen 12 mia. kroner ekstra til omstillingen af velfærden og økonomien.  

Om aggression og omsorg i kriseledelse

Om aggression og omsorg i kriseledelse

Kriser kalder på klare svar. Det kan være skræmmende at være den, der skal give dem. Ikke alene på grund af situationens kaos og angsten i omgivelserne. Men også fordi den aggressivitet, der kaldes på, vækker dit ubehag. Paradoksalt nok kan netop dette ubehag føre til, at den aggressive lederrolle overspilles.

Nyt job: Susanne Mørch skal fortsætte Tivolis store vækst

Nyt job: Susanne Mørch skal fortsætte Tivolis store vækst

Susanne Mørch overtager direktørposten i Tivoli, når den mangeårige direktør Lars Liebst træder tilbage. Mørch overtager landets mest succesfulde attraktion, men udfordringen bliver at vedholde væksten, samtidig med at coronavirussen kan få store konsekvenser for forlystelsesparken den kommende tid.

Coronavirus tester vores immunitet over for falske nyheder

Coronavirus tester vores immunitet over for falske nyheder

I kølvandet på coronavirussens spredning kommer også en syndflod af falske nyheder om, hvor sygdommen kommer fra, og hvordan man kan kureres for den. Pandemien er den hidtil største stresstest af det samarbejde, der langt om længe er kommet op at stå mellem de europæiske lande og de sociale medier.

Coronavirussens dominoeffekter ryster de globale forsyningskæder

Coronavirussens dominoeffekter ryster de globale forsyningskæder

Coronaepidemien viser, hvor dybt afhængige mange virksomheder i dag er af langstrakte, globale forsyningskæder. Allerede nu mærker danske virksomheder konsekvenserne. Hvor dyb og omfattende denne forsyningskrise bliver, er usikkert, men coronaepidemien kommer til at påvirke både virksomhedsstrategier og global handelspolitik, forudser eksperter.

Apple satsede alt på Kina – og så kom corona

Apple satsede alt på Kina – og så kom corona

Corona sætter forsyningskædernes sårbarheder på spidsen. Det mærker en af verdens største virksomheder netop nu: Apple er helt afhængig af Kina i sin produktion af iPhones, men den strategi tryktestes nu af karantæner, told og faldende salgstal.

Set, læst og hørt: Kristian Wendelboe

Set, læst og hørt: Kristian Wendelboe

Kristian Wendelboe har givet sig hen til Det Ny Teaters opsætning af vampyrmusical og anbefaler en fransk roman, hvis indhold han ikke tør citere fra.

Her logger du på generalforsamlingen

Her logger du på generalforsamlingen

De seneste ugers udbrud af covid-19 har tvunget dansk erhvervsliv til at tænke i nye baner, når eksempelvis planlagte generalforsamlinger og møder skal afholdes. Men hvilke udfordringer giver det, at aktionærer og parter ikke kan mødes og se hinanden i øjnene, når kritiske beslutninger skal drøftes? Og hvilke digitale redskaber vil de blive så glade for undervejs, at de slet ikke vil af med dem igen?

Regeringen skal skabe en optimistisk ængstelse

Regeringen skal skabe en optimistisk ængstelse

Mette Frederiksen og regeringen tackler coronavirussen med en kombinaiton af håndfaste indgreb og indtrængende opfordringer til borgerne om at ændre adfærd. Det er nødvendigt at fastholde befolkningens opmærksomhed og tillid i mange uger, siger ekspert.

Frederiksens politiske projekt skal omskrives

Frederiksens politiske projekt skal omskrives

KOMMENTAR: Coronavirussen vælter Mette Frederiksens strategiske plan. Hun ville netop ikke være krisestyrmand og hoppe fra tue til tue. Det er præcis, hvad hun må gøre nu.

Et ubehageligt skub i den rigtige retning

Et ubehageligt skub i den rigtige retning

TECHTENDENSER: Coronaepidemien skubber på mange måder verden i retninger, som alligevel var nødvendige i forhold til helt andre problemer, først og fremmest klimakrisen. Teknologien har gjort det muligt at producere, arbejde, studere og samarbejde uden at sende mennesker og varer rundt i hele verden. Men først nu bliver vi tvunget til at udnytte muligheden for at leve og arbejde anderledes.

Vejen til den store reform af sundhedsvæsenet

Vejen til den store reform af sundhedsvæsenet

Alle vil flytte behandlinger fra sygehuse til kommuner og praktiserende læger, og alle vil sætte patienten i centrum. Men ingen har svarene på, hvordan det skal ske, og hvordan det hænger sammen økonomisk. En stribe aktører opfordrer nu sundhedsminister Magnus Heunicke til at gå målrettet ind i forberedelserne af en ny reform af sundhedsvæsenet.

Ny hovedrolle til familielægen

Ny hovedrolle til familielægen

300.000 danskere vil om få år ikke have deres egen faste læge, hvis udviklingen fortsætter som hidtil. Reformen skal styrke den almene praksis, så den praktiserende læge reelt bliver patienternes tovholder.

Nationale penge skal sikre nærhed i sundhed

Nationale penge skal sikre nærhed i sundhed

Over hele landet aftaler regioner og kommuner nu, hvad det skal koste, når en behandling flytter fra sygehuset og hjem til patienten. Aftalerne er forskellige fra region til region og tilbyder ikke samme kvalitet i behandlingen. Ekspert efterlyser national, økonomisk model.

22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

Sygehuse, kommuner og praktiserende læger skal samarbejde mere om patienterne. De har i ti år mødtes i 22 sundhedsklynger, der erbygget op omkring akutsygehuse i hele landet. Ingen har evalueret klyngernes arbejde. Alligevel kan de få en nøglerolle i en kommende reform.

Forebyggelse skal give danskerne flere gode leveår

Forebyggelse skal give danskerne flere gode leveår

Danskerne bliver så syge, at sundhedsvæsenet har svært ved at følge med. Vi lever dobbelt så mange år med sygdom som vores naboer i Norge, og de lever længere end os. Nu efterlyser sundhedseksperter initiativer, som skal forebygge vores egne dårlige livsstilsvalg.

Sundhedshuse får nøglerolle

Sundhedshuse får nøglerolle

Flere læger til yderområder, synergi mellem sundhedsfaglige grupper og flere og bedre lokale behandlingstilbud. Det er nogle af de fordele, sundhedshuse kan føre med sig. Hvis det bliver grebet rigtigt an.

Patienter kan mestre livet med nye fælles data

Patienter kan mestre livet med nye fælles data

Borgere samler sundhedsdata ind i millionvis. De deler data med producenter som Apple, Google, Garmin og Samsung, men ikke med deres læge eller andre sundhedsprofessionelle. Ekspert efterlyser ny strategi for brug af patienters egne data til fremme af sundhed.

Set, læst og hørt: Camilla Mordhorst

Set, læst og hørt: Camilla Mordhorst

Camilla Mordhorst, direktør for Dansk Kulturinstitut, har set Oscarnomineret dokumentar om kultursammenstødet på en kinesiskejet fabrik i USA’s hjerteland og læst forrygende russisk litteratur om djævlens visit i Moskva.

Syrien bløder, men hvad skal det nytte?

Syrien bløder, men hvad skal det nytte?

KOMMENTAR: For 20 år siden gjorde Vesten op med tanken om, at lande frit kunne mishandle deres egen befolkning. Men to årtier med kaotiske krige har vendt situationen på hovedet: EU og Nato forsøger ikke længere at standse krigsforbrydelserne med væbnet magt – vi satser bare på, det ikke betyder flere flygtninge til os.