3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Af Mads Kjøller Damkjær, CEO i Dansk AM Hub
 
Der er grundlæggende to måder at gå til 3D print på:
 
- Man kan erstatte et eksisterende led i produktionen ved at bruge print i stedet for traditionel fremstilling. Men produktet og forretningsmodellen omkring forbliver dybest set det samme.
 
- Eller: man kan se 3D print som nøglen til en mere gennemgribende forandring, der åbner op for helt nye forretningsmodeller og andre former for tjenester og samspil med kunderne.
 
Ingen tvivl om, at det første er det nemmeste. Men hvis danske virksomheder evner at gøre det sidste, har vi mulighed for at skabe en førerposition indenfor avanceret fremstilling, så vi ikke alene kan bevare produktion i Danmark, men trække produktion tilbage fra udlandet.
 
3D print eller ”Additive Manufacturing” er et stort skridt væk fra den klassiske industrielle fremstilling af ens objekter, som masseproduceres på en central fabrik og sendes ud til lagre, hvor kunderne kan bestille dem.

Når produkter i stedet bliver til et sæt af digitale modeller, der kan tilpasses og fremstilles løbende hvor som helst der er en passende printer, har det betydning for  alle elementer i forretningsmodellen – fra design, til produktionsmetoden, supply chain, lagre, distribution, forbrug af ressourcer osv. 
 
Jeg vil hævde, at man kan pege på måder indenfor stort set alle brancher, hvor 3D print kan komme i spil. Det er en verden af nye muligheder – men for at udnytte dem, er virksomhederne nødt til at udfordre hele den forretningsmodel, de hidtil har arbejdet efter.
 
Det har Allan Petersen fra Monoqool gjort. Han laver briller. I 2012 var han på fallittens rand og måtte gøre noget. 3D print blev løsningen. I dag har han lavet en turn around på sin 3 mands forretning, som er blevet til en millionforretning.

3D print har ændret forretningsmodellen på flere parametre. Brillerne er designet, så de kan udnytte, at 3D printeren i en arbejdsgang kan producere mere komplekse genstande. Derfor består Monoqools briller af færre dele, fx er der ingen skruer i siden på stellet.

Værdikæden er ændret, så man kan bestille on-demand. Hele Monoqools lager er på størrelse med et mindre udhus, alligevel tilbyder et langt større sortiment. De kan producere hurtigere og efter behov også fordi produktionen er rykket tilbage fra Asien til Danmark, hos 3D printleverandøren Damvig i Taastrup.
 
Et andet eksempel på en virksomhed, der ved hjælp af 3D print har gjort op med den forretningsmodel der normalt bruge i deres branche,er det amerikanske firma Align Technology, som fremstiller bøjler til tandregulering.

Invisalign clear alignerer en plastbøjle, der retter tænderne gradvist, så man igennem et forløb går igennen en serie af personligt tilpassede bøjler indtil tænderne er rettet. Patientens tænder scannes, der lægges en virtuel plan for tandretning, herefter 3D printes en unik serie i verdens største 3D print produktionshal.

Virksomheden rapporterede salg for 310 millioner dollars første kvartal i år. Aligns forretningsmodel udnytter fuldt ud at man med 3D print kan gøre hvert eneste produkt unikt – og alligevel fremstille i stor skala. Align producerer 220.000 custom-made produkter om dagen. 
 
Som eksemplerne viser, åbner 3D print mulighed for en gennemgribende fornyelse af måden, man driver forrentning på, og den værdi og oplevelse, man kan tilbyde sine kunder.
Alligevel tænker de fleste virksomheder mest på 3D print, som et redskab, der erstatter og forbedrer et enkelt led i produktionen, f.eks. at få hurtigere prototyper eller at tilbyde en individuel finish af et produkt.
Det er ofte gode og fremsynede ingeniører, der får lov at eksperimentere lidt i maskinrummet. Og det er rigtig godt, der sker megen innovation i form af nye ideer og produkter på den måde.
 
Men: Hvis man virkelig skal forbedre og fastholde danske virksomheders konkurrenceevne, er det også nødvendigt med den anden tilgang; Den, hvor man tager hele forretningsmodellen omkring produktet op til overvejelse.
 
Og så skifter rollerne, for en mere grundlæggende nytænkning kræver at også ledelsen sætter sig ind i hvad den ny teknologi kan.
Ledelsen skal forstå, hvordan spillereglerne er forandret i forhold til eksempelvis individuel tilpasning, co-creation, design, lokal fremstilling, løbende nye udgaver af produktet.

Det er ledelsen, der har overblikket over organisationen, og ledelsen er nødt til at være med, når en teknologi, der starter som et smart nyt værktøj i produktionen, viser sig at kunne ændre både designprocesser, reducere lageromkostninger eller skabe et helt nyt produkt til et helt nyt marked.  
 
Det er hverken enkelt eller let. Der er tekniske begrænsninger af 3D print i forhold til hastighed, kvalitet, materialer for at nævne nogle få. Men når hele forretningsmodellen forandres, er der ikke kun tekniske udfordringer, det handler nok så meget om jura, standarder og forhold omkring IP-rettigheder.
 
Alt i alt: Hvis danske fremstillingsvirksomheder vil tage skridtet i retning af en digital økonomi, kræver det, at ledelsen sætter sig ind i Additive Manufacturing. Ikke nødvendigvis ned i de tekniske detaljer, men godt nok til at kunne gennemtænke, hvorfor teknologien kan gøre det muligt at løse kundernes behov på nye og bedre måder.
 
 
Den 24.oktober inviterer Dansk AM Hub til Danish AM Summit hvor der netop er fokus på forretningsmodeller og 3D print.
Se mere på: https://am-hub.dk

Forrige artikel Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter Næste artikel Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet
Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Den danske startup Matter Pension vil gøre det let for den enkelte at bruge pensionen til at påvirke verden i en mere bæredygtig retning. “Man skal kunne se på sin pension, hvor meget grøn energi, man har været med til at producere,” siger den unge stifter, Niels Fibæk Jensen.

I Japan brainstormer man ikke på møderne

I Japan brainstormer man ikke på møderne

KOMMENTAR: Mit firma blev for snart fem år siden opkøbt af japanske Canon. Vi er stadig en virksomhed dybt forankret i vores oprindelige skandinaviske værdier, men vi har lært meget. Og håbet er, at vi også kan lære japanerne noget.

"Jeg opsøger ikke kolbøtter. Det virker mere, som om de opsøger mig"

Historien om Erick Thürmer er ikke nødvendigvis en succeshistorie. Det er alt for tidligt at sige. Det er snarere historien om en perlerække af kolbøtter, som Thürmer har været igennem på sin mission for at revolutionere den danske fremstillingsindustri. I dag er han landet på benene, men der går næppe så længe, før han springer videre – igen.

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Hvad er det, der trækker danskere med gode ideer til Californiens superinkubator i Silicon Valley? To danske iværksættere fortæller her, hvorfor de rejste fra Danmark, og hvad der skal til for at slå igennem i den amerikanske tech-dal. 

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.