Åbne data kan udløse billiongevinster

Intelligent brug af data kan effektivisere driften af den offentlige sektor, løfte indtjeningen i private virksomheder og skabe helt nye vækstbrancher. Data er fremtidens råstof – men modsat ressourcer som olie eller guld, der mest af alt gavner ejeren, skaber data størst værdi, når de stilles til fri afbenyttelse. Åbenheden er den afgørende komponent. Værdien stiger, jo flere datasæt der åbnes.

Under slagordet ”open data” gøres datasæt om eksempelvis vejrsystemer, trafikmønstre og sundhed overalt i verden frit tilgængelige på internettet. Det forløser et enormt økonomisk potentiale, fordi entreprenører får mulighed for at udvikle nye arbejdsgange, produkter eller forretningsmodeller.

[graph title="Billioner i åbne data" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/2ecfc-next_billioneriaabnedata.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0cbcc-next_billioneriaabnedata.png" text="Der er et enormt økonomisk potentiale i brugen af open data, fordi det bl.a. kan føre til bedre produkter og service, større prisgennemsigtighed, øget konkurrence og større effektivitet. I en ny rapport har McKinsey Global Institute for første gang forsøgt at estimere, hvor stort det økonomiske potentiale egentlig er på syv forskellige områder, hvis data i både det private og offentlige gøres mere åbne, og hvis man udnytter mulighederne bedre. Værdien kan overstige 5 billioner dollar årligt, lyder buddet."]Note: 1 Tallene for sundhed inkluderer kun beregninger for USA., Note: 2 Tallene for sundhed og forbrugerfinansiering er eksempler og er ikke udfyldende beregninger for det fulde potentiale., Kilde: McKinsey Global Institute, 2013. [/graph]

Nu har McKinsey Global Institute forsøgt at beregne, hvor store gevinster der egentlig er tale om. Konsulenterne har beregnet potentialet inden for syv forskellige sektorer: uddannelse, transport, elektricitet, forbrugerprodukter, olie og gas, sundhed og forbrugerfinansiering. De når frem til, at det ligger et sted mellem 3,2 og 5,4 billioner dollar årligt – cirka en tredjedel af USA’s BNP. Se figur 1.

Og udviklingen er først lige gået i gang.

Milliarder i klimadata

Åbne data kan hjælpe med at identificere produktivitetsproblemer og gøre ineffektive arbejdsgange mere gennemskuelige. De kan også bane vej for helt nye produkter og nye virksomheder med datadrevne forretningsmodeller, der kan blive milliarder værd.

Et godt eksempel blev aktuelt i oktober sidste år, da den San Francisco-baserede virksomhed Climate Corporation blev solgt for næsten én milliard dollar. Virksomheden, der blev grundlagt af to tidligere Google-ansatte i 2006, har skabt et innovativt forretningskoncept, hvor analyser af åbne vejrdata bruges til beregnings- og prognosegrundlag for landmandsforsikringer.

På baggrund af offentlige klima- og vejrdata om bl.a. temperaturer, regn og vind kan risici og forsikringspræmier udregnes individuelt for hver enkelt landmand, og virksomheden kan af samme grund garantere økonomisk kompensation for tab ved ekstreme vejrudsving. Hvis en landmand har en forsikring imod tørke og eksempelvis ikke får den mængde regn, han har brug for, modtager han automatisk økonomisk kompensation af Climate Corporation. Det har i stor stil fået amerikanske landmænd til at opgive traditionelle forsikringer til fordel for de datadrevne.

Forbrugergevinsterne er størst

Selv om private entreprenører kan skabe milliardvirksomheder ved hjælp af åbne data, er det dog især forbrugerne, der vil mærke gevinsterne, skriver McKinsey-konsulenterne i den nye rapport. Mere end 50 pct. af det beregnede billionpotentiale kommer forbrugerne til gode, eksempelvis i form af bedre og billigere produkter.

Prisgennemsigtigheden på sider som pricerunner.com og Google Shopping illustrerer tydeligt, at åbne data kan skabe direkte værdi for forbrugere: På internettet kan forbrugere let sammenligne priser og hurtigt vælge den produktudbyder, der er billigst og bedst. Det øger konkurrencen hos producenterne og fører i længden til større produktivitet. Data om forbrugermønstre kan samtidig bidrage til at belyse forbrugernes præferencer, så virksomheder får input til at forbedre deres produkter.

Udviklingen drives af det offentlige

Åbningen af datasæt er i gang overalt i verden. Mange steder, f.eks. i Storbritannien, Danmark og USA, er det den offentlige sektor, der går forrest. Og det er gået stærkt de sidste år. Da Barack Obama tiltrådte i 2009, var blot 47 offentlige datasæt i USA åbne. Med Obamas banebrydende Open Data-initiativ er det sidenhen vokset til godt 90.000 datasæt – om alt fra energiforbrug til forbrugerklager. Dataene er tilgængelige på platformen www.data.gov, som er blevet en guldmine for underskoven af innovative datavirksomheder.

I et land som Kenya håber man, at åbne data kan effektivisere den offentlige drift, der er plaget af korruption og ineffektive offentlige indkøb. McKinseys beregninger viser, at åbne datasæt kan udløse et besparelsespotentiale på op mod 1 milliard dollar, fordi det bliver muligt at blotlægge uhensigtsmæssige prisforskelle og snyd.

I takt med at flere og flere, herunder private virksomheder og organisationer, åbner værdifulde datasæt, kan det skabe en multiplikatoreffekt, der mangedobler det økonomiske potentiale, forklarer en af hovedkræfterne bag rapporten, Michael Chui fra McKinsey Global Institute.

”Der er en kraftig multiplikatoreffekt, når der er flere data, der bliver åbne, og når der er flere individer og organisationer, som bliver i stand til at udnytte dem. Det vil mangedoble den værdi, der kan skabes af åbne data,” siger han.

Kilder:

Forrige artikel Danske topchefer står uden for de magtfulde erhvervsnetværk Næste artikel Nu begynder det globale slag om fremtidens internet Nu begynder det globale slag om fremtidens internet
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.