Alle vækstpanelers moder

Statsminister Lars Løkke har i dag offentliggjort kommissorium og sammensætning af sit længeventede ”disruptionråd”, der bliver en samlekasse for regeringens hidtidige vækstinitiativer.

Hvad har komikeren Hella Joof, fagforeningsbossen Claus Jensen, bankdirektøren Thomas F. Borgen og tillidsmanden for den vestjyske metalvirksomhed KP Komponenter, Jan Grimstrup, tilfælles?

De skal alle rådgive statsminister Lars Løkke Rasmussen om, hvordan han kan sende Danmark op ”blandt de bedste lande til at udnytte det potentiale, som ny teknologi og øget globalisering fører med sig”.

Det er i hvert fald det, der står i det netop offentliggjorte kommissorium for regeringens længe ventede disruptionråd.

I alt har Lars Løkke udpeget 32 danskere til at sidde i rådet, der har fået det mundrette navn ”Disruptionrådet - Partnerskab for Danmarks fremtid”.

Rådet, som Lars Løkke har sat sig selv i spidsen for, blev annonceret allerede med offentliggørelsen af det seneste regeringsgrundlag 27. november 2016, men det er altså først nu, at regeringen har udmeldt kommissorium og sammensætning.

Reelt bliver rådet en samlekasse for de vækstinitiativer, som regeringen hidtil sat i søen. Således skal rådet se på tværs af anbefalinger og resultater fra bl.a. Digitalt Vækstpanel, Iværksætterpanelet, Udvalg om bedre universitetsuddannelser, Strategi for Danmarks digitale vækst, Deleøkonomisk strategi, VEU-ekspertgruppen (trepart fase III) samt den såkaldte Teknologipagt.

Hovedopgaven for de 32 medlemmer bliver ifølge kommissoriet at analysere, drøfte og komme med forslag til, hvordan Danmark får grebet mulighederne i den teknologiske udvikling bedst muligt, så alle danskere får del i udviklingen.

Hvad rådets arbejde mere præcist skal resultere i, når dets arbejde afsluttes ved udgangen af 2018, er knap så klart beskrevet i kommissoriet. Her fremgår blot, at partnerskabet ”løbende skal engagere danskere i hele Danmark i debatten om fremtidens arbejdsmarked”, og at regeringen ”løbende vil følge op på partnerskabets drøftelser med konkrete politikudspil og strategier”. Desuden vil regeringen, ifølge kommissoriet, udarbejde en såkaldt opsamlingsrapport for regeringens initiativer på området.

Robotternes internationale kampdag

Automatiseringsudsatte forbund bløder mest

Figur 1 | Forstør   Luk

En ny McKinsey-analyse viser, at maskinoperatører, håndværkere og kontorassistenter er mest udsatte for automation. Metal, 3F og HK organiserer mange med disse jobfunktioner, og det er netop de LO-forbund, der har mistet flest medlemmer de seneste 10 år.

Kilde: MM på baggrund af data fra LO og McKinsey

At regeringen netop lancerer det nye ”partnerskab for Danmarks fremtid” på arbejdernes internationale kampdag er intet tilfælde. Missionen handler i sidste ende om at engagere arbejdsmarkedets parter i udviklingen af et nyt fleksibelt arbejdsmarked, der kan håndtere det massive automatiseringspres, som digitalisering, kunstig intelligens, robotter og andre nye teknologier skaber.

”Den teknologiske udvikling og fortsatte globalisering kan således øge behovet for fx større omstillingsevne, nye arbejdsformer og ændrede kompetencer,” fremgår det således af kommissoriet.

Regeringen ønsker at involvere danskerne – dvs. arbejdstagerne – i omstillingsprocessen i bred forstand. Derfor er 1. maj oplagt timing for offentliggørelsen af initiativet. Ikke mindst fordi flere analyser det seneste stykke tid har vist, at den måde vi arbejder og samarbejder på i dag, står over for at blive ’disruptet’ af robotter.

Således viser en ny analyse fra konsulenthuset McKinsey, at 40 pct. af alle arbejdsopgaver på det danske arbejdsmarked allerede kan automatiseres med eksisterende teknologi. Og det er, som ugebrevet Mandag Morgen i dag afslører i en analyse, i særlig grad LO fagbevægelsens medlemmer, der er i risikogruppen for at blive automatiseret væk. Se figur 1.

SE OGSÅ:

Disruptionsrådet skal disruptes

Presset LO-boss: Ny teknologi kan bevare arbejdspladser

De 32 medlemmer

André Rogaczewski, CEO og partner hos Netcompany

Astrid Simonsen Joos, CEO i Philips Lighting Nordics

Bente Sorgenfrey, Formand for FTF

Birgit Aaby, Iværksætter og indehaver af Combiservice

Caroline Søeborg Ahlefeldt-Laurvig-Bille, Erhvervskvinde

Carsten Stendevad, Senior fellow hos Bridgewater Associates

Christiane Vejlø, Digital trendanalytiker og CEO hos Elektronista Media

Claus Jensen, Formand for Dansk Metal

Esben Østergaard, CTO i Universal Robots

Gregers Wedell-Wedellsborg, Koncerndirektør i COOP Danmark

Hella Joof, Filminstruktør, skuespiller og komiker

Jacob Holbraad, Adm. direktør i Dansk Arbejdsgiverforening

Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown

Jan Damsgaard, Professor ved Institut for Digitalisering, Copenhagen Business School

Jan Grimstrup, Tillidsmand hos KP Komponenter

Jens Klarskov, Adm. direktør i Dansk Erhverv

Jørgen Vig Knudstorp, Executive Chairman hos LEGO Brand Group

Karsten Dybvad, Adm. direktør i Dansk Industri

Kasper Sand Kjær, Formand for Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)

Kigge Hvid, CEO i INDEX: Design to Improve Life

Kim Simonsen, Formand for HK

Lizette Risgaard, Formand for LO

Marianne Steensen, CEO i Microsoft Danmark og Island

Niels B. Christiansen, Koncernchef og Chief Executive Officer hos Danfoss

Per Christensen, Formand for 3F

Pernille Erenbjerg, Adm. direktør i TDC

Philipp Schröder, Professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet

Stina Vrang Elias, Adm. direktør i DEA

Søren Skou Group, CEO i A.P. Møller Mærsk A/S

Thomas F. Borgen, Adm. direktør i Danske Bank

Tommy Ahlers, Iværksætter

Vibeke Svendsen, Adm. direktør og partner hos Envotherm

Forrige artikel Fagforbund: Platformskooperativer er et værn mod nyt prekariat Fagforbund: Platformskooperativer er et værn mod nyt prekariat Næste artikel ”Amazon vil lokke hele verden ind i deres økosystem” ”Amazon vil lokke hele verden ind i deres økosystem”
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.