Danmark kan lære af Det Røde Havs turisme-techies

Turisme-tech er det seneste eksempel på, at traditionelle industrier fornyes og forandres af nyt digitalt grej og smarte apps. I Israel arbejder flere hundrede startups på at skabe nye, mere personlige oplevelser for turisterne.

Af Tue David Bak, direktør for Innovation Centre Denmark, Tel Aviv

I Eilat i det sydlige Israel, hvor Negev-ørkenen møder det røde hav, har turismen længe været den store økonomiske drivkraft. Fra hotelværelser til kamelsafari. 

Men Eilat mærker i øjeblikket en summen af liv, som ikke længere kun stammer fra strandpromenaden. Den kommer også fra det gamle industrikvarter, hvor technørderne med algoritmer og israelsk fandenivoldskhed har gjort deres indtog. 

Over det meste af kloden er turisme big business og i fortsat vækst. Branchen vokser med ca. 5 % årligt, og i 2017 bidrog turisme med ca. 2.500 milliarder kr. til den globale økonomi. Alene i Danmark bidrog turismen i 2017 med 108 mia. kr. til BNP. 

Med 3,6 millioner turister satte Israel i 2017 ny besøgsrekord. Nu forsøger internationale investorer og israelske iværksættere at skabe yderligere vækst ved at sammenflette turisme og teknologi.

Skønt ’turisme-tech’-industrien endnu er ung, så er der noget i gære. Især i Eilat.

Eilat Techies

Med erfaring fra Silicon Valley og risikovillig kapital fra Wall Street har israelske Or Haviv og Ariel Bentov kickstartet en markant satsnings på turisme-tech. Eilat Hub, som Or og Ariels turisme-accelerator er døbt, har nu arbejdet intensivt med skalering af mere end 30 tech-startups på tre år. 

Virksomhederne bidrager til udvikling af et robust økosystem for turisme-techvirksomheder, der nu spreder sig fra Eilat til Tel Aviv, og samlet rummer mere end 300 tech-startups. Økosystemet inkluderer også Ben Gurion Universitet, der med en afdeling i Eilat løbende udklækker nye turisme-techtalenter med iværksætterkompetencer på eksamensbeviset. 

Også traditionelle turismevirksomheder, som franske Accor Hotels og flyselskabet El Al, der ligger inde med store mængder data, men har svært ved at konvertere det til yderligere omsætning, har fået øjnene op for Eilats turismehub. Med hjælp fra startups arbejder de nu på at veksle deres hengemte data til profit.

Samtidigt har store etablerede techvirksomheder som Skyscanner, Expedia, AirBnB, Agoda og Microsoft sat Eilat Hub på listen over steder, hvor de systematisk spejder efter lovende startups. De vil ikke risikere at lade det, der kunne være turismens svar på israelske unicorns som Mobileye og Waze, gå deres næse forbi.  

Smart, personligt og tilgængeligt

Spørger man folkene bag Eilat Hub, er der tre trends inden for turisme, der får etablerede virksomheder som Accor Hotels, AirBnB, og El Al til at kigge efter techløsninger i Israel:

1. Det skal være smart

Israelske startups har den nødvendige viden og adgang til data fra klassisk destinationsturisme til at udvikle nye specialiserede techløsninger til turismeområdet. To eksempler er RoutePerfect og Sidekix. RoutePerfect har allerede over 3 mio. brugere globalt til deres personificerede ruteplanlægningsapp. Sidekix, der ikke har helt så mange brugere endnu, er baseret på en teknologi, der bringer ordinær navigationsteknologi ned i fortovshøjde. Med appen kan turister finde vej og få skræddersyet sightseeing og tilbud samtidigt – uanset om man er i Jerusalems små gyder, eller i den gamle by i Aarhus.  

2. Det skal være personligt

Masseturisme og standardløsninger er ikke fremtiden. Oplevelserne skal være personlige og autentiske. Startups som israelske Cool Cousin, LocalEye og Eve bringer nye tekniske løsninger til forbrugerne, der gør det muligt at connecte med lokalbefolkningen og få autentiske oplevelser, uanset hvor man rejser hen. 

3. Det skal være tilgængeligt – nu

Turister vil ikke vente. De vil have on-demand løsninger, der er intelligente og tilgængelige via deres smartphone. Det kræver i praksis, at alle turismetilbud skal digitaliseres.

Samtidigt skal oplevelsen gøres mere levende og sjov at udforske. Ved at integrere ny teknologi i formidlingen af kunst og kultur – i alt fra kunstmuset i Tel Aviv til Grædemuren i Jerusalem – kan interessen udvikles.

Israelske Museloop er en af de virksomheder, der ved hjælp af augmented reality og smartphones bygger bro mellem teknologi og museer. Den måde, gæsterne spiller, leger og orienterer sig gennem teknologien, giver museerne masser af nye data om deres brugere, der kan anvendes til at udvikle tilbuddene og styrke bundlinjen.    

Turisme-techmiljøet i Israel er fortsat i et tidligt stadie. Og der skal mere til, hvis turisme-tech skal nå op på niveau med områder som cybersikkerhed, mobility tech og life science, hvor Israel er førende. Men kombinationen af det israelske gåpåmod, en lind strøm af risikovillig kapital og en unik evne til at tilpasse teknologien til nye brancher er et stærkt afsæt for succes.     

Start-Up Skagen 

I Danmark har turismebranchen haft en stærk sommer. Ikke desto mindre er de danske vækstrater inden for turisme fortsat lavere end hos vores nabolande, og der er kun få danske turisme tech-startups – omend der ifølge Wonderful Copenhagen er flere lovende projekter på vej.

Udviklingen i dansk turisme har haft fokus på at få flere overnatninger og på at få turisterne til at lægge flere penge i Danmark. Udviklingen i Israel peger på, at det er muligt at bringe turismeudviklingen endnu længere frem ved at investere i innovation – især på tech-siden – og ved at danske turismeaktører i form af alt fra hoteller til forlystelsesparker og bookingplatforme udnytter de mest disruptive teknologier.

Her er den israelske turismeklynge et besøg værd. 

Læringen fra Israel er, at et styrket fokus på turisme-tech ikke alene styrker den lokale turisme, det kan også føre til, at der opstår nye globale techvirksomheder.

Der er få ting der taler imod, at Skagen, Bornholm og København ikke skulle kunne gøre Eilat kunsten efter. Hvorfor skulle Skagen ikke blive lige så kendt for sit start-up miljø inden for turisme, som for gode skaldyr og en smuk solnedgang?

Forrige artikel Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Næste artikel Der skal mere gang i EU's digitale marked Der skal mere gang i EU's digitale marked