Danmark kan lære af Det Røde Havs turisme-techies

Turisme-tech er det seneste eksempel på, at traditionelle industrier fornyes og forandres af nyt digitalt grej og smarte apps. I Israel arbejder flere hundrede startups på at skabe nye, mere personlige oplevelser for turisterne.

Af Tue David Bak, direktør for Innovation Centre Denmark, Tel Aviv

I Eilat i det sydlige Israel, hvor Negev-ørkenen møder det røde hav, har turismen længe været den store økonomiske drivkraft. Fra hotelværelser til kamelsafari. 

Men Eilat mærker i øjeblikket en summen af liv, som ikke længere kun stammer fra strandpromenaden. Den kommer også fra det gamle industrikvarter, hvor technørderne med algoritmer og israelsk fandenivoldskhed har gjort deres indtog. 

Over det meste af kloden er turisme big business og i fortsat vækst. Branchen vokser med ca. 5 % årligt, og i 2017 bidrog turisme med ca. 2.500 milliarder kr. til den globale økonomi. Alene i Danmark bidrog turismen i 2017 med 108 mia. kr. til BNP. 

Med 3,6 millioner turister satte Israel i 2017 ny besøgsrekord. Nu forsøger internationale investorer og israelske iværksættere at skabe yderligere vækst ved at sammenflette turisme og teknologi.

Skønt ’turisme-tech’-industrien endnu er ung, så er der noget i gære. Især i Eilat.

Eilat Techies

Med erfaring fra Silicon Valley og risikovillig kapital fra Wall Street har israelske Or Haviv og Ariel Bentov kickstartet en markant satsnings på turisme-tech. Eilat Hub, som Or og Ariels turisme-accelerator er døbt, har nu arbejdet intensivt med skalering af mere end 30 tech-startups på tre år. 

Virksomhederne bidrager til udvikling af et robust økosystem for turisme-techvirksomheder, der nu spreder sig fra Eilat til Tel Aviv, og samlet rummer mere end 300 tech-startups. Økosystemet inkluderer også Ben Gurion Universitet, der med en afdeling i Eilat løbende udklækker nye turisme-techtalenter med iværksætterkompetencer på eksamensbeviset. 

Også traditionelle turismevirksomheder, som franske Accor Hotels og flyselskabet El Al, der ligger inde med store mængder data, men har svært ved at konvertere det til yderligere omsætning, har fået øjnene op for Eilats turismehub. Med hjælp fra startups arbejder de nu på at veksle deres hengemte data til profit.

Samtidigt har store etablerede techvirksomheder som Skyscanner, Expedia, AirBnB, Agoda og Microsoft sat Eilat Hub på listen over steder, hvor de systematisk spejder efter lovende startups. De vil ikke risikere at lade det, der kunne være turismens svar på israelske unicorns som Mobileye og Waze, gå deres næse forbi.  

Smart, personligt og tilgængeligt

Spørger man folkene bag Eilat Hub, er der tre trends inden for turisme, der får etablerede virksomheder som Accor Hotels, AirBnB, og El Al til at kigge efter techløsninger i Israel:

1. Det skal være smart

Israelske startups har den nødvendige viden og adgang til data fra klassisk destinationsturisme til at udvikle nye specialiserede techløsninger til turismeområdet. To eksempler er RoutePerfect og Sidekix. RoutePerfect har allerede over 3 mio. brugere globalt til deres personificerede ruteplanlægningsapp. Sidekix, der ikke har helt så mange brugere endnu, er baseret på en teknologi, der bringer ordinær navigationsteknologi ned i fortovshøjde. Med appen kan turister finde vej og få skræddersyet sightseeing og tilbud samtidigt – uanset om man er i Jerusalems små gyder, eller i den gamle by i Aarhus.  

2. Det skal være personligt

Masseturisme og standardløsninger er ikke fremtiden. Oplevelserne skal være personlige og autentiske. Startups som israelske Cool Cousin, LocalEye og Eve bringer nye tekniske løsninger til forbrugerne, der gør det muligt at connecte med lokalbefolkningen og få autentiske oplevelser, uanset hvor man rejser hen. 

3. Det skal være tilgængeligt – nu

Turister vil ikke vente. De vil have on-demand løsninger, der er intelligente og tilgængelige via deres smartphone. Det kræver i praksis, at alle turismetilbud skal digitaliseres.

Samtidigt skal oplevelsen gøres mere levende og sjov at udforske. Ved at integrere ny teknologi i formidlingen af kunst og kultur – i alt fra kunstmuset i Tel Aviv til Grædemuren i Jerusalem – kan interessen udvikles.

Israelske Museloop er en af de virksomheder, der ved hjælp af augmented reality og smartphones bygger bro mellem teknologi og museer. Den måde, gæsterne spiller, leger og orienterer sig gennem teknologien, giver museerne masser af nye data om deres brugere, der kan anvendes til at udvikle tilbuddene og styrke bundlinjen.    

Turisme-techmiljøet i Israel er fortsat i et tidligt stadie. Og der skal mere til, hvis turisme-tech skal nå op på niveau med områder som cybersikkerhed, mobility tech og life science, hvor Israel er førende. Men kombinationen af det israelske gåpåmod, en lind strøm af risikovillig kapital og en unik evne til at tilpasse teknologien til nye brancher er et stærkt afsæt for succes.     

Start-Up Skagen 

I Danmark har turismebranchen haft en stærk sommer. Ikke desto mindre er de danske vækstrater inden for turisme fortsat lavere end hos vores nabolande, og der er kun få danske turisme tech-startups – omend der ifølge Wonderful Copenhagen er flere lovende projekter på vej.

Udviklingen i dansk turisme har haft fokus på at få flere overnatninger og på at få turisterne til at lægge flere penge i Danmark. Udviklingen i Israel peger på, at det er muligt at bringe turismeudviklingen endnu længere frem ved at investere i innovation – især på tech-siden – og ved at danske turismeaktører i form af alt fra hoteller til forlystelsesparker og bookingplatforme udnytter de mest disruptive teknologier.

Her er den israelske turismeklynge et besøg værd. 

Læringen fra Israel er, at et styrket fokus på turisme-tech ikke alene styrker den lokale turisme, det kan også føre til, at der opstår nye globale techvirksomheder.

Der er få ting der taler imod, at Skagen, Bornholm og København ikke skulle kunne gøre Eilat kunsten efter. Hvorfor skulle Skagen ikke blive lige så kendt for sit start-up miljø inden for turisme, som for gode skaldyr og en smuk solnedgang?

Forrige artikel Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Næste artikel Der skal mere gang i EU's digitale marked Der skal mere gang i EU's digitale marked
Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.