Danmark kan lære af Det Røde Havs turisme-techies

Turisme-tech er det seneste eksempel på, at traditionelle industrier fornyes og forandres af nyt digitalt grej og smarte apps. I Israel arbejder flere hundrede startups på at skabe nye, mere personlige oplevelser for turisterne.

Af Tue David Bak, direktør for Innovation Centre Denmark, Tel Aviv

I Eilat i det sydlige Israel, hvor Negev-ørkenen møder det røde hav, har turismen længe været den store økonomiske drivkraft. Fra hotelværelser til kamelsafari. 

Men Eilat mærker i øjeblikket en summen af liv, som ikke længere kun stammer fra strandpromenaden. Den kommer også fra det gamle industrikvarter, hvor technørderne med algoritmer og israelsk fandenivoldskhed har gjort deres indtog. 

Over det meste af kloden er turisme big business og i fortsat vækst. Branchen vokser med ca. 5 % årligt, og i 2017 bidrog turisme med ca. 2.500 milliarder kr. til den globale økonomi. Alene i Danmark bidrog turismen i 2017 med 108 mia. kr. til BNP. 

Med 3,6 millioner turister satte Israel i 2017 ny besøgsrekord. Nu forsøger internationale investorer og israelske iværksættere at skabe yderligere vækst ved at sammenflette turisme og teknologi.

Skønt ’turisme-tech’-industrien endnu er ung, så er der noget i gære. Især i Eilat.

Eilat Techies

Med erfaring fra Silicon Valley og risikovillig kapital fra Wall Street har israelske Or Haviv og Ariel Bentov kickstartet en markant satsnings på turisme-tech. Eilat Hub, som Or og Ariels turisme-accelerator er døbt, har nu arbejdet intensivt med skalering af mere end 30 tech-startups på tre år. 

Virksomhederne bidrager til udvikling af et robust økosystem for turisme-techvirksomheder, der nu spreder sig fra Eilat til Tel Aviv, og samlet rummer mere end 300 tech-startups. Økosystemet inkluderer også Ben Gurion Universitet, der med en afdeling i Eilat løbende udklækker nye turisme-techtalenter med iværksætterkompetencer på eksamensbeviset. 

Også traditionelle turismevirksomheder, som franske Accor Hotels og flyselskabet El Al, der ligger inde med store mængder data, men har svært ved at konvertere det til yderligere omsætning, har fået øjnene op for Eilats turismehub. Med hjælp fra startups arbejder de nu på at veksle deres hengemte data til profit.

Samtidigt har store etablerede techvirksomheder som Skyscanner, Expedia, AirBnB, Agoda og Microsoft sat Eilat Hub på listen over steder, hvor de systematisk spejder efter lovende startups. De vil ikke risikere at lade det, der kunne være turismens svar på israelske unicorns som Mobileye og Waze, gå deres næse forbi.  

Smart, personligt og tilgængeligt

Spørger man folkene bag Eilat Hub, er der tre trends inden for turisme, der får etablerede virksomheder som Accor Hotels, AirBnB, og El Al til at kigge efter techløsninger i Israel:

1. Det skal være smart

Israelske startups har den nødvendige viden og adgang til data fra klassisk destinationsturisme til at udvikle nye specialiserede techløsninger til turismeområdet. To eksempler er RoutePerfect og Sidekix. RoutePerfect har allerede over 3 mio. brugere globalt til deres personificerede ruteplanlægningsapp. Sidekix, der ikke har helt så mange brugere endnu, er baseret på en teknologi, der bringer ordinær navigationsteknologi ned i fortovshøjde. Med appen kan turister finde vej og få skræddersyet sightseeing og tilbud samtidigt – uanset om man er i Jerusalems små gyder, eller i den gamle by i Aarhus.  

2. Det skal være personligt

Masseturisme og standardløsninger er ikke fremtiden. Oplevelserne skal være personlige og autentiske. Startups som israelske Cool Cousin, LocalEye og Eve bringer nye tekniske løsninger til forbrugerne, der gør det muligt at connecte med lokalbefolkningen og få autentiske oplevelser, uanset hvor man rejser hen. 

3. Det skal være tilgængeligt – nu

Turister vil ikke vente. De vil have on-demand løsninger, der er intelligente og tilgængelige via deres smartphone. Det kræver i praksis, at alle turismetilbud skal digitaliseres.

Samtidigt skal oplevelsen gøres mere levende og sjov at udforske. Ved at integrere ny teknologi i formidlingen af kunst og kultur – i alt fra kunstmuset i Tel Aviv til Grædemuren i Jerusalem – kan interessen udvikles.

Israelske Museloop er en af de virksomheder, der ved hjælp af augmented reality og smartphones bygger bro mellem teknologi og museer. Den måde, gæsterne spiller, leger og orienterer sig gennem teknologien, giver museerne masser af nye data om deres brugere, der kan anvendes til at udvikle tilbuddene og styrke bundlinjen.    

Turisme-techmiljøet i Israel er fortsat i et tidligt stadie. Og der skal mere til, hvis turisme-tech skal nå op på niveau med områder som cybersikkerhed, mobility tech og life science, hvor Israel er førende. Men kombinationen af det israelske gåpåmod, en lind strøm af risikovillig kapital og en unik evne til at tilpasse teknologien til nye brancher er et stærkt afsæt for succes.     

Start-Up Skagen 

I Danmark har turismebranchen haft en stærk sommer. Ikke desto mindre er de danske vækstrater inden for turisme fortsat lavere end hos vores nabolande, og der er kun få danske turisme tech-startups – omend der ifølge Wonderful Copenhagen er flere lovende projekter på vej.

Udviklingen i dansk turisme har haft fokus på at få flere overnatninger og på at få turisterne til at lægge flere penge i Danmark. Udviklingen i Israel peger på, at det er muligt at bringe turismeudviklingen endnu længere frem ved at investere i innovation – især på tech-siden – og ved at danske turismeaktører i form af alt fra hoteller til forlystelsesparker og bookingplatforme udnytter de mest disruptive teknologier.

Her er den israelske turismeklynge et besøg værd. 

Læringen fra Israel er, at et styrket fokus på turisme-tech ikke alene styrker den lokale turisme, det kan også føre til, at der opstår nye globale techvirksomheder.

Der er få ting der taler imod, at Skagen, Bornholm og København ikke skulle kunne gøre Eilat kunsten efter. Hvorfor skulle Skagen ikke blive lige så kendt for sit start-up miljø inden for turisme, som for gode skaldyr og en smuk solnedgang?

Forrige artikel Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Næste artikel Der skal mere gang i EU's digitale marked Der skal mere gang i EU's digitale marked
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.