Danmark kan lære af Det Røde Havs turisme-techies

Turisme-tech er det seneste eksempel på, at traditionelle industrier fornyes og forandres af nyt digitalt grej og smarte apps. I Israel arbejder flere hundrede startups på at skabe nye, mere personlige oplevelser for turisterne.

Af Tue David Bak, direktør for Innovation Centre Denmark, Tel Aviv

I Eilat i det sydlige Israel, hvor Negev-ørkenen møder det røde hav, har turismen længe været den store økonomiske drivkraft. Fra hotelværelser til kamelsafari. 

Men Eilat mærker i øjeblikket en summen af liv, som ikke længere kun stammer fra strandpromenaden. Den kommer også fra det gamle industrikvarter, hvor technørderne med algoritmer og israelsk fandenivoldskhed har gjort deres indtog. 

Over det meste af kloden er turisme big business og i fortsat vækst. Branchen vokser med ca. 5 % årligt, og i 2017 bidrog turisme med ca. 2.500 milliarder kr. til den globale økonomi. Alene i Danmark bidrog turismen i 2017 med 108 mia. kr. til BNP. 

Med 3,6 millioner turister satte Israel i 2017 ny besøgsrekord. Nu forsøger internationale investorer og israelske iværksættere at skabe yderligere vækst ved at sammenflette turisme og teknologi.

Skønt ’turisme-tech’-industrien endnu er ung, så er der noget i gære. Især i Eilat.

Eilat Techies

Med erfaring fra Silicon Valley og risikovillig kapital fra Wall Street har israelske Or Haviv og Ariel Bentov kickstartet en markant satsnings på turisme-tech. Eilat Hub, som Or og Ariels turisme-accelerator er døbt, har nu arbejdet intensivt med skalering af mere end 30 tech-startups på tre år. 

Virksomhederne bidrager til udvikling af et robust økosystem for turisme-techvirksomheder, der nu spreder sig fra Eilat til Tel Aviv, og samlet rummer mere end 300 tech-startups. Økosystemet inkluderer også Ben Gurion Universitet, der med en afdeling i Eilat løbende udklækker nye turisme-techtalenter med iværksætterkompetencer på eksamensbeviset. 

Også traditionelle turismevirksomheder, som franske Accor Hotels og flyselskabet El Al, der ligger inde med store mængder data, men har svært ved at konvertere det til yderligere omsætning, har fået øjnene op for Eilats turismehub. Med hjælp fra startups arbejder de nu på at veksle deres hengemte data til profit.

Samtidigt har store etablerede techvirksomheder som Skyscanner, Expedia, AirBnB, Agoda og Microsoft sat Eilat Hub på listen over steder, hvor de systematisk spejder efter lovende startups. De vil ikke risikere at lade det, der kunne være turismens svar på israelske unicorns som Mobileye og Waze, gå deres næse forbi.  

Smart, personligt og tilgængeligt

Spørger man folkene bag Eilat Hub, er der tre trends inden for turisme, der får etablerede virksomheder som Accor Hotels, AirBnB, og El Al til at kigge efter techløsninger i Israel:

1. Det skal være smart

Israelske startups har den nødvendige viden og adgang til data fra klassisk destinationsturisme til at udvikle nye specialiserede techløsninger til turismeområdet. To eksempler er RoutePerfect og Sidekix. RoutePerfect har allerede over 3 mio. brugere globalt til deres personificerede ruteplanlægningsapp. Sidekix, der ikke har helt så mange brugere endnu, er baseret på en teknologi, der bringer ordinær navigationsteknologi ned i fortovshøjde. Med appen kan turister finde vej og få skræddersyet sightseeing og tilbud samtidigt – uanset om man er i Jerusalems små gyder, eller i den gamle by i Aarhus.  

2. Det skal være personligt

Masseturisme og standardløsninger er ikke fremtiden. Oplevelserne skal være personlige og autentiske. Startups som israelske Cool Cousin, LocalEye og Eve bringer nye tekniske løsninger til forbrugerne, der gør det muligt at connecte med lokalbefolkningen og få autentiske oplevelser, uanset hvor man rejser hen. 

3. Det skal være tilgængeligt – nu

Turister vil ikke vente. De vil have on-demand løsninger, der er intelligente og tilgængelige via deres smartphone. Det kræver i praksis, at alle turismetilbud skal digitaliseres.

Samtidigt skal oplevelsen gøres mere levende og sjov at udforske. Ved at integrere ny teknologi i formidlingen af kunst og kultur – i alt fra kunstmuset i Tel Aviv til Grædemuren i Jerusalem – kan interessen udvikles.

Israelske Museloop er en af de virksomheder, der ved hjælp af augmented reality og smartphones bygger bro mellem teknologi og museer. Den måde, gæsterne spiller, leger og orienterer sig gennem teknologien, giver museerne masser af nye data om deres brugere, der kan anvendes til at udvikle tilbuddene og styrke bundlinjen.    

Turisme-techmiljøet i Israel er fortsat i et tidligt stadie. Og der skal mere til, hvis turisme-tech skal nå op på niveau med områder som cybersikkerhed, mobility tech og life science, hvor Israel er førende. Men kombinationen af det israelske gåpåmod, en lind strøm af risikovillig kapital og en unik evne til at tilpasse teknologien til nye brancher er et stærkt afsæt for succes.     

Start-Up Skagen 

I Danmark har turismebranchen haft en stærk sommer. Ikke desto mindre er de danske vækstrater inden for turisme fortsat lavere end hos vores nabolande, og der er kun få danske turisme tech-startups – omend der ifølge Wonderful Copenhagen er flere lovende projekter på vej.

Udviklingen i dansk turisme har haft fokus på at få flere overnatninger og på at få turisterne til at lægge flere penge i Danmark. Udviklingen i Israel peger på, at det er muligt at bringe turismeudviklingen endnu længere frem ved at investere i innovation – især på tech-siden – og ved at danske turismeaktører i form af alt fra hoteller til forlystelsesparker og bookingplatforme udnytter de mest disruptive teknologier.

Her er den israelske turismeklynge et besøg værd. 

Læringen fra Israel er, at et styrket fokus på turisme-tech ikke alene styrker den lokale turisme, det kan også føre til, at der opstår nye globale techvirksomheder.

Der er få ting der taler imod, at Skagen, Bornholm og København ikke skulle kunne gøre Eilat kunsten efter. Hvorfor skulle Skagen ikke blive lige så kendt for sit start-up miljø inden for turisme, som for gode skaldyr og en smuk solnedgang?

Forrige artikel Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Lomborg: To scenarier for verdensmålene i 2030 Næste artikel Der skal mere gang i EU's digitale marked Der skal mere gang i EU's digitale marked
22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

Sygehuse, kommuner og praktiserende læger skal samarbejde mere om patienterne. De har i ti år mødtes i 22 sundhedsklynger, der erbygget op omkring akutsygehuse i hele landet. Ingen har evalueret klyngernes arbejde. Alligevel kan de få en nøglerolle i en kommende reform.

Derfor er min kalender offentlig

Derfor er min kalender offentlig

En åben kalender fremmer gennemsigtighed i hele firmaet, tvinger dig til at tage stilling til hvert punkt i din tidsplan og gør dig lettilgængelig, skriver iværksætter David Kalt.

Kina vil have verdens smarteste byer

Kina vil have verdens smarteste byer

KOMMENTAR: Kina er i fuld gang med at samle alle tænkelige data fra sensorer, kameraer og mobiltelefoner i byrummet sammen og skabe smart cities. Det sker i et tæt samarbejde mellem myndighederne og de store tech-virksomheder.

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

KOMMENTAR: Det er efterhånden bredt anerkendt, at virksomhedskultur er nøglen til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Her er, hvordan vi arbejder med det i Milestone Systems.

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

I en gennemført digital offentlig administration behøver borgerne ikke at gøre opmærksomme på deres situation for at blive betjent – systemet ved allerede, at der er et behov. Det er filosofien bag det offentlige system i Estland, hvor man også er opmærksomme på risikoen for kafkaske bivirkninger.

Estland, den digitale stat

Estland, den digitale stat

Efter murens fald gik Estland all in på digitalisering. I dag er Estlands offentlige administration en inspiration for andre.
Færøerne – og flere andre lande – har overtaget softwaren bag systemet.

Estland er Europas digitale frontløber

Estland er Europas digitale frontløber

Estland har siden sovjettiden satset hårdt på digital teknologi som vejen til udvikling og vækst. Den offentlige sektors tjenester er blandt de mest avancerede i verden og på mange måder foran de tjenester, vi har i Danmark. Og borgerne har kontrol over egne data – og hvem der tilgår dem.

Færøerne har valgt den estiske model

Færøerne har valgt den estiske model

Da Færøerne i 2015 lavede en digitaliseringsstrategi, valgte de at bruge Estlands X-road som den grundlæggende infrastruktur for udveksling af data i det offentlige. Tendensen peger mod større integration og dataudveksling mellem de nordiske landes systemer.

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Den danske offentlige sektor ligger i den internationale top, hvad digitalisering angår. I de nærmeste år skal tjenesterne forbedres yderligere gennem den såkaldte digitaliseringspagt. Mange af de kommende digitale tilbud svarer til tjenester, som allerede findes i Estland.

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

KOMMENTAR: Det havde været på tide at få en digitaliseringsminister, der kunne lægge en kurs for et retfærdigt Danmark på den digitale front. Men i mangel af sådan en, så må man håbe, at statsminister Mette Frederiksen har en plan.

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Med begrebet ”overvågningskapitalisme” har den amerikanske økonomiprofessor Shoshana Zuboff sat fokus på spillereglerne i den nye digitale økonomi. Her handler det ikke længere kun om at analysere og forudsige din adfærd, men også om at styre den. Vi kan dog ændre på spillereglerne, hvis vi vil, fastslår hun. Det har vi gjort før.

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Facebooks planer om at starte sin egen valuta kan være starten på kryptovalutaernes æra. Endnu ved ingen, hvordan den nye møntfod skal reguleres, eller hvordan Facebook præcist har tænkt sig at linke den til nationalbankernes valutaer og andre faste aktiver. 

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Co-creation er en samskabelsesmetode, som typisk bruges til at skabe større grundlæggende forandringer. Men metoden kan også med fordel anvendes på projekter af mindre skala. Mandag Morgen giver dig her en introduktion til metoden – med kemotasken som det gode og konkrete eksempel.

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Det indiske marked kan virke overvældende. Inden for få hundrede kilometer kan sprog, kultur og kvaliteten af infrastrukturen ændre sig markant. Det er komplekst og kaotisk, men for udviklere af kunstig intelligens er Indiens diversitet også en rig kilde til data.

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

I en bestseller bog fra 1999 gav den amerikanske opfinder Ray Kurzweil en række konkrete bud på udviklingen i 2019.

Men holder hans forudsigelser? Vi ser på, hvordan det faktisk gik.

Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

I sidste måned afviste Facebook at fjerne en falsk video med formanden for Repræsentanternes Hus Nancy Pelosi. Nu spreder endnu en falsk video sig på det sociale medie – denne gang af Facebooks egen stifter Mark Zuckerburg. Men vil de fjerne den?