Dansk iværksættersucces i Silicon Valley

Et samarbejde med Apple har gjort vækstdrømmen til virkelighed for iværksætterfirmaet Libratone, der forener vellyd og design i prisvindende produkter. Med brugerinddragelse og frihed til at tage chancer har virksomheden flyttet Californiske bjerge i Silicon Valley.

Cirka midt i det verdenskendte Silicon Valley ligger vækstområdets uformelle hovedstad Palo Alto. Bag ved stationen kan jeg skimte verdensklasse universitetet Stanford, IT-mastodonten HP startede i en garage i en af sidegaderne og det verdenskendte designfirma, IDEO, har hovedkvarter her. Mit ærinde denne dag er dog et andet. Jeg har kurs mod hovedgaden University Avenue, hvor man kan finde en af verdens første Apple-butikker. Den nu afdøde Steve Jobs har med sine Apple produkter siden hen tryllebundet en hel verden af teknologi-aficionados. Og lige nu i disse dage udfolder der sig endnu en sensation i den lille butik på University Avenue. For lige inden for de store glasdøre til venstre står der intet mindre end beviset på den danske vækstdrøm: et par veldesignede, trådløse højttalere. Og ja, de er pæredanske.

Jeg bliver godt gammeldags stolt og opløftet, som jeg står der og beundrer hylden af dansk teknologi. Vi har meget iværksættertalent i Danmark. Gode ideer kombineret med verdensklasse tekniske løsninger i kreative og nyskabende projekter – og fantastisk design. Vi mangler dog stadig flere, der bryder lydmuren, vokser sig store og bliver internationale vækstiværksættere. Det betyder samtidig, at vi mangler rollemodeller, som kan vise vejen og skrue visionerne i vejret for det danske iværksættermiljø. Her på hylden foran mig i den amerikanske Apple-forretning har vi dog intet mindre end en af de vigtige rollemodeller.

Virksomheden bag højttalerne hedder Libratone. Den har det sidste års tid haft sin gang her i Silicon Valley og hos os i Innovation Center Denmark. For at finde formlen bag den store succes, aftalen med teknologi-giganten Apple og dermed en eksklusiv adgang til det vigtige amerikanske marked, spurgte jeg Søren Louis Pedersen, der er idémanden bag højttalerne, hvad han mener, gjorde forskellen. Og som en lille iværksætter-kalendergave her 2. december vil jeg dele hans guldkorn.

Først og fremmest har Libratone via deres produkt været gode til at forstå og reagere på, at Apple har revolutioneret nutidens mobile musikverden og dermed ændret folks adfærd for køb og brug af musik. Deres højttaler imødekommer brugernes behov for design samtidig med deres ønske om en unik lydoplevelse.

Derudover kræver det et godt team! Et team som kan arbejde 24/7 med frihed til at tage en risiko samt troen på at man kan flytte bjerge. Og det har Libratone!

Og sidst, men ikke mindst, har virksomheden fra den tidlige start og den første prototype fokuseret på at lytte og indarbejde alle vinkler af feedback fra det globale marked, som de søgte at henvende sig til – eller som Søren selv siger det:

”Vi ønskede at medvirke i det økosystem, som Apple-universet driver. Derfor tog vi til Californien og opsøgte alle former for feedback og kritik fra brugere, potentielle kunder og ’go to market’-eksperter samt viden om ophavsret og investeringer i Silicon Valley. Det betyder, at vi har polariseret vores produkter, marketing, organisation – ja hele virksomheden – mod de kunder, der deltager i det globale paradigmeskifte, som Apple har startet.”

Det er vise ord, der forhåbentlig kan sprede en steppebrand af selvtillid og gå-på-mod. For der er noget selvantændeligt over iværksætteri. Så snart en startup er on fire, så synes det at smitte positivt af på resten af miljøet. Vækstsuccesser, der tydeligt viser, at det kan lade sig gøre at få danske produkter ud på globale markeder, får flere til at skrue forventningerne i vejret og spejde mod udlandet.  Lad os derfor dele de gode historier og få netværk, erfaring og inspiration spredt ud i alle kroge af Danmark, hvor der måtte sidde en studerende eller to og kode på et startup-projekt. Tro kan som bekendt flytte bjerge, og bevidstheden om, at dansk iværksætteri vækker opsigt i udlandet, kan forhåbentlig stive selvtilliden af.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Nicher til det globale marked Næste artikel EU prioriterer forskningsmidlerne forkert
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.