Dansk iværksættersucces i Silicon Valley

Et samarbejde med Apple har gjort vækstdrømmen til virkelighed for iværksætterfirmaet Libratone, der forener vellyd og design i prisvindende produkter. Med brugerinddragelse og frihed til at tage chancer har virksomheden flyttet Californiske bjerge i Silicon Valley.

Cirka midt i det verdenskendte Silicon Valley ligger vækstområdets uformelle hovedstad Palo Alto. Bag ved stationen kan jeg skimte verdensklasse universitetet Stanford, IT-mastodonten HP startede i en garage i en af sidegaderne og det verdenskendte designfirma, IDEO, har hovedkvarter her. Mit ærinde denne dag er dog et andet. Jeg har kurs mod hovedgaden University Avenue, hvor man kan finde en af verdens første Apple-butikker. Den nu afdøde Steve Jobs har med sine Apple produkter siden hen tryllebundet en hel verden af teknologi-aficionados. Og lige nu i disse dage udfolder der sig endnu en sensation i den lille butik på University Avenue. For lige inden for de store glasdøre til venstre står der intet mindre end beviset på den danske vækstdrøm: et par veldesignede, trådløse højttalere. Og ja, de er pæredanske.

Jeg bliver godt gammeldags stolt og opløftet, som jeg står der og beundrer hylden af dansk teknologi. Vi har meget iværksættertalent i Danmark. Gode ideer kombineret med verdensklasse tekniske løsninger i kreative og nyskabende projekter – og fantastisk design. Vi mangler dog stadig flere, der bryder lydmuren, vokser sig store og bliver internationale vækstiværksættere. Det betyder samtidig, at vi mangler rollemodeller, som kan vise vejen og skrue visionerne i vejret for det danske iværksættermiljø. Her på hylden foran mig i den amerikanske Apple-forretning har vi dog intet mindre end en af de vigtige rollemodeller.

Virksomheden bag højttalerne hedder Libratone. Den har det sidste års tid haft sin gang her i Silicon Valley og hos os i Innovation Center Denmark. For at finde formlen bag den store succes, aftalen med teknologi-giganten Apple og dermed en eksklusiv adgang til det vigtige amerikanske marked, spurgte jeg Søren Louis Pedersen, der er idémanden bag højttalerne, hvad han mener, gjorde forskellen. Og som en lille iværksætter-kalendergave her 2. december vil jeg dele hans guldkorn.

Først og fremmest har Libratone via deres produkt været gode til at forstå og reagere på, at Apple har revolutioneret nutidens mobile musikverden og dermed ændret folks adfærd for køb og brug af musik. Deres højttaler imødekommer brugernes behov for design samtidig med deres ønske om en unik lydoplevelse.

Derudover kræver det et godt team! Et team som kan arbejde 24/7 med frihed til at tage en risiko samt troen på at man kan flytte bjerge. Og det har Libratone!

Og sidst, men ikke mindst, har virksomheden fra den tidlige start og den første prototype fokuseret på at lytte og indarbejde alle vinkler af feedback fra det globale marked, som de søgte at henvende sig til – eller som Søren selv siger det:

”Vi ønskede at medvirke i det økosystem, som Apple-universet driver. Derfor tog vi til Californien og opsøgte alle former for feedback og kritik fra brugere, potentielle kunder og ’go to market’-eksperter samt viden om ophavsret og investeringer i Silicon Valley. Det betyder, at vi har polariseret vores produkter, marketing, organisation – ja hele virksomheden – mod de kunder, der deltager i det globale paradigmeskifte, som Apple har startet.”

Det er vise ord, der forhåbentlig kan sprede en steppebrand af selvtillid og gå-på-mod. For der er noget selvantændeligt over iværksætteri. Så snart en startup er on fire, så synes det at smitte positivt af på resten af miljøet. Vækstsuccesser, der tydeligt viser, at det kan lade sig gøre at få danske produkter ud på globale markeder, får flere til at skrue forventningerne i vejret og spejde mod udlandet.  Lad os derfor dele de gode historier og få netværk, erfaring og inspiration spredt ud i alle kroge af Danmark, hvor der måtte sidde en studerende eller to og kode på et startup-projekt. Tro kan som bekendt flytte bjerge, og bevidstheden om, at dansk iværksætteri vækker opsigt i udlandet, kan forhåbentlig stive selvtilliden af.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Nicher til det globale marked Næste artikel EU prioriterer forskningsmidlerne forkert
Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.