Det tyske startup-alfabet har tre B’er

Når talen går på startups i Tyskland, tænker de fleste formentlig på Berlins energiske scene. Men i Sydtyskland findes to af landets vigtigste startup-kulturer, der byder på unikke og boomende økosystemer, som medfinansieres af lokale industrigiganter.

En fredag formiddag inden det tyske valg blev jeg ringet op af en journalist fra et af de store dagblade i Danmark, som ville skrive en artikel om mulighederne for danske virksomheder i Sydtyskland.

Jeg blev stillet et spørgsmål, som jeg efter tre år som innovationsattaché for Udenrigsministeriet gerne vil svare uddybende på: Hvorfor ligger vores danske innovationscenter lige præcis i München og ikke i f.eks. hovedstaden Berlin?

Der er ingen tvivl om, at Berlin rummer et af Europas største og mest dynamiske startup-miljøer. Men hvis man kun kender det ene B i det tyske startup-alfabet, så snyder man sig selv for to regioner, som har helt unikke og boomende startup-økosystemer: Bayern og Baden-Württemberg.

Med 40.000 nye startups hvert år overgår Berlin klart den sydtyske scene i volumen, men til gengæld peger meget på, at Sydtyskland også er utroligt spændende for såvel danske og internationale virksomheder – ikke mindst fordi sydtyske startups har en rigtig lang levetid.

Tæt samarbejde med industri

En vigtig årsag til den lange levetid er det sydtyske industrilandskab, hvor en tredjedel af de tyske DAX-virksomheder (Deutscher Aktienindex, DAX, er et aktieindeks over de 30 mest handlede aktier på børsen i Frankfurt, red.) heriblandt Allianz, BMW, Bosch, Mercedes og Siemens har hovedkontor. Disse lokale industrigiganter investerer målrettet i unge virksomheder, hvilket giver startups i Sydtyskland god adgang til kapitalindsprøjtninger i opstartsfasen.

Men det handler om mere end kapital. I Sydtyskland nyder startups og forskningsmiljøer også gavn af, at de store koncerner gerne vil samarbejde.

På papiret lyder tunge og traditionsrige virksomheder som Bosch og BMW måske en anelse old school og usexede i kreative startup-ører, men med deres omsætning og brede samarbejdsflade med et stort antal underleverandører er de særdeles attraktive partnere for unge virksomheder, heriblandt danske, der gerne vil integreres på det tyske marked. 

Nye ambitiøse initiativer mod sydvest

I det sydvestligste hjørne af Tyskland, i delstaten Baden-Württemberg, hvor Stuttgart er den største by, har man en følelse af at stå i skyggen af München og Berlin. Men med ca. 573.000 entreprenører fordelt rundt i delstaten og flere DAX-virksomheder byder regionen på et hightech startup-miljø, der strækker sig ud i alle afkroge.

Meget sigende har SAP, en af verdens største software-virksomheder, hjemme i den lille by Walldorf med blot 15.000 indbyggere.

Regionen blomstrer, fordi delstatens største industrivirksomheder gennem de seneste år for alvor har taget startup-mentaliteten til sig. Eksempelvis har Daimler etableret Startup Autobahn, en innovationsplatform, hvor unge, globale tech-virksomheder kan udveksle og realisere deres ideer i samarbejde med Daimlers virksomhedspartnere.

Men Startup Autobahn er udtryk for noget større. Projektet kendetegner et udbredt ønske hos sydtyske industrigiganter om at gentænke deres traditionelle produktions- og virksomhedsmodeller.

Det er en tilgang, som bærer frugt: I sidste programrunde af Startup Autobahn deltog 28 startups, som realiserede mere end 50 fælles projekter med Daimlers kommercielle partnere.

Shared Agenda: En fælles fremtid

München kan let sætte krydser ved en lang række centrale faktorer, som udgør et stærkt iværksættermiljø. Byen er i år blevet kåret af EU til at være Europas vigtigste centrum for informations- og kommunikationsteknologi.

Den bayerske delstat vil investere 1,5 milliarder euro i digitalisering, og 40 pct. af de tyske it-virksomheder har hjemme i München.

Samtidig er de to eliteuniversiteter, Technische Universität München, TUM, og Ludwig-Maximilians-Universität, blandt de mest entreprenante universiteter i Tyskland som henholdsvis nummer et og fire.

Det er også i Bayern, at Tyskland største universitetsnetværk for sociale entreprenører, Social Entrepreneurship Akademie, eksisterer. Det blev grundlagt i 2010 som et fælles initiativ mellem Münchens fire universitetsbaserede entreprenørskabscentre.

Efter tre år som innovationsattaché er det derfor ikke kun de fine tal, men samarbejdskulturen mellem delstat, virksomheder og forskere, som jeg især har hæftet mig ved i både Bayern og Baden-Württemberg.

Årsagen til den sydtyske succes kan sammenfattes i begrebet shared agenda. Der eksisterer en fælles agenda på alle niveauer om, at et innovativt startup-miljø hjælper regionen til at forblive innovativ og samtidig er med til at fremtidssikre de store virksomheder.

Når man repeterer det tyske startup-alfabet, er der altså god grund til at huske, at det består af tre B’er.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu