Er skønhed vigtigere end teknologi?

Verdens største begivenhed inden for medier, teknologi og design, South by Southwest Interactive i Austin, Texas, er netop overstået. Midt mellem robotter, kunstig intelligens og sundhedsteknologi dukkede et overraskende budskab op: Vi må ikke glemme skønheden.

En gang om året mødes teknologinørder, marketingfolk, designere og iværksættere i Austin, hovedstad i staten Texas, til konferencen South by Southwest Interactive Festival (SXSW). Konferencen, som i år fejrede 30-års jubilæum, er måske mest kendt som stedet, hvor internetfænomenet Twitter blev lanceret og spredte sig som en steppebrand for få år siden. Men SXSW er ikke kun forbeholdt eksperterne; i en tid med debatter om datasikkerhed og overvågning er teknologien også politisk; årets hovedtaler var den amerikanske præsident, Barack Obama.

Nu var det min egen første oplevelse af SXSW, men de mere garvede deltagere fortæller, at der hvert år er nogle markante trends, som går igen i konferencens tusindvis af taler og workshops hen over de små fem dage, den varer. Sidste år var det hotte tema Virtual Reality (VR). Den slags var der også masser af i år, men fordi de store spillere som Samsung, Oculus Rift og Sony nu har lanceret deres færdige VR-produkter, tiltrækker det ikke samme interesse blandt de teknologiske frontløbere.

Derimod var det to andre emner, som optog de næsten 100.000 deltagere i Interactive-delen af SXSW. Det første er fremkomsten af robotter – alt fra dem, som kan samarbejde med mennesker og snart bliver vores nye kolleger på fabriksgulvet, til Googles selvkørende biler. Begge robottyper bliver i øvrigt ifølge eksperterne bevidst designet, så de ser venlige og harmløse ud. Det er nødvendigt for, at vi mennesker får lyst til at arbejde sammen med dem, og så vi vil acceptere dem i trafikken.

Det andet hotte emne på SXSW var kunstig intelligens. Nu har en computer ikke alene slået et menneske i skak og i quizzen Jeopardy; en Google-algoritme har nu også slået verdensmesteren i det 2.500 år gamle brætspillet Go, som efter sigende er et af de mest komplekse og krævende, der findes. Diskussioner om, hvad robotter og kunstig intelligens kommer til at betyde for fremtidens produktion, for arbejdsmarkedet, for sundhedssektoren og for vores transportinfrastruktur, var der masser af.

Hvor er mennesket?

Set med danske briller var noget af det mest fascinerende ved SXSW, hvor ringe de fleste amerikanske og asiatiske teknologiske innovatører er til for alvor at tage menneskets rolle og oplevelser seriøst. Under nogle af de sessions på konferencen, hvor opstartsvirksomheder skulle pitche deres ideer, virkede det, som om de ganske vist havde fundet på cool løsninger, men endnu manglede et godt problem at anvende dem på. Spørgsmål som, hvem der skal bruge teknologien, i hvilken sammenhæng og med hvilken forretningsmodel, hang ofte og svævede i luften.

Fra Dansk Design Centers side arrangerede vi derfor sammen med LEGO og design- og innovationsbureauerne Hello Group, Prehype og Another CPH et seminar med titlen Discovering the Nordic Design DNA, hvor det tydeligt fremgik, at vores danske og nordiske designtradition stadig har noget uhyre vigtigt at tilbyde i en digital tidsalder: Nemlig evnen til at tænke enkelt, funktionelt, pragmatisk og inddragende og forholde sig bevidst til menneskets brug og oplevelse af teknologien. Seminarets drøftelser mellem de danske designfrontløbere og et globalt publikum viste, at Danmark i allerhøjeste grad har noget at bidrage med, såvel til en event som SXSW som i bredere forstand til de internationale markeder.

Skønheden tilbage på designdagsordenen

Det måske mest overraskende indslag, jeg overværede på SXSW, gik dog skridtet endnu videre end den menneskelige dimension; det satte begrebet ’skønhed’ på dagsordenen. Østrigeren Stefan Sagmeister, partner i designbureauet Sagmeister & Walsh i New York, havde midt i al teknologitummelen i Austins centrum valgt at give et indlæg med titlen Why beauty matters. Sagmeister, en hyppig TED-taler, forfatter og berømt for sine prisvindende albumcovers for bl.a. Rolling Stones og Lou Reed, hævdede provokerende, at vi har glemt at sætte pris på skønheden, når vi designer produkter og tjenesteydelser. Men menneskers evne til at værdsætte skønhed er universel, på tværs af tid, kulturer og geografi. Skønhed er vigtig for os, sagde han og gav et stærkt eksempel. Hvor end arkæologer har fundet flinteknive og -økser, så har de altid været symmetriske. Også selv om det har krævet ekstra arbejde, og selv om der ikke er nogen rent funktionel grund til det.

Et andet og mere nutidigt eksempel er, at borgere uanset nationalitet groft sagt er enige om, hvad der er de smukkeste byer i verden. Uanset tilhørsforhold er det de samme 10-20 byer, som bedømmes som de smukkeste – byer som Paris, Rom, San Francisco, Rio de Janeiro osv. Endelig viser undersøgelser, at mennesker, der lider af Alzheimers, bevarer evnen til at bedømme skønhed, selv når stort set alle andre evner forringes eller forsvinder.

Hvem skaber først skønhed på nettet?

Hvad er så implikationerne af, at skønhed er vigtig og universel i en globaliseret, digital verden? Jo, sagde Sagmeister, hvis skønhed er vigtig i vores fysiske verden, så er skønhed lige så vigtig, når vi designer digitale og højteknologiske løsninger. Men den mængde energi og penge, som de bedste virksomheder lægger i godt og smukt produktdesign, overstiger langt de midler, de typisk bruger på at designe til nettet. At skabe noget virkeligt smukt kræver stor omhu, dygtigt håndværk, tid og ressourcer. De virksomheder og designere, der forstår, hvor vigtigt et konkurrenceparameter decideret smukt design er, får ikke bare en lille fordel.

”Nej,” sagde Stefan Sagmeister: ”De, der vælger at besvære sig med at skabe skønhed online, vil blive massivt belønnet.”

At besvære sig, fortsatte han, handler som designer om at tage form alvorligt, at tage sig tid til at afprøve og lege med forskellige muligheder, og det handler om ikke at gå efter den første den bedste løsning. I bund og grund handler det om at være en dygtig kunstnerisk håndværker.

Rundt omkring i rummet under Sagmeisters indlæg kunne jeg se adskillige designere – også danske – flittigt tage noter. Så mon ikke vi de kommende år vil se mere præcision, omhu, finesse og kreativitet, også når det gælder design på nettet? Det forekommer i hvert fald sandsynligt, at det vil være stærke kombinationer af nyskabende teknologier og verdensklassedesign, der kommer til at vinde kampen om fremtidens forbrugere. De digitale tjenester og produkter, der vinder, bliver med Sagmeisters ord dem, hvor man som bruger tænker:

”Nogen har virkelig tænkt over det her. Nogen har gjort sig umage.”

Det er en følelse, som næsten rummer en skønhed i sig selv, er det ikke?

Forrige artikel Når mere bliver mindre Næste artikel Det smukke kommer an på øjnene, der ser …
Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Det er en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid. Siden starten i 2000 har firmaet været på én lang og stejl vækstkurve. I dag er de to stiftere begge blandt de 25 rigeste danskere, og firmaet er verdens førende på deres marked. Men de færreste har hørt om 3Shape.

AI-laboratoriet Tel Aviv

AI-laboratoriet Tel Aviv

Strandpromenaden og plateauskoene er shinet op til det forestående Eurovision melodigrandprix i Tel Aviv, men det virkelig banebrydende i byen sker ikke på musikscenen, men snarere blandt de mange hightech-startups i små gyder og støvede computerrum andetsteds i byen

Urrem af edderkoppesilke

Urrem af edderkoppesilke

Det schweiziske luksus ur-mærke Omega har netop lanceret en urrem, der er vævet af edderkoppe silke

Google vil levere varer med droner i Finland

Google vil levere varer med droner i Finland

Til foråret begynder Googles søsterselskab Wing at levere varer i Finland med droner. Wing har drevet servicen som et forsøg i Australien og USA og har leveret tusinder af pakker.
Nu skal tjenesten prøves af i et koldere klima.

Sydkorea henter inspiration i den nordiske velfærdsmodel

Sydkorea henter inspiration i den nordiske velfærdsmodel

Sydkoreas store satsninger på teknologiudvikling og innovation har båret landet frem til en plads som teknologisk og innovationsmæssig supermagt. Men Sydkorea er også blevet et meget ulige land. Derfor forsøger præsident Moon Jae-in at skubbe i retning mod en ”velfærdsstat light” med højere lønninger, større social sikkerhed og grøn omstilling.

Manhattans trafikmønstre ligner et bankende hjerte

Manhattans trafikmønstre ligner et bankende hjerte

Gode visualiseringer formår at gøre det usynlige synligt. Enorme samlinger af data kan gøres overskuelige, så man pludselig ser mønstre i informationerne og kan forstå en situation på et mere overordnet plan.

Flydende bydele kan lette presset på verdens storbyer

Flydende bydele kan lette presset på verdens storbyer

Ved at bygge boligkvarterer, kontorbygninger og hele bydele på store, flydende pramme kan man afhjælpe noget af pladsmanglen i verdens storbyer, mener en hollandsk arkitekt. I det statslige norske energiselskab Equinor undersøger man, om flydende byer kan være en stor ny forretningsmulighed.

Nybyggerne på havet

Nybyggerne på havet

Seasteading Institute arbejder på at skabe kolonier til søs, fri for statsmagtens indblanding. Silicon Valley milliardæren Peter Thiel støtter projektet, der nu vil opstille de første flydende bygninger i Fransk Polynesien.

Microsoft CEO håber på et globalt GDPR

Microsoft CEO håber på et globalt GDPR

GDPR er et af de få eksempler på at EU har formået at præge udviklingen af den digitale økonomi. Ved Davos-mødet for nylig meldte Microsofts CEO ud, at han gerne så en lignende regulering på globalt niveau.

Nye spilleregler, nye udfordringer, nye kompetencer

Nye spilleregler, nye udfordringer, nye kompetencer

I denne uge forsøger vi at forstå hvad der ligger efter industrisamfundet.
Det er tydeligt at masseproduktion af fysiske genstande ikke bliver det, der driver den næste bølge af vækst – hverken hvad angår arbejdspladser, økonomien eller værdien for forbrugerne.

Tue Mantoni: Sådan revolutionerer 3D-print forretningen

Tue Mantoni: Sådan revolutionerer 3D-print forretningen

3D-print gør det muligt at skabe værdi på tværs af de sædvanlige forretningsområder. Det skal man forstå, hvis man for alvor vil udnytte fordelene ved teknologien, siger Tue Mantoni, tidligere CEO for Triumph Motorcycles og B&O. 

Topøkonomer: Ny velstand afhænger af, at vi alle lærer hele livet

Topøkonomer: Ny velstand afhænger af, at vi alle lærer hele livet

Livslang læring er afgørende, hvis vi skal drage nytte af nye teknologier. Sådan lyder det fra to topøkonomer, hvis analyse lagde en af grundstenene under Disruptionrådets arbejde. Nu håber de, at politikerne og virksomhederne husker udfordringen: At det kræver massiv omskoling, når 40 procent af arbejdsopgaverne bliver automatiseret.

Den tyske industri skal lære at lytte til forbrugerne

Den tyske industri skal lære at lytte til forbrugerne

Industri 4.0 begrebet opstod i Tyskland, hvor man er langt fremme med at koble både maskiner og virksomheder tæt sammen i ekstremt tæt koordinerede værdikæder. Den næste udfordring bliver at få forbrugerne med i kommunikationen.

De forlader nu industrisamfundet…

De forlader nu industrisamfundet…

Den type værdi, vi producerer, og måden, vi organiserer værdiskabelsen på er så forskellige fra traditionel masseproduktion at det snart ikke giver mening at tale om ”industri” længere.

Industrisamfundet synger på sidste vers

Industrisamfundet synger på sidste vers

Den industrielle økonomi er gået fra 1.0 til 4.0 – fra kulkraft og dampmaskiner til digital koordination af alle aspekter af produktionen. Nu er vi ved at bevæge os så langt fra den oprindelige form for masseproduktion, at det ikke længere giver mening at kalde det industri.

Robot-pioner: Fremtidens værdiskabelse er ’anti-industriel’

Robot-pioner: Fremtidens værdiskabelse er ’anti-industriel’

Vi er knap nået i gang med industri 4.0, men Universal Robots' tekniske direktør og medstifter Esben Østergaard har allerede blikket rettet mod fremtidens produktionsform. Han forventer, at avancerede robotter i fremtiden vil frisætte og støtte mennesker i en form for fremstilling, der er præget af personlighed, håndværk og variation snarere end masseproduktion.

Kom til læsermøde: Dogmeregler for Danmark 4.0

Kom til læsermøde: Dogmeregler for Danmark 4.0

INVITATION: Kom til læsermøde den 6. februar og deltag i debatten om Danmarks og den teknologiske fremtid med bl.a. Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen, formanden for ATV’s tænketank, professor Maja Horst, og Mandag Morgens redaktør for digital omstilling, Peter Hesseldahl.

Googles etiske vagthund

Googles etiske vagthund

Sidste år lancerede Google en række etiske principper for brug af kunstig intelligens – og startede en afdeling til at håndhæve dem.
Måske kan open source hardware være en mulighed for danske producenter.

Er fremtidens danske fremstillingsvirksomhed open source?

Er fremtidens danske fremstillingsvirksomhed open source?

Der er en open source revolution på vej. Elon Musk og hans virksomhed Tesla har smidt patenterne til side og givet andre adgang til deres teknologi. Også giganter som Google, Facebook, Microsoft og IBM vælger ofte at frigive kildekoden til deres software. 
I den næste bølge af open source produkter handler det om fysiske produkter, som enhver kan kopiere og forbedre.

Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

I Gladsaxe Kommune har data forladt regnearkene og indtaget storskærmene i både direktion og jobcenter, så de bliver synlige og brugbare for alle, også de borgere, det hele handler om. Visualiseringerne udvikles af en særlig enhed for Datadrevet Forretningsudvikling.

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

En gang om måneden gennemgår direktion i Gladsaxe Kommune en tsunami af data for at følge udviklingen på 29 vigtige udvalgte områder. De diskuterer og justerer kursen, hvis udviklingen går i den forkerte retning. Mandag Morgen sad med ved bordet på direktionens første møde i år.

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Der kan gå ti-tyve år før kvantecomputerne er klar, men der bliver brug for dem.
Film, musik og computerspil er en stor dansk eksportsektor, men på mange måder stadig meget umodent organiseret.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.