Er skønhed vigtigere end teknologi?

Verdens største begivenhed inden for medier, teknologi og design, South by Southwest Interactive i Austin, Texas, er netop overstået. Midt mellem robotter, kunstig intelligens og sundhedsteknologi dukkede et overraskende budskab op: Vi må ikke glemme skønheden.

En gang om året mødes teknologinørder, marketingfolk, designere og iværksættere i Austin, hovedstad i staten Texas, til konferencen South by Southwest Interactive Festival (SXSW). Konferencen, som i år fejrede 30-års jubilæum, er måske mest kendt som stedet, hvor internetfænomenet Twitter blev lanceret og spredte sig som en steppebrand for få år siden. Men SXSW er ikke kun forbeholdt eksperterne; i en tid med debatter om datasikkerhed og overvågning er teknologien også politisk; årets hovedtaler var den amerikanske præsident, Barack Obama.

Nu var det min egen første oplevelse af SXSW, men de mere garvede deltagere fortæller, at der hvert år er nogle markante trends, som går igen i konferencens tusindvis af taler og workshops hen over de små fem dage, den varer. Sidste år var det hotte tema Virtual Reality (VR). Den slags var der også masser af i år, men fordi de store spillere som Samsung, Oculus Rift og Sony nu har lanceret deres færdige VR-produkter, tiltrækker det ikke samme interesse blandt de teknologiske frontløbere.

Derimod var det to andre emner, som optog de næsten 100.000 deltagere i Interactive-delen af SXSW. Det første er fremkomsten af robotter – alt fra dem, som kan samarbejde med mennesker og snart bliver vores nye kolleger på fabriksgulvet, til Googles selvkørende biler. Begge robottyper bliver i øvrigt ifølge eksperterne bevidst designet, så de ser venlige og harmløse ud. Det er nødvendigt for, at vi mennesker får lyst til at arbejde sammen med dem, og så vi vil acceptere dem i trafikken.

Det andet hotte emne på SXSW var kunstig intelligens. Nu har en computer ikke alene slået et menneske i skak og i quizzen Jeopardy; en Google-algoritme har nu også slået verdensmesteren i det 2.500 år gamle brætspillet Go, som efter sigende er et af de mest komplekse og krævende, der findes. Diskussioner om, hvad robotter og kunstig intelligens kommer til at betyde for fremtidens produktion, for arbejdsmarkedet, for sundhedssektoren og for vores transportinfrastruktur, var der masser af.

Hvor er mennesket?

Set med danske briller var noget af det mest fascinerende ved SXSW, hvor ringe de fleste amerikanske og asiatiske teknologiske innovatører er til for alvor at tage menneskets rolle og oplevelser seriøst. Under nogle af de sessions på konferencen, hvor opstartsvirksomheder skulle pitche deres ideer, virkede det, som om de ganske vist havde fundet på cool løsninger, men endnu manglede et godt problem at anvende dem på. Spørgsmål som, hvem der skal bruge teknologien, i hvilken sammenhæng og med hvilken forretningsmodel, hang ofte og svævede i luften.

Fra Dansk Design Centers side arrangerede vi derfor sammen med LEGO og design- og innovationsbureauerne Hello Group, Prehype og Another CPH et seminar med titlen Discovering the Nordic Design DNA, hvor det tydeligt fremgik, at vores danske og nordiske designtradition stadig har noget uhyre vigtigt at tilbyde i en digital tidsalder: Nemlig evnen til at tænke enkelt, funktionelt, pragmatisk og inddragende og forholde sig bevidst til menneskets brug og oplevelse af teknologien. Seminarets drøftelser mellem de danske designfrontløbere og et globalt publikum viste, at Danmark i allerhøjeste grad har noget at bidrage med, såvel til en event som SXSW som i bredere forstand til de internationale markeder.

Skønheden tilbage på designdagsordenen

Det måske mest overraskende indslag, jeg overværede på SXSW, gik dog skridtet endnu videre end den menneskelige dimension; det satte begrebet ’skønhed’ på dagsordenen. Østrigeren Stefan Sagmeister, partner i designbureauet Sagmeister & Walsh i New York, havde midt i al teknologitummelen i Austins centrum valgt at give et indlæg med titlen Why beauty matters. Sagmeister, en hyppig TED-taler, forfatter og berømt for sine prisvindende albumcovers for bl.a. Rolling Stones og Lou Reed, hævdede provokerende, at vi har glemt at sætte pris på skønheden, når vi designer produkter og tjenesteydelser. Men menneskers evne til at værdsætte skønhed er universel, på tværs af tid, kulturer og geografi. Skønhed er vigtig for os, sagde han og gav et stærkt eksempel. Hvor end arkæologer har fundet flinteknive og -økser, så har de altid været symmetriske. Også selv om det har krævet ekstra arbejde, og selv om der ikke er nogen rent funktionel grund til det.

Et andet og mere nutidigt eksempel er, at borgere uanset nationalitet groft sagt er enige om, hvad der er de smukkeste byer i verden. Uanset tilhørsforhold er det de samme 10-20 byer, som bedømmes som de smukkeste – byer som Paris, Rom, San Francisco, Rio de Janeiro osv. Endelig viser undersøgelser, at mennesker, der lider af Alzheimers, bevarer evnen til at bedømme skønhed, selv når stort set alle andre evner forringes eller forsvinder.

Hvem skaber først skønhed på nettet?

Hvad er så implikationerne af, at skønhed er vigtig og universel i en globaliseret, digital verden? Jo, sagde Sagmeister, hvis skønhed er vigtig i vores fysiske verden, så er skønhed lige så vigtig, når vi designer digitale og højteknologiske løsninger. Men den mængde energi og penge, som de bedste virksomheder lægger i godt og smukt produktdesign, overstiger langt de midler, de typisk bruger på at designe til nettet. At skabe noget virkeligt smukt kræver stor omhu, dygtigt håndværk, tid og ressourcer. De virksomheder og designere, der forstår, hvor vigtigt et konkurrenceparameter decideret smukt design er, får ikke bare en lille fordel.

”Nej,” sagde Stefan Sagmeister: ”De, der vælger at besvære sig med at skabe skønhed online, vil blive massivt belønnet.”

At besvære sig, fortsatte han, handler som designer om at tage form alvorligt, at tage sig tid til at afprøve og lege med forskellige muligheder, og det handler om ikke at gå efter den første den bedste løsning. I bund og grund handler det om at være en dygtig kunstnerisk håndværker.

Rundt omkring i rummet under Sagmeisters indlæg kunne jeg se adskillige designere – også danske – flittigt tage noter. Så mon ikke vi de kommende år vil se mere præcision, omhu, finesse og kreativitet, også når det gælder design på nettet? Det forekommer i hvert fald sandsynligt, at det vil være stærke kombinationer af nyskabende teknologier og verdensklassedesign, der kommer til at vinde kampen om fremtidens forbrugere. De digitale tjenester og produkter, der vinder, bliver med Sagmeisters ord dem, hvor man som bruger tænker:

”Nogen har virkelig tænkt over det her. Nogen har gjort sig umage.”

Det er en følelse, som næsten rummer en skønhed i sig selv, er det ikke?

Forrige artikel Når mere bliver mindre Næste artikel Det smukke kommer an på øjnene, der ser …
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.