Kør en tur på fremtidens Autobahn

I disse uger valfarter mange danskere på skiferie via den tyske Autobahn på vej mod de sneklædte Alper. Men alt er ikke, som det plejer i den tyske mobilitetssektor, skriver Lina Gandløse Hansen, chef for Innovation Centre Denmark i München.

Tyskland har altid været markedsførende inden for bilindustrien, som beskæftiger flere end 800.000 mennesker. Det gør den til den næststørste arbejdssektor i landet efter it-sektoren.

Derfor er det et vigtigt tema, at landet forbliver førende, når det gælder fremtidens mobilitet. Men hvor står den tyske bilindustri egentlig i forhold til førerløse biler, e-mobilitet og intelligente vejnetsystemer?

Der er stor opmærksomhed på, hvordan USA og Kina bare drøner afsted. Men som påpeget i den seneste udgave af tidsskriftet technologist.eu, så rykker bilproducenter fra andre regioner og lande i disse år til delstaten Bayern og millionbyen München for at forberede sig på fremtiden.

Her har bl.a. kinesiske Nio og Future Mobility Corp., svenske Volvo og VW fra Wolfsburg etableret udviklingsafdelinger. Og hvorfor gør de så det?

München fremtidens mobilitetscentrum

For det første er udviklingen inden for hightech mobilitet- og transportløsninger blevet boostet af, at München i 2016 blev udpeget som mobilitetscentrum under den tyske regerings ’Digital Hub Initiative’.

Derudover har Zentrum Digitalisierung Bayern oprettet et Connected Mobility Lab, der er byens officielle platform for mobilitet og intelligente trafiksystemer, som også understøttes af delstatens Ministerium for Økonomi og Medier, Energi og Teknologi.

Og startup-scenen følger med. I München og omegn er der ifølge Munich Startups virtuelle økosystem 39 startups inden for mobilitet.

Her findes f.eks. Lilium, der har udviklet en elektrisk taxi-drone, som kan transportere op til fem mennesker fra by til land eller rundt i byen, vel at mærke uden at forurene. Virksomheden havde første prøveflyvning i 2017 og forventer at kunne udbyde sine services fra 2025.

Mobilitet rimer på smart city

Når vi taler om fremtidens mobilitet i München, er det vigtigt også at rette blikket mod den voksende startup-sektor inden for smart city-løsninger. Her er virksomheden eluminocity, der både laver ladestationer til e-biler og intelligent gadebelysning, et i bogstavelig forstand lysende eksempel på, at mobilitets- og smart city-løsninger ofte skal sammentænkes.

Det bliver de f.eks. i bydelene Neuaubing-Westkreuz og Freiham i München, der sammen med franske Lyon og østrigske Wien er en del af EU-projektet Smarter Together, hvor smart city- og mobilitetsløsninger i de kommende år vil blive testet og implementeret i byrum med 30.000 indbyggere.

Fremtidens mobilitet kommer til at udvikle sig hurtigt i de kommende år. Vi taler om førerløse biler, e-mobilitet, logistik, connected mobility, hvor biler selv kommunikerer med hinanden, og derudover skal selve vejnettets digitale infrastruktur udvikles for at få trafikken til at glide bedst muligt.

Her har delstaten Bayern indgået en samarbejdsaftale med Facebook, som viser, at fremtidens mobilitet er et internationalt anliggende.

Vigtigt for dansk eksport

Fremtidens Autobahn og mobilitet er også vigtigt set med danske øjne. Ikke bare for de mange, der hvert år tager på kør selv-ferie gennem Europa, men fordi det tyske vejnet forbinder Danmark med vores største eksportpartner og resten af Europas markeder.

Fremtidens mobilitet vil kunne komme til at betyde mere effektiv, intelligent, sikker og tidsnøjagtig levering for danske virksomheder.

Og heldigvis holder de spændende projekter i kø, og digitaliseringen af de tyske vejsystemer og storbyer har høj prioritet. Allerede nu kan man som privatperson således køre en tur på fremtidens Autobahn – uden at man måske er klar over det.

Nord for München har et stykke af A9-motorvejen mellem München og Nürnberg fungeret som testområde for førerløse biler. Testområder for selvkørende biler findes der masser af, især i storbyer, men her er der tale om et stykke tættrafikeret, offentlig motorvej.

Hvis man kører på strækningen, kan man være heldig at se en rød-hvid Audi, som kører af sig selv – helt ubemærket blandt tusindvis af pendlere, turister og transportbiler.

I år er det også planen, at Deutsche Bahn dagligt skal sende tre lastbilkonvojer ud på strækningen for at teste connected mobility og såkaldt platooning, hvor lastbilerne kører med minimal afstand mellem hinanden.

I november åbnede endnu en teststrækning tæt ved Køln, hvor man tester infrastruktur i form af bl.a. selvreparerende og energisparende veje.

Så fremtidens motorvej er her allerede; og ligesom på den eksisterende Autobahn kender hastigheden på mobilitetssektorens udvikling i disse år ingen øvre fartgrænse.

Forrige artikel Er du innovationsforvirret – så kig ind i muren Er du innovationsforvirret – så kig ind i muren Næste artikel Undervurdér aldrig effekten af en velplaceret selfie Undervurdér aldrig effekten af en velplaceret selfie
Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Verdens to digitale supermagter står for vidt forskellige tilgange til ny teknologi og 5G. Det kan blive afgørende for vores digitale liv, om det bliver den amerikanske eller den kinesiske tilgang, der vinder.

Overblik: Internettets to parallelle universer

Overblik: Internettets to parallelle universer

Der findes et andet internet, der er lige så stort og avanceret som det, der er domineret af Google, Facebook og Amazon. Det er kinesisk. I Silicon Valley vokser det frem med online-uddannelsesplatforme, der kan afhjælpe behovet for livslang læring.

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Det moderne arbejdsliv har generelt været opdelt i tre faser: først uddannelse, derefter arbejde og endelig pensionsalderen. Men den opdeling af livet passer efterhånden dårligt til en stadigt stigende forventet levealder og et hastigt skiftende arbejdsmarked.

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Det er en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid. Siden starten i 2000 har firmaet været på én lang og stejl vækstkurve. I dag er de to stiftere begge blandt de 25 rigeste danskere, og firmaet er verdens førende på deres marked. Men de færreste har hørt om 3Shape.

AI-laboratoriet Tel Aviv

AI-laboratoriet Tel Aviv

Strandpromenaden og plateauskoene er shinet op til det forestående Eurovision melodigrandprix i Tel Aviv, men det virkelig banebrydende i byen sker ikke på musikscenen, men snarere blandt de mange hightech-startups i små gyder og støvede computerrum andetsteds i byen

Urrem af edderkoppesilke

Urrem af edderkoppesilke

Det schweiziske luksus ur-mærke Omega har netop lanceret en urrem, der er vævet af edderkoppe silke

Google vil levere varer med droner i Finland

Google vil levere varer med droner i Finland

Til foråret begynder Googles søsterselskab Wing at levere varer i Finland med droner. Wing har drevet servicen som et forsøg i Australien og USA og har leveret tusinder af pakker.
Nu skal tjenesten prøves af i et koldere klima.

Sydkorea henter inspiration i den nordiske velfærdsmodel

Sydkorea henter inspiration i den nordiske velfærdsmodel

Sydkoreas store satsninger på teknologiudvikling og innovation har båret landet frem til en plads som teknologisk og innovationsmæssig supermagt. Men Sydkorea er også blevet et meget ulige land. Derfor forsøger præsident Moon Jae-in at skubbe i retning mod en ”velfærdsstat light” med højere lønninger, større social sikkerhed og grøn omstilling.

Manhattans trafikmønstre ligner et bankende hjerte

Manhattans trafikmønstre ligner et bankende hjerte

Gode visualiseringer formår at gøre det usynlige synligt. Enorme samlinger af data kan gøres overskuelige, så man pludselig ser mønstre i informationerne og kan forstå en situation på et mere overordnet plan.

Flydende bydele kan lette presset på verdens storbyer

Flydende bydele kan lette presset på verdens storbyer

Ved at bygge boligkvarterer, kontorbygninger og hele bydele på store, flydende pramme kan man afhjælpe noget af pladsmanglen i verdens storbyer, mener en hollandsk arkitekt. I det statslige norske energiselskab Equinor undersøger man, om flydende byer kan være en stor ny forretningsmulighed.

Nybyggerne på havet

Nybyggerne på havet

Seasteading Institute arbejder på at skabe kolonier til søs, fri for statsmagtens indblanding. Silicon Valley milliardæren Peter Thiel støtter projektet, der nu vil opstille de første flydende bygninger i Fransk Polynesien.

Microsoft CEO håber på et globalt GDPR

Microsoft CEO håber på et globalt GDPR

GDPR er et af de få eksempler på at EU har formået at præge udviklingen af den digitale økonomi. Ved Davos-mødet for nylig meldte Microsofts CEO ud, at han gerne så en lignende regulering på globalt niveau.

Nye spilleregler, nye udfordringer, nye kompetencer

Nye spilleregler, nye udfordringer, nye kompetencer

I denne uge forsøger vi at forstå hvad der ligger efter industrisamfundet.
Det er tydeligt at masseproduktion af fysiske genstande ikke bliver det, der driver den næste bølge af vækst – hverken hvad angår arbejdspladser, økonomien eller værdien for forbrugerne.

Tue Mantoni: Sådan revolutionerer 3D-print forretningen

Tue Mantoni: Sådan revolutionerer 3D-print forretningen

3D-print gør det muligt at skabe værdi på tværs af de sædvanlige forretningsområder. Det skal man forstå, hvis man for alvor vil udnytte fordelene ved teknologien, siger Tue Mantoni, tidligere CEO for Triumph Motorcycles og B&O. 

Topøkonomer: Ny velstand afhænger af, at vi alle lærer hele livet

Topøkonomer: Ny velstand afhænger af, at vi alle lærer hele livet

Livslang læring er afgørende, hvis vi skal drage nytte af nye teknologier. Sådan lyder det fra to topøkonomer, hvis analyse lagde en af grundstenene under Disruptionrådets arbejde. Nu håber de, at politikerne og virksomhederne husker udfordringen: At det kræver massiv omskoling, når 40 procent af arbejdsopgaverne bliver automatiseret.

Den tyske industri skal lære at lytte til forbrugerne

Den tyske industri skal lære at lytte til forbrugerne

Industri 4.0 begrebet opstod i Tyskland, hvor man er langt fremme med at koble både maskiner og virksomheder tæt sammen i ekstremt tæt koordinerede værdikæder. Den næste udfordring bliver at få forbrugerne med i kommunikationen.

De forlader nu industrisamfundet…

De forlader nu industrisamfundet…

Den type værdi, vi producerer, og måden, vi organiserer værdiskabelsen på er så forskellige fra traditionel masseproduktion at det snart ikke giver mening at tale om ”industri” længere.

Industrisamfundet synger på sidste vers

Industrisamfundet synger på sidste vers

Den industrielle økonomi er gået fra 1.0 til 4.0 – fra kulkraft og dampmaskiner til digital koordination af alle aspekter af produktionen. Nu er vi ved at bevæge os så langt fra den oprindelige form for masseproduktion, at det ikke længere giver mening at kalde det industri.

Robot-pioner: Fremtidens værdiskabelse er ’anti-industriel’

Robot-pioner: Fremtidens værdiskabelse er ’anti-industriel’

Vi er knap nået i gang med industri 4.0, men Universal Robots' tekniske direktør og medstifter Esben Østergaard har allerede blikket rettet mod fremtidens produktionsform. Han forventer, at avancerede robotter i fremtiden vil frisætte og støtte mennesker i en form for fremstilling, der er præget af personlighed, håndværk og variation snarere end masseproduktion.

Kom til læsermøde: Dogmeregler for Danmark 4.0

Kom til læsermøde: Dogmeregler for Danmark 4.0

INVITATION: Kom til læsermøde den 6. februar og deltag i debatten om Danmarks og den teknologiske fremtid med bl.a. Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen, formanden for ATV’s tænketank, professor Maja Horst, og Mandag Morgens redaktør for digital omstilling, Peter Hesseldahl.

Googles etiske vagthund

Googles etiske vagthund

Sidste år lancerede Google en række etiske principper for brug af kunstig intelligens – og startede en afdeling til at håndhæve dem.
Måske kan open source hardware være en mulighed for danske producenter.

Er fremtidens danske fremstillingsvirksomhed open source?

Er fremtidens danske fremstillingsvirksomhed open source?

Der er en open source revolution på vej. Elon Musk og hans virksomhed Tesla har smidt patenterne til side og givet andre adgang til deres teknologi. Også giganter som Google, Facebook, Microsoft og IBM vælger ofte at frigive kildekoden til deres software. 
I den næste bølge af open source produkter handler det om fysiske produkter, som enhver kan kopiere og forbedre.

Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

I Gladsaxe Kommune har data forladt regnearkene og indtaget storskærmene i både direktion og jobcenter, så de bliver synlige og brugbare for alle, også de borgere, det hele handler om. Visualiseringerne udvikles af en særlig enhed for Datadrevet Forretningsudvikling.

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

En gang om måneden gennemgår direktion i Gladsaxe Kommune en tsunami af data for at følge udviklingen på 29 vigtige udvalgte områder. De diskuterer og justerer kursen, hvis udviklingen går i den forkerte retning. Mandag Morgen sad med ved bordet på direktionens første møde i år.

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.