Kør en tur på fremtidens Autobahn

I disse uger valfarter mange danskere på skiferie via den tyske Autobahn på vej mod de sneklædte Alper. Men alt er ikke, som det plejer i den tyske mobilitetssektor, skriver Lina Gandløse Hansen, chef for Innovation Centre Denmark i München.

Tyskland har altid været markedsførende inden for bilindustrien, som beskæftiger flere end 800.000 mennesker. Det gør den til den næststørste arbejdssektor i landet efter it-sektoren.

Derfor er det et vigtigt tema, at landet forbliver førende, når det gælder fremtidens mobilitet. Men hvor står den tyske bilindustri egentlig i forhold til førerløse biler, e-mobilitet og intelligente vejnetsystemer?

Der er stor opmærksomhed på, hvordan USA og Kina bare drøner afsted. Men som påpeget i den seneste udgave af tidsskriftet technologist.eu, så rykker bilproducenter fra andre regioner og lande i disse år til delstaten Bayern og millionbyen München for at forberede sig på fremtiden.

Her har bl.a. kinesiske Nio og Future Mobility Corp., svenske Volvo og VW fra Wolfsburg etableret udviklingsafdelinger. Og hvorfor gør de så det?

München fremtidens mobilitetscentrum

For det første er udviklingen inden for hightech mobilitet- og transportløsninger blevet boostet af, at München i 2016 blev udpeget som mobilitetscentrum under den tyske regerings ’Digital Hub Initiative’.

Derudover har Zentrum Digitalisierung Bayern oprettet et Connected Mobility Lab, der er byens officielle platform for mobilitet og intelligente trafiksystemer, som også understøttes af delstatens Ministerium for Økonomi og Medier, Energi og Teknologi.

Og startup-scenen følger med. I München og omegn er der ifølge Munich Startups virtuelle økosystem 39 startups inden for mobilitet.

Her findes f.eks. Lilium, der har udviklet en elektrisk taxi-drone, som kan transportere op til fem mennesker fra by til land eller rundt i byen, vel at mærke uden at forurene. Virksomheden havde første prøveflyvning i 2017 og forventer at kunne udbyde sine services fra 2025.

Mobilitet rimer på smart city

Når vi taler om fremtidens mobilitet i München, er det vigtigt også at rette blikket mod den voksende startup-sektor inden for smart city-løsninger. Her er virksomheden eluminocity, der både laver ladestationer til e-biler og intelligent gadebelysning, et i bogstavelig forstand lysende eksempel på, at mobilitets- og smart city-løsninger ofte skal sammentænkes.

Det bliver de f.eks. i bydelene Neuaubing-Westkreuz og Freiham i München, der sammen med franske Lyon og østrigske Wien er en del af EU-projektet Smarter Together, hvor smart city- og mobilitetsløsninger i de kommende år vil blive testet og implementeret i byrum med 30.000 indbyggere.

Fremtidens mobilitet kommer til at udvikle sig hurtigt i de kommende år. Vi taler om førerløse biler, e-mobilitet, logistik, connected mobility, hvor biler selv kommunikerer med hinanden, og derudover skal selve vejnettets digitale infrastruktur udvikles for at få trafikken til at glide bedst muligt.

Her har delstaten Bayern indgået en samarbejdsaftale med Facebook, som viser, at fremtidens mobilitet er et internationalt anliggende.

Vigtigt for dansk eksport

Fremtidens Autobahn og mobilitet er også vigtigt set med danske øjne. Ikke bare for de mange, der hvert år tager på kør selv-ferie gennem Europa, men fordi det tyske vejnet forbinder Danmark med vores største eksportpartner og resten af Europas markeder.

Fremtidens mobilitet vil kunne komme til at betyde mere effektiv, intelligent, sikker og tidsnøjagtig levering for danske virksomheder.

Og heldigvis holder de spændende projekter i kø, og digitaliseringen af de tyske vejsystemer og storbyer har høj prioritet. Allerede nu kan man som privatperson således køre en tur på fremtidens Autobahn – uden at man måske er klar over det.

Nord for München har et stykke af A9-motorvejen mellem München og Nürnberg fungeret som testområde for førerløse biler. Testområder for selvkørende biler findes der masser af, især i storbyer, men her er der tale om et stykke tættrafikeret, offentlig motorvej.

Hvis man kører på strækningen, kan man være heldig at se en rød-hvid Audi, som kører af sig selv – helt ubemærket blandt tusindvis af pendlere, turister og transportbiler.

I år er det også planen, at Deutsche Bahn dagligt skal sende tre lastbilkonvojer ud på strækningen for at teste connected mobility og såkaldt platooning, hvor lastbilerne kører med minimal afstand mellem hinanden.

I november åbnede endnu en teststrækning tæt ved Køln, hvor man tester infrastruktur i form af bl.a. selvreparerende og energisparende veje.

Så fremtidens motorvej er her allerede; og ligesom på den eksisterende Autobahn kender hastigheden på mobilitetssektorens udvikling i disse år ingen øvre fartgrænse.

Forrige artikel Er du innovationsforvirret – så kig ind i muren Er du innovationsforvirret – så kig ind i muren Næste artikel Undervurdér aldrig effekten af en velplaceret selfie Undervurdér aldrig effekten af en velplaceret selfie
Derfor er min kalender offentlig

Derfor er min kalender offentlig

En åben kalender fremmer gennemsigtighed i hele firmaet, tvinger dig til at tage stilling til hvert punkt i din tidsplan og gør dig lettilgængelig, skriver iværksætter David Kalt.

Kina vil have verdens smarteste byer!

Kina vil have verdens smarteste byer!

Kina er i fuld gang med at samle alle tænkelige data sammen fra sensorer, kameraer og mobiltelefoner i byrummet sammen og skabe en smart city. Det sker i tæt samarbejde mellem myndighederne og de store tech-virksomheder.

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

KOMMENTAR: Det er efterhånden bredt anerkendt, at virksomhedskultur er nøglen til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Her er, hvordan vi arbejder med det i Milestone Systems.

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

I en gennemført digital offentlig administration behøver borgerne ikke at gøre opmærksomme på deres situation for at blive betjent – systemet ved allerede, at der er et behov. Det er filosofien bag det offentlige system i Estland, hvor man også er opmærksomme på risikoen for kafkaske bivirkninger.

Estland, den digitale stat

Estland, den digitale stat

Efter murens fald gik Estland all in på digitalisering. I dag er Estlands offentlige administration en inspiration for andre.
Færøerne – og flere andre lande – har overtaget softwaren bag systemet.

Estland er Europas digitale frontløber

Estland er Europas digitale frontløber

Estland har siden sovjettiden satset hårdt på digital teknologi som vejen til udvikling og vækst. Den offentlige sektors tjenester er blandt de mest avancerede i verden og på mange måder foran de tjenester, vi har i Danmark. Og borgerne har kontrol over egne data – og hvem der tilgår dem.

Færøerne har valgt den estiske model

Færøerne har valgt den estiske model

Da Færøerne i 2015 lavede en digitaliseringsstrategi, valgte de at bruge Estlands X-road som den grundlæggende infrastruktur for udveksling af data i det offentlige. Tendensen peger mod større integration og dataudveksling mellem de nordiske landes systemer.

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Den danske offentlige sektor ligger i den internationale top, hvad digitalisering angår. I de nærmeste år skal tjenesterne forbedres yderligere gennem den såkaldte digitaliseringspagt. Mange af de kommende digitale tilbud svarer til tjenester, som allerede findes i Estland.

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

KOMMENTAR: Det havde været på tide at få en digitaliseringsminister, der kunne lægge en kurs for et retfærdigt Danmark på den digitale front. Men i mangel af sådan en, så må man håbe, at statsminister Mette Frederiksen har en plan.

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Med begrebet ”overvågningskapitalisme” har den amerikanske økonomiprofessor Shoshana Zuboff sat fokus på spillereglerne i den nye digitale økonomi. Her handler det ikke længere kun om at analysere og forudsige din adfærd, men også om at styre den. Vi kan dog ændre på spillereglerne, hvis vi vil, fastslår hun. Det har vi gjort før.

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Facebooks planer om at starte sin egen valuta kan være starten på kryptovalutaernes æra. Endnu ved ingen, hvordan den nye møntfod skal reguleres, eller hvordan Facebook præcist har tænkt sig at linke den til nationalbankernes valutaer og andre faste aktiver. 

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Co-creation er en samskabelsesmetode, som typisk bruges til at skabe større grundlæggende forandringer. Men metoden kan også med fordel anvendes på projekter af mindre skala. Mandag Morgen giver dig her en introduktion til metoden – med kemotasken som det gode og konkrete eksempel.

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Det indiske marked kan virke overvældende. Inden for få hundrede kilometer kan sprog, kultur og kvaliteten af infrastrukturen ændre sig markant. Det er komplekst og kaotisk, men for udviklere af kunstig intelligens er Indiens diversitet også en rig kilde til data.

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

I en bestseller bog fra 1999 gav den amerikanske opfinder Ray Kurzweil en række konkrete bud på udviklingen i 2019.

Men holder hans forudsigelser? Vi ser på, hvordan det faktisk gik.

Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

I sidste måned afviste Facebook at fjerne en falsk video med formanden for Repræsentanternes Hus Nancy Pelosi. Nu spreder endnu en falsk video sig på det sociale medie – denne gang af Facebooks egen stifter Mark Zuckerburg. Men vil de fjerne den?