Nye vækstmarkeder vil have Made in Denmark

Danske højkvalitetsprodukter er en succes på de nye vækstmarkeder i bl.a. Kina, Nigeria og Brasilien. Her tegner upmarketprodukter fra bl.a. medico-, metal- og fødevareindustrien sig for to ud af tre varer af den samlede danske eksport. Danmarks ry som et veletableret og troværdigt land giver virksomhederne en eksportfordel, mener flere økonomer.

1.200 km. Så meget længere transporteres danske upmarketprodukter end andre produkter, når de eksporteres. Den gennemsnitlige eksportafstand for upmarketprodukter er således 3.248 km, mens den for den øvrige eksport er 2.053 km. Se figur 1 og tekstboks.

Det er en konsekvens af, at andelen af højværdivarer på fjernmarkeder er langt større end på vores nærmarkeder. En ud af tre varer er således højværdivarer, når Danmark eksporterer til EU15-nærmarkederne. Men når Danmark eksporterer til vækstmarkeder som Kina, Nigeria og Brasilien udgør upmarketprodukter to ud af tre.

Der er med andre ord bud efter danske højkvalitetsvarer i de store, nye vækstøkonomier. Det er positive takter for danske virksomheder, som har forstået spillereglerne for at eksportere til nye vækstmarkeder, lyder det fra flere eksperter i økonomi og eksport.

Login