Sådan leder du gig-økonomiens talenter

Fleksibel arbejdstid, fokus på output og gerne arbejde på distancen. Den kommende generation stiller anderledes krav til arbejdsmarkedet, og det er ikke til at komme udenom.

Af Karin Blomqvist, innovationskonsulent og seniorrådgiver ved Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

San Francisco, 14. august 2018.

Min arbejdsdag starter, når jeg slår øjnene op og kigger på min telefon – der er kommet 15 nye e-mails fra den anden side af Atlanten, hvor mandagens arbejdsdag for længst er startet. Over Facebook får jeg en besked fra min kollega, Line, der fortæller, at hun i dag arbejder fra Workshop Cafe, et coworking space inde i byen. Vi bliver enige om at tales ved over Skype senere. I bilen mod kontoret i Palo Alto, en 45 minutters køretur fra San Francisco, har jeg dagens første møde med København. Klokken er 6.45, min tid, så jeg kan lige nå at fange dem i Danmark, inden de går hjem klokken 16. På kontoret ligger dagens første opgave allerede klar – tre forskellige tilbud på en opgave skal vurderes. Der er både kommet bud fra freelancere og et designbureau, alle placeret i København. Det betyder, at endnu et projekt kommer til at køre på tværs af kontinenter og tidszoner. Men okay, det er jo egentlig ikke noget nyt for arbejdsmarkedet anno 2018.

Arbejdsmarkedet, som vi kender det i dag, ser markant anderledes ud end for bare 10 år siden – før iPhones revolutionerede mobilmarkedet, og før flertallet havde hørt om artificial intelligence, blockchain og augmented reality.

Kigger man frem, vil ny teknologi erstatte en række traditionelle job, og op mod 65 procent af fremtidens arbejdere kommer til at have job, der ikke findes i dag. Arbejde på tværs af tidszoner, kulturer og mobilitet vil være det mest naturlige for mange af os. Vi kan arbejde, hvornår og hvor vi vil.

’Gig economy’ er blevet det nye sort, og i 2020 forventes 43 procent af arbejdsstyrken i USA at være freelancere. De nye generationer, ’Millennials’ og ’Transition’, som er født i 1981 og frem, stiller nye krav til arbejdspladsen – vi er vokset op i en digital tidsalder og er vant til, at teknologi er en integreret del af vores hverdag og arbejdsliv.

Vi er konstant online, bruger nye kommunikationskanaler og forventer betydelig mere fleksibilitet fra vores arbejdsgivere. Større indflydelse bliver et krav, og virksomhedens formål og værdier er mere afgørende end lønnen, når vi skal vælge job.

Alle disse ændringer stiller selvfølgelig nye krav – ikke mindst til lederen – om nye ledelsesmetoder.

Hvordan kan ledere skabe en organisationsstruktur, der både giver plads til fleksible arbejdsformer og skaber gode rammer for at opbygge relationer? Hvordan leder man på tværs af tidszoner og fysisk afstand, og hvordan kan frihed under ansvar praktiseres? Det er nogle af de spørgsmål, fremtidens ledere er nødt til at tage stilling til.

Silicon Valley i front

I Silicon Valley går udviklingen stærkt – store dele af arbejdsstyrken er under 30 år, og kampen om den nye generation af talenter er benhård. Det betyder, at de nye tech-virksomheder er nødt til at lede, som om fremtiden er her.

Mød f.eks. Automattic, virksomheden bag WordPress.com, og deres 750+ medarbejdere, der hver dag arbejder, hvor de vil i verden. De sidder spredt over hjemmekontorer, coworking spaces, cafeer og andre arbejdssteder i 50 forskellige lande. Ifølge CEO Matt Mullenweg har det fungeret ekstraordinært godt: “Vi kan tiltrække og fastholde de bedste talenter, uden at placere dem i New York, San Fransisco eller de andre traditionelle tech-økosystemer.”

Automattic betaler for medarbejdernes coworking spaces rundt om i verden, og hvis nogen hellere vil sidde på cafe, må medarbejderne gerne bruge deres ’kontorkvote’ på kaffe. Medarbejderne bestemmer også, hvornår de vil arbejde og hvor meget. De har en åben ferieaftale, hvor medarbejderne selv afgør, hvornår og hvor meget ferie de tager – og virksomheden opfordrer til orlov i 3-4 måneder hvert femte år.

I en ledelsesmodel som Automattics er det ikke nogen, der kigger dig over skulderen for at se, om du laver dit arbejde. Det er dit output og de problemer, du løser, der er det vigtige. Det kræver stor tillid til, at medarbejderen selv tager ansvar for at lede og føre virksomheden og dens projekter fremad. Nyansatte ved Automattic bekræfter deres støtte til frihed under ansvar, når de underskriver ’firma-eden’ ved ansættelsen og bekræfter, ”jeg vil aldrig stoppe med at lære” og ”jeg skal ikke kun arbejde på de opgaver, der er givet til mig”.

Automattics nytænkende lederstil stopper ikke her. Når man arbejder på tværs af tidszoner, er kommunikation altafgørende. Her bruges Slack til daglig kommunikation frem for e-mails, som normalt bruges af traditionelle virksomheder. Faktisk mener Mullenweg, at e-mail er på vej ud, hvilket har medført, at al kommunikation foregår på andre platforme. Sidst, men ikke mindst, overkommer virksomheden distancen mellem kolleger, som mange ser som en udfordring for social trivsel, ved at hele virksomheden mødes en gang om året til en uges fælles arbejde. Derudover mødes teams 2 til 3 gange om året for at snakke strategi og skabe tættere relationer.

Lær af Automattic

Giver Automattics model så resultater? Det kan man godt sige. Virksomheden har fordoblet antallet af brugere på deres platforme de seneste 4 år – fra 70 millioner til over 140 millioner unikke amerikanske brugere pr. måned.

Det er ikke så langt fra Googles 250 millioner og Facebooks 209 millioner. Automattics platforme er bare lavet og serviceret af 750 medarbejdere – sammenlignet med Googles 80.000 og Facebooks 27.000 medarbejdere. 

”Men den model vil blive svær at realisere i min virksomhed,” vil mange nok indvende.

Måske? God ledelse er forskellig fra virksomhed til virksomhed, og Silicon Valley har ikke nødvendigvis regnet det hele ud. Men mange her i dalen er i gang med at finde innovative modeller og skabe sig erfaringer, som er vigtig inspiration – også på den anden side af Atlanten, og selv om man ikke er en højteknologisk virksomhed.

Den kommende generation stiller anderledes krav til fremtidens arbejdsmarked, det er ikke til at komme udenom. Innovation Centre Denmark i Silicon Valley vil gerne fortsætte diskussionen om fremtidens ledelse på baggrund af et dybere indblik i de metoder og filosofier, der benyttes i Silicon Valleys teknologiske hverdag.

Vi inviterer interessenter til en uges intensiv læringsoplevelse i Silicon Valley i slutningen af 2018. I samarbejde med verdens førende tech-virksomheder og forskningsinstitutioner vil vi udforske de muligheder og udfordringer, som teknologi, generationsskifte og globalisering skaber på fremtidens arbejdsmarked.

Læs mere om vores Future of Work – Master Class her.

Forrige artikel Sådan bliver Danmark et iværksætterland Sådan bliver Danmark et iværksætterland Næste artikel Digitalismen er død – længe leve computeren Digitalismen er død – længe leve computeren
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.