Sådan leder du gig-økonomiens talenter

Fleksibel arbejdstid, fokus på output og gerne arbejde på distancen. Den kommende generation stiller anderledes krav til arbejdsmarkedet, og det er ikke til at komme udenom.

Af Karin Blomqvist, innovationskonsulent og seniorrådgiver ved Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

San Francisco, 14. august 2018.

Min arbejdsdag starter, når jeg slår øjnene op og kigger på min telefon – der er kommet 15 nye e-mails fra den anden side af Atlanten, hvor mandagens arbejdsdag for længst er startet. Over Facebook får jeg en besked fra min kollega, Line, der fortæller, at hun i dag arbejder fra Workshop Cafe, et coworking space inde i byen. Vi bliver enige om at tales ved over Skype senere. I bilen mod kontoret i Palo Alto, en 45 minutters køretur fra San Francisco, har jeg dagens første møde med København. Klokken er 6.45, min tid, så jeg kan lige nå at fange dem i Danmark, inden de går hjem klokken 16. På kontoret ligger dagens første opgave allerede klar – tre forskellige tilbud på en opgave skal vurderes. Der er både kommet bud fra freelancere og et designbureau, alle placeret i København. Det betyder, at endnu et projekt kommer til at køre på tværs af kontinenter og tidszoner. Men okay, det er jo egentlig ikke noget nyt for arbejdsmarkedet anno 2018.

Arbejdsmarkedet, som vi kender det i dag, ser markant anderledes ud end for bare 10 år siden – før iPhones revolutionerede mobilmarkedet, og før flertallet havde hørt om artificial intelligence, blockchain og augmented reality.

Kigger man frem, vil ny teknologi erstatte en række traditionelle job, og op mod 65 procent af fremtidens arbejdere kommer til at have job, der ikke findes i dag. Arbejde på tværs af tidszoner, kulturer og mobilitet vil være det mest naturlige for mange af os. Vi kan arbejde, hvornår og hvor vi vil.

’Gig economy’ er blevet det nye sort, og i 2020 forventes 43 procent af arbejdsstyrken i USA at være freelancere. De nye generationer, ’Millennials’ og ’Transition’, som er født i 1981 og frem, stiller nye krav til arbejdspladsen – vi er vokset op i en digital tidsalder og er vant til, at teknologi er en integreret del af vores hverdag og arbejdsliv.

Vi er konstant online, bruger nye kommunikationskanaler og forventer betydelig mere fleksibilitet fra vores arbejdsgivere. Større indflydelse bliver et krav, og virksomhedens formål og værdier er mere afgørende end lønnen, når vi skal vælge job.

Alle disse ændringer stiller selvfølgelig nye krav – ikke mindst til lederen – om nye ledelsesmetoder.

Hvordan kan ledere skabe en organisationsstruktur, der både giver plads til fleksible arbejdsformer og skaber gode rammer for at opbygge relationer? Hvordan leder man på tværs af tidszoner og fysisk afstand, og hvordan kan frihed under ansvar praktiseres? Det er nogle af de spørgsmål, fremtidens ledere er nødt til at tage stilling til.

Silicon Valley i front

I Silicon Valley går udviklingen stærkt – store dele af arbejdsstyrken er under 30 år, og kampen om den nye generation af talenter er benhård. Det betyder, at de nye tech-virksomheder er nødt til at lede, som om fremtiden er her.

Mød f.eks. Automattic, virksomheden bag WordPress.com, og deres 750+ medarbejdere, der hver dag arbejder, hvor de vil i verden. De sidder spredt over hjemmekontorer, coworking spaces, cafeer og andre arbejdssteder i 50 forskellige lande. Ifølge CEO Matt Mullenweg har det fungeret ekstraordinært godt: “Vi kan tiltrække og fastholde de bedste talenter, uden at placere dem i New York, San Fransisco eller de andre traditionelle tech-økosystemer.”

Automattic betaler for medarbejdernes coworking spaces rundt om i verden, og hvis nogen hellere vil sidde på cafe, må medarbejderne gerne bruge deres ’kontorkvote’ på kaffe. Medarbejderne bestemmer også, hvornår de vil arbejde og hvor meget. De har en åben ferieaftale, hvor medarbejderne selv afgør, hvornår og hvor meget ferie de tager – og virksomheden opfordrer til orlov i 3-4 måneder hvert femte år.

I en ledelsesmodel som Automattics er det ikke nogen, der kigger dig over skulderen for at se, om du laver dit arbejde. Det er dit output og de problemer, du løser, der er det vigtige. Det kræver stor tillid til, at medarbejderen selv tager ansvar for at lede og føre virksomheden og dens projekter fremad. Nyansatte ved Automattic bekræfter deres støtte til frihed under ansvar, når de underskriver ’firma-eden’ ved ansættelsen og bekræfter, ”jeg vil aldrig stoppe med at lære” og ”jeg skal ikke kun arbejde på de opgaver, der er givet til mig”.

Automattics nytænkende lederstil stopper ikke her. Når man arbejder på tværs af tidszoner, er kommunikation altafgørende. Her bruges Slack til daglig kommunikation frem for e-mails, som normalt bruges af traditionelle virksomheder. Faktisk mener Mullenweg, at e-mail er på vej ud, hvilket har medført, at al kommunikation foregår på andre platforme. Sidst, men ikke mindst, overkommer virksomheden distancen mellem kolleger, som mange ser som en udfordring for social trivsel, ved at hele virksomheden mødes en gang om året til en uges fælles arbejde. Derudover mødes teams 2 til 3 gange om året for at snakke strategi og skabe tættere relationer.

Lær af Automattic

Giver Automattics model så resultater? Det kan man godt sige. Virksomheden har fordoblet antallet af brugere på deres platforme de seneste 4 år – fra 70 millioner til over 140 millioner unikke amerikanske brugere pr. måned.

Det er ikke så langt fra Googles 250 millioner og Facebooks 209 millioner. Automattics platforme er bare lavet og serviceret af 750 medarbejdere – sammenlignet med Googles 80.000 og Facebooks 27.000 medarbejdere. 

”Men den model vil blive svær at realisere i min virksomhed,” vil mange nok indvende.

Måske? God ledelse er forskellig fra virksomhed til virksomhed, og Silicon Valley har ikke nødvendigvis regnet det hele ud. Men mange her i dalen er i gang med at finde innovative modeller og skabe sig erfaringer, som er vigtig inspiration – også på den anden side af Atlanten, og selv om man ikke er en højteknologisk virksomhed.

Den kommende generation stiller anderledes krav til fremtidens arbejdsmarked, det er ikke til at komme udenom. Innovation Centre Denmark i Silicon Valley vil gerne fortsætte diskussionen om fremtidens ledelse på baggrund af et dybere indblik i de metoder og filosofier, der benyttes i Silicon Valleys teknologiske hverdag.

Vi inviterer interessenter til en uges intensiv læringsoplevelse i Silicon Valley i slutningen af 2018. I samarbejde med verdens førende tech-virksomheder og forskningsinstitutioner vil vi udforske de muligheder og udfordringer, som teknologi, generationsskifte og globalisering skaber på fremtidens arbejdsmarked.

Læs mere om vores Future of Work – Master Class her.

Forrige artikel Sådan bliver Danmark et iværksætterland Sådan bliver Danmark et iværksætterland Næste artikel Digitalismen er død – længe leve computeren Digitalismen er død – længe leve computeren
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.