Selvbetjening vil give mere tid til de svage

Når borgernes kontakt med kommunen flytter fra papir til skærm, går det ud over de 10 procent svageste, som ikke kan bruge internettet. Sådan lyder kritikken ofte. Men nej, siger flere kommuner. De forventer tværtimod, at digitaliseringen giver de ældre, de ordblinde eller de hjemløse et løft. For når de fleste klarer sig selv, får kommunen frigjort kræfter til at hjælpe de mest udsatte borgere med individuelle løsninger.

Næsten hver tiende dansker har ikke været på nettet inden for de seneste tre måneder. Og om bare tre år skal de til tasterne, hvis de vil skifte læge, forny deres kørekort eller søge et af de meget populære lån til betaling af deres ejendomsskat.  På det tidspunkt, dvs. i slutningen af 2015, skal 80 pct. af al kommunikation mellem borgere og det offentlige ske over nettet.

Det sker efter en nøje fastlagt køreplan, som kommunerne har aftalt sammen med finansminister Bjarne Corydon. Se figur 1.

Ifølge Bjarne Hastrup, direktør i Ældre Sagen, bliver det en stor opgave at få så stor en del af befolkningen til at anvende den digitale service fra forskellige offentlige myndigheder.  “En stor del af de ældre bruger deres pc som en skrivemaskine og er slet ikke på nettet,” som han påpeger over for Mandag Morgen.

Login