Tænk ud af boksen – og ind i en ny

Innovation kommer ikke af sig selv. Og faktisk heller ikke ved “at tænke ud af boksen”, som det almindeligvis lyder. Innovation udspringer derimod af en struktureret, kreativ proces, som peger på nye bokse, man kan tænke ind i. Sådan lyder det lidt finurlige budskab i en ny bog af innovationseksperterne Luc de Brabandere og Alan Iny fra Boston Consulting Group, der i årtier har beskæftiget sig med innovation, kreativitet og virksomhedsrådgivning.

I deres nye bog “Thinking in New Boxes” gør konsulenterne op med den slidte term om at tænke ud af boksen. De peger på, at det først og fremmest er centralt at forstå, hvad der menes med disse tankedefinerende bokse. Og til at forklare det, skriver de, må man først og fremmest erkende, at al menneskelig tænkning er kontekstuel. En boks er derfor en mental model, som vi indlejrer i alle vores antagelser, meninger og overbevisninger.

Kreativiteten er med andre ord afhængig af vores tankers sammenhæng. Derfor handler innovation ikke bare om at tænke ud af de normale rammer og koncepter, som former vores bevidsthed. Det væsentlige er at anerkende eksistensen af rammer og bokse som et vilkår for vores kreativitet, og herefter tænke ind i nye bokse, skriver forfatterne.

“Sand opfindsomhed kræver struktur, hård analyse og ærlig brainstorming,” lyder det ganske enkelt i bogen.

En kreativ proces, hvor man forsøger at tænke frit, skaber ikke i sig selv bedre opfindsomhed. Gode ideer opstår ikke af ingenting. Der er brug for rammer eller bokse. Og det er boksene, der skal fornys, bøjes og vrides, for at man kan være innovativ. Man kan ikke bare fjerne dem. Så stirrer man sig blind på det hvide papir.

Et af de konkrete eksempler i bogen er den franske virksomhed BIC, som oprindeligt blev kendt for at producere engangskuglepenne i tiden efter Anden Verdenskrig. I stedet for alene at tænke i, hvilke nye produkter virksomheden kunne sælge som producent af engangskuglepenne, tog virksomheden et innovativt spring, da den tænkte sin forretning ind i en ny boks: Firmaet udskiftede boksen for sin egen identitet, så fra alene at være en kuglepensproducent, blev boksen for BIC ændret til at være en producent af engangsprodukter.

I 1973 begyndte firmaet således at sælge engangslightere med enorm succes, og året efter opfandt BIC engangsskraberen, der ligeledes blev en holdbar succes, og som i dag sælges overalt i verden. Dermed blev markedet og vækstpotentialet for virksomheden udvidet med et fingerknips.

De to forfattere fra Boston Consulting Group præsenterer i den godt 300 sider lange bog en række andre eksempler på virksomheder, der på forskellige måder har innoveret deres forretning ved at tænke sig selv ind i helt nye sammenhænge. Samtidig opstiller de to konsulenter en mængde praktiske øvelser og teknikker, som skal gøre den kreative proces mere struktureret og givtig for virksomhedsledere i dag.

Bogen giver redskaber til, hvordan man i tidens hurtigt omskiftelige marked med succes kan omsætte ideer til nye forretningsmuligheder. Når man betvivler den bestående mentale kontekst, kan det afsløre et helt sæt af nye muligheder i fremtiden.

De fremhæver fem trin som essentielle for enhver kreativ proces:

  • Stil spørgsmål ved alt. Udfordr dine egne perspektiver.
  • Sonder det mulige. Afsøg mulighederne omkring dig.
  • Diverger/afvig. Skab så mange nye, spændende og absurde ideer, som overhovedet muligt.
  • Konverger. Evaluer og udvælg de ideer, som kan skabe resultater.
  • Reevaluer konstant. Ingen ide er god for evigt.

Kilde:

“Thinking in New Boxes – A New Paradigm for Business Creativity”, Luc de Brabandere og Alan Iny, Boston Consulting Group, september 2013.
 

Forrige artikel Chefens selvransagelse kan forløse innovation Næste artikel Borgmestre kræver fiber til folket Borgmestre kræver fiber til folket
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.