Tænk ud af boksen – og ind i en ny

Innovation kommer ikke af sig selv. Og faktisk heller ikke ved “at tænke ud af boksen”, som det almindeligvis lyder. Innovation udspringer derimod af en struktureret, kreativ proces, som peger på nye bokse, man kan tænke ind i. Sådan lyder det lidt finurlige budskab i en ny bog af innovationseksperterne Luc de Brabandere og Alan Iny fra Boston Consulting Group, der i årtier har beskæftiget sig med innovation, kreativitet og virksomhedsrådgivning.

I deres nye bog “Thinking in New Boxes” gør konsulenterne op med den slidte term om at tænke ud af boksen. De peger på, at det først og fremmest er centralt at forstå, hvad der menes med disse tankedefinerende bokse. Og til at forklare det, skriver de, må man først og fremmest erkende, at al menneskelig tænkning er kontekstuel. En boks er derfor en mental model, som vi indlejrer i alle vores antagelser, meninger og overbevisninger.

Kreativiteten er med andre ord afhængig af vores tankers sammenhæng. Derfor handler innovation ikke bare om at tænke ud af de normale rammer og koncepter, som former vores bevidsthed. Det væsentlige er at anerkende eksistensen af rammer og bokse som et vilkår for vores kreativitet, og herefter tænke ind i nye bokse, skriver forfatterne.

“Sand opfindsomhed kræver struktur, hård analyse og ærlig brainstorming,” lyder det ganske enkelt i bogen.

En kreativ proces, hvor man forsøger at tænke frit, skaber ikke i sig selv bedre opfindsomhed. Gode ideer opstår ikke af ingenting. Der er brug for rammer eller bokse. Og det er boksene, der skal fornys, bøjes og vrides, for at man kan være innovativ. Man kan ikke bare fjerne dem. Så stirrer man sig blind på det hvide papir.

Et af de konkrete eksempler i bogen er den franske virksomhed BIC, som oprindeligt blev kendt for at producere engangskuglepenne i tiden efter Anden Verdenskrig. I stedet for alene at tænke i, hvilke nye produkter virksomheden kunne sælge som producent af engangskuglepenne, tog virksomheden et innovativt spring, da den tænkte sin forretning ind i en ny boks: Firmaet udskiftede boksen for sin egen identitet, så fra alene at være en kuglepensproducent, blev boksen for BIC ændret til at være en producent af engangsprodukter.

I 1973 begyndte firmaet således at sælge engangslightere med enorm succes, og året efter opfandt BIC engangsskraberen, der ligeledes blev en holdbar succes, og som i dag sælges overalt i verden. Dermed blev markedet og vækstpotentialet for virksomheden udvidet med et fingerknips.

De to forfattere fra Boston Consulting Group præsenterer i den godt 300 sider lange bog en række andre eksempler på virksomheder, der på forskellige måder har innoveret deres forretning ved at tænke sig selv ind i helt nye sammenhænge. Samtidig opstiller de to konsulenter en mængde praktiske øvelser og teknikker, som skal gøre den kreative proces mere struktureret og givtig for virksomhedsledere i dag.

Bogen giver redskaber til, hvordan man i tidens hurtigt omskiftelige marked med succes kan omsætte ideer til nye forretningsmuligheder. Når man betvivler den bestående mentale kontekst, kan det afsløre et helt sæt af nye muligheder i fremtiden.

De fremhæver fem trin som essentielle for enhver kreativ proces:

  • Stil spørgsmål ved alt. Udfordr dine egne perspektiver.
  • Sonder det mulige. Afsøg mulighederne omkring dig.
  • Diverger/afvig. Skab så mange nye, spændende og absurde ideer, som overhovedet muligt.
  • Konverger. Evaluer og udvælg de ideer, som kan skabe resultater.
  • Reevaluer konstant. Ingen ide er god for evigt.

Kilde:

“Thinking in New Boxes – A New Paradigm for Business Creativity”, Luc de Brabandere og Alan Iny, Boston Consulting Group, september 2013.
 

Forrige artikel Chefens selvransagelse kan forløse innovation Næste artikel Borgmestre kræver fiber til folket Borgmestre kræver fiber til folket