Virtual reality vil ændre dit liv for altid

For knap en måned siden lanceredes det første virtual reality-headset, der gør teknologien tilgængelig for alle.

Når jeg spørger Mariano Alesandro, Head of Future Thinking and Technology i INDEX: Design to Improve Life, hvad det der virtual reality egentlig kommer til at betyde, siger han:

”Tænk tilbage på første gang du brugte internettet. Du åbnede computeren, klikkede på Explorer-ikonet, og så kunne du formentlig se en tekst på skærmen. Tænk så på, hvordan du bruger nettet nu. Dine film, bøger, opslagsværker og din kalender og musik er på nettet. Du bestiller tid hos tandlægen, flybilletter, hoteller og bøger over nettet. Du læser dine bøger på nettet, din læge kan operere via nettet og nødhjælp produceres via nettet. Sådan skal du tænke om virtual reality. Det vil forandre din verden lige så meget, som nettet har gjort.”

Der er blevet talt om virtual reality længe. Film som The Matrix, Transcendence og Total Recall har skabt forestillinger om og billeder af, hvordan det vil virke. Men virtual reality er aldrig rigtig slået igennem. Det gør det nu. 

Se, høre, lugte og føle

Den 10. november blev Gear lanceret af det Facebook-ejede firma Oculus. Gear er det første virtual reality-headset, der bliver tilgængeligt for alle. Headsettet fungerer med en Samsung smartphone. Samtidig lancerede Oculus en række servicer som Oculus Video, hvor man med Gear kan se Netflix, film fra 20th Century Fox og videoer. Og Oculus Arcade med videospil til virtual reality. Gear koster knap 700 kr. 

Om godt en måned kommer så Occulus Rift, der er et fuldt virtual reality-udstyr, der fungerer uafhængigt af en smartphone. Det vil koste 3.000-4.000 kr. 

Med Gear og Rift hamrer virtual reality nu ind på forbrugermarkedet. I virtual reality vil du føle, at du faktisk er der, og du vil nu kunne se, høre og føle. Om kort tid vil du også kunne lugte, opleve vibrationer og f.eks. mærke varme eller vind. Vi kan kun gætte på, hvad det vil betyde for verden.

Mit gæt er tre store ændringer.

Den første ændring vil være, at der opstår helt nye markeder. Lad os tage et eksempel: Jeg sidder i København og skal mødes med en brasiliansk designer. Vi beslutter at mødes i virtual reality på en bestemt strand på Bali. Jeg skal arrangere mødet, så jeg logger ind på en virtuel udgave af stranden. Vi vil sidde ordentligt, så i mit virtuelle rum går jeg hen til menuen, hvor jeg kan vælge møbler, og jeg booker for en mindre betaling en stor parasol og nogle labre strandstole. Og vi holder vores møde under skønne forhold. For møbelproducenter betyder det, at tegninger af alle deres møbler skal ligge som 3D-digitale filer – hvad de ofte allerede gør. Om kort tid vil det muliggøre, at møbelproducenter kan tilbyde møbler til den nye virtuelle verden. Og de kan profitere på et marked, som ikke findes i dag.

Den anden ændring er den måde, man kan teste alting på. Nye materialer, farver, modeller, sammensætninger, teknikker og metoder kan afprøves i den virtuelle verden. Det betyder, at producenter kan teste alle nye produkter i virtual reality. Og for forbrugeren betyder det, at man kan test sine indkøb, inden de realiseres. En ny sofa kan testes i de virtuelle modeller af ens hjem. Den nye cykel kan testes på både cykelsti og skovvej og hotelværelset kan afprøves, inden man booker.

Den tredje ændring, der hurtigt vil indtræffe, er inden for sundhedssektoren. Den umiddelbart største fordel vil være undervisningsformål, hvor sundhedspersonale kan uddannes og f.eks. lære at operere, uden at det udgør en fare for patienterne. Allerede nu findes HumanSim, hvor sundhedsfagligt personale kan interagere med patienter og kolleger i et realistisk, interaktivt miljø. Også inden for diagnosticering og kirurgi åbner virtual reality store muligheder. For kirurgien særligt via robotkirurgi og simulering af operationer. Endelig kan vi forvente, at den psykologiske behandling af fobier om få år kan foregå i virtuel reality. 

Som Mariano siger – det vil ændre vores verden lige så meget, som nettet gjorde. Og når det handler om fremtiden, kan man som regel stole på Mariano. 

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Tre trends der ændrer digital forretning Næste artikel Vi skal tage internettet alvorligt
Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.