Facebook blæser til kamp mod falske nyheder i Tyskland

I løbet af de kommende uger får de tyske Facebookbrugere en særlig knap. Hvis de mistænker et opslag for at være en falsk nyhed, kan de gøre faktatjekkere opmærksom på historien.

 


Nu inviterer verdens største sociale medie, Facebook, tyskerne til at hjælpe med at afsløre falske nyheder. Brugerne kan alarmere Facebook ved at klikke på en knap, hvorefter det tyske faktatjeksite Corrective undersøger det anmeldte opslag. Hvis historien viser sig at være falsk, får opslaget et mærkat, der er synlig for alle brugere, oplyser det sociale medie i en pressemeddelelse.

Facebookbrugerne får også mulighed for at læse mere om, hvorfor historien er erklæret utroværdig.

Initiativet blev introduceret overfor de amerikanske brugere for en måned siden, men det er første gang, at mediet inviterer brugere i andre lande til at være sandhedsjægere.

“I sidste måned annoncerede vi tiltag, der skulle takle udfordringen med falske nyheder på Facebook. I løbet af de kommende uger vil vi rulle de samme muligheder ud i Tyskland,” fremgår det af pressemeddelelsen.

Det vil stadig være muligt at dele en historie på Facebook, der bærer mærkatet falsk. Men det vil ikke være muligt at købe sig til yderligere eksponering af et opslag, der er dømt ude af faktatjekkerne.

Efter det amerikanske præsidentvalg har især Facebook og Google været under et massivt pres, hvor de fra flere sider er blevet beskyldt for uhindret og ukritisk at videreformidle rygter, konspirationer og falske historier. Ikke mindst de tyske regeringspartier har været på barrikaderne og truet med at slå hårdt ned på de sociale medier, hver gang en falsk nyhed florerer. Ifølge forslaget kan for eksempel Facebook risikere at få stukket en bøde på 3,7 millioner kroner i hånden, hvis mediet ikke gør nok for at fjerne en falsk nyhed eller et opslag med hadefuldt indhold – også kaldet hate speech eller hadetale.

Der skal være parlamentsvalg i Tyskland i år, og det har blandt andet været en af årsagerne til, at man fra politisk hold har rettet fokus mod trenden i mediebilledet. Ikke mindst på baggrund af erfaringerne fra det amerikanske præsidentvalg i det forgangne år, hvor falske historier nærmest stod i kø for at få brugernes opmærksomhed.

Hvornår de danske brugere får mulighed for at anmelde falske nyheder på Facebook er endnu uvist. Men ifølge pressemeddelelsen er planen at rulle værktøjet ud i flere lande i den nærmeste fremtid.

 

 


 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu