Sociale medier risikerer millionbøder for falske historier

Det tyske socialdemokrati vil have Facebook og andre sociale medier til lommerne, hver gang de lægger plads til en falsk nyhed. Og det bliver ikke billigt.

Det tyske Socialdemokrati, SPD, har indgået aftale med regeringspartneren, forbundskansler Angela Merkels parti, CDU, om et lovforslag, der skal dæmme op for spredningen af falske nyheder på blandt andet sociale medier, skriver det tyske magasin der Spiegel.

Ifølge forslaget kan for eksempel Facebook risikere at få stukket en bøde på 3,7 millioner kroner i hånden, hvis mediet ikke gør nok for at fjerne en falsk nyhed eller et opslag med hadefuldt indhold - også kaldet hate speech eller hadetale. Det oplyser SPD’s gruppeordfører Thomas Oppermann til bladet.

Oppermann kritiserer i skarpe vendinger blandt andet Facebook for hurtigt ikke at gøre nok for at standse de falske historier. Derfor vil forslaget formodentlig allerede blive fremlagt i det tyske parlament, Forbundsdagen, efter jul. Et forslag, der vil forpligte "markedsdominerende platforme, der opererer på tysk jord, som for eksempel Facebook, til at stille en døgnbemandet service til rådighed”. Her skal brugere kunne henvende sig, hvis de ser en falsk nyhed eller er udsat for hate speech.

”Hvis Facebook efter en grundig undersøgelse ikke sletter en meddelelse inden for 24 timer, må mediet imødese en bøde på op til 500.000 euro (3,7 millioner kroner, red.), siger Thomas Oppermann. Og hvis et offer for et opslag af hadefuld karakter kræver det, skal mediet samtidig offentliggøre en berigtigelse, der skal have samme udbredelsen, som den oprindelige falske historie.

Facebook gør ikke nok

Efter det amerikanske præsidentvalg har især Facebook og Google været under et massivt pres, hvor de fra flere sider er blevet beskyldt for uhindret og ukritisk at videreformidle rygter, konspirationer og falske historier. Og det tyske forslag kommer efter, at Facebook torsdag meddelte, at man vil begynde at mærke historier, der formodes at være falske nyheder. Det skal blandt andet ske med hjælp fra de store amerikanske faktatjekhjemmesider Snopes, FactCheck.org og Politifact, samt den nationale tv-station ABC’s nyhedsafdeling.

Det er især Facebooks brugere, der skal fungere som motoren i maskineriet. Ser man en nyhed, som man tror er falsk, kan man anmelde den via en særlig knap på Facebook. Tippet sendes herefter til de organisationer, som det sociale medier har indgået samarbejde med. De vil så faktatjekke en historie. Hvis en historie bliver konstateret falsk, vil det blive markeret på historien. Og Facebookbrugerne har herefter mulighed for at læse mere om, hvorfor historien er erklæret utroværdig.

Men initiativet er ikke nok for de tyske politikere, der altså vil skærpe lovgivningen, så myndighederne kan skride hårdt ind over for digitale medier, der lægger platforme til falske nyheder,

Facebook henholder sig i en kommentar til det tyske lovforslag, at man allerede er i fuld gang med at gøre noget ved problemet.

”Vi tager emnet meget alvorligt, og vi samarbejder med alle nøglepolitikere, digitale eksperter og relevante ministerier, der måtte være interesseret, heri. Initiativerne vi bekendtgjorde i sidste uge understreger vores bestræbelser på at forbedre vores systemer. Vi offentliggjorde adskillige nye funktionaliteter, der er rettet mod falske nyheder og svindelnumre,” skriver Facebook til erhvervsmediet Business Insider.

Forrige artikel Falske nyheder kan være en indbringende forretning Falske nyheder kan være en indbringende forretning Næste artikel Sådan blev uskyldige hængt ud som skyldige Sådan blev uskyldige hængt ud som skyldige