Fupkonkurrence om biografbilletter rammer igen en biograf

Det er nærmest snarere reglen end undtagelsen, at biografer om fredagen rammes af falske konkurrencer på sociale medier. Og i dag er ingen undtagelse. Lige nu går det udover bornholmske Rønne Bio.

"Jeg vil invitere min veninde Mia Bjørn med til en hyggelig aften i biffen"

"Tillykke til min mand Morten Holm Larsen som har holdt mig ud i 10 år, så han fortjener en tur i biffen 😉❤🌷"

"Jeg tagger min smukke niece Ida Due Andersen som skal med i bio, hvis jeg vinder.❤️"

Sådan skriver tre facebookbrugere i forbindelse med en konkurrence på det sociale medie, hvor den bornholmske biograf Rønne Bio udlodder en biograftur for to personer - og popcorn og sodavand følger med til den heldige vinder. I skrivende stund har opslaget med konkurrencen fået over 800 reaktioner.

Men bornholmerne skal ikke forvente den helt store succesoplevelse. Konkurrencen er nemlig fup, oplyser Rønne Bio, da TjekDet spørger, om biografen står bag.

"Nej," lyder det kontante svar fra Viki Petersen, der ejer Rønne Bio.

Og hun er bestemt ikke tilfreds med at lægge navn til svindelnummeret.

"Man bliver vred på egne og vores kunders vegne og føler sig magtesløs overfor den slags svindel," skriver hun i en mail til TjekDet.

Hun anbefaler facebookbrugerne, der allerede har reageret på konkurrencen, til at fjerne deres kommentarer og delinger af fupopslaget.

"Vi opfordrer til at slette opslaget og lade være med at afgive personlige oplysninger af nogen art. Rønne Bio har flere end 3500 følgere og vores side hedder Rønne Bio med stort "B". Den falske side hedder "Rønne bio" med lille "b".   

Artiklen fortsætter under billedet

Sådan ser opslaget med den falske konkurrence ud. Og det er samme skabelon, som svindlere bruger fra gang til gang. Det er kun biografens navn, der skiftes ud.

Samme opskrift hver gang

Det er langt fra første gang, at en biograf må advare mod konkurrencer, som de ufrivilligt lægger navn til. Og det er i øvrigt heller ikke første gang, at sådanne konkurrencer pludselig cirkulerer på Facebook på en fredag. Netop denne ugedag er tilsyneladende en af fupmagernes foretrukne dage at lokke danskerne i en fælde. 

Og skabelonen bag de falske konkurrencer er ofte den samme. Det er kun navnene på rigtige biografer, der skiftes fra gang til gang.

Hver gang er alt, hvad man skal gøre at skrive tillykke i kommentarfeltet, tagge en ven, synes godt om opslaget, og så lige dele det med alle facebookvennerne. 

Bagmændene opretter først en facebookside, der har fuldstændig samme navn, som den biograf, der er udpeget som offer. Og derefter laver fupmagerne opslaget med konkurrencen og sætter hele værket i omløb på det sociale medie.

Det er nemt at falde i fælden, hvis ikke man kigger sig for. Advarselstegnene er dog mange. Lad os kigge på svindlernes udgave af Rønne Bios facebookside.

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun lidt over 30 personer i skrivende stund. Rønne Bios rigtige facebookside har derimod over 3.500 følgere.

Og der er kun to opslag på den falske side. De to opslag er helt ens og indeholder den samme konkurrence, hvilket igen er typisk for falske facebooksider. De oprettes hurtigt og lukkes næsten lige så hurtigt - enten af svindlerne eller af Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.

Og kigger man nøje efter, oplyser Facebook faktisk, at siden kun har nogle få dage på bagen. Den er oprettet i mandags. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Langt de fleste biografers facebooksider har flere år på bagen. Rønne Bios side er oprettet for otte år siden. Falske kopier af andre virksomheders facebookside er som regel oprettet kort tid før - ofte samme dag - opslaget med en fupkonkurrence er slået op.

Fupmagerne er ude efter kontooplysninger 

I den falske konkurrence bliver du bedt om at dele og like opslaget, skrive ordet ”tillykke” i kommentarfeltet og give tilladelse til at blive kontaktet på Facebooks chatfunktion Messenger. 

”Med hensyn til persondatalovgivningen, vil du blive sendt en besked på Messenger, efter du har skrevet "tillykke", om du vil give os samtykke til, at vi må kontakte dig på Messenger, såfremt du skulle vinde - så hold øje med din indbakke!" lyder det i opslaget. 

Og det er netop her, svindelnummeret for alvor kan få konsekvenser for din privatøkonomi. Vi har tidligere fortalt om en læser, der gerne vil være anonym, og som kom til at kommentere på et falsk opslag i håbet om at vinde en tur i biografen. 

“Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til,” fortæller hun. 

“Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret.“ 

Læseren fortæller, at hun egentlig helt glemte konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger. 

“I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud.” 

Ifølge læseren er det her det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke. 

“Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke”. 

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede. 

“Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.” 

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. Alligevel vil hun dog overveje det en ekstra gang, inden hun deltager i flere konkurrencer i fremtiden. 

“Fremover vil jeg lægge mærke til, om jeg bliver bedt om at indtaste kortoplysninger – og så lade være,” siger læseren, der er lettet over, at det var billige lærepenge. 

Har du allerede meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget. 

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Forrige artikel Coolshop misbruges i falsk konkurrence: “Enormt tidskrævende” Coolshop misbruges i falsk konkurrence: “Enormt tidskrævende” Næste artikel Linse Kessler misbruges i svindelartikel om (ikke) gevinstsikker tjeneste Linse Kessler misbruges i svindelartikel om (ikke) gevinstsikker tjeneste

Redaktionen holder sommerpause

TjekDets redaktion holder ferie frem til den 3. august, hvor vi vender stærkt tilbage. Du kan stadig tippe os om påstande i den offentlige debat, som du mener fortjener et faktatjek. Du kan skrive til os på tip@tjekdet.dk eller udfylde vores tipformular.

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere.