Professor: Facebook og Google skal prioritere i indholdet

Skal vi vinde over falske nyheder og mediemanipulation, må IT-giganterne Google og Facebook tage et større ansvar for, hvad de viser brugerne. Det mener professor Jeff Jarvis, der har fået millioner af kroner til at komme de falske nyheder til livs.

 


Den amerikanske journalist og professor Jeff Jarvis har fået 14 millioner dollar (88 millioner kroner, red.) til at tackle udfordringen med falske nyheder og mediemanipulation, og han har store ambitioner. Han vil have giganterne Google og Facebook til at prioritere indholdet på deres platforme efter kvalitet i stedet for efter brugernes adfærd.

Megen information på nettet er styret af algoritmer. Algoritmerne bestemmer, hvilke søgeresultater du ser hos Google og hvilke opslag, du bliver præsenteret for på Facebook. Derfor er de helt centrale i kampen mod falske nyheder og misinformation.

“En algoritme er en mekanisme, der sørger for at bestemt indhold når frem til dig. Det, der virkelig er brug for er, at ejerne af algoritmer erkender, at der foregår manipulation og så kompenserer for det,” siger Jeff Jarvis.

Han og resten af holdet bag projektet New Integrity Initiative skal med de mange millioner i hånden tackle udfordringen med manipulation af nyheder i medierne og øge tilliden til nyhedsjournalistik i USA. Projektet er forankret på The City University of New York Graduate School of Journalism.

De ni bidragyderne tæller blandt andet det sociale medie Facebook. Selvom Facebook har været med til at spytte i kassen, får det bestemt ikke professoren til at frede det sociale medie. Tværtimod. Faktisk vil han rette fokus mod Facebook som noget af det første.

Vil hjælpe Facebook til at udpege det ‘gode indhold’

Jeff Jarvis erkender, at de ikke kommer til at løse udfordringen, men han vil levere et væsentligt bidrag til kampen mod falske nyheder og mediemanipulation. News Integrity Initiativ skal være med til at bygge bro mellem medier, forskere og Facebook, fordi det kan føre til et frugtbart samarbejde, der er i stand til at dæmme op for mediemanipulation og falske nyheder.

Og den kamp begynder med Facebook. IT-giganten meldte for nylig ud, at de er klar til at arbejde med en prioritering af indholdet, hvor de vægter ‘godt’ indhold over ‘dårligt’.

Udfordringen med den ambition er, at Facebook skal bestemme, hvad der er ‘godt’. Og her ser Jeff Jarvis en oplagt mulighed for at samarbejde.

“Vi kan hjælpe Facebook til at træffe de rigtige beslutninger,” siger professoren, der skal lede arbejdet for de mange penge.

Facebook er dog ikke den eneste af de store spillere på internettet, der er i professorens søgelys.

Google prioriterer videnskab over konspirationsteorier

Selvom The News Integrity Initiative først blev lanceret i april, kan Jeff Jarvis allerede berette om, hvordan han gødede jorden hos Google for en vigtig ændring af deres meget indflydelsesrige søgealgoritme, der afgør, hvordan søgeresultaterne præsenteres for brugerne.

“Hvis du for nogle måneder siden søgte på ‘klimaforandringer’ på Google, fik du efter min mening nogle gode, videnskabelige resultater. Søgte du derimod på ‘er klimaforandringerne virkelige’, ville halvdelen af dine resultater være noget møg. Jeg snakkede med dem, der styrer Google søgealgoritmer om dette, og de mente, at deres rangering af søgeresultater nærmest var hellig. Men de kom til den erkendelse, at der var folk, der manipulerede med søgeresultaterne,” siger Jeff Jarvis.

Rangeringen af resultaterne foregik nemlig på en måde, hvor brugerne kunne påvirke resultaterne. Og det er et problem, hvis man ønsker en debat på et oplyst, videnskabeligt grundlag, forklarer Jeff Jarvis.

“Hvis man er dum nok til at spørge, om klimaforandringerne er virkelige, er man også dum nok til at klikke på konspirationsteorierne blandt søgeresultaterne, og det får dem til at stige i rangeringen.”

Men nu har Google taget et opgør med den rangeringsmetode. Google vil nu tage højde for kildernes pålidelighed, autoritet og kvalitet, når de rangerer søgeresultaterne. Og det er et nybrud, at Google på den måde går ind og tager aktiv stilling til, hvilke typer af indhold, brugerne skal præsenteres for.

“Det (kvalitativ vurdering af resultaterne, red.) er noget, som platformene ærlig talt helst havde undgået at gøre, de ville helst have holdt fast i at være et spejlbillede af verden, men de indså, at når verden bliver manipuleret, var de nødt til at reagere på det. Og jeg er virkelig glad for, at de nu har gennemført de ændringer,” siger Jeff Jarvis.

Kvalitetsvurderingen vil styrke Google på sigt

Det har været svært at få de store internetplatforme som Google og Facebook til at ændre deres måde at prioritere i det indhold, som de viser brugerne. For ved at gøre det, er platformene ikke længere objektive spejl af brugernes verden, men en aktiv spiller, der er med til at skille skidt fra kanel, mener Jeff Jarvis. Nu har platformene erkendt, at de har et ansvar, og det er Jeff Jarvis sikker på, vil styrke deres troværdighed i den brede befolkning.

“Så snart søgetjenesterne så dagens lys, dukkede hele industrier op, som forsøgte at manipulere med de signaler. Formålet med søgemaskineoptimering var at snyde Google til at hæve bestemte søgeresultater op i rangeringen. Google fandt på metoder til at opdage manipulationen og undertrykke den. Nu gør Google det ikke kun med økonomisk motiveret manipulation, men også med politisk motiveret manipulation. De forsøger at levere brugbare og relevante resultater af høj kvalitet. Jeg tror på, at det arbejde i sidste ende vil styrke Googles troværdighed,” siger Jeff Jarvis.

Han regner dog med, at nok skal være mennesker, der vil beskylde Google for at tage parti.

“Der vil være folk på yderfløjene, der siger ‘damn, Google fortæller mig, at der sker klimaforandringer og at vacciner ikke er skidt for mig’”. Dertil er svaret enkelt: “Velkommen til videnskaben.”

 

Forrige artikel Populisme og konspirationsteori er to sider af samme sag Populisme og konspirationsteori er to sider af samme sag Næste artikel Google og Facebook i kamp mod fake news Google og Facebook i kamp mod fake news
De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

Fake news og desinformation er et betændt emne i Italien. Der er langt fra enighed om problemets størrelse, ej heller løsningsmodellerne. Myndighederne har indført initiativer mod desinformation, der spænder fra uddannelse af elever til en ”rød-knap-tjeneste”, der giver borgere adgang til at indberette falske nyheder til en online-politi-enhed.

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Med næsten 16 millioner kroner i ryggen skal et nyt dansk forskningscenter undersøge årsagerne til og konsekvenserne af hadefulde ytringer på internettet. I sidste ende er målet at præsentere strategier, der kan dæmme op for fjendtlige politiske debatter.

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Ukendte bagmænd har oprettet falske facebooksider, hvor de misbruger navnene på flere af de nykårede danske verdensmeste i håndbold. Til sammen har siderne allerede nu langt over 100.000 følgere. I sidste ende kan de falske sider bruges til at lokke penge ud af dig.

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Ifølge nyt studie er Britta Nielsens formodede svindel for millioner i Socialstyrelsen en statistisk undtagelse, og forskernes nye fund kan være med til at forklare svindelnumrene blandt mandlige topfolk i finansverdenen. Høj løn og løgnagtighed følges ad. Og så er mænd – statistisk set – større løgnere end kvinder.

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Danmarks integrationsindsats halter håbløst efter Norges og Sveriges, hvor langt flere flygtninge er i arbejde, konkluderer chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. Men den konklusion afviser flere forskere.

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Endnu engang må det dansk-svenske postselskab PostNord ufrivilligt lægge navn til et fupnummer, der i disse dage tikker ind på mange danskeres mobiltelefoner. Du lokkes med en gratis mobiltelefon, men skal i stedet betale dyrt for et abonnement på en angivelig datingside.

Hjælper det overhovedet klimaet at spise mindre kød?

Hjælper det overhovedet klimaet at spise mindre kød?

Ifølge en dansk forsker hjælper det ikke på klimaproblemerne at lade være med at spise kød, da det animalske landbrug ikke tilføjer flere drivhusgasser til atmosfæren - det er de samme drivhusgasser, der kører i ring. Men den påstand holder ikke.

Også Chili Klaus må stå model til falske annoncer

Også Chili Klaus må stå model til falske annoncer

Claus Pilgaard har overvundet sin konkurs ved at investere i bitcoin, og nu spreder han budskabet, så andre kan gøre ham kunsten efter. Sådan lyder det i en artikel, der lige nu florerer på nettet. Men artiklen er fup, og det er ikke første gang Claus Pilgaard har måtte lægge navn til den slags svindelnumre.