Skal en Tesla 14 gange rundt om jorden for at blive mere klimavenlig end en dieselbil?

En Tesla skal køre 580.000 kilometer, før den er ligeså klimavenlig som en dieselbil. Den påstand deles af flere på Facebook og fremgår også af blandt andet danske og norske nyhedsartikler. Men det ekstremt høje kilometertal er voldsomt overdrevet.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

En Tesla skal køre 580.000 kilometer, før den er ligeså klimavenlig som en tilsvarende dieselbil.  

Påstand, som deles af flere danskere på Facebook og findes i danske og norske internetartikler samt i et læserbrev i Jyllands-Posten.  

I Danmark er en elbil grønnere end en tilsvarende dieselbil efter de første 25.000-50.000 kilometer. Men en tysk rapport viser rigtignok, at de største elbilmodeller først er mere klimavenlige end dieselbiler efter hele 580.000 kilometer.

Rapporten sammenligner dog den værst tænkelige elbil med den bedst tænkelige dieselbil inden for samme klasse. Desuden tager rapporten udgangspunkt i det tyske elmiks - altså de forskellige energikilder, der bruges til at producere strøm i Tyskland  - som det så ud i 2013. Strømmen i Tyskland er mere kulbaseret end i Danmark, og derfor er CO2-besparelsen ved at køre elbil i stedet for dieselbil meget mindre.

Elbiler er slet ikke så klimavenlige, som man kunne tro. Faktisk belaster det klimaet meget at producere elbilernes batterier, at for eksempel en Tesla først er grønnere end en dieselbil efter 580.000 kilometer. 

Sådan lyder en påstand, som flere danskere har delt på Facebook, og som man i løbet af det seneste år har kunne læse i flere norske og danske artikler på nettet. 

Senest optrådte påstanden også i et læserbrev bragt i Jyllands-Posten, som på Facebook har fået mere end 800 delinger, kommentarer og reaktioner.

I læserbrevet står der, at ”en Tesla-bil skal runde ca. 500.000 kilometer, inden den har indhentet en dieselbil af samme kategori (i klimavenlighed, red.).” 

Men den berejste påstand om, at Teslaen skal køre så mange hundredetusinde kilometer, før den er mere klimavenlig end en lignende dieselbil, er "helt ude i hampen", siger Jakob Stoustrup, der er prodekan ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design ved Aalborg Universitet. 

“I Danmark er tallene 30-50.000 kilometer," siger han.

Selvom det er rigtigt, at en elbil har svinet mere end en tilsvarende benzin- eller dieselbil, når den første gang ruller ud fra fabrikken, er det altså skudt langt over mål at påstå, at det tager elbilen over en halv million kilometer – eller godt 14 gange rundt om jorden ved ækvator - at indhente sine forbrændingsmotordrevne fætre i klimaregnskabet.  

Især når man ser på de elbiler, der kører rundt på de danske landeveje.  

Hvor kommer tallet fra?

Ifølge Jakob Stoustrup er det forfejlet, når det i blandt andet læserbrevet i Jyllands-Posten påstås, at en batteridreven elbil udleder ligeså meget CO2 som konventionelle biler.  

Jakob Stoustrup

”Ser man udelukkende på klima, er der ingen tvivl om, at elbiler er langt mere klimavenlige end fossilt drevne biler. De fleste rapporter med 2018-tal når frem til, at en elbil i hele sin levetid er omtrent 'dobbelt så klimavenlig' som fossilt drevne biler,” siger han.  

Men hvor stammer det overdrevne tal fra? 

I både læserbrevet og de mange artikler, vi finder på nettet, henvises til en undersøgelse foretaget af den tyske forbruger- og interesseorganisation ADAC, som svarer til FDM i Danmark.

undersøgelsen har ADAC beregnet CO2-udledninger over forskellige passagerbilers levetid. Her har de fundet, at de fleste elbiler skal køre et sted mellem 45.000 til 130.000 kilometer for at være mere klimavenlige end de konventionelle biler.

Skæv sammenligning giver højt tal 

Et enkelt tal springer imidlertid i øjnene, når man løber ADAC-undersøgelsen igennem. Sammenligner man de største elbilmodeller med de mindst CO2-udledende dieselbiler af samme klasse, viser det sig nemlig, at det tager hele 580.000 kilometer, før elbilerne er grønnest.   

Niels Buus Kristensen

Men den tyske bilistforenings beregninger kan man altså ikke bruge til ret meget, vurderer Jakob Stoustrup.   

”Det problematiske ved undersøgelsen er, at den sammenligner den værst tænkelige elbil med den bedst tænkelige dieselbil under nogle antagelser om elmikset, der også er worst case scenario. På den måde kan man godt regne sig frem til sådan et tal, men det giver bare ikke meget mening,” slår han fast.  

Også ifølge Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet, kan tallet formentlig forklares med de antagelser, som ADAC har regnet ud fra. 

”Den slags beregninger afhænger meget af, hvad man forudsætter. Hvis man forudsætter, at al industriel produktion, herunder også batteriproduktion, i fremtiden vil udlede mindre CO2, fordi energien i højere grad skal komme fra vedvarende energi, så forbedrer det regnestykket til kommende elbilers fordel meget betragteligt,” siger han.  

Tysk el er mere 'sort' end dansk 

I bunden af ADAC-undersøgelsen kan man læse, at udregningerne baserer sig på det tyske elmiks, som det så ud i 2013. Elmikset er et udtryk for sammensætningen af et lands elproduktion, og bilistforeningen noterer da også, at ”en anden sammensætning ændrer værdierne.”   

Netop sammensætning af landets elproduktion har stor betydning, når man skal sammenligne elbilers og konventionelle bilers klimaaftryk.



"Den tyske elproduktion er meget kul- og gastung. Hvis man laver lignende beregninger i Danmark, får man en balance, der er meget mere i elbilens favør,” siger Jakob Stoustrup.  

Han bakkes op af Niels Buus Kristensen. 

”Strømmen er mere kulbaseret i Tyskland, end den er i Danmark, og så bliver CO2-besparelsen per kilometer ved kørsel på el i stedet for benzin eller diesel meget mindre. Derved kommer man hurtigt op på et stort antal kilometer, der skal køres, før udslippet fra produktionen af elbilens batteri er tjent ind igen,” forklarer han. 

Klimarådet har i et baggrundsnotat foretaget beregninger ud fra det danske elmiks på, hvor langt en elbil skal køre, før den er grønnere end en tilsvarende dieselbil. 

”Vi har taget højde for, at strømmen bliver mere grøn efterhånden over bilens levetid, og vores konklusion er, at tallet er nede omkring 25.000-50.000 kilometer selv med det nuværende CO2-krævende energiinput i batteriets produktion,” oplyser Niels Buus Kristensen fra Klimarådet. For store biler i luksusklassen som eksempelvis Tesla ligger tallet på cirka 50.000 kilometer.  

I Klimarådets rapport er batteristørrelsen for elbiler i luksusklassen sat til 100 kWh. Det svarer til det største batteri, man kan købe til sin Tesla. 

Forrige artikel 100.000 muslimer stemte ved folketingsvalget, siger debattør – men passer det? 100.000 muslimer stemte ved folketingsvalget, siger debattør – men passer det? Næste artikel Vil Enhedslisten gøre sex mellem søskende lovligt? Vil Enhedslisten gøre sex mellem søskende lovligt?
Er du sødere, hvis du er født i december? Niks!

Er du sødere, hvis du er født i december? Niks!

Et studie viser, at børn født i december er sødere end personer født i årets første 11 måneder. Det kan man læse i en artikel, der har fanget tusindvis af danskeres opmærksomhed. Men påstanden rammer ved siden af, fastslår forskeren bag studiet. 

Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Du kan slippe for vintermørket i en stund og vinde en tur i biografen, lyder det i et opslag på et socialt medie, som Nordisk Film Biografer skulle stå bag. Det gør de bare ikke. Biografkæden er ramt af en storm af svindelkonkurrencer på både sms, mail og falske sider på sociale medier.

Geodata fra mobiler sladrer om vælgerne  i amerikansk valgkamp

Geodata fra mobiler sladrer om vælgerne i amerikansk valgkamp

De færreste amerikanske vælgere ved, at apps på deres mobil sender geodata til firmaer, som bruger dem til at målrette politiske kampagner mod dem. Noget, der er ulovligt i EU. Lokalitetsdata kan for eksempel afsløre, om man ofte går i kirke, til lægen eller i skydeklub.

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Er du mand, og har du en kvindelig og buttet kæreste, kan du se frem til et både langt og lykkeligt liv, viser ny forskning ifølge netmediet Dagens.dk. Men forskningen eksisterer ikke, og sammenhængen er alt for forsimplet. 

Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane?

Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane?

Hver femte elev, der uddanner sig til kok, tjener eller receptionist, har været udsat for sexchikane på lærepladsen, hævder en rapport fra Institut for Menneskerettigheder. Men rapporten er ikke repræsentativ og kan derfor ikke sige noget generelt om omfanget, slår eksperter fast.

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Hele to angivelige computerreparatører lover på Facebook, at en heldig vinder kan erhverve sig et el-løbehjul. Et andet opslag sætter et par biografture på højkant. Men både siderne bag opslagene og konkurrencerne er falske.  

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Aldi har droppet sin klassiske julemedister til fordel for en vintermedister, lyder et budskab på sociale medier, som er delt mere end 11.000 gange. Flere kalder det et knæfald for islam. Men Aldi fejrer skam jul i alle deres butikker, og i kølediskene ligger metervis af julemedister.

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Både Ikea og Føtex er under anklage for at "gå på knæ for muslimer". Det skyldes, at Ikea kalder en kollektion for "vinterfest", og Føtex falder en bolle for vinterbolle i stedet for noget med jul. Men navnene er slet ikke opstået af religiøse hensyn, siger både Føtex og Ikea.  

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det britiske Oxford University forbyder de studerende at klappe for ikke at genere studerende, der bruger høreapparat eller har en angstlidelse, beretter flere medier. Men det er forkert. Det anerkendte universitet tillader fortsat klapsalver. 

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Danske grise får mindre antibiotika end grise i andre europæiske lande, hævder Landbrug & Fødevarer og henviser til en opgørelse over antibiotikaforbrug på dyr i Europa. Men man kan slet ikke drage den konklusion på baggrund af opgørelsen, siger forskere.

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Bliver du ramt af et hjerteanfald og er alene, så skal du hoste kraftigt. Det kan redde dit liv, fremgår det af et kædebrev, der i øjeblikket deles på Facebook. Men eksperter advarer mod at tage påstanden for gode varer. Det kan faktisk forværre situationen.

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Hvis du døjer med lidt vintersnue, er det bare i gang med at drikke gin og tonic. Det påstår en populær artikel, som har tusindvis af interaktioner på Facebook. Men påstanden er noget sludder, fastslår forskere.