Airbnb-stifter: Fuck ikke kulturen op

En mandag sendte jeg dette brev til hele vores Airbnb-team. Jeg har besluttet mig for at dele det med dig, så det kan hjælpe andre iværksættere, når de opbygger deres kultur:

Kære Team.

Vores næste teammøde skal handle om kerneværdier, som er essentielle for at opbygge vores kultur. Jeg kom i tanke om, at jeg før teammødet burde skrive et kort brev om, hvorfor kulturen her i Airbnb er så vigtig for Joe, Nate og jeg.

Efter vi lukkede vores Serie C-finansieringsrunde med Peter Thiel i 2012, inviterede vi ham ind på vores kontor. Vi mødtes i Berlin-rummet, hvor vi viste ham nogle forskellige nøgletal. Halvvejs igennem samtalen spurgte jeg ham, hvad det allerbedste råd, han kunne give os, var.

Han svarede: ”Lad være med at fucke kulturen op”.

Det var ikke, hvad vi havde forventet at høre fra én, som lige havde investeret 150 millioner dollars i virksomheden. Jeg bad ham om at uddybe det. Han sagde, at én af grundene til, at han investerede i os, var vores kultur.

Men han havde et lidt kynisk syn på det, da han mente, at det er så godt som umuligt at undgå, at kulturen eroderes, når en virksomhed når en vis størrelse. Hmm, hvor deprimerende, tænkte jeg.

Var det vores skæbne at fucke vores kultur op før eller siden? Vi snakkede lidt mere om det, og det blev klart, at det var muligt at bevare og også bygge videre på kulturen. Men det var nødt til at være én af de ting, som vi var mest fokuserede på.

Jeg tænkte ved mig selv, hvor mange CEO’ere fokuserer mon på kultur mere end på noget andet? Er det den parameter, som de holder mest øje med? Er det, hvad de bruger det meste af deres tid på hver uge?

Kultur er simpelthen en fælles måde at gøre tingene på – med passion.

Vores kultur er fundamentet for vores virksomhed. Vi bliver nok ikke husket for så meget, når vi engang er borte, og hvis Airbnb stadig eksisterer om 100 år, så er vi sikkert ikke en deleøkonomisk service med fokus på privat indkvartering.

Vi vil være nået meget længere i vores udvikling (for ikke at nævne, at børn om 100 år vil spørge deres bedsteforældre, hvad hjemmesider var for noget).

Det er kun virksomhedskulturen, der kan overleve i 100 år – ligesom den har gjort hos de fleste andre virksomheder med 100 år på bagen. Kulturen er det, som skaber fundamentet for alle fremtidige innovationer. Hvis du ødelægger kulturen, ødelægger du maskinen, som skaber dine produkter.

Så hvordan bygger vi vores kultur?

Ved at holde os til vores kerneværdier i alt, hvad vi gør. Kultur er tusind ting, tusind gange. Det er at udleve værdierne, når du hyrer folk, når du skriver en e-mail, når du arbejder på et projekt, når du er på kontoret. Når vi udlever vores kerneværdier, har vi magten til at opbygge vores kultur. Vi har også magten til at ødelægge kulturen ved at bryde med vores værdier. Hver af os har denne mulighed og denne byrde.

Hvorfor er kultur så vigtig for en virksomhed? Her er en enkel måde at se det på: Jo stærkere kulturen er, des færre forretningsmæssige procedurer er der brug for i virksomheden. Når kulturen er stærk, kan du stole på, at alle gør det ordentligt. Folk kan være selvstændige og uafhængige. De kan være foretagsomme. Og hvis vi har en virksomhed, som er foretagsom i ånden, vil vi være i stand til at tage vores næste ’mand/kvinde på månen’-skridt.

Har du nogensinde bemærket, hvordan familier eller stammer ikke behøver så mange procedurer? Det er fordi, der er en stærk tillid og kultur, som erstatter enhver proces eller procedure. I organisationer (eller selv i et samfund), hvor kulturen er svag, er der brug for en sand overflod af tunge, præcise regler og procedurer.

Der er dage, hvor det er let at mærket presset fra vores egne vækstforventninger. Andre dage, hvor vi skal have sendt produkter af sted. Og dage, hvor vi skal håndtere det seneste problem i forhold til offentlige instanser.

Det er let at blive opslugt af alt det. Og det er da også alt sammen meget vigtigt. Men sammenlignet med kultur er det meget kortsigtede problemstillinger. Denne type problemer kommer og går. Men kulturen er for evigt.

Brian.

Verdens førende iværksættere og ledere har ordet

Indlægget er fra ’Gurubogen’, der er redigeret af den danske serieiværksætter, foredragsholder og innovationsrådgiver Jonathan Løw. I bogen skriver 100 af verdens førende iværksættere og ledere jordnært og uhøjtideligt om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse. ’Gurubogen’ udkommer den 15. november.

www.gurubogen.dk


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu