Historien i tal

Biotekvirksomheder vil have national strategi

Med rapporten "Life science - en verden af vækst" retter Novo Nordisk at statistisk blik på biotekbranchens vækstpotentialer.

Novo Nordisk har netop opfordret en række aktører i Danmark og herunder også Folketinget om at bidrage til udviklingen af en egentlig strategi for dansk life science, det vil sige virksomheder, der opererer inden for biovidenskaben.

Potentialet for både industri og samfund er endda meget stort, fordi Novo Nordisk er en af de danske virksomheder, der trods krise har øget omsætningen. En vurdering fra Storbritannien siger, at væksten inden for britisk life science kan ligge på mellem 5 og 7 pct. om året eller mange gange højere end den samlede årlige vækst i landets BNP.

Inspirationen til en dansk life science-strategi stammer fra netop Storbritannien, hvor det er lykkedes at opbygge en klynge, der med udgangspunkt i de samme eller beslægtede kompetencer er blevet Europas største. Siden 2011 har Storbritannien haft en strategi for udviklingen af klyngens potentialer.

Life science omfatter både virksomheder, der som Novo Nordisk producerer medicin, og en række andre virksomheder, der helt som Novo Nordisk arbejder med biologisk materiale. Det gælder f.eks. Carlsberg og Arla.

Med rapporten "Life science - en verden af vækst" retter Novo Nordisk at statistisk blik på biotekbranchens vækstpotentialer.

Hent PDF


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu