Danske Bank vil være iværksætternes favoritbank

Med The Hub har Danske Bank skabt en agil og entreprenant startup, der kan give banken en tæt relation til et attraktivt nyt kundesegment: de nordiske højvækstvirksomheder.

Danske Bank vil være de nordiske startup-kometers foretrukne bankforbindelse. Forbilledet er Silicon Valley Bank i USA, der har specialiseret sig i højteknologiske startups, og som har hjulpet mere end 30.000 startups med finansiering. Præcis som den amerikanske iværksætterbank vil Danske Bank skabe tætte bånd til de kommende vækstvirksomheder, mens de stadig er små, og udbygge relationen, efterhånden som selskaberne vokser sig store.

Det er umiddelbart en ambition, der kan virke fjern, da Danske Bank traditionelt har afvist iværksættere på jagt efter finansiering. Omvendt har banken besluttet at arbejde med en såkaldt moonshot-tankegang på sine nye innovative udviklingsprojekter. Begrebet er hentet fra USA’s Apollo 11-rumfartsprojekt, der i 1969 havde succes med at gøre det umulige, nemlig at sende det første menneske til månen. I en erhvervsmæssig kontekst dækker begrebet over projekter, der forsøger at adressere store problemer med radikale løsninger typisk baseret på avanceret teknologi, og det betyder, at der skal sigtes højt fra starten. Så hvorfor skulle Danmarks største bank med mere end hundred år gamle historiske rødder ikke kunne blive Nordens svar på Silicon Valley Bank?

”Når virkeligheden nu er, at flere virksomheder bliver store hurtigt, så er det da ærgerligt, at man som bank har meldt sig ud i forhold til at have relationer med de kommende vækstvirksomheder,” Klavs Hjort, Danske Banks Head of Business Innovation.

Login