Effektivisering kan frigøre 50 milliarder

Projekter, der målrettet fokuserer på at strømline rutiner og arbejdsprocesser, har åbnet et skatkammer af effektiviseringsgevinster i den offentlige sektor. Eksperter vurderer, at der er store uforløste produktivitetsforbedringer på minimum 10 procent. Men frygt for nedskæringer og myter om, at høj produktivitet er lig dårlig kvalitet, bremser for gevinsterne.

Bjarke Wiegand

2,5 milliarder kroner. Så meget lykkedes det kommunerne at nedbringe deres serviceudgifter i 2012. Alene på ældreområdet barberede kommunerne deres udgifter med næsten en halv milliard kroner. Og selv om der bliver flere ældre i stort set alle landets 98 kommuner, forventer den kommunale sektor at skære endnu en halv milliard kroner af udgifterne til ældreområdet i år.

Det viser KL’s seneste kortlægning af effektiviseringsgevinster i den kommunale sektor.

Velfærdens Innovationsdag

Innovative veje til bedre produktivitet i den offentlige sektor var også et af temaerne på Velfærdens Innovationsdag 2013, hvor Mandag Morgen i sidste uge samlede over 1.200 velfærdsledere til inspiration og erfaringsudveksling om fremtidens velfærdsudfordringer.

Kortlægningen, som blev offentliggjort på Kommunaløkonomisk Forum i Aalborg i sidste måned, afslører, at effektivisering og øget produktivitet ikke pr. automatik går ud over velfærden. Og at systematisk arbejde med organisationsomlægninger, digitalisering, nye strømlinede arbejdsgange og ny velfærdsteknologi kan skære stadig større lunser af kommunernes milliardstore serviceudgifter.

Siden kommunalreformen trådte i kraft i 2007, er de årlige effektiviseringsgevinster således femdoblet – fra en halv milliard kroner i 2007 til 2,5 milliarder kroner i 2012. Kommunerne har de sidste 6 år høvlet ikke mindre end 9 milliarder kroner af deres serviceudgifter. Over to tredjedele af effektiviseringsgevinsten – 6,5 milliarder kroner – er realiseret inden for de seneste tre år. Og i år budgetterer kommunerne med, at årets effektiviseringsgevinst vokser til ca. 2,8 mia. kr. Se figur 1.

Effektivitetslimbo i kommunerne" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/69c93-bw_fig2_ledelsesfokus_oeger_produktiviteten_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/d7a6d-bw_fig2_ledelsesfokus_oeger_produktiviteten_0.png | Forstør   Luk

Kommuner, hvor kommunalbestyrelsen følger op på effektiviseringsindsatsen, har i 2012 høstet 154 kr. mere pr. borger gennem effektivisering end kommuner, hvor kommunalbestyrelsen ikke følger op.

Kilde: KL: ”De effektive kommuner”, januar 2013. [/graph]

Det store spørgsmål er naturligvis: Hvor længe kan denne effektiviseringslimbo fortsætte? Hvor stort er det samlede potentiale? Og hvilke redskaber kan den offentlige sektor tage i brug for at realisere det fulde potentiale?

KL forventer mest engangsgevinster

Økonomiprofessor og formand for regeringens produktivitetskommission, Peter Birch Sørensen, mener, at effektiviseringspotentialet i det offentlige fortsat er stort. Han er overbevist om, at den offentlige sektor kan lære af den private sektor, når det drejer sig om at få ideer til at hæve produktiviteten.

”Bl.a. arbejdes der jo allerede i dag flere steder i det offentlige med Lean-metoder til at forenkle og effektivisere arbejdsgangene,” siger den tidligere overvismand. Generelt ser han også et stort potentiale i, at de mindre effektive kommuner lærer af de mere effektive kommuner.

Ifølge cheføkonom i KL, Jan Olsen, ser potentialet noget mere sløret ud, til trods for at KL’s egen kortlægning viser et stigende milliardpotentiale for effektivisering.

”Mange af de store effektiviseringsgevinster kan kun høstes en gang. Og vi har allerede høstet mange af de lavthængende frugter,” siger Jan Olsen. Som eksempel nævner han, at effektiviseringsgevinster fra omlægninger såsom strukturreformen og de nylige sammenlægninger af skoler ikke kan gentages.

Det samme mener Jan Olsen gælder den igangværende og meget omfattende offentlige digitalisering, der dels sigter på at standardisere interne arbejdsrutiner og dels satser på mere selvbetjening blandt borgerne.

”Potentialet herfra afhænger dels af de digitale redskaber, vi får udviklet, og af om det lykkes at skabe adfærdsændringer i befolkningen. Der, hvor det lykkes at påvirke adfærden i retning af selvbetjening, er der et betydeligt produktivitetspotentiale. Men det vil også kun være et potentiale, vi kan hente en gang,” siger Jan Olsen.

KL’s cheføkonom ønsker ikke at komme med et konkret bud på produktivitetspotentialet i den offentlige sektor. Han forventer dog, at de årlige effektiviseringsgevinster fortsat stiger de kommende 2-3 år, fordi der er sat store projekter i gang, bl.a. inden for digitalisering og velfærdsteknologi.

”Men det er ikke en kurve, der stiger eksponentielt. Og den vil ændre sig, i takt med at vi udtømmer produktivitetspotentialet fra område til område,” siger Jan Olsen.

Frygter at effektivisere sig til nedskæring

Hvad der er ret og vrang om potentialet for at øge produktiviteten i den offentlige sektor, er vanskeligt at afgøre. Ofte stopper diskussionen ved, hvorvidt effektivisering går ud over kvaliteten i velfærden. Og netop kvalitet er en størrelse, det indtil videre er åben for fortolkning, fordi den volder store vanskeligheder at måle.

Desuden står interesseorganisationer som KL over for det klare dilemma, at deres medlemmers budgetter risikerer at blive skåret kraftigt ned, hvis de er alt for gode til at skabe produktivitetsgevinster. Frygten for nedskæringer, når næste års budgetter skal forhandles med regeringen, lægger med andre ord en dæmper på prognoserne for produktivitetspotentialet. Som KL’s formand, Erik Nielsen (S), forkyndte i sin åbningstale ved Kommunaløkonomisk Forum 2013: ”Vi vil ikke straffes, når vi bidrager til den økonomiske genopretning.”

Ifølge Erik Nielsen har statens trusler om hårde sanktioner mod kommuner, der overskrider deres budgetter, fået borgmestrene til at spare voldsomt på ressourcerne.

”Men det er helt uacceptabelt, hvis det fra år til år reducerer målepunktet. Og man kan ikke true med sanktioner og samtidig kritisere, at vi ikke får brugt den sidste 25-øre i budgettet,” sagde Erik Nielsen med henvisning til det kommunale underforbrug, der ventes at ligge på omkring 5 milliarder kr. i denne budgetperiode.

Den offentlige sektors ”fedtlag”

Mandag Morgens interview med eksperter, der dagligt arbejder på at effektivisere den offentlige sektor, afslører, at der er store uforløste produktivitetspotentialer i den offentlige sektor.

”Alle, der arbejder med de her ting, mener, at der er store produktivitetspotentialer i det offentlige,” siger chefkonsulent i Region Sjælland Mahad Huniche og fortsætter:

”Endda betydeligt større, end mange tør sige. For i en tid med nedskæringer er det øretævernes holdeplads. Man risikerer jo, at produktivitetsgevinster rammer som nedskæringer senere hen.”

Mahad Huniche er proces- og produktionsingeniør og har i over 20 år beskæftiget sig med bl.a. procesoptimering, produktivitets- og kvalitetsudvikling i både den offentlige og den private sektor. Resultaterne af hans arbejde er udgivet i både danske og udenlandske publikationer, herunder i bogen ”Offentlig lean”, der kortlægger, hvordan offentlige institutioner arbejder med produktivitetsfilosofien Lean, der er et af de mest udbredte ledelsesværktøjer i den private sektor.

Ifølge Mahad Huniche har den offentlige sektor opbygget et ”fedtlag”, der gør det muligt at skabe store effektiviseringsgevinster, uden at det går ud over kvaliteten. Snarere tværtimod. For et værktøj som Lean sigter i lige så høj grad på at øge kvaliteten som at øge effektiviteten. Hele filosofien bygger på, at arbejdsgange og forretningsprocesser skal tilrettelægges, så de skaber mest mulig værdi for kunden, som i forhold til offentlige serviceydelser er borgeren. Produktivitetsgevinsten opnås ved, at alt det, der ikke skaber værdi for kunden, skæres bort.

Så meget er effektiviseringen værd

Hvis den offentlige sektor forbedrede sin produktivitet med 10 pct., kunne hver eneste dansker spare cirka 10.500 kr. om året i skat. Tilsvarende kunne Danmark frigøre kræfterne hos omkring 75.000 offentligt ansatte.

Kilde: Regeringens Produktivitetskommissions debatoplæg, 2012

”Der er ingen tvivl om, at det vil være uproblematisk at løfte produktiviteten med minimum 10 procent, nærmest uanset hvor man fokuserer en Lean-indsats,” siger Mahad Huniche. Han peger på, at afdelinger, der ikke tidligere har arbejdet systematisk med produktivitet, nærmest vil opleve et kvantespring. Mens produktivitetskurverne i afdelinger, der har arbejdet med produktivitetsforbedringer over en årrække, ”til stadighed vil kunne flyttes lineært”.

Et spørgsmål om ledelse

Mange kommuner, regioner og statslige institutioner har – ud over projekter med digitalisering, velfærdsteknologi, sammenlægninger, administrative fællesskaber, energibesparelser, indkøbsaftaler, konkurrenceudsættelse med mere – også gang i Lean-projekter for at øge deres effektivitet. Men problemet med den offentlige tilgang til Lean er, ifølge Mahad Huniche, netop projekttilgangen.

”Lean er ikke kun et projektværktøj. Det er en måde at forstå verden på. Og dermed noget, der bør ændre hele kulturen på en arbejdsplads,” siger Mahad Huniche.

Når de fleste kommuner henviser til, at de ”allerede arbejder med Lean”, er det, ifølge Mahad Huniche, altså en sandhed med modifikationer:

”Der er stor forskel på det, vi italesætter, at vi gør, og det, vi faktisk gør. Jeg vil vurdere, at Lean i det offentlige i dag er 80 procent italesættelse, men at vi faktisk kun er 20 procent ad vejen med systematisk at arbejde med Lean-tænkningen.”

Mange offentlige institutioner kan i dag flashe Lean-cases inden for enkeltstående områder med produktivitetsspring på helt op til 15-20 procent. Det gælder bl.a. hospitalerne, som flere steder har nedbragt deres ventelister til eksempelvis skanninger markant. Men udfordringen er, at det netop er enkeltstående cases inden for afgrænsede områder. Når konsulenterne har forladt projektet, har man haft svært ved at udbrede og fastholde de nye produktivitetsstigninger.

”Endemålet for Lean er jo ikke en enkeltstående produktivitetsforbedring på 15-20 procent,” fastslår Mahad Huniche. ”Målet er at opbygge en kultur, hvor der kontinuerligt skabes forbedringer. Og der lider den offentlige sektor generelt af mangel på eksekveringskompetence.”

Ifølge Mahad Huniche er problemet, at offentlige ledere har bevæget sig længere og længere væk fra driftsopgaven.
”Det gælder såvel topledere som de direkte personaleledere for de medarbejdere, der leverer velfærdsydelser. Det er tilsyneladende mere sexet at beskæftige sig med strategiformulering og værdibaseret ledelse, end det er at give opmærksomhed til det, der rent faktisk foregår i driften,” siger Huniche.

Men uden offentlige ledere, der kender deres organisation, som har indsigt i, hvor og hvordan værdierne skabes, og som dermed har eksekveringskompetence til at drive en forbedringskultur, bliver det svært at realisere det fulde potentiale med eksempelvis Lean.

”Spørgsmålet er, hvordan vi bringer offentlige ledere tættere på maskinrummet, hvor organisationens værdier skabes,” siger Mahad Huniche.

At ledelsesopmærksomhed på drift og effektivitet vitterlig har stor betydning for, hvor meget den offentlige sektor får ud af skattekronerne, er ikke kun en produktivitetseksperts kæphest. Det er et faktum, der også dokumenteres sort på hvidt i KL’s kortlægning af kommunernes effektiviseringsarbejde. Af den fremgår det, at effektiviseringsgevinsterne i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen fulgte op på effektiviseringsarbejdet, sidste år var væsentligt højere end i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen ikke fulgte op. Helt præcist 154 kroner – eller 45 procent – højere pr. borger i kommunen. Ligeledes viser den, at såvel realiserede som budgetterede effektiviseringsgevinster er væsentligt højere i kommuner, hvor effektiviseringsarbejdet er direkte forankret i direktionen. Se figur 2.

[graph title="Ledelsesfokus øger produktiviteten" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: KL: ”De effektive kommuner”, januar 2013. 

Produktivitet er et fy-ord

Af KL’s kortlægning fremgår det, at knap halvdelen af kommunalbestyrelserne i 2012 satte opfølgning af effektiviseringsindsatsen på dagsordenen. De signalerede dermed, at effektivisering er en vigtig ledelsesopgave. Men derfra og til at skabe en egentlig kultur, der fokuserer på produktivitetsforbedringer, er der fortsat langt, siger Mandag Morgens kilder.

”Det er meget tydeligt, at der inden for den offentlige sektor fortsat er voldsomme forskelle i holdningen til produktivitet,” siger arbejdsmiljøforsker Tage Søndergård Kristensen.

Som forhenværende professor ved Det Nationale Center for Arbejdsmiljø er han en af landets førende forskere i holdninger til produktivitet på arbejdspladser. Han er forfatter til bogen ”Trivsel og produktivitet – to sider af samme sag”, og siden 2008 har han drevet sin egen konsulentvirksomhed, TASK Consult. Det har bragt ham rundt i talrige organisationer i såvel den private som den offentlige sektor.

Det er Tage Søndergård Kristensens klare indtryk, at massive forståelses- og holdningsproblemer til produktivitet forhindrer, at man i dag realiserer oplagte produktivitetspotentialer mange steder i den offentlige sektor.

”Når du siger ordet produktivitet, rejser børsterne sig på folk. Man ser det som noget, der næsten pr. definition går ud over både trivsel og kvalitet, selv om min forskning viser, at det stik modsatte er tilfældet,” siger Tage Søndergård Kristensen.

Fordomsfulde skolelærere

Ifølge Tage Søndergård Kristensen er fordommene om produktivitet – og dermed modviljen til overhovedet at tale om en produktivitetskultur – størst blandt skolelærere, socialrådgivere og socialpædagoger.

”Inden for de fagområder er produktivitet nærmest et fy-ord. Når de hører ordet produktivitet, tænker de på industri – på at løbe hurtigt, sjuske og i det hele taget lave et dårligt produkt,” siger Tage Søndergård Kristensen.

Resultatet er, at man inden for eksempelvis Folkeskolen ifølge Tage Søndergård Kristensen slet ikke har en produktivitetsbevidsthed i dag. Han mener heller ikke, at ledere og medarbejdere i Folkeskolen har en særlig veludviklet og entydig bevidsthed om kvalitet. Og han mener, at denne uheldige cocktail har resulteret i, at produktiviteten i Folkeskolen står i stampe.

”Hvert år må 12.000 børn tage et år om. Det er tegn på en enormt lav kvalitet. Og den slår jo om og bliver til lav produktivitet, fordi man bruger utrolig mange ressourcer på at give børn endnu et år, hvor de skal lære det, de allerede burde have lært,” siger Tage Søndergård Kristensen.

Det skærer også produktivitetseksperten i øjnene, at danske lærere bruger væsentligt mindre tid på at undervise end deres kolleger i andre OECD-lande.

”Det er også et tegn på, at der mangler produktivitetsbevidsthed, og at vi bruger ressourcerne uhensigtsmæssigt,” siger Tage Søndergård Kristensen.

Lærernes sparsomme undervisningstid er i øjeblikket et højaktuelt emne i forbindelse med overenskomstforhandlinger om en ny arbejdstidsaftale med lærerne. I den forbindelse går KL benhårdt efter at få lærerne til at undervise mere og bruge mindre tid på eksempelvis forældresamarbejde og forberedelse.

”Vi mener, vi får en bedre skole ved at anvende lærernes tid mere fleksibelt,” siger KL’s cheføkonom, Jan Olsen. ”Det er for eksempel uhensigtsmæssigt, at en lærer, der har undervist i det samme fag i 20 år, skal have samme forberedelsestid som en nyuddannet lærer.”

Hospitaler er frontløbere

Ifølge Tage Søndergård Kristensen finder man de bedste eksempler på produktivitetskultur i den offentlige sektor i regionerne og specielt på hospitalerne.

”Der møder man den mest positive holdning til produktivitetsforbedringer. Og det er også der, hvor man bedst kan dokumentere produktiviteten,” siger han.

De seneste tal fra Sundhedsministeriet viser, at produktiviteten på landets sygehuse er steget med gennemsnitlig 2,4 procent om året siden 2003, og at de årlige produktivitetsgevinster er vokset markant siden 2008. Således er produktiviteten på hospitalerne de seneste tre år i alt vokset med over 15 procent, og den seneste måling viser en årlig produktivitetsvækst på 5,3 procent i 2011. Se figur 3.

[graph title="Sygehuse bliver mere effektive" caption="Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ca52b-bw_fig1_sygehuse_bliver_mere_effektive.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e31c5-bw_fig1_sygehuse_bliver_mere_effektive.png" text="Produktiviteten på hospitalerne er de seneste tre år sammenlagt vokset med over 15 procent."]Kilde: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. [/graph]

”Det er der ingen andre dele af den offentlige sektor, der kan matche,” siger Tage Søndergård Kristensen.

Hospitalsområdets ydelser adskiller sig imidlertid også fra mange andre offentlige institutioners ved at være mere ”produktionsorienterede” og derved nemmere at måle produktivitetsudviklingen på. Det er alt andet lige nemmere at opgøre hospitalernes produktivitet i antallet af operationer, skanninger m.m., end det er at opgøre eksempelvis politiets produktivitet.

Hospitalernes produktivitetsmålinger lider imidlertid ligesom så mange andre områder under, at kvaliteten af hospitalernes produktion ikke er let at opgøre. Et højt antal knæoperationer siger intet om kvaliteten af den enkelte knæoperation – tværtimod kan det høje antal i princippet være et resultat af mange fejlslagne operationer og dermed være tegn på dårlig kvalitet.

Det forhold blev da også påpeget af sundhedsminister Astrid Krag ved offentliggørelsen af hospitalernes produktivitetsmålinger i november:

”Produktivitetsmålinger kan være ganske gode, men de må ikke stå alene,” sagde Astrid Krag og understregede: ”Sygehusene må ikke blive samlebånd, hvor patienterne bare køres igennem i en lind strøm, uden at vi har øje for kvaliteten. Derfor skal vi også have fokus på kvaliteten i behandlingen.”

Knowing-doing-gap

I Region Sjælland har man valgt at bruge Lean som styringsfilosofi og ledelsesredskab til at øge produktiviteten, med øje for at kvaliteten samtidig opretholdes – eller om muligt bliver bedre – både på hospitalerne og inden for regionens øvrige virkeområder.

”Målet er, at vi får opbygget en organisation, hvor det bliver naturligt at tale om værdi for borgere og samarbejdspartnere,” siger Mahad Huniche og forklarer:

”Vi er til for dem. Og vores arbejdsgange skal tilrettelægges, så vi på den mest effektive måde kan yde den bedst mulige service over for dem.”

Som den første region i Danmark er Sjælland ved at rulle Lean ud som overordnet styringsfilosofi for en række hospitaler i regionen. I første omgang skal Slagelse og Næstved sygehuse ”leanes” i forbindelse med et omfattende nybyggeri, hvor en række funktioner på de to hospitaler lægges sammen.

”Det drejer sig om at rulle Lean ud i hele organisationen – ikke kun i enkeltstående afdelinger,” siger Mahad Huniche. Processen, som blev indledt i efteråret, inddrager ledelser, mellemledere og medarbejdere og indebærer en gennemgribende omlægning af sygehusenes styringssystemer i forhold til Lean-tankegangen. Første milepæl er en produktivitetsforbedring på ikke mindre end 15 procent målt som hospitalernes overordnede aktivitetsniveau i forhold til deres omkostninger. Og den skal nås allerede inden 31. juli.

”I første omgang har vi en målsætning om at øge hospitalernes kvantitative output, mens vi fastholder kvaliteten. Men på sigt er det en klar målsætning, at også kvaliteten skal hæves i forhold til de klinisk faglige og organisatoriske kvalitetsmål, vi bliver valideret på,” siger Mahad Huniche. ”Det ligger ligesom i hele Lean-tankegangen.”

Lykkes det at indfri produktivitetspotentialet, vil de sydvestsjællandske sygehuse være en oplagt destination, når regeringens produktivitetskommission de kommende måneder skal på jagt efter best practice-eksempler i den offentlige sektor. Men Mahad Huniche advarer om, at det ikke vil være nok blot at synliggøre gode cases:

”Der er en træghed i systemet, der gør, at mange oplagte projekter ikke bliver gennemført, blot fordi man gør opmærksom på dem,” siger Mahad Huniche.

Forklaringen er, at sygehusvæsenet lider under et såkaldt knowing-doing-gap. Det er tidligere dokumenteret af den forhenværende regerings såkaldte Erik Juhl-udvalg. Efter en omfattende rundrejse til hospitaler i alle regioner påviste den mangeårige direktør for hospitalsvæsenet i København og tidligere forskningschef i Lundbeckfonden, Erik Juhl, at der er stor forskel på, hvordan hospitalerne håndterer deres opgaver – også selv om hospitalsledelserne udmærket ved, hvordan de bedste hospitaler gør. Han konkluderede, at det danske sygehusvæsen lider under et alvorligt knowing-doing-gap, hvor eksisterende viden ikke omsættes til handling.

”Produktiviteten kan øges væsentligt, hvis dette ”knowing-doing-gap” reduceres. Men det kræver, at man gør mere end blot at synliggøre best practices,” siger Mahad Huniche. ”Der bliver nødt til at være nogle medarbejdere i de enkelte organisationer, der kan fungere som kulturbærere for en ny produktivitetskultur.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu