Eksperter: Politikere må ryste innovationsposen

Eksperter roser regeringen for dens nye innovationsstrategi. Men den er langtfra tilstrækkelig til at sikre os en topplacering i det globale vækstkapløb, mener de. Politikerne fokuserer stadig for snævert på teknologi og forskning, og for lidt på vækst og erhvervsfremme.

Mere end 450 innovations-ideer ligger i dag på uddannelsesminister Morten Østergaards skrivebord. Regeringens finanslovsforslag øremærker 1,9 milliarder kr. til en styrket innovationsindsats, og de indledende forhandlinger med Folketingets partier om en ny samlet innovationsfond er nu i gang. 

Da regeringen for ni måneder siden præsenterede sin nationale innovationsstrategi, ”Danmark – Løsningernes Land”, blev den annonceret som første skridt mod et “paradigmeskifte” i den fremadrettede innovationspolitik. Se tekstboks.

Løsningernes land

Regeringen lancerede i december 2012 Danmarks nationale innovationsstrategi ”Danmark – Løsningernes Land”. Den overordnede vision for strategien lyder, at ”Danmark skal være løsningernes land, hvor innovative løsninger på store samfundsmæssige udfordringer omsættes til vækst og beskæftigelse.” 

I innovationsstrategien fokuseres på tre primære områder:

  • Samfundsudfordringer skal drive innovation. Efterspørgsel efter løsninger på konkrete samfundsudfordringer skal prioriteres højere i den offentlige innovationsindsats.
  • Mere viden skal omsættes til værdi. Fokus på gensidig videnudveksling mellem virksomheder og videninstitutioner og mere effektive innovationsordninger.
  • Uddannelser skal øge innovationskapaciteten. En kulturændring i uddannelsessystemet med mere fokus på innovation.

Innovationsstrategien indeholder 27 konkrete initiativer, som skal foldes ud i løbet af 2013.

Men politikerne tænker stadig innovationspolitikken alt for traditionelt, mener flere eksperter, der opfordrer til et opgør med det snævre fokus på teknologi og forskning. 

”De nuværende initiativer vil ikke skabe det paradigmeskifte, som regeringen annoncerede, at innovationsstrategien ville sætte i gang. Man tænker ikke innovation bredt nok og kommer derfor ikke nok ud over det klassiske teknologifokus,” siger Anders Drejer, professor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.  

Eksperterne frygter, at Danmark bliver sat af i det globale innovationskapløb, hvor vi i forvejen sakker agterud. Selv om vi ligger godt til, når det handler om at skabe innovation, er vi langtfra på topniveau, når det handler om at omsætte innovationen i vækst. 

Det er konklusionen fra en evaluering af det danske innovationssystem fra det europæiske European Research Area Committee fra 2012. Rapporten, der var bestilt af regeringen som led i udarbejdelsen af innovationsstrategien, kommer med 22 anbefalinger til forbedring af det danske forsknings- og innovationssystem. 

Tilsvarende viser en analyse, som Økonomi- og Erhvervsministeriets analyseenhed FORA udarbejdede i 2011, at hele Danmarks produktivitets-efterslæb i de sidste ti år kan henføres til et manglende bidrag fra innovation. Se figur 1. 

Den seneste udgave af Entrepreneurship at a Glance fra OECD viser, at antallet af nye virksomheder i Danmark er faldet med knap en fjerdedel de seneste fem år. 

Svag kommercialisering koster" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/2415a-afe_fig02_-innovationsintiativer-er-godt-i-gang_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/67448-afe_fig02_-innovationsintiativer-er-godt-i-gang_0.png | Forstør   Luk

Af de 27 tiltag og initiativer i regeringens innovationsstrategi er 26 gennemført eller i proces.

Note: 1 Søjlen MFP-bidrag henviser til den del af produktivitetsvæksten, som skyldes innovation., Note: 2 OECD’s top-4: Sverige, Finland, Storbritannien og USA. , Note: 3 EU-5: Tyskland, Holland, Belgien, Østrig og Frankrig., Kilde: Styrelsen for Forskning og Innovation, 2012 (øverst), og Fora, 2012 (nederst). [/graph]

Danmark har med andre ord hårdt brug for mere innovativ muskelkraft. Men fra en erfaren innovationsekspert, Jørgen Rosted, lyder vurderingen, at det langtfra vil lykkes med den nye innovationsstrategi. 

”Vi har brug for ny vækst i Danmark, og her er vores innovative kundskaber helt afgørende, hvis vi skal kunne klare os i den globale konkurrence de kommende årtier. Det er godt, at innovation er kommet op på politikernes dagsorden, og de politiske hensigter er gode nok. Det er fint, at man har valgt at satse på en pick the challenges-strategi og igangsat en proces, men man er endnu ikke kommet langt nok. Der er en risiko for, at det bliver business as usual og ikke nytænkende nok. Der er brug for politisk vilje og kraft, hvis en ny innovationspolitik skal gøre en forskel,” siger han. 

Vi er i gang …

Fra politisk hold er innovationsstrategien blevet iscenesat som en afgørende forudsætning for at skabe ny vækst og udvikling i Danmark. 

”Danmark skal være løsningernes land, hvor innovative løsninger på store samfundsmæssige udfordringer omsættes til vækst og beskæftigelse,” hedder det i den overordnede vision for strategien.

”Vi satte gang i arbejdet med innovationsstrategien, fordi vi vurderer, at Danmark kan få langt mere vækst ud af den store idérigdom og viden, som vi producerer i dag. Strategien er helt afgørende i forhold til at få skabt den vækst og udvikling, som vi har brug for i fremtiden,” siger uddannelsesminister Morten Østergaard. 

Derfor har ministeren også satset massivt på implementering af strategiens 27 konkrete fokus- og indsatsområder. Ifølge Uddannelsesministeriets aktuelle status over, hvad der hidtil er sat i gang, er 7 af dem implementeret, mens yderligere 19 er ”i proces”. Se figur 2. 

[graph title="Innovationsinitiativer er godt i gang" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. 

Det sidste forslag, en reform, der ifølge regeringens udspil skal samle Det Strategiske Forskningsråd, Rådet for Teknologi og Innovation samt Højteknologifonden i én enhed, er der politiske forhandlinger om.

”Vi er godt på vej i forhold til en lang række af initiativerne. Og opbakningen blandt uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet til strategien er stadigvæk rigtig stor. Det, der står i vejen nu, er primært de politiske forhandlinger om Innovationsfonden, som trækker ud. Det kan sætte en stopper for en del af det arbejde, vi har sat i gang, hvis vi ikke når til enighed på det område,” siger Morten Østergaard. 

… men der er sket for lidt nyt

Trods de mange tiltag og den igangværende proces lyder kritikken fra flere eksperter, at der stadig er et godt stykke vej til at indfri strategiens målsætning om at ”sikre, at de betydelige offentlige investeringer i forskning, innovation og uddannelse i højere grad end i dag omsættes i vækst og jobskabelse i erhvervslivet”. 

”Vi er stadigvæk langt fra at omsætte den store plan til ny praksis, som kan sætte retning for udvikling af vores innovative indsatser i forhold til at skabe vækst,” siger Torben Bager, der leder Idea Entrepreneurship Centre på Syddansk Universitet.

Et tydeligt eksempel er kataloget ”INNO+, Det Innovative Danmark”, som er et af de helt store initiativer i strategien. Her har blandt andet Dansk Erhverv, Statens Serum Institut, Landbrug & Fødevarer, Lundbeckfonden m.fl. budt ind med mere end 450 bidrag, der skal udgøre et nyt prioriteringsgrundlag for politikernes fremtidige investeringer i innovation. 

De mange forslag er kategoriseret inden for fem visioner, som hver især tager udgangspunkt i væsentlige samfundsudfordringer og i særlige danske forudsætninger for forskning og innovation: 

  • Et samfund med grøn økonomi
  • Et samfund med sundhed og livskvalitet
  • Et højteknologisk samfund med innovationskapacitet
  • Et effektivt og konkurrencedygtigt samfund
  • Et kompetent samfund med sammenhængskraft.

En afdækning af, hvordan de forskellige forslag fordeler sig, viser en markant overvægt af forslag, som er rettet mod konkret teknologiudvikling og forskning – i særdeleshed inden for kategorien ”Et samfund med en grøn økonomi”, som alene tegner sig for 41 pct. af forslagene.

”Innovationsstrategien tænker alt for meget i teknologipush og forskning fra universiteterne, der skal ud til virksomhederne. Det er vigtigt at få en mere efterspørgselsorienteret innovationspolitik, hvor man tvinger universiteterne i armene på virksomhederne. Ellers risikerer man at spilde kronerne på tiltag, der ikke kan løse vores vækstproblemer,” siger Anders Drejer. 

Brug for en ny politik

I et globalt marked, som i stigende grad efterspørger komplekse og sammensatte systemløsninger, der involverer mange forskellige produkter og processer, er det ikke nok at udvikle en ny teknologi eller innovere inden for en enkelt virksomhed. Innovation kræver samarbejde, mellem offentlige og private aktører og på tværs af sektor- og landegrænser. 

Det er et område, hvor Danmark i dag er udfordret. En undersøgelse, som Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde offentliggjorde i august, viser f.eks., at erfaringerne med offentlig-private innovationssamarbejder (OPI) er yderst begrænsede i Danmark, og at der i det offentlige stadig er store barrierer for at tænke i disse baner. 

Ifølge Anders Drejer er der behov for en gennemgribende nytænkning af, hvilke konkrete initiativer der sættes i gang.

”Innovation 2.0 er langt bredere end blot teknologi. Det handler om tværfaglighed, processer og styring. Det kræver også, at man nytænker den innovationspolitiske indsats endnu mere, end man har gjort i innovationsstrategien.”

Samme melding lyder fra Jørgen Rosted: ”Vi mangler de mere eksperimenterende politikker, der reelt kan forstærke de danske kompetencer og styrke den danske konkurrencedygtighed,” siger han.

Næste skridt: Politisk brobygning

Eksperterne opfordrer samtidig politikerne til at tænke langt mere på tværs af ressortområder og sektorer. 

Selv om der var seks ministre til stede under fremlæggelsen af regeringens innovationsstrategi, har de sidste 9 måneder båret præg af, at processen primært køres fra Morten Østergaards ministerium. 

Det kan være medvirkende til, at indsatsen er blevet fokuseret omkring forskning og uddannelse, og at strategi og initiativer i høj grad er rettet mod at styrke overgangen fra grundforskning til strategisk/anvendt forskning. 

Også i regeringens finanslovsforslag er innovationsstrategien og forslag til innovationsfremmende initiativer begrænset til forskningsområdet. Se tekstboks. 

Innovation på finansloven

Regeringens udspil til en kommende finanslov lægger op til, at der skal bruges 568 millioner kr. årligt i 2014-2016 til innovationsinitiativer, og at der i 2014 afsættes 485 millioner kr. til strategisk forskning, udvikling og demonstration i fremtidens energiteknologier og -systemer samt 859 millioner kr. på at styrke ”den erhvervsrettede forsknings- og innovationsindsats med henblik på at skabe grundlag for fremtidig vækst og beskæftigelse”.

”Det er afgørende, at man tænker de andre ministerier, særligt Erhvervsministeriet, langt mere ind i processen. Mit indtryk er, at det, der er kommet indtil nu, er kommet meget fra Morten Østergaards side. Det er selvfølgelig vigtigt, at den del af innovationsområdet er stærk. Men for at få et bredere perspektiv på innovation og på de kommende politiske tiltag er det helt afgørende at få erhvervssiden mere med,” siger Torben Bager. 

Hvis der ikke kommer mere fokus på koordinering og samspil mellem de forskellige ressortområder, er der en risiko for, at man stadig ikke får rustet Danmark i det innovative kapløb. 

”At udfolde en ny innovationspolitik i praksis kræver langt mere tværgående samarbejde, hvor man tænker innovation ind på flere niveauer og i flere elementer af det politiske arbejde. Det er fint, at man lægger op til samarbejde om f.eks. at udvikle et nyt koncept for en grisestald. Men man skal skabe de præmisser, der gør, at en ny måde at producere svin på har de rette markedsbetingelser, så hele svinesektoren reformeres. Det er ikke nok med et demonstrationsprojekt. Dem har vi set mange af,” siger Jørgen Rosted. 

Uddannelsesministeren fastholder, at innovationsstrategien markerer et stort skifte i innovationspolitikken. Men han er enig i, at den kun er startskuddet til en længerevarende proces. 

”Vi fokuserer i strategien på hjørnet for strategisk og udfordringsdrevet forskning. Det er et godt startskud, men det er ikke gjort med det. Der vil være en række muligheder for efterfølgende at tænke i yderligere arbejde og synergier – også i forhold til andre ministerier og eksisterende og nye tiltag. Men vi har haft brug for at få smurt den del af innovationskæden først,” siger han. 

  

Kilder


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu