Folkeskolen kan ikke ændres fra Christiansborg

Forventningerne til den kommende folkeskolereform er hårdt spændt op. Statsministeren har placeret skolepolitikken centralt på dagsordenen, og undervisningsminister Christine Antorini præsenterer snart regeringens udspil til en ny reform. Men det er slet ikke politikerne på Christiansborg, der kan skabe den forandring, skolen har brug for, lyder budskabet fra lærerne, skolelederne og DI. De efterlyser en kulturændring, der kun kan drives frem nedefra.

En reform af folkeskolen var et af de helt centrale punkter, da Helle Thorning-Schmidt holdt sin åbningstale til Folketinget i oktober. Statsministeren luftede sin vision om en skole, “hvor alle børn lærer mere”, “hvor der er ro i timerne”, “hvor børn og lærere skal tilbringe mere tid sammen på skolen”, og børnene får “en mere sammenhængende skoledag.” Dermed satte hun fingeren på en række af de ømme punkter i den danske folkeskole anno 2012 – og spændte forventningerne højt til det reformudspil, der ventes fremlagt inden for den kommende måned.

Men i virkeligheden er det slet ikke ny lovgivning fra Christiansborg, der er den vigtigste forudsætning for at vende folkeskolens udvikling. Det er budskabet fra en række af skolens nøgleaktører: lærerne, skolelederne og DI.

“I Danmark har vi i mange år skudt for meget med spredehagl. Folkeskoleloven er blevet ændret 28 gange på 10 år, og det har ikke gjort skolen bedre,” siger formanden for Danmarks Lærerforening (DLF), Anders Bondo Christensen. “Der er ikke brug for de store lovændringer, for man kan faktisk lave mange ændringer af skolen inden for den nuværende lovgivning,”

Formanden for Skolelederforeningen, Anders Balle, er enig i, at der har været for mange lovændringer i de senere år, og at mange ændringer i skolen kan gennemføres inden for de eksisterende rammer. “Vi har nok mere brug for en kulturændring end en ændring af folkeskoleloven,” siger han.

Forandringsprojekt uden lovindgreb

Samme budskab kommer fra Lars Goldschmidt, der er direktør i DI og har været stærkt involveret i børne- og undervisningsminister Christine Antorinis initiativ Ny Nordisk Skole.

Hvad er Ny Nordisk Skole?

Ny Nordisk Skole er et “forandringsprojekt”, som er søsat af børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S). Sigtet er at skabe forandringer nedefra ved at “inddrage, støtte og begejstre” de praktikere, der skal udvikle svar på skolens udfordringer.

Projektet hviler på en nyfortolkning af den nordiske lærings- og dannelsestradition, der er beskrevet i et manifest på 10 punkter. I manifestet står, at Ny Nordisk Skole skal:

  1. Udtrykke respekt for den enkelte og for fællesskabet byggende på det bedste fra den nordiske uddannelsestradition og pædagogiske praksis med inspiration fra resten af verden.
  2. Fremme udviklingen af livsduelige børn og unge med vilje og evne til at skabe værdi for de fællesskaber, de indgår i under deres opvækst og uddannelse og senere, på arbejdsmarkedet og i deres civile liv.
  3. Sikre, at hver enkelt tages alvorligt, udfordres og støttes, så alle får lige muligheder. Alle børn og unge skal mødes med ambitioner. De skal inddrages som medskabere af de fællesskaber, de indgår i. Deres nysgerrighed og lyst til at lære mere skal stimuleres. De skal erfare, at det nytter at anstrenge sig.
  4. Nå målet om et fagligt løft af alle med anvendelse af fremmeste viden om pædagogisk praksis, undervisning, læringsteknologier, digitale løsninger og ledelse.
  5. Tage udgangspunkt i, at faglighed omfatter mestring af de enkelte faglige discipliner, evnen til at kombinere fagene samt sociale, personlige og motoriske kompetencer.
  6. Styrke anvendelsesorienteringen og de praktiske dimensioner i undervisningen og den pædagogiske praksis.
  7. Skabes af stadigt dygtigere professionelle, der tager ansvar for valg af metoder og arbejder systematisk undersøgende i samarbejde med andre professionelle.
  8. Udvikle rum og læringsmiljø, der bygger på og udstråler omtanke og faglig ambition, giver plads til leg og inspirerer til læring ved at overskride den organisatoriske, fysiske og faglige ramme.
  9. Etablere forpligtende samarbejder med forældre, uddannelses- og vidensinstitutioner, forenings- og arbejdsliv.
  10. Ved sin undervisning, pædagogiske praksis og eksemplariske adfærd i det daglige arbejde og virke i institutionerne gøre børn og unge til medskabere af et demokratisk og bæredygtigt samfund – socialt, kulturelt, miljømæssigt og økonomisk.

Skoler, daginstitutioner og ungdomsuddannelser, der ønsker at deltage i projektet, skal forpligte sig på manifestets værdier og sige ja til rådgivning og støtte til forandringsprojektet fra eksperter. Mindst 85 pct. af medarbejderne, institutionens ledelse og – hvis det er en kommunal institution – kommunalbestyrelsen skal bakke op om projektets mål og værdier.

Ansøgningsfristen er 20. november 2012.

Læs mere på www.nynordiskskole.dk

“Den største hindring er den mentale blokering,” siger han. “Det er selve forestillingen om, at verden ikke kan være anderledes. Folk går rundt og klager over alt det, de ikke kan gøre på grund af håbløse rammer. Men der er masser af muligheder for at forandre skolerne, hvis man blot engagerer sig i det. Vi skal til at genopdage de ressourcer, der er til rådighed,” fastslår Goldschmidt.

Sammen med DLF’s næstformand, Dorte Lange, deler han formandsposten i dialoggruppen for Ny Nordisk Skole.

Ny Nordisk Skole er et større forandringsprojekt, der skal virke fra neden. Og det udfordrer i sig selv den forestilling, at forandringer først og fremmest skabes fra oven af Christiansborgs politikere og embedsmænd. Se tekstboks.

Som Lars Goldschmidt ser det, er dét projekt mere perspektivrigt end en ny folkeskolereform: “Ny Nordisk Skole handler om at få frontpersonalet til at ændre holdning og adfærd, og det er meget vigtigere end folkeskolereformen. Allerede inden for den eksisterende lovgivning kan man lave fremragende skoler,” siger han.

“Lærerne skal arbejde anderledes end hidtil. For mig er det vigtigt, at undervisningen er metodisk-didaktisk velbegrundet, og at lærerne over for kollegerne kan dokumentere, at det, de rent faktisk gør, også virker. Der findes et bredt spektrum af metoder, men kernen i fornyelsen må være en professionalisering af undervisningen.”

Det kræver bl.a. en stærkere evalueringskultur i de enkelte lærerteams og på de enkelte skoler, så de arbejder mere systematisk og undersøgende med deres metoder og udvikler dem i samarbejde med andre professionelle.

Christine Antorini ser Ny Nordisk Skole som udtryk for en helt ny måde at drive politik på, og hun har derfor inviteret en række forskellige aktører til at involvere sig i projektet.

“Det kræver meget mere end lovændringer at skabe mere moderne undervisningsformer. Derfor har vi også sat Ny Nordisk Skole i søen. Vi skal overskride ‘plejer’, og vi kan sagtens udvikle nye spændende og moderne skoler inden for de rammer, der er,” siger ministeren.

Faglig oprustning

Der er bred enighed blandt alle centrale aktører om, at der er brug for at løfte de danske skoleelevers faglige niveau. De internationale PISA-målinger viser, at danske elever stadig klarer sig middelmådigt i læsning, skrivning og matematik. Og det kan tage mange års målrettet og ihærdig indsats at vende udviklingen. Se figur 1. Danske børn er heller ikke så flittige læsere som andre landes børn. Undersøgelser har vist, at danske børns læselyst er dalet, mens den er løftet i lande som bl.a. Norge og Finland.  De danske skoler er også langt dårligere til at få de svageste elever med, og vi producerer langt flere tabere i skolerne end i f.eks. Finland, viser forskningen. Mellem 15 og 17 pct. af eleverne forlader den danske folkeskole som funktionelle analfabeter.

Anders Bondo er stærkt optaget af behovet for at styrke læseevnerne, ikke mindst for de allersvageste grupper. “Vi skal bryde den sociale arv, sådan som regeringen også er optaget af. Det er ødelæggende for børn, at de ikke magter helt basale ting efter 9-10 års skolegang.  Vi vil gerne samarbejde med regeringen og alle andre parter om at løse dette problem,” siger han.

“Men vi må heller ikke glemme de andre kompetencer Dansk er f.eks ikke kun læsning men også kommunikation, analyse, litteraturforståelse osv.,” siger han.

Også Lars Goldschmidt fra DI er optaget af et bredere begreb om faglig dannelse. 

“Det er vigtigt, at eleverne får klassisk faglig viden, og vi må have en ambition om, at de kan nå meget længere end i dag. De skal blive bedre til at kommunikere, læse og skrive og forstå sprogets nuancer. De skal også blive dygtige til at skabe værdi sammen med andre mennesker, og det kræver empati. De skal kunne omsætte ideer til den fysiske verden og forstå verden kvantitativt. Der er meget få, der i fremtiden vil kunne leve alene af at lave symbolanalyse. De skal have en klar viden om, hvordan fysiske ting bevæger sig i verden. Og det dur ikke, hvis de ikke kan kende forskel på kubikmeter og kilometer,” forklarer han.

En større vekselvirkning mellem teoretiske fag og praktiske fag, højere forventninger til eleverne, mere ro i klasserne, lektiecaféer og større forældreinvolvering er nogle af de håndtag, der kan skrues på, hvis elevernes niveau skal løftes.

Set med Anders Bondos briller er det vigtigt, at eventuelle ændringer af folkeskoleloven også bygger på den viden, som forskningen har givet. “Vi vil vurdere alle forslag op imod, om de er funderet i den viden, der findes,” siger han. “Vi er optaget af at inddrage den praktiske dimension, som regeringen også taler om. Men det er vigtigt, at skolen ikke ender med at få en ustruktureret hverdag, for så bliver de svage elever taberne. De svenske erfaringer viser, at der er risiko for et markant fald i det faglige niveau, hvis det sker.”

I Ny Nordisk Skole er et af hovedpunkterne netop, at eleverne ved hjælp af den fremmeste viden om pædagogisk praksis, undervisning, læringsteknologier og digitale løsninger skal have et markant fagligt løft. Ifølge Anders Balle fra Skolelederforeningen gælder det om at “udfordre hver enkelt elev til det yderste”.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning på DPU har identificeret 11 faktorer i grundskolen, der har betydning for elevernes indlæring. En af de vigtigste faktorer er en stærk og synlig ledelse, der kan skabe trygge, klare og velorganiserede rammer på skolen. Bedre og mere tydelig ledelse i klasseværelset, så der skabes ro og respekt om lærernes professionelle tilrettelæggelse af undervisningen, er også vigtig. Jo mere lærerne er optaget af at engagere eleverne og sikre deres opmærksomhed, jo bedre lærer eleverne. Professionel og veltilrettelagt undervisning gør en kæmpe forskel.

Mona Mourshed, der er partner og leder af uddannelsesområdet i den globale konsulentvirksomhed McKinsey & Company, har gennemført en omfattende analyse af 20 udvalgte skolesystemer, hvor det er lykkedes at skabe markante forbedringer på kort tid. Den dokumenterer, at den sikreste vej til succes er at gå målrettet efter at rekruttere de bedste lærere. Hvis skoleledelsen dernæst sørger for, at de hele tiden bliver bedre, og monitorerer elevernes indsats løbende, kan man skabe skoler i verdensklasse. Det er ikke nødvendigvis større budgetter og forkromede strukturelle reformer, der skaber de bedste resultater, men derimod udvikling af undervisningen og undervisernes kompetencer.

Mere undervisningstid

På Christiansborg og hos lærernes arbejdsgivere i Kommunernes Landsforening mener man, at undervisningstiden er en afgørende forudsætning for at ændre udviklingen. Danmark har stadig forholdsvis få obligatoriske timer for eleverne i grundskolen, og især de små klasser ligger under gennemsnittet i andre vestlige lande, viser den seneste udgave af OECD’s “Education at a Glance”.

Danske elever klarer sig middelmådigt" caption="Figur 1  

 " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/22269-bm_fig01_tidslinje.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/f8de3-bm_fig01_tidslinje.png | Forstør   Luk

Kilde: OECD, 2010. [/graph]

Lærerne har også færre direkte undervisningstimer end i andre vestlige lande. Samtidig har en række kommuner som følge af besparelser og økonomisk smalhals fyret lærere. Og det har haft konsekvenser for undervisningen. Gennem de sidste fire år er der sket et fald i antallet af planlagte undervisningstimer i folkeskolens normale klasser, viste en opgørelse fra Undervisningsministeriet i sommer. Samlet set undervises eleverne mere end minimumstimetallet, men flere kommuner har skåret timetallet længere ned, end ministeriet anbefaler.

Det er led i en langsigtet tendens, som bekymrer Lars Goldschmidt: “Det er bizart, at vi har reduceret den samlede undervisningstid på skolerne med 20-30 pct. siden 1950. Vi har ingen grund til at antage, at det er et fremskridt. Jeg mener, at eleverne bør opholde sig på skolen en hel arbejdsdag. Det er fornuftigt, at lærerne er mere på skolen, for det vil sikkert bidrage til at løfte elevernes niveau. Samtidig må vi blive dygtigere til at trække andre aktører ind som ressourcer på skolen,” siger han.

KL ser lærernes arbejdstidsregler som en hindring for at øge undervisningstiden. Men mange kommuner har selv gennemført store nedskæringer i lærerstaben og reduceret timetallet i gentagne sparerunder. Kommunerne har også forsøgt at realisere stordriftsfordele ved at sammenlægge og nedlægge skoler. Antallet af folkeskoler er reduceret fra 1.681 i 2001 til 1.316 i dag.

Det er et åbent spørgsmål, om det er lærerne, de kommunale nedskæringer eller politisk vilje, der er den største forhindring for at sikre eleverne mere undervisningstid. Anders Balle fra skolelederne mener, at lærernes arbejdstidsaftale kan udfordres langt mere.

“De overordnede rammer er udmærkede i dag, og man har lokalt frihed til at ændre skolen. Der er heller ikke meget i lærernes arbejdstidsaftale, der forhindrer, at man går i gang allerede nu. Men kulturen skal ændres,” fastslår han.

Det er langtfra alle lærere, der er interesseret i at give afkald på den personlige frihed og fleksibilitet til at tage lidt tidligere hjem om eftermiddagen mod til gengæld at forberede sig, rette opgaver osv. i de sene aftentimer, når børnene er lagt i seng.

Men Anders Balle efterlyser en form for tilstedeværelsesforpligtelse, så skolelederen kan gå ud fra, at de bliver på skolen hele arbejdsdagen, medmindre andet er aftalt. Samtidig ser han gerne, at man griber undervisningen mere fleksibelt an, så den ikke følger “ettallets tyranni” med én lærer i én klasse i én undervisningstime.

Den arbejdstidsaftale, som KL og Lærernes Centralorganisation indgik i 2008, giver formelt stor mulighed for, at man lokalt kan lave fleksible aftaler for lærernes arbejdstid. Men regeringen og KL har samtidig nedsat et udvalg til at analysere lærernes arbejdstid, og Danmarks Lærerforening føler sig her sat uden for døren.

Formanden for KL, Erik Nielsen, har offentligt kritiseret lærernes arbejdstidsregler for at være “for bureaukratiske” til at kunne udvikle en helhedsskole. Men det er ifølge Anders Bondo Christensen en myte. Som han ser det, giver aftalen fra 2008 rigelig med fleksibilitet i dagligdagen. Han er åben over for, at lærerne fremover kan komme til at bruge mere tid sammen med eleverne, og at lærere også er til stede i lektiecaféerne.

Christine Antorini mener ikke, at politikerne kommer uden om at justere i den nuværende lov, hvis der skal etableres en mere moderne helhedsskole:

“Meget kan laves inden for de nuværende rammer. Men lige præcis det med helhedsskolen kræver en politisk ændring. Hvis du vil have flere timer, kræver det en ændring af folkeskoleloven, og det gør det også, hvis skoledagen skal gøres mere spændende, for det forudsætter øget fleksibilitet. Det er svært at gennemføre i dag,” siger hun.

Foreløbig vælger Anders Bondo Christensen at forholde sig afventende til politikernes udspil:

“Det er bestemt en god ide, at eleverne får mere undervisning, hvis det styrker kvaliteten. Men det er vigtigt, at flere timer også giver en effekt. Man bør samtidig undersøge, om det er muligt at styrke elevernes læseevner på en billigere og mere effektiv måde end ved at give flere timer,” siger han.

Bondo stiller sig tvivlende over for, om det faktisk er mere undervisningstid, der vil sikre, at eleverne udvikler deres læsekompetencer, når de har knækket læsekoden. Og han advarer mod at gøre folkeskolen til en politisk kampplads. I stedet mener han, at man skal koncentrere indsatsen om nogle få og målrettede initiativer til at gøre skolen bedre i praksis. Han henviser bl.a. til Canadas gode erfaringer med at løfte det faglige niveau og trække de svageste grupper op – erfaringer, som også Christine Antorini har hæftet sig ved.

Det økonomiske råderum

Umiddelbart ser den danske folkeskole ikke ud til at mangle økonomiske ressourcer. Det er stadig en af de dyreste i den vestlige verden. Ifølge seneste version af OECD’s “Education at a Glance” brugte Danmark i 2009 3,4 pct. af bruttonationalproduktet på grundskolen. Danmark er det land, der bruger tredjeflest penge på 1.-6. klasserne.

Siden 2001 er nettoudgifterne pr. elev steget fra 44.366 kr. til 58.184 kr. i 2012, men der er enorm spredning i skoleudgifterne mellem de enkelte kommuner. I København er udgifterne således steget fra 61.000 kr. i 2001 til 84.128 i 2012.

Ser man på karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøve, er der ingen direkte sammenhæng mellem høje udgifter og høje karakterer.

Anders Bondo efterlyser derfor en grundig analyse af, hvad vi bruger ressourcerne til i den danske skole.  “Administrationen af de danske skoler er utrolig dyr,” siger han.

Det kan ifølge ham hænge sammen med, at Danmark har en tredelt styring af skolen med Folketinget, kommunalbestyrelserne og skoleledelsen/skolebestyrelsen. Det medfører alt for meget administration, når skolerne hele tiden skal bruge kræfter på at sikre sig, at de overholder love og bekendtgørelser fra staten, samtidig med at de stilles over for nye krav fra kommunalbestyrelserne. Skolen og dens fagprofessionelle er klemt mellem to magtinstanser, og noget tyder på, at administrationsudgifterne er væsentlig tungere i Danmark end i de fleste andre vestlige lande.

“Man skal altid have et forbehold overfor internationale sammenligninger, men når man kigger på ‘Education at a Glance’, så bruger vi kun 50 pct. af skolepengene på lærerlønningerne, men i OECD er gennemsnittet 62,5 pct. Det er, fordi vi bruger for mange penge på administration,” siger Anders Bondo Christensen.

En løsningsmodel kunne være at skære et administrativt og politisk led væk. Det er lærernes formand ikke afvisende over for.

“Da Lars Løkke Rasmussen under valgkampen talte for, at folkeskolerne skulle gøres til selvejende institutioner, var jeg umiddelbart imod ideen. Min afvisning var lidt af en automatreaktion. I dag er jeg ikke så stålsat mere. Hvis omkostningerne til administration er for høje i det danske skolesystem, er det ikke en hellig ko for mig. Jeg er åben over for at gøre skolerne til selvejende institutioner,” siger han.

Formanden for de danske skoleledere, Anders Balle, er dog ikke umiddelbart begejstret for ideen: “Vi kan ikke have 1.300 skoler, der kører i alle mulige retninger. Den danske folkeskole skal bevares, for den har en samfundsmæssig opgave og er grundlaget for demokratiet og fællesskabet,” siger han.

Ikke desto mindre har Danmarks Lærerforening indledt en dialog med gymnasierne for at høre deres erfaringer med selveje. Gymnasierne konkurrerer indbyrdes om at profilere sig og tiltrække nye elever, så de kan få taxameterpenge, men er samtidig underlagt nogle centralt fastsatte mål og styringsrammer, der skal sikre, at eleverne får en ordentlig uddannelse.

Anders Bondo Christensen har indset, at business as usual ikke længere er nok til at sikre lærerne gode arbejdsvilkår og udviklingsmuligheder. Derfor er han gået i gang med at overveje nye måder at styre skolerne på, så skolerne og lærerne ikke konstant risikerer at blive kastebold mellem staten og kommunerne.

Fordelen ved selveje ville i hans øjne være, at skolerne kunne få mere autonomi i dagligdagen. “Jeg kunne godt forestille mig, at vi på skoleområdet laver en hybrid-model, hvor skolerne bliver selvejende og får tilskud pr. elev, og at der så kommer et kommunalt råd, som man kan konsultere løbende,” siger han.

Læs også et interview med Christine Antorini her.

[graph title="Folkeskolen gennem tiderne" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu