Godt nok i Danmark er ikke godt nok globalt

De små og mellemstore danske virksomheder er afgørende for, om Danmark kan generobre sin eksportandel på verdensmarkedet. Men hvad skal der til, før SMV’erne kan få afsat en større del af produktionen på det globale marked?

Antallet af små og mellemstore danske virksomheder (SMV’er), der eksporterer til BRIK-landene, er fordoblet siden 2000. Det viser en ny statistikplatform, som Eksportrådet under Udenrigsministeriet har oprettet. Det er en god nyhed, men desværre rykker det ikke ved det faktum, at Danmarks økonomiske betydning på verdensmarkedet i grove træk er svækket med en femtedel siden 1990.

Som land er vi dybt afhængige af vores eksport. Alligevel er især mange SMV’er ikke godt nok forberedte på, at global konkurrence handler om andet end eksport til nærmarkederne. Den globale konkurrence stiller stigende krav til at tænke udenlandske leverandører, samarbejdspartnere samt internationale talenter og specialister ind i virksomhedernes strategier.

I tænketanken DEA har vi sammen med en bred gruppe af virksomheder, bl.a. Danfoss, Novo Nordisk, Microsoft og NKT, samt organisationer og forskere set på, hvorfor danske virksomheder ofte ikke er godt nok forberedte til at agere globalt.

International rekruttering

En af de vigtigste barrierer er, at danske virksomheder tænker meget lokalt, når de skal rekruttere nye medarbejdere eller ledere. Sammenlignet med f.eks. Sverige eller Norge rekrutterer danske virksomheder langt færre arbejdstagere fra lande uden for EU/EØS og Norden.

Følg Stina Vrang Elias

Modtag en automatisk e-mail, hver gang Stina Vrang Elias skriver nye indlæg på MM Blog.

Log på mm.dk med din mail og adgangskode, og klik på "Rediger profil" for at vælge, hvem du vil følge. Du kan også abonnere på udvalgte dagsordener og modtage en mail, hver gang Mandag Morgen publicerer nyt indhold på dine interesseområder.

Opret en gratis profil til mm.dk

Samtidig har tidligere undersøgelser vist, at godt 70 pct. af de internationale studerende på danske uddannelsesinstitutioner rejser hjem efter endt uddannelse. Det sker endda til trods for, at en stor del af de studerende faktisk gerne vil blive i Danmark og fortsætte deres karriere og arbejdsliv.

Den manglende fastholdelse og tiltrækning af internationale talenter er et problem, fordi det skader vores muligheder for at være innovative og konkurrencedygtige på den globale scene. Nogen vil hævde, at det er skatten, der er den primære årsag til, at vi ikke fastholder internationale talenter, men i Sverige har man også et højt skattetryk, og her er man bedre til at tiltrække og fastholde udenlandsk arbejdskraft.

Vi burde måske også spørge os selv, om vi grundlæggende har den nødvendige globale konkurrencementalitet, der skal til for at skabe fremtidens løsninger og produkter?

Dovne danske virksomheder

At noget er godt nok i Danmark, er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det godt nok på den globale scene. At internationale talenter ikke oplever at have samme karrieremuligheder i danske virksomheder som andre steder i verden, betyder, at vi går glip af den globale talentmasse.

Endelig stiller en masse usagte regler i vores arbejdskultur sig i vejen for at udvikle et mere globalt mindset. Med risikoen for at lyde en smule grov, så synes jeg, at danske virksomheder er en smule dovne, når det kommer til standardisering og dokumentering. Skal de være blandt de bedste til at agere og konkurrere på det globale marked, kræver det, at de bliver bedre til at standardisere f.eks. arbejdsprocesser og produktion.

Hvis danske virksomheder skal blive leverandører i en global supply chain, er det nødvendigt, at de kan forklare arbejdsgange og produktstandarder over for samarbejdspartnere eller medarbejdere, der ikke er vokset op med danske traditioner og produktionsforhold. Behovet blev for nylig understreget af den afgående amerikanske ambassadør i Danmark i et interview til DR Deadline.

Det er nødvendigt, at de små og mellemstore virksomheder bliver bedre til at tænke mere end eksport i deres forretningsstrategi. For rigtig mange virksomheder ligger fremtidens vækstpotentiale i markeder uden for Nordeuropa, i at samarbejde med udenlandske virksomheder og partnere og i rekruttering af internationale medarbejdere og ledere.

Get on with it!

Læs flere af Stina Vrang Elias’ indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu