Den grønne omstilling samler røde og blå i Europa

Ligesom i Danmark er grøn omstilling også i EU’s førende lande blevet en politisk midtbane, hvor røde og blå partier mødes i kompromis. Forligene baner vej for en ambitiøs, fælleseuropæisk offensiv ved FN’s vigtige klimatopmøde i Paris næste år. COP 21 skal være stedet, hvor EU samler verden om den grønne dagsorden.

Claus Kragh

Sidste uges politiske begivenheder i København og Bruxelles viser, at den grønne omstilling i løbet af de seneste fem år er blevet politisk bæredygtig i Europa, selvom den har været i strid modvind fra en historisk økonomisk, finansiel og beskæftigelsesmæssig krise.

Røde og blå samarbejder om energi og klima

Energi- og klimapolitikken er blevet genstand for brede politiske alliancer, der i en stribe EU-lande rækker fra konservative og liberale partier til venstrefløjen.
 

Danmark: Danmarks ambitiøse energiforlig fra 2012 har deltagelse af alle Folketingets partier bortset fra Liberal Alliance. SR-regeringen giver efter for blå krav om lavere energipriser.

Frankrig: Ny plan fra den røde præsident Hollande reducerer a-kraftens andel fra 75 til 50 pct. af elproduktionen. Borgerlige bakker op om mindre a-kraft, mere vedvarende energi, satsning på elbiler og på energieffektivisering. 

Holland: Koalitionsregeringen mellem liberale og socialdemokrater er enig om en energipolitik, der betyder mere vedvarende energi og øget fokus på energieffektivisering. Man er på vagt over for konkurrenceevnen.

Italien: Ministerpræsident Renzi er socialdemokrat og leder en bred regeringskoalition med centrumhøjre. Regeringen vil reducere landets store afhængighed af importeret energi bl.a. gennem energieffektivitet.

Polen: Krisen med Rusland har fået Polen til at kræve mere energisolidaritet i Europa. Energieffektivitet og skiffergas er blevet nationale prioriteter.

Tyskland: Den grønne omstilling – Die Energiewende – er et nationalt flagskibsprojekt for den blå/røde regeringskoalition. Enighed om lavere statsstøtte til vedvarende energi. Fokus på nord-syd-infrastruktur.

Storbritannien: Både centrum-højre-regeringen og den socialdemokratiske opposition har ambitioner om at fastholde positionen som Europas førende marked for vindenergi. Men høje elpriser er et massivt problem. Energieffektivisering og energisikkerhed er vigtige prioriteter 

Sverige: Bred politisk enighed om ambitiøs energi- og klimapolitik. Vandkraft og atomkraft gør Sverige til en klimaduks. Energieffektivitet er høj prioriteret.
 

Kilder: Regeringspublikationer i de berørte lande, Mandag Morgen.

Når Danmarks centrumvenstre-regering præsenterer en grøn milliardfond sammen med sit røde støtteparti – kort tid efter at man indgik et forlig med de borgerlige om at barbere PSO-afgiften ned og dermed trådte en smule på den grønne bremse – er det udtryk for, at den grønne omstilling er blevet den politiske midte, hvor der skabes konkrete politiske aftaler. På samme måde slog EU’s 28 regeringschefer under deres topmøde i Bruxelles i sidste uge endnu en gang fast, at de uanset ståsted er enige om, at en omstilling af Europas energisystemer er central for varetagelsen af de europæiske borgere og virksomheders interesser.

Som det fremgår af Mandag Morgens kortlægning, er regeringsbærende centrumvenstre- og centrumhøjre-partier i EU’s vigtigste lande i dag enige om nødvendigheden af den grønne omstilling. Se Figur 1. Røde og blå partier kan finde henholdsvis røde eller blå argumenter for den grønne omstilling i deres partipolitiske værktøjskasser.

Hos Europas socialdemokrater i København, Berlin, Paris og Rom vil man gerne bruge den grønne omstilling som løftestang for øget jobskabelse gennem udvikling af nye industrier inden for vedvarende energi og  ’grønne’ infrastrukturprojekter. På samme tid fastholder Europas borgerlige regeringschefer i London, Berlin, Warszawa og Madrid hovedlinjerne i den grønne omstilling, alt imens de fremhæver, at energieffektivisering og innovation er vigtige forudsætninger for at fastholde strategiske industriers konkurrenceevne.

Den politiske konsensus om grøn omstilling betyder, at et regeringsskifte i Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Italien, Spanien eller Polen ikke nødvendigvis udgør en risiko for energiselskaber, industrivirksomheder og investorer. I sluterklæringen fra EU-topmødet torsdag og fredag bekræfter regeringscheferne på tværs af partifarver deres enighed om at forfølge både de blå og de røde målsætninger i energi- og klimapolitikken.

”Det Europæiske Råd bekræfter, at det specifikke mål for reduktioner af drivhusgasser i 2030 er helt på linje med det vedtagne ambitiøse mål for reduktioner i 2050,” hedder det i sluterklæringen, der også indeholder en klar advarsel til Rusland om, at EU-lederne er meget opmærksomme på øge den kollektive energisikkerhed.

”I lyset af de konstaterede risici for kortsigtede afbrydelser af forsyningerne, vil eksisterende krise- og solidaritetsmekanismer – herunder lagring af gas og vending af flowretningen i pipelines – blive styrket for at kunne imødegå risici for de mest sårbare medlemslande.”

Grøn kerne i EU’s femårige strategi

EU-topmødet i Bruxelles torsdag og fredag i sidste uge var præget af besættelsen af EU’s topposter. Men alligevel stod energi- og klimapolitikken centralt både i sluterklæringen fra mødet og i det udspil til en femårig strategiplan for hele EU, som Herman Van Rompuy cirkulerede til regeringschefer før mødet.

Fra EU's interne energi- og klimaforlig til en global klimaaftale

EU-landene håber på en global klimaaftale ved COP 21 i Paris i december 2015. EU’s interne energi- og klimaforlig for perioden 2020-2030, som i øjeblikket forhandles, bliver udgangspunktet for EU’s forhandlingsposition over for USA og Kina i Paris.
 

Januar 2014: EU-Kommissionens udspil til EU’s klima- og energipolitik frem mod 2030. EU-landene skal i 2030 have reduceret deres CO2-udledninger med 40 pct. i forhold til 1990-niveau. 27 pct. af energien skal komme fra vedvarende energi. Men dette mål binder ikke det enkelte land.

Februar-marts 2014: Et flertal i Europa-Parlamentet udtaler sig til fordel for et højere ambitionsniveau end det, Kommissionen lægger op til. Stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd beslutter, at man skal færdiggøre det endelige kompromis ved topmødet i oktober.

26.-27. juni 2014: EU-topmødet skal diskutere energisikkerhed i lyset af krisen med Rusland. EU-præsident Herman Van Rompuy fremlægger forslag til EU’s strategiske agenda – herunder skabelsen af EU’s Energi Union.

23. september 2014: FN’s generalsekretær er vært for et globalt klimatopmøde under FN-ugen i New York.

Oktober 2014: EU’s stat- og regering forventes at vedtage EU’s klima- og energipolitik frem mod 2030.

Oktober 2014: København er vært, når FN’s klimapanel IPCC sidst i oktober offentliggør sin femte hovedrapport om de menneskeskabte klimaforandringer.

December 2014: FN’s årlige klimakonference COP 20 finder sted i Lima, Peru. Men man forventer ikke epokegørende resultater.

Juni 2015: Nationale klimaforhandlere – og EU’s forhandlere – gør i Bonn status over udsigterne til en global aftale i Paris.

December 2015: COP 21 i Paris er af EU, USA og Frankrigs regering, der er vært for FN’s klimakonference, udset til at være begivenheden, hvor verden får den første reelt globale politiske aftale om at imødegå de menneskeskabte klimaforandringer.

Planen, med titlen ”Strategic Agenda for the Union in Times of Change”, kan betragtes som et forarbejde til det ’regeringsgrundlag’, EU’s institutioner skal arbejde efter i perioden frem til næste EP-valg i 2019. I strategiplanen ridser ministerrådets afgående præsident EU’s fem væsentligste udfordringer og svar på dem op: Unionen skal skabe jobs og vækst. Den skal beskytte og engagere sine borgere. Den skal give sine borgere frihed, sikkerhed og retfærdighed. Den skal kunne optræde som en stærk global aktør. Og så skal EU sikre et effektivt, forsyningssikkert og grønt energisystem. Se tekstboks.

I den mere dagsaktuelle sluterklæring forholder stats- og regeringscheferne sig dels til de fremskridt, man har gjort, når det gælder EU’s ’energiforlig’ for perioden 2020-2030. Samtidig talte man om forsyningssikkerhed og afhængigheden af Rusland i lyset af Ukraine-krisen. Netop den sidstnævnte udvikling gør, at EU-landene til oktober muligvis lander på et mere ambitiøst energiforlig, end der blev lagt op til, da Kommissionen kom med sit udspil i januar i år.

Kommissionen spillede ud med, at CO2-udledningen skal reduceres med 40 pct. i 2030 i forhold til 1990, mens man ikke skal have bindende mål for hverken energieffektivisering eller vedvarende energi. Kommissionens ’blå’ formand, José Manuel Barroso, og den ’blå’ økonomikommissær, Günther Öttinger, fremhæver, at dette skulle være den billigste vej til de nødvendige klimaforbedringer. Det anfægtes dog af en række grønne industrialliancer og ngo’er, som påpeger, at energieffektivisering faktisk kan være vækst- og jobskabende, hvis man sætter bindende mål og investerer fornuftigt.

Dette er i en vis forstand, hvad SR-regeringen i København lægger op til med den grønne fond og oprettelsen af en statslig kickstart-kapital på 80 mio. kr. samt et forventeligt indskud på op imod 2 milliarder kr. fra diverse pensionsselskaber.

Global aftale i 2015 er EU’s mål

EU-landenes fortsat skarpe fokus på den grønne omstilling er ikke mindst stærkt forankret i Tyskland og Frankrig. Tysklands Energiewende er kansler Angela Merkels personlige prestigeprojekt.

Energi – en hjørnesten i EU’s strategiske femårsplan

EU-samarbejdet skal udvikles til en regulær energiunion. Det fremgår af det oplæg til EU’s strategiske femårsplan, som EU’s stats- og regeringschefer tog fat på arbejdet med ved topmødet i Bruxelles i sidste uge. Det projekt skal give EU’s borgere og virksomheder:

  • Rimelige energipriser. Det skal gøres ved at moderere efterspørgsel gennem energieffektivisering. Ved at integrere energimarkederne. Ved at øge EU’s kollektive forhandlingsstyrke. Ved at styrke forskning, udvikling og den industrielle base på energiområdet.
  • Forsyningssikkerhed for alle EU-lande. Forsyningerne skal diversificeres, særligt gennem satsning på hjemlige, vedvarende energikilder, sådan at afhængigheden af russisk gas reduceres. Infrastrukturen skal effektiviseres gennem bedre forbindelser mellem de enkelte lande. Private og offentlige aktører skal have de rette rammer for planlægning på mellemlangt sigt.
  • Grøn energi. EU skal fortsætte med at lede kampen mod den globale opvarmning forud for COP 21 i Paris 2015 og derefter. Det skal ske ved at sætte ambitiøse mål frem mod 2030 – mål, der er i overensstemmelse med EU’s ambitioner frem mod 2050. Dette skal ske på en omkostningseffektiv facon.

I Frankrig har socialdemokraten François Hollande netop fremlagt en meget ambitiøs national energi- og klimaplan, der skal reducere andelen af atomkraft fra 75 til 50 pct. af elproduktionen i 2025. Det betyder, at den vedvarende energi i Frankrig skal gå fra 15 pct. af elproduktionen i 2014 til 40 pct. i 2025. Hollandes plan har støtte i den borgerlige opposition, ikke mindst fordi den bliver bakket op af både private og virksomheder, der ønsker at skifte til elbiler.

Frankrigs nationale energi- og klimaplan kommer året før, at landet i december 2015 er vært for FN’s klimakonference, COP 21. Klimakonferencen er af de store deltagere i FN’s klimaforhandlinger udset til at være den COP, hvor man skal lande en ambitiøs global klimaaftale. Og Frankrig har sat alle sejl til for, at Paris 2015 bliver kendt for, at det var i den franske hovedstad, at man for alvor bragte USA, Kina og Europa sammen i kampen mod de menneskeskabte klimaforandringer, efter at den mission mislykkedes ved COP 15 i København i 2009.

I EU-landene og hos EU’s klimakommissær Connie Hedegaard glæder man sig over, at USA’s præsident Barack Obama nu har valgt at bruge sine præsidentielle magtbeføjelser til at tvinge en begrænsning af CO2-udledninger igennem på amerikanske kraftværker. Og man noterer sig, at Kina også i stigende grad tager den globale opvarmning alvorligt. Men det ændrer ikke ved, at en fremsynet bæredygtig energi- og klimapolitik i 2014 er noget, man fører i Europa, USA og Kina, fordi man mener, at det tjener egne europæiske, amerikanske eller kinesiske interesser.  

Omtalte personer

Connie Hedegaard

Formand, Concito & KR Foundation, OECD’s Round Table for Sustainable Development
cand.mag. i historie og litteraturvidenskab (Københavns Uni. 1991)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu