Humanitære katastrofer er big business

Den globale humanitære industri omsætter årligt for et trecifret milliardbeløb. Men Europas politiske handlingslammelse i den verserende flygtningekrise har tydeliggjort, at hele arkitekturen for den humanitære og økonomiske krisehjælp skal gentænkes. Flygtningeorganisationerne kan ikke løfte opgaven alene, og ifølge eksperter, udnyttes det potentialet i samarbejdet mellem frivillige, private og offentlige aktører slet ikke.

”Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt humanitære ngo’er og erhvervslivet skal arbejde sammen. Spørgsmålet er, hvordan man skal gøre det,” siger Wade Hoxtell fra tænketanken Global Public Policy Institute i Berlin. Industrien har brug for en ny managementmodel, lyder det også fra den humanitære intelligence-virksomhed ACAPS i Genève.

På verdensplan er mere end 60 millioner mennesker i dag på flugt, men med udsigt til stadig flere klimarelaterede naturkatastrofer, ser udfordringerne ikke ud til at blive mindre lige foreløbigt. Herhjemme håber udenrigsminister Kristian Jensen håber på, at danske virksomheder kan vinde ordrer på områder som vandrensning, sanitet og it-udstyr til nødhjælpsoperationer.

MasterCard afhjælper sultproblemer sammen med World Food Programme. IKEA udvikler nyt ”hus” til flygtningelejre sammen med UNHCR. Og i Svendborg har en vaks bilforhandler skabt en stor forretning på at sælge biler til nødhjælpsorganisationer i Afrika. Nødhjælp til flygtninge og etablering af flygtningelejre i katastrofeområder verden over er blevet en global industri med en trecifret milliardomsætning, som stadig flere virksomheder involverer sig i – både af humanitære og af forretningsmæssige grunde.

Samtidig står det klart, at den aktuelle flygtningekrise i Europa, Mellemøsten og Afrika vil øge efterspørgslen efter serviceydelser fra nødhjælpsorganisationer, private virksomheder, nationale myndigheder og multinationale organisationer, der tilsammen udgør det, man kan kalde det humanitærindustrielle kompleks. Krisen har tydeliggjort, at hele området for bistand til flygtninge og håndtering af den økonomiske migration mod Europa er præget af betydelige spændinger og politisk handlingslammelse.

Mens det endnu er for tidligt at afgøre, hvilke europapolitiske konsekvenser den systemiske krise omkring flygtninge- og migrationspresset vil føre med sig, er det hævet over enhver tvivl, at Danmark og resten af Europa i de kommende år har en stærk fælles interesse i at styrke effektiviteten i den humanitære industri. Men det vil kræve, at offentlige myndigheder og både nationale og multinationale nødhjælpsorganisationer bliver bedre til at samarbejde med den private sektor.

Dette skyldes dels, at private leverandører på en række områder er mere omkostningseffektive end ngo’erne selv, og dels at eksempelvis den udvikling, der skal finde sted i de flygtningeproducerende krisers nærområder, vil omfatte investeringer i infrastruktur i en skala, som offentlige aktører ikke har midlerne til at finansiere alene.

[quote align="right" author="Wade Hoxtell, Global Public Policy Institute."]Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt humanitære ngo’er og erhvervslivet skal arbejde sammen. Spørgsmålet er, hvordan man skal gøre det.[/quote]

Også hvad angår integration og beskæftigelse af flygtning i Europa, kan opgaven ikke løses uden et tæt samarbejde med den private sektor. Og endelig har den aktuelle flygtningekrise i og omkring Europa nået et sådant omfang, at de europæiske samfund bliver nødt til at gentænke selve systemarkitekturen for løsningen af de multifacetterede udfordringer, som flygtningekrisen medfører.

Dette er hovedkonklusionerne i Mandag Morgens analyse af potentialet og de væsentligste udfordringer i den vækstindustri, som katastrofe- og nødhjælpsindustrien udgør. Analysen bygger på samtaler med førende internationale eksperter og en række nye rapporter fra internationale tænketanke på området.

”Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt humanitære ngo’er og erhvervslivet skal arbejde sammen. Spørgsmålet er, hvordan man skal gøre det. Der er behov for refleksion på begge sider om, hvilken rolle den private sektor kan og bør spille. Det er en stor normativ debat. Men målet er, at vi får gjort den humanitære og udviklingsmæssige indsats så omkostningseffektiv som overhovedet muligt,” siger Wade Hoxtell, hovedforfatter til den dugfriske rapport ”Business Engagement in Humanitarian Response and Disaster Risk Management fra tænketanken Global Public Policy Institute i Berlin.

Humanitær bistand vokser" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/fdbd4-ckr_fig02_det-humanitaere-oekosystem.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e9e22-ckr_fig02_det-humanitaere-oekosystem.png | Forstør   Luk

Der er potentiale ved, at traditionelle og utraditionelle  humanitære aktører samarbejder om at afhjælpe verdens humanitære kriser.

Kilde: Global Humanitarian Assistance Report 2015. [/graph]

Vækst i milliardindustrien

Omsætningen i den globale humanitærindustri kan opgøres på mange måder. Organisationen Global Humanitarian Assistance (GHA) har i sin 2015-rapport opgjort de humanitære indsatser alene til en samlet værdi af 24,5 mia. dollar – godt 162 mia. kroner. Dette er en stigning på fire milliarder dollar svarende til 19 procent i forhold til 2013. Se figur.

Selvom donationer fra regeringer, EU, FN og andre donorer stiger kraftigt, har man fortsat svært ved at matche den voldsomt stigende efterspørgsel, som det voksende antal flygtninge i verden afstedkommer. Og den aktuelle situation i og omkring Europa udvikler sig i øjeblikket så hurtigt, at både ngo’er og myndigheder i EU har svært ved at følge med.

Lars Peter Nissen er leder af den humanitære intelligence-virksomhed ACAPS i Genève, der analyserer data og leverer analyser til beslutningstagere i den globale katastrofeindustri. Stedet er finansieret af offentlige nødhjælpsagenturer i Danmark, Norge, USA, Canada, Storbritannien, Irland og EU, som alle har interesse i, at de humanitære indsatser er så effektive som muligt.

Han mener, at både den aktuelle flygtningekrise med flere end 60 millioner flygtninge på verdensplan og stadig flere klimarelaterede naturkatastrofer stiller hele industrien og dens aktører over for store udfordringer.

”Flygtningeproblemet er så overvældende antalsmæssigt, at det er svært at reagere på. Spørgsmålet er, hvordan den her relativt lille gruppe af humanitære kerneaktører kan håndtere det her. Svaret er, at det kan man ikke, og derfor må man undersøge, hvordan man kan få ikke-humanitære aktører til at spille ind,” siger Lars Peter Nissen.

”Det betyder, at vi må diskutere selve systemarkitekturen i katastrofeindustrien. Man kan sige, at hele industrien leder efter den rigtige managementmodel. Man skal ikke tro, at man kan styre processerne. Men man skal i stedet styre flowet,” siger Lars Peter Nissen og sammenligner – inspireret af en finsk kollega – med, hvordan man arbejder med transport af tømmer i den finske papirindustri.

”Man sender tømmerstokkene ned ad floden, og man ved godt, at man ikke kan styre hver enkelt tømmerstok.  Derfor stiller man sig på flodbredden der, hvor stokkene plejer at sætte sig fast. Det er der, man skal stå og skubbe stokkene videre.”

På samme måde skal man ikke tro, at man kan detailstyre løsningen af den aktuelle flygtningekrise. Men derfor kan man godt sætte et system op med en massiv indsats på en række knudepunkter og derved have kontrol med situationen.

[graph title="Det humanitære økosystem" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Humanitarian Innovation: The State of the Art” FN, November 2014. 

Ngo’er vil gerne samarbejde med virksomheder

Wade Hoxtell fra GPPI i Berlin redegør i sin nye analyse ”Business Engagement in Humanitarian Response and Disaster Risk Managementfor de mange forskellige former for samarbejder, der allerede i dag eksisterer mellem de store nødhjælpsorganisationer og private virksomheder.

Den mest udbredte samarbejdsform er, at virksomhederne er klassiske underleverandører af varer eller serviceydelser til ngo’er som eksempelvis Dansk Flygtningehjælp. Herudover er der også en meget lang række af eksempler på, at virksomheder donerer varer, serviceydelser eller mandskab til de humanitære organisationer. Det gælder eksempelvis det multinationale tyske postvæsen DHL, der ofte stiller med logistikeksperter til bemanding af lufthavne i katastrofesituationer, eller Mærsk, som påtager sig transportopgaver for Dansk Flygtningehjælp, USAID eller WPF. Se figur.

Wade Hoxtell og hans medforfattere konkluderer imidlertid i rapporten, at der er en række barrierer, som forhindrer et optimalt samarbejde mellem de tre hovedgrupper af aktører i det humanitærindustrielle kompleks: de multinationale ngo’er, statslige og overstatslige nødhjælpsagenturer og endelig den private erhvervssektor.

På den ”kulturelle” side handler dette primært om, at der i mange ngo’er hersker en bekymring for, om private bundlinjeorienterede virksomheder er i stand til at leve op til de særlige etiske krav, som stilles i forbindelse med humanitært arbejde. På den politisk-administrative side peger Hoxtell blandt andet på, at EU’s nødhjælpsorganisation ECHO i sine statutter er bundet til kun at agere gennem ngo’erne, mens man slet ikke har mulighed for at arbejde med leverandører fra den private sektor, såkaldte contractors. Dette står ifølge GPPI-rapporten i skærende kontrast til, at EU-Kommissionen selv i andre anbefalinger vedrørende virksomheders Corporate Social Responsibility-strategier udtrykker ønsker om, at virksomhederne engagerer sig i den humanitære sektor. Begrænsningerne i ECHOs mandat betyder, at man er nødt til at gå gennem en af ngo’erne, når man eksempelvis skal indgå kontrakter om flytransport og andre logistikydelser. Endelig skader fremgangsmåden ifølge GPPI-rapporten transparensen i forbindelse med pengestrømmene i det humanitærindustrielle kompleks.

På plussiden fremhæver Wade Hoxtell, at der er store potentielle gevinster at hente for både ngo’er og virksomheder i forbindelse med et tættere samarbejde. Ngo’erne kan lære meget om drift og ledelse af den private sektor. Samarbejdet mellem ngo’er og diverse webvirksomheder, logistikspecialister, farmaceutiske virksomheder og andre industrier inden for kommunikation, fødevarer og andre sektorer kan også danne grobund for innovation af produkter og for serviceydelser til de kraftigt voksende grupper af forbrugere blandt verdens fattige – det segment, man omtaler som BOP-markeder: markets at the bottom of the pyramid.

I Danmark har Andreas Kamm, generaldirektør i Dansk Flygtningehjælp, ved flere lejligheder udtrykt ønske om at indgå i tættere samarbejder med danske virksomheder og erhvervsorganisationer.

”Jeg vil meget gerne sætte mig ned og tale med virksomhederne om, hvordan vi kan udvikle vores samarbejde. Man bliver nødt til at tænke forretningsmæssigt, fordi det er det, der bærer på den lidt længere bane. Jeg har en stor ambition om at udvikle projekter sammen med virksomhederne,” sagde Kamm tidligere i år til Mandag Morgen.

Han gør selv meget for at professionalisere arbejdet i Dansk Flygtningehjælp mest muligt.

[quote align="left" author="Kristian Jensen, udenrigsminister"]Vi skal se udviklingssamarbejdet i et nyt lys: som en investering i udvikling.[/quote]

Dette er blandt andet sket gennem en større kommunikationskampagne, hvor virksomheden fortæller om sig selv som en international humanitær koncern, Danish Refugee Council (DRC), med i alt 6.700 ansatte, godt 5.000 frivillige, operationer i 36 lande og en omsætning på 2,2 mia. kr. Det er Kamms ambition at drive DRC lige så effektivt, som Mærsk driver sin containervirksomhed.

Udenrigsminister Kristian Jensen mener også, at det er oplagt, at man i endnu højere grad får involveret erhvervslivet i Danmarks humanitære indsatser og langsigtede udviklingssamarbejde.

”Det er alle nødhjælps- og udviklingsorganisationer meget opmærksomme på. Men ikke nok med det. Vi skal se udviklingssamarbejdet i et nyt lys: som en investering i udvikling. For det første skal vi aktivt bruge udviklingssamarbejdet som en katalysator til at fremme flere private investeringer i udviklingslandene. For det andet skal vi understøtte udviklingslandenes egen investering i udvikling ved at støtte opbygning af effektive og fair skatte- og retssystemer,” siger Kristian Jensen i en kommentar til Mandag Morgen.

”På det humanitære område står danske virksomheder særlig stærkt inden for blandt andet vandrensning, sanitet og it-udstyr til nødhjælpsoperationer. Og på det langsigtede udviklingssamarbejde har det danske erhvervsliv løsningerne på mange af de udfordringer, udviklingslandene står over for i forhold til blandt andet energi, klima, sundhedssystemer og fødevareproduktion. Det er min klare målsætning, at vi skal have danske kompetencer endnu mere i spil ude i verden. Også til gavn for Danmark,” siger udenrigsministeren.

Et andet område, hvor ngo’er, offentlige myndigheder og virksomheder kan have gavn af hinanden, er beskæftigelse af flygtninge, som har en lav deltagelse på arbejdsmarkedet, og derfor i Danmark og andre EU-lande beskyldes for at være dovne og særlig interesserede i at modtage sociale ydelser og derfor ligger samfundsøkonomien til byrde.

Tre virksomheder i den humanitære industri

MasterCard leverer digital fødevarehjælp

Det er ofte langt mere omkostningseffektivt at levere digitale penge til nødlidende og sultplagede befolkninger, end det er at transportere fødevarer ind i området. Dette er baggrunden for et omfattende samarbejde mellem FN’s agentur for fødevarehjælp, World Food Program, WFP, og MasterCard, der besidder globalt førende ekspertise inden for digitale betalingssystemer. Samarbejdet er et eksempel på den store gavn, det globale nødhjælpsarbejde kan have af at samarbejde med de nye, globale, digitale aktører som Google, Airbnb, Twitter og andre.

IKEA udvikler bolig til flygtninge

Den svenske boligudstyrsvirksomhed IKEA har i et samarbejde med FN’s Højkommissariat for flygtninge, UNHCR, udviklet en innovativ bolig, som kan rejses i flygtningelejre verden over. Boligen er udviklet til at kunne transporteres omkostningseffektivt, og den produceres af den socialøkonomiske virksomhed Better Shelter. UNHCR har bestilt 10.000 eksemplarer af de IKEA-udviklede flygtningeboliger. Herudover donerer IKEA Foundation en række produkter til børn i flygtningelejre verden over.

Svendborg-virksomhed leverer køretøjer til nødhjælp

Den fynske virksomhed Kjaer Group har bygget en international virksomhed på at levere biler og køretøjer til organisationer, der arbejder i den internationale nødhjælps- og udviklingssektor. Ud over køretøjer fra Ford, Honda og Volkswagen leverer Kjaer Group både finansierings- og serviceløsninger til sine kunder. Virksomheden har både hovedkontor i Svendborg og i Johannesburg i Sydafrika og er aktiv i en række lande i Afrika. Virksomheden har tilsluttet sig principperne i FN’s businessorganisation, UN Global Compact.

Kilde: Mandag Morgen

Her påpegede Kamm i sidste uge i dagbladet Børsen, at de herskende tilstande på det danske arbejdsmarked er sådan, at det er endog meget svært for flygtninge at få fodfæste, og han skosede arbejdsmarkedets parter for at værne alt for nidkært om den såkaldte danske model, der i realiteten holder flygtningene ude af arbejdsmarkedet.

Big data skaber humanitær innovation                                                                

Både Wade Hoxtell fra GPPI i Berlin og Lars Peter Nissen fra APACS i Genève peger på samarbejdet mellem World Food Programme og MasterCard som et eksempel på, hvordan både ngo’erne og deres ”slutbrugere” – de fattige, nødlidende mennesker – og de private virksomheder kan have gavn af samarbejde.

Programmet kaldes ”digital food” og handler om at sikre fattige befolkninger mad ved at give dem penge gennem en digital betalingsløsning etableret af MasterCard. Løsningen er brugt i lande som Kenya, Pakistan og Filippinerne.

”Dette gavner i høj grad det humanitære system, fordi det løser logistiske problemer. Samtidig støtter man det lokale økonomiske økosystem. Den seneste forskning viser, at det er langt mere effektivt at give folk disse vouchere i stedet for at dumpe varer, som de ikke har brug for,” siger Wade Hoxtell.

Forfatteren Patrick Meier skriver i bogen ”Digital Humanitarians”, der udkom først på året, om de mange potentielle gevinster for det humanitære arbejde, som ligger i at udnytte big data og de mange nye informationsteknologiske landvindinger, der er gjort i løbet af det seneste tiår.

Satellitbilleder og meteorologiske data gør det muligt at varsko befolkninger i forbindelse med naturkatastrofer. Patrick Meier deler på bloggen iRevolutions sine erfaringer med digital humanitær innovation, og her kan man blandt andet læse om et projekt, hvor Verdensbanken sammen med blandt andet det svenske svar på Danida undersøger, hvad man kan bruge droner til i forbindelse med humanitært arbejde.

Under alle omstændigheder står det i efteråret 2015 klart, at væksten i den globale katastrofeindustri vil fortsætte mange år endnu. Antallet af flygtninge fortsætter med at vokse, og kun hvis nødhjælpsorganisationer, offentlige myndigheder og private virksomheder finder sammen i konstruktive samarbejde, vil man kunne løfte opgaverne med at tilgodese både akutte humanitære behov og de mere langsigtede udviklingsbehov, der er nødvendige, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at stoppe de massive vandringer af folk, der flygter fra krig og fra fattigdom.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu