Det innovative klassenetværk

Evnen til at arbejde i netværk og skabe sammen med andre er et af de mest dominerende fællestræk hos den innovative klasse. I Mandag Morgens kortlægning går karakteristikken igen hos 52 pct. af de nominerede, og internationale eksperter tegner samme profil af innovatørerne. Mødet mellem forskellige kompetencer og interesser er afgørende for at hjælpe dem med at tænke nyt, dræbe dårlige ideer og føre de gode ud i livet. Sådan er det også for innovationen mellem seks af de nominerede i Mandag Morgens kortlægning, som bl.a. går omkring et falsk EU-topmøde, en frustreret far og en middag i Miami.

København 2003: Handelsgymnasiet Niels Brock står på den anden ende. 450 elever har forladt skolebænken og teoribøgerne for at folde sig ud som EU-politikere på et ugelangt topmøde. Rollespillet skal sætte Bruxelles på elevernes mentale landkort og skære unionens rolle ud i pap. De unge skal tage stilling til reelle problemer, som

det rigtige EU-Parlament ikke har kunnet løse. En svær opgave, som ikke bliver lettere af, at de sideløbende bliver udsat for afpresning, tilbudt penge for deres stemmer og sågar forsøgt bortført af hætteklædte mafiosoer.

Dagen er udtænkt og iscenesat af Daniel Karpantschof, der selv går på skolen. Sammen med en flok studiekammerater har han arbejdet i månedsvis på dagen. Men omfanget har taget overhånd, mener flere undervisere. De er ikke trygge ved planerne om kidnapninger og korruption, og de synes i det hele taget, at arrangementet skaber for meget støj. Arrangørerne har forsømt lektierne for at forberede topmødet, og det huer ikke ligefrem lærerne. Hykleri, siger Daniel Karpantschof i dag, 10 år efter:

Login