Kvinder køber da julegaverne

Selv om Womenomics vinder frem, er der stadigt langt igen. Man bliver ikke leder eller iværksætter, bare fordi man har en lang uddannelse. Det kræver initiativ og virketrang. Vil kvinderne frem på ledelsesgangene, bør de lukke mændene ind i hjemmet og give dem plads.

Debatten om kvinder, kønsroller og karriere får altid tilført nyt krudt her i december, når medierne offentliggør den årlige noget-skal-vi-jo-skrive-om undersøgelse af, hvem der står for de fleste af familiens julegaveindkøb. Den dag et flertal svarer ”mændene”, holder jorden helt sikkert op med at rotere om sin egen akse. For sådan er det jo, som Magrethe Vestager siger: Det er os kvinder, der holder gang i forbruget og væksten – i hvert fald her i december.

Groft skåret er julegaveindkøbene dermed en del af det fænomen, man kalder Womenomics, en bevægelse, som de seneste år er blevet et internationalt forskningsområde.

Womenomics handler om, at kvinder over hele kloden får stadigt større afgørende økonomisk betydning både i kraft af en uddannelsesdrift, som langt større end mændenes, og en stigende trang til at iværksætte og bruge deres lederegenskaber i virksomheder og organisationer.

En del af forskningen i Womenomics viser bl.a., at virksomheder, som er ledet af kvinder, er relativt mere succesfulde end gennemsnittet af virksomheder, blandt andet fordi kvinder generelt nok ikke er så store ”risk-takers” som mænd. Det er derfor, vi gerne vil være i god tid med julegaverne. Og jeg har i mit stille sind funderet over, om verden ville have oplevet en finanskrise i 2008, hvis de store investeringsbanker i USA havde haft flere kvinder på ledende topposter og i bestyrelserne.

[quote align="left" author=""]Mit juleønske er, at mange flere kvinder vil lukke mændene ind i hjemmet, med børn og huslige pligter og benytte sig af den fleksibilitet, vi har opnået i arbejdslivet i de seneste årtier.[/quote]

Men selv om Womenomics vinder frem, er der stadigt langt igen. Det mærker jeg blandt andet på Niels Brock, hvor vi både på vores MBA-uddannelse og vores bestyrelsesuddannelse har sværere ved at trænge igennem over for kvinderne end over for mændene. Det virker som om, det er nemmere for mænd at finde tiden til at melde sig til en toplederuddannelse, som koster både på den økonomiske konto og på familiekontoen, fordi det er krævende, og man er væk hjemmefra i korte, men meget intense perioder.  

Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at vi kvinder er på vej. Ser man bort fra toplederuddannelser, så er kvinder i klart flertal på de fleste uddannelsesniveauer, også i Danmark. Kvinderne gennemfører deres uddannelser, mens mændene i højere grad slår op i banen, groft sagt.  Men kun støv og navleuld kommer af sig selv. Man bliver ikke leder eller iværksætter, bare fordi man har en lang uddannelse.  Det kræver initiativ og virketrang. Det kræver, at man vil det nok, og overlader en større del af ansvaret for hjemmets trivsel til mændene.

For i mine øjne er kvinders lavere lønniveau og underrepræsentation i toppen af dansk erhvervsliv ikke et udtryk for gammeldags mandschauvinisme, men snarere for et genetisk funderet ønske hos kvinderne om først og fremmest at tage vare på familien, selv om det er min oplevelse, at mændene faktisk gerne vil dele de huslige pligter og tilbringe mere tid med børnene, hvis vi tillader dem det.

Så mit juleønske er, at mange flere kvinder vil lukke mændene ind i hjemmet, med børn og huslige pligter og benytte sig af den fleksibilitet, vi har opnået i arbejdslivet i de seneste årtier. Og i langt højere grad dermed vil bringe deres evner til at tage ansvar, gå forrest, planlægge og eksekvere med ind i erhvervslivet og i bestyrelseslokalerne. Vi kunne jo passende starte med julegaveindkøbene.

Læs flere indlæg af Anya Eskildsen her

Alle indlæg på MM Blog er udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Hvem taler fremtidens sag? Næste artikel Få dig et liv, ikke en ydelse