Lederaktivisterne kommer

LEDELSE De leder med deres meningers mod, føler sig frem gennem shitstorme og bryder grænser og logik for at gå forrest for hjertesagen. Det er ikke nemt at være lederaktivist, men gøres det rigtigt, er der gevinster at hente på bundlinjen, i arbejdslivet og for selvforståelsen, skriver Mads Thimmer, CEO i Innovation Lab.

Grundfos-topchef Mads Nipper er et godt eksempel på en dansk lederaktivist, mener Mads Thimmer.
Grundfos-topchef Mads Nipper er et godt eksempel på en dansk lederaktivist, mener Mads Thimmer.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Af Mads Thimmer
CEO og medstifter af Innovation Lab

I lang tid har skabelonen for en topchef været en, der “skærer ind til benet” og “trimmer organisationen” uden tøven. 

Koldblodige resultatskabere, der “leverer varen”. Gode netværkere, der holder sig væk fra sprængfarlige emner som politik, religion og seksualitet.

Men denne klassiske ledertype får i stigende grad konkurrence af en ny type: lederaktivisten.

Her er holdning og handling forenet i en beslutningstagerkrop. Og der er selvsikker dokumentationstæft via sociale medier og en evne til at mobilisere sine følgere, herunder sine medarbejdere, omkring enkeltsager og pludselige handlinger, der kan illustrere det bagvedliggende værdisæt.

At være aktivist er dog ikke noget, man bare lige gør. Først og fremmest skal du vise din dedikation til din sag gennem konsekvent handling over tid. Og det går heller ikke at have en nobel sag, hvis den føres ud i livet per tvangsdekret af medarbejdere, der ellers ikke mærker meget til de store ord.

Lad os se på et par eksempler.

Patagonia vs. Starbucks

Yvon Chouinard, stifter af tøjmærket Patagonia, er prototypen på en lederaktivist. Med sit slogan ’We are in business to save the planet’ har han gjort sit lille lilla brystmærke til adelstegn for urbane hipstere, der skal balancere outdoor-moden med tydelig klimaetisk overbevisning.

Han har startet bevægelsen “1% for the planet", hvor virksomheder giver en procent af deres omsætning til værdige klimaindsatser. Det har gjort Patagonia til den nye casekæledægge på MBA-programmerne på for eksempel Harvard Business School, der før havde virksomheder som Exxon Mobil som favoriteksempler på eksemplarisk ledelse.

Det vil være utænkeligt i dag. Patagonia har nemlig også – ud over aktivistiske tiltag som at donere sin Trump-initierede skattegevinst på 10 millioner dollar til klimaformål – firedoblet sin omsætning de seneste tre år. Det kan nemlig betale sig at være aktivistisk i sin ledelse.

Det var måske også den pointe, Starbucks-bossen Howard Schultz havde skrevet sig bag øret, da han instruerede hele sin barristahær i at skrive "Race Together" på alle papkrus, de langede over disken, som et opråb mod racisme.

Problemet var, at det var lidt for corny, selv for USA, og Schultz blev latterliggjort på de sociale medier. Det bliver, i parentes bemærket, generelt interessant at se, hvor mange fejlslagne lederaktivister, der bliver afsløret i at kidnappe den gode sags tjeneste i kølvandet på Black Lives Matter-bevægelsen. Eller bare ender med at fremstå sådan, hvilket kan være lige så slemt.

De danske eksempler

Den gode sag kommer i mange afskygninger. Herhjemme er skikkelser som Selina Juul blevet kendis og allemandseje for en sag, der ikke ville have fået mange op af sofapuderne for en håndfuld år siden, nemlig madspild. Og Rane Willerslevs kamp mod kedsommeligheden på Nationalmuseet er blevet lørdags-tv.

Aros’ direktør, Erlend Høyersten, varslede lovbrud under coronanedlukningen for at kunne åbne sit kunstmuseum, til manges applaus, og fik dedikeret et bad boy-cover af Magisterbladet. Og Grundfos-bossen Mads Nippers indlæg på LinkedIn får hele hære af profiler til at rejse sig i begejstring, hver gang han trutter i verdensmålene og leverer opråb til det grøn-blå Erhvervsdanmark om at følge det gode eksempel fra Bjerringbro. 

Læs også

I det offentlige var Thyra Frank også helgenkåret lederaktivist inden for ældreplejen indtil sit tindefald som ældreminister. Det er åbenbart nemmere at være flammende værdikæmper som lederaktivist end som politiker – en eftertanke værd.

At politikere trods alt også kan brænde igennem med lederaktivisme, viste Canadas modebevidste premierminister, Justin Trudeau, for nylig, da han knælede i Ottawa, halvt i sympati med antiracisme-demonstrationer, halvt i åbenlys opposition til sin sydlige kollega Trump, hvis egen reaktion, “When the looting starts, the shooting starts”, talte til en lidt anden type følgere. I dobbeltforstand lederaktivisme og klar, symbolladet handlingspolitik.  

Det starter i din baghave

Hvis du tror, at det er nok at sætte SDG-nålen i reverset for at springe ud som inspirerende lederaktivist, kan du godt tro om. I det hele taget er de 17 verdensmål fine og universelt vedtagne, målfaste goder, som giver lige så meget ny opmærksomhed og anerkendelse som at omtale sine medarbejdere som “min største ressource”.

Essensen af aktivisme er, at handlinger viser vejen. Ledelsen skal eksemplificere en overbevisning, ikke bare kommunikere den. Og der må aldrig vise sig en sprække af uoverensstemmelse mellem idealer og virkelighed, så falder shitstormen tykt om ørene på dig.

Det skal være naturligt. Bare spørg Al Gore, hvordan verden så på hans glæde ved tunge, benzinslugende firhjulstrækkere og hans elopvarmede swimmingpool. Det var tæt på at fjerne fokus fra hele hans både tidlige, velformulerede og prisværdige indsats for klimabevidstheden.

Din sags fremme afhænger nemlig i helt uhyggelig grad af din evne til at være og agere kongruent med dine idealer som lederaktivist. Et brist mellem idealer og virkelighed kan få selv noble sager til at fremstå lige så forlorne som den lederaktivist, der har lånt sine pyntefjer fra den.

Og så er det ikke blot en enkeltpersons omdømme, det går ud over. Det er langt mere skadeligt, hvis indsatser for klima, fødevarer, ligestilling eller antiracisme kommer til at lide under lidt for imageivrige lederaktivisters mangel på integritet.

Det kan derfor være værd at se på nogle grundtrin på vejen til at blive en succesfuld lederaktivist – jeg har valgt at inddele det i 5 hovedpunkter. Se tekstboks nederst.

Du høster en række fordele

For dine nærmeste lederkolleger giver det stor anerkendelse, at der er konsekvens i dine handlinger, som er bundet op på noget større. Om man er enig eller ej, så giver det respekt og tryghed i samarbejdsrelationer, og du vil se, hvordan folk flokkes omkring dig.

Passion gavner, glæder og smitter. For medarbejdere betyder det, at der er klar retning og et mindset, man kan gå ombord i og gøre sit eget. Det betyder enormt meget for kulturen og for muligheden for at tiltrække en ny generation af talenter. 

For dig selv kan en genfødsel som din organisations Jeanne d’Arc betyde en klarhed og nemhed, når der skal træffes beslutninger, og en frihed, når der skal handles. Jovist, der vil være nederlag, men de er en del af rollen og rummer en masse mulighed for at træde i karakter og vise holdningers værd i modgang.

Og, ikke mindst, så er det ganske afstressende ikke at skulle løbe spidsrod mellem andres forventninger – men i stedet kunne koncentrere sig om at udleve sin allerinderste overbevisning.

5 tip til ledere med en aktivist i maven

Vælg noget, du brænder for

Sagen kan skifte, den kan være lille eller stor, men brænd for den, føl den naturligt, og lad være med at vælge en sag, der er “oppe i tiden”. Se for eksempel på estiske Rasmus Rask, hvis isfirma er helt igennem bæredygtigt. Han har som sideaktivitet startet effektive bevægelser mod mobning i skoler og mod alkoholisme og alkoholreklamer. Hjertesager er næsten blevet hans kerneforretning.

Lev din sag

Handling banker ytring, så sørg for at gøre noget, der illustrerer din holdning. Sæt ting i bevægelse i de retninger, du tror på. Vær klar til at yde ofre, krydse grænser, bryde regler og normer. Tænk hele tiden i konkrete og meningsfyldte handlinger, der er naturlige forlængelser af dine idealer. Lav gerne planer for handlinger, men vær mere opmærksom på de pludseligt opståede muligheder. Se det som happenings, ikke som marketing.

Forvent modstand 

Se det som en mulighed, når meningsmodstandere langer ud efter dig – det er en god anledning til at vise sit standpunkt. Glæd dig over dine haters – de kan hjælpe dig med at lokke andre ”vildfarne” inden for hørevidde af dit budskab. Men husk, at aktivister lever ved fronten, handlende, og ikke bag en masse posts med gode intentioner, så fortab dig ikke i debatter.

Giv videre 

Tænk på, hvordan du kan hjælpe andre ved at give dem din tid, give dem anerkendelse, støtte eller på andre måder bakke op om andre, der taler ind i samme sag. Teslas Elon Musk har gjort et stort nummer ud af at åbne patenter, som kan fremme elbiludviklingen. I dag er Tesla en af verdens mest værdifulde bilproducenter. Hvad kan du give, som tjener din sag og gør den større – så det kan komme positivt tilbage?

Kryds aldrig målstregen 

Uanset om det er en kamp for firedages arbejdsuge, den hierarkiløse organisation eller et multikulturelt arbejdsklima, så sørg for at formulere det som en ambition, der er ubegrænset. Det giver en retning, der altid vil være der, og en ledetråd, som alle kan smide handlinger efter. Maleren Henri Matisse sagde, at han havde et perfekt billede i sit hoved, men sørgede altid for aldrig at male det, for så ville han være færdig som maler.

---

Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Omtalte personer

Erlend Høyersten

Direktør, Høyersten Contemporary
cand.phil. i kunsthistorie (Bergen Uni. 1999)

Mads Nipper

Administrerende direktør, Ørsted, næstformand, FLSmidth
cand.merc. i international business (Aarhus School of Business 1991)

Rane Willerslev

Direktør, Nationalmuseet
cand.mag. i antropologi (Aarhus Uni.), MA i visuel antropologi (University of Manchester), ph.d. (Cambridge Uni.)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu