Ledere til kamp mod bureaukratiet

Vi drukner i bureaukrati og unødig kontrol, lyder kommunernes anklage mod staten. Men på jobcentrene i Hedensted og Viborg har lederne fundet en effektiv kur mod det bureaukrati, som deres kolleger synes drukner både servicen og arbejdsglæden. Resultatet er hurtigere job til de ledige og mere tilfredse ansatte. Vores mål er ikke at opfylde lovens krav, men at få flest ledige i job og uddannelse, siger beskæftigelseschef H. C. Knudsen i Hedensted. Hans jobcenter er en ”kanon” arbejdsplads, siger tillidsrepræsentanten.

Jens Reiermann

Medarbejderne på jobcentrene har den tvivlsomme ære af at arbejde på nogle af landets mest regulerede arbejdspladser. Den samlede lovgivning tæller mere end 20.000 sider og stiller detaljerede krav til, hvordan arbejdet skal udføres.

Jobcentrene er et eksempel på den detailstyring som i de seneste uger har udløst højlydt kritik af regeringen fra kommunale topledere, chefer og medarbejderorganisationer her i Mandag Morgen.

”Det gør det ikke nemmere, men sværere at levere velfærd til borgerne,” siger Niels Højberg, stadsdirektør i Aarhus Kommune og formand for kommunaldirektørernes forening, KOMDIR.

Men i nogle få kommuner er lederne af de kommunale jobcentre gået til kamp mod bureaukratiet, med stor effektivitet og gode resultater til følge. De har flyttet deres ledelsesfokus fra lovens krav og regler og har sat opgaven – at få de ledige i job eller uddannelse – i centrum. Loven overholder de stadig, men det er ikke længere et mål i sig selv.

”Vi har vendt tænkningen om, så vi ikke taler med borgerne, fordi det står i loven, men fordi vi gerne skal hjælpe borgerne tilbage i job eller i uddannelse,” siger H.C. Knudsen, der er beskæftigelseschef i Hedensted Kommune.

Den forskel gennemsyrer arbejdet på kommunens jobcenter helt ned til den enkelte samtale med den ledige. For beskæftigelseschefen er lovgivningen ”ikke en begrænsning, men bare noget, vi skal bruge”.

”Det giver ingen mening at tale med folk, bare fordi det står i en lov. Man skal selv lægge det rigtige indhold ind i samtalerne,” siger H.C. Knudsen.

For ham begynder kommunens beskæftigelsesindsats derfor ikke med en henvisning til den omfattende lovgivning, men til et enkelt formuleret værdigrundlag, som i Hedensted Kommune er kogt ned til to ord: social inklusion.

”Man er socialt inkluderet, når man er i job eller i uddannelse. For os bliver det et spørgsmål om at finde vejen til jobbet eller til uddannelsen sammen med borgeren,” siger han.

Værdier på arbejde

I Hedensted har der siden 2007 været enighed om social inklusion som den grundlæggende værdi – fra borgmester over byråd og ledelse til den enkelte medarbejder. Siden har flere andre kommuner med samme inspiration flyttet fokus fra love og regler til målet med deres indsats. Det gælder f.eks. nabokommunen Vejle taler om, at alle aktiviteter skal føre mod selvforsørgelse, og Viborg, hvor jobcentret byder de ledige velkommen med ordene: ”Hvad enten du er ledig eller syg, er du nok den, der bedst ved, hvad der skal til for at komme videre. Vi tror på, du både kan og vil. Vi vil gerne vise dig mulighederne.”

[graph title="Klare mål skaber succes på jobcentre" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/70184-kj_figx_klare-mal-skaber-succes-pa-jobcentre-01.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/50621-kj_figx_klare-mal-skaber-succes-pa-jobcentre-01.png" text=""] [/graph]

Evalueringer har flere gange slået fast, at et fælles værdigrundlag er afgørende for at få en effektiv indsats på jobcentrene. H.C. Knudsen forklarer, at det forudsætter, at værdien skal forankres hos alle, der bidrager til at få kommunens ledige i arbejde. Se figur 1.

”Vi kan jo tale, lige så længe vi vil, med borgerne, hvis ikke der er nogle job til dem. Derfor skal vi have et meget tæt samarbejde med vores virksomheder,” siger han.

Og på den lille liste over vigtige samarbejdspartnere nævner H.C. Knudsen også fagforeningerne.

”Vi skal fortælle, hvad vi laver, og hvad det betyder for deres medlemmer. Skulle der være en klage, så tager vi den op med det samme,” siger han.

I forhold til fagforeningerne og i forhold til det politiske bagland i byrådet hjælper det, at jobcentrets brugere giver endda meget positive tilbagemeldinger. En brugerundersøgelse fra sommeren 2013 viser, at 96 pct. af de Hedensted-borgere, der var ansat i job med løntilskud, var tilfredse eller meget tilfredse med jobcentret.

Hurtigere i job i Hedensted

Det vigtigste resultat for H.C. Knudsen er, at Hedensteds borgere kommer hurtigere i job end borgere i en gennemsnitlig kommune. Og selv om det går hurtigere, holder lige så mange borgere i Hedensted fast i deres nyvundne job som borgere i andre kommuner.

”Vores borgere er kortere tid på forsørgelse, og det er jo meningen med det hele. Det giver kommunen færrest mulige udgifter, og borgerne får hurtigere en løn, de kan leve af,” siger han.

I Viborg har jobcentret benyttet kommunens status som frikommune til at luge ud i nogle af de proceskrav, der indgår i den omfattende lovgivning på området.

[quote align="left" author="H.C. Knudsen, beskæftigelseschef i Hedensted Kommune."]Det giver ikke mening at indkalde borgere til en samtale, bare fordi det står i loven[/quote]

Udlugningen er dog kun sket inden for et enkelt af de fire omfattende lovkomplekser, der styrer arbejdet på et jobcenter. Men samtidig har arbejdsmarkedschef Jette Lorenzen lagt indsatsen på jobcentret grundlæggende om.

”Hos os har vi hele tiden fokus på slutmålet, og for de fleste er det et job eller en uddannelse. Vi har også positive forventninger til, at borgerne har lyst og vilje til at bruge deres evner. Det giver et mere ligeværdigt møde med borgeren, end hvis vi sad med loven foran os og brugte den som tjekliste,” siger hun.

Også i Viborg har omlægningen givet resultater, fordi godt 60 pct. af de ledige, der har modtaget dagpenge, nu holder fast i deres nye job, hvor det før var godt 50 pct.

Reformstorm på jobcentrene

Krumtappen i omlægningen har været at give medarbejderne nye succeskriterier. Det har, siger Jette Lorenzen, også været det sværeste – bl.a. fordi det har betydet farvel til lovgivningen som den faste opskrift, medarbejderne kunne følge hen over en arbejdsdag.

”Medarbejderne har været vant til at blive anerkendt for en kæmpe paratviden om lovgivningen. Nu er det vigtigste, at de ikke tager magt fra borgerne, men beder dem om at byde ind og hjælper dem, så de bliver involveret så meget som muligt i at opnå beskæftigelse. Vi har jo ikke facitlisten,” siger Jette Lorenzen.

Arbejdet på jobcentrene er lige nu præget af omfattende reformer af kontanthjælp og førtidspension. I de kommende måneder fortsætter reformarbejdet med den aktive arbejdsmarkedsindsats og sygedagpenge.

”Trods de mange ændringer og de mange nye krav, holder vi fast i, at det handler om at styrke borgerne på deres vej tilbage på arbejdsmarkedet,” siger Jette Lorenzen.

Jobcentret i Viborg har arbejdet på den nye måde siden sommeren 2012. Interview med borgere fortæller, at de oplever, at deres egne behov bliver taget alvorligt.

En ”kanon” arbejdsplads

I Jobcenter Hedensted har den værdibaserede tilgang været integreret i dagligdagen siden 2007.  Og mens medarbejdere på landets jobcentre, ifølge det ene survey efter det andet generelt, klager over deres arbejdssituation, siger tillidsrepræsentant Jette Hamann, at jobcentret Hedensted er ”en kanon arbejdsplads”.

Som forklaring peger hun på, at arbejdet på jobcentret er organiseret med borgerens behov i centrum. Samarbejde på tværs er derfor mere reglen end undtagelsen.

” Lovgivningen er rammen for vores arbejde, men jeg oplever den ikke som en begrænsning tvært imod.  Som medarbejdere har vi et stort ansvar og en høj grad af frihed til at finde de bedste løsninger for den enkelte borger. Jeg oplever, at ledelsen og byrådet har tillid til medarbejderne og vores faglighed,” siger hun og giver som eksempel, at konsulenterne på jobcentret udarbejder jobplaner i samarbejde med hver enkelt borger.

”Vi dikterer ikke, hvad borgeren skal gøre, og derfor er jobplanerne for vores borgere meget forskellige, fordi mennesker er forskellige,” siger Jette Hamann. 


Kilder:

”En effektiv beskæftigelsesindsats for udsatte borgere”, New Insight 2013.

“Inspirationskatalog – Best practice i indsatsen for langtidsledige”, Marselisborg – Center for Udvikling, Kompetence og Viden, 2012.

“Gør som de bedste – tag styringen på beskæftigelsesområdet”, Deloitte 2013.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu