Peter Hesseldahl er Mandag Morgens redaktør for digital omstilling. Han har tidligere dækket den teknologiske udvikling for bl.a. DR, TV2 og Politiken. Desuden har Hesseldahl i en årrække arbejdet som intern fremtidsforsker i LEGO og Danfoss, og som konsulent og projektleder i flere tænketanke i Danmark og udlandet. Forfatter til 7 bøger, senest "Omstilling til Fremtiden - Når teknologi bliver levende og liv bliver teknologi".
Nu er det voksen-baby der bestemmer
DIGITAL OMSTILLING Mobiltelefonerne har lært forbrugere, at de kan få opfyldt deres behov omgående – så hvorfor ikke forlange det samme i alle de situationer, hvor man er bruger? Det kan virke som en forkælet indstilling, men hvis man vil klare sig som virksomhed, er man nødt til at føje de nye ”voksen-babyer”, siger forfatteren til en ny bog om fremtidens virksomheder.
”Vi står overfor en ny type personlighed; jeg kalder den voksen-baby,” siger Jacob Johansen, der i en ny bog beskriver den nye type forbruger, og hvad det kræver af virksomheder at sælge til ham eller hende:
”Voksen-baby er opstået, fordi vi alle sammen har fået en mobiltelefon, der giver os omgående adgang til alle internettets tjenester og oplevelser. Voksen-baby har vænnet sig til at få præcis, hvad den vil have, uden at vente. Voksen-baby er omtrent lige så rimelig som et almindeligt spædbarn. Den helmer ikke, før den har fået sin vilje. Til gengæld kan voksen-baby formulere sig formfuldendt, og den ved, hvordan man deler sine synspunkter med potentielt tusindvis af andre voksen-babyer.”
Virker det bekendt? Vi er alle, mere eller mindre, blevet voksen-babyer, siger Jacob Johansen: