Teknologigiganterne jager nye markeder

Sociale online-netværk, digitale biblioteker og cloud-computing. Teknologigiganter som Google, Microsoft og Amazon skyder med spredehagl for at ramme fremtidens forretningsmodeller. Foreløbig har investeringerne ikke genereret den store indtjening, men selvom it-virksomhederne risikerer at tabe milliarder, har de næppe andet valg end at fortsætte investeringsfesten. De digitale teknologier åbner så mange muligheder og nye markeder i et så hæsblæsende tempo, at der er for store risici ved at begrænse sig til kerneforretningen, påpeger professor John Palfrey fra Harvard University.

Millioner af mennesker verden over klikker flere gange dagligt ind på websites som MySpace og Facebook. Facebook angiver selv at have mere end 250 millioner bruger på verdensplan, og godt halvdelen logger på mindst en gang om dagen. Mere end 20 pct. af alle amerikanske bannerreklamer bliver nu vist på de sociale online netværk, viser en ny analyse fra konsulenthuset Comscore.

Den type statistik er voldsomt interessant for de teknologivirksomheder, der lever af at servere reklamer. Både Google, Yahoo, Microsoft og andre tekonologigiganter har investeret store ressourcer for at få adgang til det nye vækstmarked. Indtil videre uden at få de helt store gevinster igen.

Kampen om at fange netbrugernes opmærksomhed og opnå den mest direkte linje til dem foregår imidlertid ikke kun på de sociale medieplatforme. Også på en række andre områder skærpes konkurrencen mellem teknologivirksomhederne:

Login