Vi-økonomien vender op og ned på din forretningsmodel

Danske virksomheder som Lego, Vigga og GoMore gør det. De satser aktivt på den såkaldte vi-økonomi, der handler om at udnytte nye, digitale muligheder til at binde teknologi og mennesker sammen for at øge værdien for kunden. Udviklingen drives af fire stærke tendenser, som sætter Danmark i en styrkeposition.

Hvad er ligheden mellem legetøjsproducenten Lego, samkørselstjenesten GoMore og tøjfirmaet Vigga?

De er alle eksempler på danske virksomheder, der er i fuld færd med at tilpasse sig en ny virkelighed, hvor brugerne på digitale platforme er medudviklere på produktet i forsøget på at skabe mest mulig værdi for kunden.

”Vi-økonomi” er den populære betegnelse for denne nye virkelighed. Og de tre eksempler fremgår af et nyt studie fra den danske projektorganisation We-economy, som offentliggøres på en konference i København på onsdag.

Tøjfirmaet Vigga sælger abonnementer på babytøj af høj kvalitet, der genbruges af flere kunder. GoMore er en portal for privat biludlejning og samkørsel – en slags Airbnb for biler. Og Lego er begyndt at involvere brugerne i udvikling af nye produkter på webplatformen Lego Ideas. Her kan Lego-brugere designe og stemme på forslag til kommende Lego-modeller. Forslag, der får mere end 10.000 likes, ryger videre til Legos udviklingsafdeling, mens en økonomisk gevinst ryger tilbage til idémanden.

Vi-økonomien handler med andre ord om at udnytte nye, digitale muligheder til at binde teknologi og mennesker sammen i digitale økosystemer, der går på tværs af traditionelle brancher og giver mulighed for at skabe langt mere værdi for kunden gennem integrerede, digitale serviceløsninger.

Som Mandag Morgen tidligere har beskrevet, har danske virksomheder og danske brugere særlig gode forudsætninger for at blive blandt frontløberne i det spil, da Danmark er langt mere digitaliseret, end det øvrige Europa og for den sags skyld USA. Læs også ”Danmark kan høste milliarder på fem nye teknologitrends”

En tilsvarende konklusion kommer også We-economy frem til i det nye studie, som fremhæver, at skiftet mod vi-økonomien drives af en række stærke tendenser, hvor danske virksomheder i udgangspunktet står stærkt.

  • Fokus på services. Virksomheder vil i stigende grad konkurrere på funktionalitet og serviceydelser og i mindre grad på det fysiske produkt i sig selv. Det er en fordel for vestlige producenter, da de dermed gør sig mere immune over for konkurrence fra lavtlønslande på selve produktionsomkostningerne.
  • Øget kompleksitet og samspil. Kunderne efterspørger i stigende grad løsninger på mere komplekse, sammenhængende udfordringer. Det kræver integrerede løsninger, hvor de produkter, kunden omgiver sig med, kan forbindes og kommunikere med hinanden. Virksomhederne skal derfor kunne håndtere nye, digitale teknologier og levere produkter og ydelser ind i en verden, der er sammenkoblet af Internet of Things.
  • Mere involvering. Kunderne vil ikke længere nøjes med at være passive forbrugere. De vil kunne tilpasse de produkter, de omgiver sig med, og skræddersy produkternes funktionalitet til netop deres behov. For virksomhederne er det en mulighed for at skabe langt tættere kunderelationer. Men det kræver også, at virksomhederne forstår at anvende teknologi og systemer, der muliggør en tættere involvering af kunderne.
  • Højere detaljeringsgrad. I takt med udviklingen og udbredelsen af sensorteknologi samt muligheden for at analysere store datamængder bliver også kravet til omfang og deltaljeringsgrad af nye løsninger øget. Virksomheder forventes i stigende grad at bruge big data-teknologi til at inddrage endnu mere detaljerede data og forhold i deres løsninger, som efterfølgende i endnu højere grad kan skræddersyes kundens behov.

På konferencen på onsdag, der finder sted i Konferencecenteret Kosmopol i København, skal det bl.a. diskuteres, hvordan flere danske virksomheder kommer med på den vi-økonomiske bølge.

Kilder: “Navigating the Waters of the New Collaborative Economy”, We-economy, juni 2015, ”Technology Vision 2015”, Accenture, februar 2015, ”Danmark kan høste milliarder på fem nye teknologitrends”, Mandag Morgen, maj 2015


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu