Da VK-regeringen snublede i udflytningen

Ligestilling eller vækst. Det er det centrale spørgsmål, som statsministeren skal forholde sig til i bestræbelserne på at leve op til sit løfte fra før val­get om at flytte statslige job fra hovedstaden til andre dele af landet. Ligestillingen indebærer udflytning til det, mange i dag kalder udkants- eller yderkommu­ner. Mens væksten indebærer udflytning til regionale kraftcentre og klynger, der gennem tilførsel af stats­lige job kan få stimuleret udviklingen. Mandag Mor­gen leverer en udflytningsguide.

Jens Reiermann

Når Lars Løkke Ramussen lover udflytning af statslige arbejdspladser, kan det opleves som et deja-vu. Også 00’ernes VK-regering lagde ud med et ønske om at flytte statslige arbejdspladser fra København og ud i landet. Og også dengang skete det efter en udvikling, hvor hovedstaden tiltrak stort se alle nye statslige arbejdspladser. Se tekstboks i bunden.

I forhold til den erklærede målsætning løb VK-regeringens udflytninger ud i sandet. Alt i alt blev der flyttet mellem 500 og 600 arbejdspladser ud af hovedstadsområdet. Det svarer til mindre end 10 pct. af de nye arbejdspladser, der senest er blevet skabt øst for Valby Bakke.

Diskussionen begyndte ellers så godt.

Dengang gik Venstre og konservative grundigt til værks, og med rapporten ”Udflytning af statslige arbejdspladser” identificerede den daværende Erhvervs- og Byggestyrelse tilbage i 2002 to forskellige mål med en udflytning: Ligestilling og vækst.

Ligestillingen indebærer udflytning til det, mange i dag kalder udkants- eller yderkommuner.

Væksten indebærer udflytning til regionale kraftcentre og klynger, der gennem tilførsel af statslige arbejdspladser kan få stimuleret udviklingen.

Det aktuelle forslag om at flytte Geodatastyrelsen fra hovedstaden til Aalborg er et typisk eksempel på, hvordan ønsket om at stimulere lokal eller regional vækst kan motivere en udflytning.

00’ernes udflytninger

I første omgang førte de gode hensigter kun til udflytning af en enkelt styrelse, nemlig Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervs- og Vækstministeriet, der med dengang 75 medarbejdere i 2004 blev flyttet til Esbjerg. En udflytning, hvor ønsket om at stimulere en lokal og regional klynge, var afgørende. Her fulgte udflytningen vækstmålet.

Løkkes Danmarkskort" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ff246-guide-til-udflytning-af-statslige-arbejdspladser.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c8b9d-guide-til-udflytning-af-statslige-arbejdspladser.png | Forstør   Luk

Skal Løkke undgå, at hans plan om udflytning af statslige arbejdspladser flopper som i 00’erne, kan han sætte tal på, hvor mange job, der skal være flyttet ud i løbet af fem år. Derudover skal hver udflytning forberedes for sig selv. Det kan f.eks. betyde, at en styrelse flytter kontorarbejdspladser til ét område, mens vidensarbejdspladserne flyttes til et andet.

Note: 1 Mandag Morgen anvender Det Økonomiske Råds definition af en yderkommune, dvs. en kommune, hvor borgerne har mere end en halv times kørsel til nærmeste by med over 45.000 indbyggere., Kilde: Mandag Morgen, Det Økonomiske Råd og SAM/K-Line [/graph]

Senere i regeringsperioden i forbindelse med strukturreformerne i 2007 fik Ringkøbing et Skattecenter og Nykøbing Falster en del af Statsforvaltning Sjælland. I begge tilfælde kompenserede udflytningerne for tabet af en amtsgård. Der skulle med andre ord fyldes huller ud efter de andre offentlige arbejdspladser, der forsvandt i de to byer som følge af strukturreformerne. Her fulgte udflytningen ligestillingsmålet. Se figur 1.

Klaus Lindegaard, konsulent og forsker, evaluerede tilbage i 2009 udflytningen af de tre styrelser og institutioner.

Den første konklusion var, at nok flyttede institutionerne, men det store flertal af medarbejderne blev, hvor de var.

”Der var ikke ret mange medarbejdere, der flyttede med, og derfor blev jeg overrasket over, hvor hurtigt de tre institutioner fik opbygget en bæredygtig organisation,” siger Klaus Lindegaard.

Selvom Esbjerg er den af de tre byer med det bredeste arbejdsmarked og med klynger af virksomheder særligt inden for offshore, så har Sikkerhedsstyrelsen og de nu omkring 125 medarbejdere stort set ikke indgået i nye netværksdannelser for på den måde at katalysere mere vækst. Heller ikke udflytningen af Skattecenteret til Ringkøbing eller Statsforvaltning Sjælland til Nykøbing Falster har ført til de store dynamiske effekter.

”Udflytningerne er i sig selv gået godt, men det dynamiske er en udfordring. Man kunne få mere ud af en udflytning, end det skete i f.eks. Esbjerg. Men så skal institutionen ikke bare have som opgave at etablere sig med normal drift, men også have som opgave at opbygge og knytte nye netværk og samarbejder lokalt og regionalt. Og det koster også penge,” siger Klaus Lindegaard.

Det er altså ikke nok at udpege en lokalitet ud fra analyser af arbejdsmarked, klynger og vækstpotentiale, sådan som Erhvervs- og Byggestyrelsen påpegede i 2002.

Derfor er det også afgørende, at institutionen selv fintunes, så den er i stand til at bidrage til udviklingen af nye netværk og derigennem skabe synergieffekter eller andre dynamiske effekter. Men også modtagerkommunen skal forberede modtagelsen, så en flytning ikke bare flytter arbejdspladser til et lokalsamfund, men også katalyserer ny vækst i området. Det skete bare ikke i 00’erne: Ingen af de tre modtagerkommuner fokuserede på andet end muligheden for at få nye arbejdspladser til kommunen.

Styrelser til Eksportdanmark

Med 00’ernes erfaringer in mente er det spørgsmålet, om diskussionen af udflytning stadig bør svinge mellem et vækstmål og et ligestillingsmål.

Ikke rigtigt, siger Bjarne E. Jensen, direktør for REG LAB. Han vil godt nuancere vækstmålet, fordi diskussionen om udflytning bygger på et paradoks af de store. En lang række af Danmarks største og mest indtjenende virksomheder ligger i en yderkommune. Det er blandt andet derfor, at arbejdsløsheden i nogle yderkommuner er markant lavere end i København. I dag har eksportvirksomheder som Vestas i Ringkøbing og Novo Nordisk i Kalundborg problemer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

”Tænker vi Danmark som en virksomhed, så er vi ved at dræne vores overskudsgivende divisioner for produktionskraft. Det problem bør vi se på. Vi har masser af meget velfungerende virksomheder, der har svært ved at tiltrække f.eks. ingeniører. Det skyldes bl.a., at potentielle ansøgere kan være nervøse for, at der ikke er et job til ægtefællen. Her kan offentlige arbejdspladser gøre en forskel,” siger Bjarne E. Jensen.

Han peger på, at lukningen af offentlige arbejdspladser i forbindelse med 00’ernes centralisering mange steder i landet har bredt sig til også at gælde de private servicejob i yderkommunerne.

”Når man lukker et rådhus, en politistation eller en byret, så forsvinder andre servicejob også, og derfor bliver andre virksomheder mindre tilbøjelige til at udvide og i sidste ende måske slet ikke ønsker at starte op de her steder,” siger han.

Hvor 00’ernes centralisering bidrog til en nedadgående spiral for en række byer og kommuner, håber Bjarne E. Jensen på, at en bølge af udflytninger kan skabe den modsatte effekt.

Og hvor erfaringer viser, at det kan være svært at opnå dynamiske effekter, så har centraliseringen ikke bare fjernet arbejdspladser, men også den veluddannede middelklasse, der i mange byer har været med til at opretholde det lokale kulturliv. Og når også kulturlivet udtyndes, bliver det endnu sværere at tiltrække veluddannet arbejdskraft.

[graph title="Guide til udflytning af statslige arbejdspladser" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Udflytning af statslige arbejdspladser”, Erhvervs- og Boligstyrelsen, 2002, ”Staten i Provinsen”, Ina Drejer m.fl., 2013, “Erfaringer med udflytning af statslige arbejdspladser”, Klaus Lindegaard, 2009, “Myten om UdkantsDanmark”, Kaare Dybvad, 2015, Bjarne Madsen SAM/K-Line samt interview med Bjarne E. Jensen, Reg Lab 

Flyt arbejdspladserne til udkanten

Både Lars Løkke Rasmussen og erhvervsminister Troels Lund Poulsen har i den aktuelle debat sagt, at faglige grunde skal begrunde en udflytning. Også Dansk Folkeparti understreger behovet for faglighed.

Det kan skubbe arbejdspladser til regionale kraftcentre, men ikke til landets yderkommuner.

To nyvalgte politikere fra hver sin blok, Kaare Dybvad fra Socialdemokraterne og Henrik Dahl fra Liberal Alliance, vil imidlertid gerne tage endnu et skridt.

”Statslige styrelser og institutioner fungerer lige så godt i Esbjerg eller Ringkøbing som andre steder. Man skal ikke bare kaste alting op i luften, men vi har en mulighed for at skabe en mere balanceret udvikling i Danmark,” siger Kaare Dybvad, der er valgt i Sjællands Storkreds.

Henrik Dahl, valgt i Sydjyllands Storkreds, noterer, at når de få erfaringer med udflytning i 00’erne alle viser, at styrelser og institutionerne er bæredygtige som organisationer, så hvorfor ikke flytte.

”Styrelserne fungerer, når de ligger i København, men også når de ligger andre steder. Så er det jo bare med at finde de styrelser og institutioner, der kan flytte ud – også til UdkantsDanmark,” siger han.

Så når Lars Løkke Rasmussen sætter gang i en ny bølge af udflytninger, kan han dybest set vælge mellem tre forskellige strategier: Han kan styrke lokale, regionale kraftcentre, han kan flytte institutioner til EksportDanmark, eller han kan tage det fulde skridt og flytte institutioner til andre kommuner i Udkantsdanmark. Se figur 2.

Tidligere udflytninger af statslige job

Ud over udflytningen af Sikkerhedsstyrelsen, Skat og etableringen af Statsforvaltning Sjælland oprettede VK-regeringen også Tinglysningsretten som en ny enhed i Hobro i 2007. Tidligere foregik tinglysningen i Danmark ved landets 82 byretter. Der er i dag ca. 100 medarbejdere ansat i Tinglysningsretten i Hobro. I 2013 blev der placeret en afdeling af Ankestyrelsen i Aalborg. Kystinspektoratet i Lemvig skiftede i 2001 navn til Kystdirektoratet og overtog i den forbindelse nogle få nye opgaver. Kystdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet og er den statslige kyst- og havneenhed i Danmark. Der er ca. 80 ansatte i direktoratet i Lemvig.

Kilde: ”Staten i provinsen”, 2013.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu