Et katalog over monopolers misbrug af magt

De store digitale platforme har fået en enestående stærk position. De dominerer ikke kun på et enkelt marked men på stribevis af forretningsområder i kraft af deres tekniske ekspertise, deres data og deres rigdom. Techgiganterne gør det godt – men af og til lige lovlig godt.

Foto: AP/Ritzau Scanpix
Peter Hesseldahl

Platformene er blevet store, fordi de leverer nyttige, nyskabende, velfungerende og billige tjenester til milliarder af mennesker – i skarp konkurrence med hinanden og med en underskov af andre innovative selskaber.

Så længe det foregår sådan, er det ikke nødvendigvis et problem, at nogle virksomheder bliver enorme. Sommetider er det imidlertid ikke kun kvalitet og pris, men mere beskidte taktikker, der bruges for at cementere førerpositionen. Det er fristende for de store at misbruge magten, og som det vil fremgå, er platformene også særdeles innovative, når det handler om metoder til at skubbe konkurrenter af vejen og trænge sig frem i første række.

Konkurrencelovgivningen opstod i USA i begyndelsen af 1900-tallet, da bankerne, jernbanerne og olieselskaberne blev domineret af ganske få selskaber, der ret hæmningsløst udnyttede deres monopoler. Gennem en lang række principielle domme, blev der op gennem århundredet dannet et sæt af normer for, hvornår et selskabs metoder må anses for unfair, forvrængende og til skade for forbrugerne og den videre innovation.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu