10 karakteristika ved en superentreprenør

Stjerneentreprenører er fuldstændigt forelskede i deres projekt, de er fightere og sælgere og i stand til at gøre folk omkring dem lige så dedikerede, som de selv er.

Det konkluderer Gallup Business Journal i bogen Entrepreneurial StrengthsFinder, som udkommer til september. Gallup-CEO Jim Clifton og ph.d. Sangeeta Bharadwaj Badal har fulgt over 2.500 entreprenører de sidste fem år i USA, Tyskland og Mexico for at forstå, hvilke personlighedstræk der ligger bag de bedste entreprenelle præstationer, og hvilken rolle disse eventyrere spiller for job- og vækstskabelse.

Forfatterne vil gerne aflive myten om, at innovation er vækstens primære motor. Det er derimod de ildsjæle, som er i stand til at færdigudvikle et produkt og opbygge en virksomhedsmodel og et netværk omkring en spændende ide. Med deres ord skal entreprenørfiguren sammenlignes med en hest og innovation med den vogn, som nogen har opfundet. Hesten trækker innovationen – ikke omvendt.

De mest succesrige af disse trækkræfter besidder 10 gennemgående talenter, som gør dem i stand til at starte og udvide virksomheder igen og igen.

  1. De holder fokus på virksomheden. De bedste entreprenører tager enhver beslutning med blikket stift rettet mod en forventet profit. De ser alting gennem et prisme af tal og penge og bruger bundlinjen som vigtigste rettesnor, når de skal træffe store og små valg for fremtiden.
  2. De tror på sig selv – hele tiden. For dem er fiasko ikke en mulighed. De har en stor selvsikkerhed og evne til at se målet og sejren foran sig og ikke bumpene på vejen. Det gør dem udholdende og overbevisende for kunder, investorer eller potentielle partnere.
  3. De tænker anderledes. De mest nyskabende iværksættere har en hyperaktiv forestillingsevne, som hele tiden opstiller alternative fremtidsscenarier for, hvordan nye produkter, teknologier eller markedsbehov kunne se ud i fremtiden. Deres firstmover-mentalitet betyder, at de eksperimenterer, også med at skubbe grænserne for eksisterende virksomhedspraksisser eller bureaukratiske procedurer.
  4. De bruger tiden rigtigt. At uddelegere ansvar og beslutningskraft til andre er symptomatisk for de mest fremgangsrige nyskabere. De forstår at trække på andres hjælp og ekspertise, hvilket udløser tid til, at de selv kan fokusere på de kerneopgaver, som giver det største afkast i sidste ende.
  5. De er urokkelige. Entreprenører er udstyret med en tro på, at tingene lykkes. De har det bedst med at tage beslutninger og handle sig ud af vanskelige situationer og besidder en stædighed, som gør dem i stand til at overkomme det næsten uoverkommelige ved at arbejde sig frem bid for bid.
  6. De kan det meste selv. Selvom uddelegering er vigtigt for at kunne nå det hele, er superentreprenørerne ekspert og hovedkraft i alle faser lige fra at få ideen, samle ressourcerne, bygge netværket, sætte målene til at implementere strategierne for virksomheden. De kan det hele og ved, at de i sidste ende afhænger af sig selv for at få arbejdet gjort.  
  7. De vil vide alt. For de bedste initiatorer er viden en uvurderlig aktie. De ved, at kendskab til de nyeste produktionsmetoder, kundegrupper, forbrugertrends og teknologier giver konkurrencefordele, og ser strømmen af information som det kompas, de skal bruge til at navigere virksomheden efter på hurtigt skiftende markeder. 
  8. De sælger virksomheden til alle. Sælgerinstinktet er dominerende hos de mennesker, som skaber de største opstartseventyr. De er historiefortællere og ambassadører for deres foretagende, uanset hvor de kommer hen, og har en fantastisk evne til at skabe tillid til projektet blandt investorer, kunder og medarbejdere. 
  9. De bygger relationer. Etableringen af stærke sociale relationer er nødvendig for ethvert firmas overlevelse og vækst, og de dygtigste entreprenører formår at knytte et stort netværk af mennesker omkring sig. De opbygger følelsesmæssige relationer til alle stakeholdergrupper, som rækker ud over den faglige kontekst og gør folk villige til at engagerer sig fuldt ud.
  10. De tager velovervejede beslutninger. Gode igangsættere er ikke mere risikovillige, som det ofte siges. De er derimod ypperlige til at træffe beslutninger i vanskelige og usikre situationer. Fordi de går op i at træffe valg på det mest oplyste grundlag, har de en næsten overmenneskelig fornemmelse af at kunne styre tingenes gang og er derfor gode til at erstatte intuitiv beslutningstagning med rationel minimering af usikkerhed.  

Bogens research viser med andre ord, at der er en stærk sammenhæng mellem bestemte personlighedstræk og evnen til at omdanne ideer til økonomiske resultater.

[graph title="Virksomhedsdød" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8b791-next_fig01_virksomhedsdod.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3c93b-next_fig01_virksomhedsdod.png" text="I USA har der siden 2008 været flere virksomhedslukninger, end der har været opstartede projekter."]Kilde: Entrepreneurial StrengthsFinder, Gallup Business Journal, september 2014 [/graph]

De talenter skal USA og alle andre innovationsfikserede lande ifølge forfatterne bruge langt flere ressourcer på at lede efter og understøtte. Ellers vil det økonomiske fundament langsomt smuldre væk. I USA har de siden 2008 måttet konstatere, at antallet af virksomhedslukninger overstiger antallet af nyopstartede foretagender (se figur 1). Blandt andet fordi vigtigheden af entreprenørskab har stået i innovationsiverens mørke skygge.

Og det er problematisk. For selvom innovation og iderigdom er livsnødvendigt, bliver det aldrig til vækst uden de ihærdige iværksættere, som kan gøre ideen til forretning. Det, der med sikkerhed følger i kølvandet på vellykkede, nyopstartede virksomheder, er kunder og jobskabelse. Det samme gælder ikke for god innovation.

Der er med andre ord brug for et stort team af stærke heste til at trække de bedste ideer hen til markedspladsen.


Kilde – Entrepreneurial StrengthsFinder, Gallup Business Journal, september 2014

Forrige artikel Designere og hackere løser trafikproblemer i København Næste artikel Aldrig har mulighederne været større Aldrig har mulighederne været større
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.