Fem krav til en ægte innovativ virksomhed

Vi hører det igen og igen. Vi skal være mere innovative. Uanset om man er topchef i en stor virksomhed med hele verden som sit marked eller leder i en kommunal børnehave, står innovation højt på dagsordenen.

Det er svært at komme i tanker om andre forretningsemner, der har været så hot i så lang tid, som innovation. Problemet er bare, at det er svært at føre visionerne ud i livet og opnå reelle fremskridt.

Virksomheder kan have stor succes med at optimere deres globale forsyningskæde, outsource produktionsprocesser eller lave store investeringer i nye it-værktøjer. Men når det kommer til innovation, synes kløften mellem ambition og realisering større end nogensinde. Det er ikke bare et dansk fænomen. Det er en global tendens.

En stor undersøgelse foretaget af det internationale konsulentfirma McKinsey viser, at langt de fleste virksomheder forstår vigtigheden af innovation. Men de kommer til kort, når det drejer sig om udførelse. 84 pct. af de globale ledere mener, at innovation er yderst vigtigt for deres vækststrategier. Men hele 94 pct. af dem er utilfredse med deres innovationsresultater.

To førende innovationseksperter sætter i en analyse i Harvard Business Review fokus på, hvorfor det ofte går galt med at føre visionerne ud i livet. Den ene er den indflydelsesrige virksomhedstænker Gary Hamel, der er af The Management Innovation Exchange. Den anden er vicepresident Nancy A. Tennant fra Whirlpool Corporation, der har høstet stor anerkendelse for sine innovationsresultater i de seneste år.

De to eksperter har gennem de to sidste årtier været involveret i talrige innovationsprojekter og talt med tusindvis af ledere om emnet. De peger på fem nødvendige betingelser, der skal være opfyldt, hvis en virksomhed skal være en ægte innovativ vinder, men som alligevel ofte går galt.

1. Medarbejdere skal lære at tænke som innovatører
De to eksperter er ”lamslåede” over så få virksomheder, der systematisk har investeret i at forbedre de ansattes innovationskompetencer. For i deres optik vil ethvert innovationsprogram, der ikke starter med at hjælpe enkeltpersoner til at se verden med ”friske øjne”, få uendelig svært ved at leve op til forventningerne.

Når Whirlpool har stor succes med sin innovationsstrategi, skyldes det især, at koncernen har uddannet mere end 15.000 af sine ansatte til at være businessinnovatører.

At træne medarbejdere i innovation handler bl.a. om at turde være kontrær og komme med nye vinkler over for topcheferne, der over tid har en evne til at tænke i samme baner, læse de samme fagblade, gå til de samme konferencer og tale med de samme konsulenter.

En innovativ medarbejder formår at forstå forskellen mellem virksomhedens ”uforanderlige love” og ”indgroede overbevisninger”. Og så skal man også være god til at læse kundernes uartikulerede behov ved at følge og observere dem tæt over tid.

”For at være innovatør er man nødt til at være en ubønhørlig nysgerrig antropolog og en skarptseende etnograf,” konkluderer de to eksperter.

2. En skarp og fælles definition af innovation
En klar og bredt forstået definition af innovation er en anden afgørende faktor for, at virksomheden kan få succes med sin strategi. Hvis det ikke er tilfældet, er det umuligt for virksomheden at vide, hvor meget der foregår af ”rigtig” innovation, og om det betaler sig. Det vil også være svært at holde ledere ansvarlige for innovation, hvis ingen kan blive enige om, hvad der er nyskabende, og hvad der ikke er.
”Det er vores erfaring, at det kan tage flere måneder for en virksomhed at hamre sin definition af innovation fast. Som udgangspunkt er det vigtigt at se tilbage på et årti eller to og identificere den slags ideer, der har produceret mærkbare gevinster og indtægter,” understreger de to eksperter.

Når virksomheden har en klar og aftalt definition af innovation, er det også lettere at sætte konkrete mål, afsætte de nødvendige ressourcer til innovative projekter, planlægge en kadence af innovative produktlanceringer og måle virksomhedens innovationsresultater.

3. Omfattende innovationsmålinger
"Virksomheder måler næsten alt, der har en indvirkning på bundlinjen. Men mærkeligt nok viger de ofte tilbage fra at måle innovation," konkluderer eksperterne.

De erkender dog, at det kan være vanskeligt at måle innovation, da det er svært at sætte et prisskilt på den fremtidige værdi af en idé, som kun eksisterer som begreb. Men det er nødvendigt, og der er forskellige måder at gøre det på. Målingerne skal bl.a. spore:

  • Input: Den økonomiske investering og medarbejdernes tid afsat til innovation sammen med antallet af ideer, der genereres internt hver måned eller kommer fra kunder, leverandører og andre udenforstående.
  • Produktion: Antallet og kvaliteten af ??ideer, der kommer ind i pipelinen efter indledende screening, samt den tid, det tager for disse ideer at bevæge sig fra idé til prototype og ud i virkeligheden.
  • Output: Antallet af innovationer, der når markedet i en given periode, andelen af omsætningen, der stammer fra nye produkter og tjenester, samt de gevinster, som kan henføres til innovation.
  • Kompetencer: Andelen af ??medarbejdere, der er blevet uddannet som innovatører, og ændringer i kvaliteten af ??ideer, der bliver genereret på tværs af virksomheden.

Whirlpool er et eksempel på, hvorfor disse mål er nødvendige. Koncernen satte for nylig et mål om at fordoble værdien af ??sin pipelineinnovation over de næste to år. For at nå disse mål måtte de flytte ressourcer fra den sene produktion over til den tidligere fase. Denne strategiske ændring ville næppe kunne lade sig gøre, hvis ikke koncernen havde et omfattende sæt af målinger til at registrere, hvordan produktionen kunne optimeres.

4. Ansvarlige og kompetente innovationsledere

Hvor stor en procentdel af lederne i din virksomhed – lige fra projektledere til direktører – er formelt ansvarlig for innovation? Og hvor stor en procentdel har innovationsrelaterede mål, der påvirker deres månedlige indkomst?

"Hvis det er mindre end 100 pct., vil innovation blive marginaliseret. Alt for ofte ses innovation som yderområde til specialiserede enheder som forskning og udvikling," mener eksperterne.

For at være en god og innovationsfremmende leder skal man bl.a. være dygtig til at bruge innovationsværktøjer, undgå for tidlige konklusioner ved evaluering af nye muligheder og have appetit på utraditionelle ideer. Man skal også kunne spotte innovatører, frigøre tid og penge til innovation og belønne gode ideer, selvom de slår fejl.

"Gennem udvælgelse, træning og feedback må virksomheder arbejde hårdt for at skabe en gruppe af ledere, der er lige så dygtige til at fremme innovation, som de selv er til at køre forretningen."

5. Innovationsvenlige ledelsesprocesser

En bil er mere end sin motor. Sætter man derfor en kraftig 500 hk motor ned i en bil med næsten flade dæk, vil de fleste af hestekræfterne være spildt. Sådan er det også med innovation. Ligegyldig hvor prisværdig en virksomheds innovationspraksis er skruet sammen, batter det ikke noget, hvis virksomhedens ledelsesmodel ikke er indstillet til innovation.

Gennem det seneste årti har Whirlpool arbejdet strategisk med at lade innovation gennemsyre forskellige ledelsesprocesser. Koncernens HR-ledere har f.eks. skabt øget fokus på innovation i hele ansættelsesprocessen. Jobansøgere bliver nu inviteret til selskabets hovedkvarter for at deltage i projekter, der tester deres evne til at tænke kreativt. Og hvert år bliver der reserveret en pose penge til de projekter, der anses for at være meget innovative. Som eksperterne konkluderer i deres analyse:

"Hvis din virksomhed er virkelig seriøs med at opbygge en innovationsmotor, er det nødvendigt at opgradere alles innovationsevner, blive enige om en definition på innovation, opstille omfattende målinger, holde ledere ansvarlige for innovation og forny dine ledelsesprocesser, så de fremmer innovation overalt og hele tiden. Det kan ikke være isolerede initiativer. De skal arbejde i harmoni. Gør man alt dette, har man et firma, der kan vinde igen og igen i det 21. århundredes kreative økonomi."
 

Kilde – ”The 5 Requirements of a Truly Innovative Company”, Harvard Business Review, april 2015.

Forrige artikel Danmark kan høste milliarder på fem teknologitrends Næste artikel Nødhjælp kan blive Danmarks nye milliardindustri
Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

I Gladsaxe Kommune har data forladt regnearkene og indtaget storskærmene i både direktion og jobcenter, så de bliver synlige og brugbare for alle, også de borgere, det hele handler om. Visualiseringerne udvikles af en særlig enhed for Datadrevet Forretningsudvikling.

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

En gang om måneden gennemgår direktion i Gladsaxe Kommune en tsunami af data for at følge udviklingen på 29 vigtige udvalgte områder. De diskuterer og justerer kursen, hvis udviklingen går i den forkerte retning. Mandag Morgen sad med ved bordet på direktionens første møde i år.

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Der kan gå ti-tyve år før kvantecomputerne er klar, men der bliver brug for dem.
Film, musik og computerspil er en stor dansk eksportsektor, men på mange måder stadig meget umodent organiseret.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Sybo Games er en dansk spilvirksomhed med vækstpotentiale. Men bl.a. jagten på talenter er en udfordring, siger CEO Mathias Gredal Nørvig, der er formand for den nye forening Vision Denmark.

Den næste bølge af deletransport er på vej

Den næste bølge af deletransport er på vej

Der kommer masser af nye dele-cykler og dele-løbehjul til Danmark – men i andre byer bliver de smidt ud.
Virtual Reality kan give en enestående naturoplevelse, men det er ny form for natur.

Globalt slagsmål om deletransport

Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Den danske kunstner Morten Rockford Ravn har skabt en fotoreportage fra computerspillet Grand Theft Auto.
Som enhver anden fotograf måtte han udsøge sig interessante steder og vente tålmodigt på at de rette situationer opstod. I den virtuelle verden er der dog noget videre rammer for, hvad man kan gøre for at fremkalde de helt rigtige fotogene situationer.

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Globalt set er det indiske Aadhaar projekt blandt de største og mest betydningsfulde IT-projekter – men meget få i vores del af verden har hørt om det. På under ti år er det lykkes at give 1.3 milliarder indere en digital identitet. 

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Nye teknologier vil i fremtiden kunne fremstille videoer, billeder og tekster, der ser så troværdige ud, at vi får endnu større problemer med misinformation. Det kan i sidste ende betyde, at demokratiet kommer i fare, advarer teknologiekspert, der forudså problemer med ‘fake news’ på internettet, før fænomenet eksploderede.

Sikke en voldsom trængsel

Sikke en voldsom trængsel

I dag planlægger danskerne deres transport ved hjælp af Rejseplanen og Rejsekortet. Men Uber, Google og mange andre er for længst gået ind i kampen om at være de selskaber, der koordinerer fremtidens mobilitet.

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

En ny trafikhandlingsplan i Aalborg Kommune gør op med gamle trafikdogmer og gør dermed klar til at favne de mange nye typer af køretøjer, der åbnes for i en forsøgsordning fra nytår. Men især i Århus og København volder den nye lov også kvaler.

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Teknologien bag nye avancerede løsninger til at organisere persontransport er langt fremme i Finland. Siden 2011 har den finske regering arbejdet på at tilpasse lovgivningen til en ny transportæra. Og det er ekstremt vigtigt at have lovgiverne med på sidelinjen i en af de næste store digitale revolutioner, siger administrerende direktør og stifter af virksomheden MaaS Global, Sampo Hietanen.

Bilens tid som byens konge rinder ud

Bilens tid som byens konge rinder ud

Den måde, vi færdes i byerne på, vil forandres væsentligt. Nye, små elektriske køretøjer er begyndt at dukke op, og samtidig bliver mobilitet i stigende grad en tjeneste; en løsning, som sammensættes til lejligheden alt efter den enkeltes behov. Bytrafikken kan blive mere effektiv, fleksibel og klimavenlig. Det er der hårdt brug for.

Hvad i alverden er det, der kører dér?

Hvad i alverden er det, der kører dér?

En mangfoldighed af nye, små elektriske køretøjer, med eksotiske navne som hoverboards, uniwheels og speed pedelecs, vil i den nærmeste fremtid blande sig i storbyernes mylder. Sammen med selvkørende biler og busser, små udbringningsrobotter, robothunde og droner kan de med tiden fortrænge bilerne som byernes konger.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.