Fem krav til en ægte innovativ virksomhed

Vi hører det igen og igen. Vi skal være mere innovative. Uanset om man er topchef i en stor virksomhed med hele verden som sit marked eller leder i en kommunal børnehave, står innovation højt på dagsordenen.

Det er svært at komme i tanker om andre forretningsemner, der har været så hot i så lang tid, som innovation. Problemet er bare, at det er svært at føre visionerne ud i livet og opnå reelle fremskridt.

Virksomheder kan have stor succes med at optimere deres globale forsyningskæde, outsource produktionsprocesser eller lave store investeringer i nye it-værktøjer. Men når det kommer til innovation, synes kløften mellem ambition og realisering større end nogensinde. Det er ikke bare et dansk fænomen. Det er en global tendens.

En stor undersøgelse foretaget af det internationale konsulentfirma McKinsey viser, at langt de fleste virksomheder forstår vigtigheden af innovation. Men de kommer til kort, når det drejer sig om udførelse. 84 pct. af de globale ledere mener, at innovation er yderst vigtigt for deres vækststrategier. Men hele 94 pct. af dem er utilfredse med deres innovationsresultater.

To førende innovationseksperter sætter i en analyse i Harvard Business Review fokus på, hvorfor det ofte går galt med at føre visionerne ud i livet. Den ene er den indflydelsesrige virksomhedstænker Gary Hamel, der er af The Management Innovation Exchange. Den anden er vicepresident Nancy A. Tennant fra Whirlpool Corporation, der har høstet stor anerkendelse for sine innovationsresultater i de seneste år.

De to eksperter har gennem de to sidste årtier været involveret i talrige innovationsprojekter og talt med tusindvis af ledere om emnet. De peger på fem nødvendige betingelser, der skal være opfyldt, hvis en virksomhed skal være en ægte innovativ vinder, men som alligevel ofte går galt.

1. Medarbejdere skal lære at tænke som innovatører
De to eksperter er ”lamslåede” over så få virksomheder, der systematisk har investeret i at forbedre de ansattes innovationskompetencer. For i deres optik vil ethvert innovationsprogram, der ikke starter med at hjælpe enkeltpersoner til at se verden med ”friske øjne”, få uendelig svært ved at leve op til forventningerne.

Når Whirlpool har stor succes med sin innovationsstrategi, skyldes det især, at koncernen har uddannet mere end 15.000 af sine ansatte til at være businessinnovatører.

At træne medarbejdere i innovation handler bl.a. om at turde være kontrær og komme med nye vinkler over for topcheferne, der over tid har en evne til at tænke i samme baner, læse de samme fagblade, gå til de samme konferencer og tale med de samme konsulenter.

En innovativ medarbejder formår at forstå forskellen mellem virksomhedens ”uforanderlige love” og ”indgroede overbevisninger”. Og så skal man også være god til at læse kundernes uartikulerede behov ved at følge og observere dem tæt over tid.

”For at være innovatør er man nødt til at være en ubønhørlig nysgerrig antropolog og en skarptseende etnograf,” konkluderer de to eksperter.

2. En skarp og fælles definition af innovation
En klar og bredt forstået definition af innovation er en anden afgørende faktor for, at virksomheden kan få succes med sin strategi. Hvis det ikke er tilfældet, er det umuligt for virksomheden at vide, hvor meget der foregår af ”rigtig” innovation, og om det betaler sig. Det vil også være svært at holde ledere ansvarlige for innovation, hvis ingen kan blive enige om, hvad der er nyskabende, og hvad der ikke er.
”Det er vores erfaring, at det kan tage flere måneder for en virksomhed at hamre sin definition af innovation fast. Som udgangspunkt er det vigtigt at se tilbage på et årti eller to og identificere den slags ideer, der har produceret mærkbare gevinster og indtægter,” understreger de to eksperter.

Når virksomheden har en klar og aftalt definition af innovation, er det også lettere at sætte konkrete mål, afsætte de nødvendige ressourcer til innovative projekter, planlægge en kadence af innovative produktlanceringer og måle virksomhedens innovationsresultater.

3. Omfattende innovationsmålinger
"Virksomheder måler næsten alt, der har en indvirkning på bundlinjen. Men mærkeligt nok viger de ofte tilbage fra at måle innovation," konkluderer eksperterne.

De erkender dog, at det kan være vanskeligt at måle innovation, da det er svært at sætte et prisskilt på den fremtidige værdi af en idé, som kun eksisterer som begreb. Men det er nødvendigt, og der er forskellige måder at gøre det på. Målingerne skal bl.a. spore:

  • Input: Den økonomiske investering og medarbejdernes tid afsat til innovation sammen med antallet af ideer, der genereres internt hver måned eller kommer fra kunder, leverandører og andre udenforstående.
  • Produktion: Antallet og kvaliteten af ??ideer, der kommer ind i pipelinen efter indledende screening, samt den tid, det tager for disse ideer at bevæge sig fra idé til prototype og ud i virkeligheden.
  • Output: Antallet af innovationer, der når markedet i en given periode, andelen af omsætningen, der stammer fra nye produkter og tjenester, samt de gevinster, som kan henføres til innovation.
  • Kompetencer: Andelen af ??medarbejdere, der er blevet uddannet som innovatører, og ændringer i kvaliteten af ??ideer, der bliver genereret på tværs af virksomheden.

Whirlpool er et eksempel på, hvorfor disse mål er nødvendige. Koncernen satte for nylig et mål om at fordoble værdien af ??sin pipelineinnovation over de næste to år. For at nå disse mål måtte de flytte ressourcer fra den sene produktion over til den tidligere fase. Denne strategiske ændring ville næppe kunne lade sig gøre, hvis ikke koncernen havde et omfattende sæt af målinger til at registrere, hvordan produktionen kunne optimeres.

4. Ansvarlige og kompetente innovationsledere

Hvor stor en procentdel af lederne i din virksomhed – lige fra projektledere til direktører – er formelt ansvarlig for innovation? Og hvor stor en procentdel har innovationsrelaterede mål, der påvirker deres månedlige indkomst?

"Hvis det er mindre end 100 pct., vil innovation blive marginaliseret. Alt for ofte ses innovation som yderområde til specialiserede enheder som forskning og udvikling," mener eksperterne.

For at være en god og innovationsfremmende leder skal man bl.a. være dygtig til at bruge innovationsværktøjer, undgå for tidlige konklusioner ved evaluering af nye muligheder og have appetit på utraditionelle ideer. Man skal også kunne spotte innovatører, frigøre tid og penge til innovation og belønne gode ideer, selvom de slår fejl.

"Gennem udvælgelse, træning og feedback må virksomheder arbejde hårdt for at skabe en gruppe af ledere, der er lige så dygtige til at fremme innovation, som de selv er til at køre forretningen."

5. Innovationsvenlige ledelsesprocesser

En bil er mere end sin motor. Sætter man derfor en kraftig 500 hk motor ned i en bil med næsten flade dæk, vil de fleste af hestekræfterne være spildt. Sådan er det også med innovation. Ligegyldig hvor prisværdig en virksomheds innovationspraksis er skruet sammen, batter det ikke noget, hvis virksomhedens ledelsesmodel ikke er indstillet til innovation.

Gennem det seneste årti har Whirlpool arbejdet strategisk med at lade innovation gennemsyre forskellige ledelsesprocesser. Koncernens HR-ledere har f.eks. skabt øget fokus på innovation i hele ansættelsesprocessen. Jobansøgere bliver nu inviteret til selskabets hovedkvarter for at deltage i projekter, der tester deres evne til at tænke kreativt. Og hvert år bliver der reserveret en pose penge til de projekter, der anses for at være meget innovative. Som eksperterne konkluderer i deres analyse:

"Hvis din virksomhed er virkelig seriøs med at opbygge en innovationsmotor, er det nødvendigt at opgradere alles innovationsevner, blive enige om en definition på innovation, opstille omfattende målinger, holde ledere ansvarlige for innovation og forny dine ledelsesprocesser, så de fremmer innovation overalt og hele tiden. Det kan ikke være isolerede initiativer. De skal arbejde i harmoni. Gør man alt dette, har man et firma, der kan vinde igen og igen i det 21. århundredes kreative økonomi."
 

Kilde – ”The 5 Requirements of a Truly Innovative Company”, Harvard Business Review, april 2015.

Forrige artikel Danmark kan høste milliarder på fem teknologitrends Næste artikel Nødhjælp kan blive Danmarks nye milliardindustri
Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Siden 2000’erne har der i Sydkorea været kraftigt fokus på robot-teknologi, og i dag har landet verdens højeste tæthed af robotter - ikke kun i den industrielle produktion, men også indenfor industrier såsom MedTech, Gaming og service.
I takt med robotternes indtog kan der imidlertid spores en stigende bekymring fra befolkningens side, blandt andet i forhold til jobsikkerhed.

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Digitaliseringen forandrer samfundet og økonomien så grundlæggende og hurtigt, at de sædvanlige måder at styre på kommer til kort. Sammen med FN og World Economic Forum er Danmark i høj grad med til at sætte rammerne for en ny type internationalt samarbejde om regulering af teknologi.