Hvad skal være Danmarks Futurama?

Den nuværende krise åbner op for nye muligheder og visioner for fremtiden. Men hvad skal være Danmarks vækstvision og hvordan får vi borgerne med ombord? Måske kan vi lære af historien bag New York World Fair’s Futurama-udstillinger.

Da verdensudstillingen Futurama ved New York World’s Fair åbnede første gang i 1939 under efterdønningerne fra Den Store Depression, præsenterede den amerikanske bilproducent General Motors en dynamisk og positiv vision af, hvad USA skulle være i 1960.

Hér blev en gigantisk skalamodel af fremtidens USA centreret omkring ”Highways and Horizons” og ”City of Tomorrow” med introduktion af bl.a. konceptet personlig bileje samt tusindvis af modelbiler, som kørte rundt på et netværk af sporede superhighways. Udstillingen efterlod sådan et dybt indtryk, at den har formet byudviklingen i USA gennem de sidste 70 år. Men det var ikke bare køretøjer General Motors solgte – de solgte også optimisme og drømme.

I 1964 blev en opdateret version, Futurama II, præsenteret igen ved New York World’s Fair, denne gang med billeder af, hvordan livet ville se ud 60 år frem i tiden. Scenerne inkluderede blandt andet en Antarktisk ”Weather Central” varslingscenter, et ”Hotel Atlantis” til undersøiske ferier og vandingsanlæg til ørkener. Udstillingen viste sig at blive den mest populære med mere end 26 millioner besøgende i de 12 måneder, hvor udstillingen var åben. Endnu en gang var udstillingen sponsoreret af General Motors.

I juni 2009 gik General Motors konkurs på grund af finanskrisen – en symbolsk markering af industrisamfundets endelige.

I dag er det tid til en ny positiv vision – et Futurama for det 21. århundrede. Og denne gang er den ført an af William Becker, tidl. executive director af the US Presidential Climate Action Project, som sammen med bl.a. FNs Global Compact netværk og en række andre aktører vil skabe grobund for en positiv vision for et bæredygtigt samfund: The Future We Want.

William Becker, som har bidraget til min internationale bog om bæredygtig business, ”The New Pioneers”, fortalte mig for nyligt om de tre trin, der er planlagt for The Future We Want:

  1. Skabe en global samtale gennem brug af sociale medier og crowdsourcing, således at borgere fra hele verden kan dele deres ideer til, hvordan vi skaber et bæredygtigt samfund, lige fra grønne bygninger, bæredygtige transportsystemer og vedvarende energiløsninger.
  2. En udstilling ved FNs Earth Summit i Rio i 2012, hvor disse ideer bliver gengivet gennem videoer, computer animationer og andre avancerede kommunikationsteknologier.
  3. Global udbredelse af disse teknologier og produkter i forskellige formater lige fra undervisningsmaterialer og apps til en hjemmeside, der tilbyder værktøjer til professionelle (by)planlæggere, så de kan engagere borgere i lokale bæredygtighedstiltag.

For som han forklarede, så er ønsket ikke kun at skabe en positiv bæredygtighedsvision, men også at skabe grobund for en ny social kontrakt mellem borgere, virksomheder og myndigheder på tværs af landegrænser – at styrke en global bæredygtighedsbevægelse. 

Lige nu er der fokus på, hvordan vi får kick-startet væksten i Danmark igen, og der er sat 17,5 milliarder kroner af til investeringer, der skal skubbe os ud af krisen. I den forbindelse håber jeg på to ting: at der også bliver skabt en positiv fremtidsvision med saft og kraft for, hvad det er den fornyede vækst skal bidrage til – hvad skal være Danmarks Futurama?

Den anden ting jeg håber på, er større inddragelse af borgerne i udviklingen af konkrete tiltag, der kan støtte op om den nye fremtidsvision. For hvis det virkelig skal batte noget, har vi brug for radikalt nye løsninger. Og i den nye økonomiske verdensorden opstår disse i et fokuseret samspil mellem myndigheder, virksomheder, organisationer og ikke mindst borgere.

Da finanskrisen stod på sit højeste i Irland i 2009, blev www.ideascampaign.ie lanceret med opfordring til de irske borgere om at indsende ideer til, hvordan økonomien kunne stimuleres gennem bl.a. teknologi, frivilligt arbejde, uddannelse og beskæftigelse. 26 dage senere havde næsten 50.000 borgere besøgt hjemmesiden, og over 5.000 ideer var blevet indsendt, hvoraf 17 nu indgår som en del af den irske regerings handlingsplan.

Herhjemme har Mandag Morgen, Rebuild21 og DR sammen taget initiativ til Ideernes Danmark – en online idébank, hvor danskerne kan bidrage med og stemme på idéer til, hvordan vi skaber blandt andet et bæredygtigt samfund.

I det nye regeringsgrundlag er der lagt op til Et Danmark, der står sammen. Jeg håber derfor på, at borgere, ildsjæle og innovatører bliver inddraget aktivt i udviklingen af visioner og løsninger for, hvad det er der skal skabe fornyet (og bæredygtig) vækst og velfærd fremover.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Frygten for Kina er også vores håb Næste artikel Dansk vækst på kinesisk
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.