Hvad skal være Danmarks Futurama?

Den nuværende krise åbner op for nye muligheder og visioner for fremtiden. Men hvad skal være Danmarks vækstvision og hvordan får vi borgerne med ombord? Måske kan vi lære af historien bag New York World Fair’s Futurama-udstillinger.

Da verdensudstillingen Futurama ved New York World’s Fair åbnede første gang i 1939 under efterdønningerne fra Den Store Depression, præsenterede den amerikanske bilproducent General Motors en dynamisk og positiv vision af, hvad USA skulle være i 1960.

Hér blev en gigantisk skalamodel af fremtidens USA centreret omkring ”Highways and Horizons” og ”City of Tomorrow” med introduktion af bl.a. konceptet personlig bileje samt tusindvis af modelbiler, som kørte rundt på et netværk af sporede superhighways. Udstillingen efterlod sådan et dybt indtryk, at den har formet byudviklingen i USA gennem de sidste 70 år. Men det var ikke bare køretøjer General Motors solgte – de solgte også optimisme og drømme.

I 1964 blev en opdateret version, Futurama II, præsenteret igen ved New York World’s Fair, denne gang med billeder af, hvordan livet ville se ud 60 år frem i tiden. Scenerne inkluderede blandt andet en Antarktisk ”Weather Central” varslingscenter, et ”Hotel Atlantis” til undersøiske ferier og vandingsanlæg til ørkener. Udstillingen viste sig at blive den mest populære med mere end 26 millioner besøgende i de 12 måneder, hvor udstillingen var åben. Endnu en gang var udstillingen sponsoreret af General Motors.

I juni 2009 gik General Motors konkurs på grund af finanskrisen – en symbolsk markering af industrisamfundets endelige.

I dag er det tid til en ny positiv vision – et Futurama for det 21. århundrede. Og denne gang er den ført an af William Becker, tidl. executive director af the US Presidential Climate Action Project, som sammen med bl.a. FNs Global Compact netværk og en række andre aktører vil skabe grobund for en positiv vision for et bæredygtigt samfund: The Future We Want.

William Becker, som har bidraget til min internationale bog om bæredygtig business, ”The New Pioneers”, fortalte mig for nyligt om de tre trin, der er planlagt for The Future We Want:

  1. Skabe en global samtale gennem brug af sociale medier og crowdsourcing, således at borgere fra hele verden kan dele deres ideer til, hvordan vi skaber et bæredygtigt samfund, lige fra grønne bygninger, bæredygtige transportsystemer og vedvarende energiløsninger.
  2. En udstilling ved FNs Earth Summit i Rio i 2012, hvor disse ideer bliver gengivet gennem videoer, computer animationer og andre avancerede kommunikationsteknologier.
  3. Global udbredelse af disse teknologier og produkter i forskellige formater lige fra undervisningsmaterialer og apps til en hjemmeside, der tilbyder værktøjer til professionelle (by)planlæggere, så de kan engagere borgere i lokale bæredygtighedstiltag.

For som han forklarede, så er ønsket ikke kun at skabe en positiv bæredygtighedsvision, men også at skabe grobund for en ny social kontrakt mellem borgere, virksomheder og myndigheder på tværs af landegrænser – at styrke en global bæredygtighedsbevægelse. 

Lige nu er der fokus på, hvordan vi får kick-startet væksten i Danmark igen, og der er sat 17,5 milliarder kroner af til investeringer, der skal skubbe os ud af krisen. I den forbindelse håber jeg på to ting: at der også bliver skabt en positiv fremtidsvision med saft og kraft for, hvad det er den fornyede vækst skal bidrage til – hvad skal være Danmarks Futurama?

Den anden ting jeg håber på, er større inddragelse af borgerne i udviklingen af konkrete tiltag, der kan støtte op om den nye fremtidsvision. For hvis det virkelig skal batte noget, har vi brug for radikalt nye løsninger. Og i den nye økonomiske verdensorden opstår disse i et fokuseret samspil mellem myndigheder, virksomheder, organisationer og ikke mindst borgere.

Da finanskrisen stod på sit højeste i Irland i 2009, blev www.ideascampaign.ie lanceret med opfordring til de irske borgere om at indsende ideer til, hvordan økonomien kunne stimuleres gennem bl.a. teknologi, frivilligt arbejde, uddannelse og beskæftigelse. 26 dage senere havde næsten 50.000 borgere besøgt hjemmesiden, og over 5.000 ideer var blevet indsendt, hvoraf 17 nu indgår som en del af den irske regerings handlingsplan.

Herhjemme har Mandag Morgen, Rebuild21 og DR sammen taget initiativ til Ideernes Danmark – en online idébank, hvor danskerne kan bidrage med og stemme på idéer til, hvordan vi skaber blandt andet et bæredygtigt samfund.

I det nye regeringsgrundlag er der lagt op til Et Danmark, der står sammen. Jeg håber derfor på, at borgere, ildsjæle og innovatører bliver inddraget aktivt i udviklingen af visioner og løsninger for, hvad det er der skal skabe fornyet (og bæredygtig) vækst og velfærd fremover.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Frygten for Kina er også vores håb Næste artikel Dansk vækst på kinesisk