It’s the productivity, stupid!

Det er i den manglende vækst i produktiviteten at katten i dansk økonomi ligger begravet. Det er på tide at politikerne reviderer deres grønspættebøger og fokuserer på at skabe en national produktivitetsrefom.

Da Clinton i 1992 udfordrede Bush senior, skulle hans valgkampstrateg James Carville efter sigende have hængt et skilt med teksten ”It’s the economy, stupid!” op i Demokraternes kampagnekontor. Ingen medarbejder måtte være i tvivl om, hvordan den valgkamp skulle vindes. Den på det tidspunkt særdeles populære Bush, med Den kolde krigs afslutning og Golfkrigen på trofæhylden, skulle bringes i knæ på spørgsmålet om USA’s økonomi og den jævne amerikaners økonomiske situation.

Strategien gav som bekendt pote. Og det i en grad, så når man i dag slår op i spin-doktorernes lille grønspættebog under ”Hvordan vinder man en valgkamp i en lavkonjunktur?” ikke finder andet end dét lakoniske udsagn: ”Det’ økonomien, fjols!” Efterårets danske valgkamp afslørede da også, at alle politiske rådgivere havde nærlæst det samme korte kapitel, og anlagt nogenlunde samme strategi med et overvejende fokus på netop økonomi.

Om strategien også denne gang blev en succes, afhænger af øjnene, der ser, og kan kun afgøres af eftertiden. Men man kan allerede nu pege på et væsentligt problem: Der har sneget sig en fejl ind i den danske oversættelse af grønspættebogen. I den danske udgave anno 2011 skulle, der have stået ”Det’ produktiviteten, fjols!”.

Det er selvfølgelig sværere både at kommunikere og forklare (for ikke at sige udtale) i en 10 sekunders sound-bite på live-TV. Men det er ikke desto mindre her katten ligger begravet i dansk økonomi i disse år. Danmark har siden midten af 90’erne haft en af OECD’s laveste produktivitetsvækstrater, kun undergået af Europas syge mand, Italien. Kort sagt er Danmark blandt de ringeste lande i OECD, hvad angår evnen til at arbejde smartere og mere effektivt.

Den tager vi lige igen: Danmark er blandt de ringeste lande i OECD, hvad angår evnen til at arbejde smartere og mere effektivt! Oversat til valgkampsk betyder det, at Danmark as we speak er ved at blive udkonkurreret i det internationale produktivitetskapløb. Stagnerende produktivitetsvækst kan sætte grå hår i hovedet på enhver makroøkonom, men åbenbart ikke dagsorden i en dansk valgkamp.

Nu ved vi jo godt, at der på første side i grønspættebogen står, at ”det der ikke kan forklares, ikke kan forsvares.” Men blot fordi et problem ikke kan forklares, går det jo ikke væk. I det lys er det bemærkelsesværdigt, hvor meget taletid partierne (ledt an af V og K) brugte på forhold, der er til at forklare, men som vi ingen indflydelse har på – Nordsøolien, ældrebyrden, finanskrisen – fremfor spørgsmål, der er svære at forklare, men som vi har indflydelse på.

Måske en og anden partileder faktisk har haft den korrekte oversættelse stående på en gul lap papir et sted. I hvert fald er det opmuntrende læsning, når det af Regeringsgrundlaget fremgår, at det er:

"en hovedopgave for regeringen at få lagt grundlaget for en stærk produktivitetsudvikling i hele samfundet, både i eksportvirksomhederne, i hjemmemarkedserhverv og i den offentlige sektor. (…) Regeringen vil derfor nedsætte en produktivitetskommission, der skal kortlægge årsagerne til den lave produktivitetsvækst siden midten af 1990’erne og på den baggrund komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke produktiviteten i Danmark." (se et Danmark der står sammen, s. 13)

Det i hvert fald ikke for tidligt. Dog er det ikke her tidspunktet, at skose regeringen for at ’nøle’ eller ’gøre for lidt for sent’. Den debat der venter – og som en sådan kommissions arbejde skal danne grundlag for – omhandler reelt spørgsmålet om, hvilken model for deltagelse i international konkurrence Danmark ønsker at satse på de næste mange år.

Skal vi satse på (finansiel) service som UK (og Island), industri som Tyskland, begge dele eller noget tredje? Er den danske lighed og velfærdsstat en afgørende konkurrencefordel eller en barriere? Det er en af denne generations måske vigtigste politiske debatter, der venter forude. Derfor er der al mulig god grund til at lægge sig i selen for, at debatten om hvad Danmark skal leve af i fremtiden, kommer til at hvile på så bredt, sagligt og informeret grundlag som muligt.

Derfor mødte undertegnede i sidste uge også forventningsfuldt op til tænketanken CEPOS’ konference om produktivitet og konkurrenceevne, der skulle tage forskud på den debat. Det var ikke blot opløftende, at CEPOS havde inviteret en bred kreds af aktører med meget forskellige holdninger. En positiv overraskelse var det også, at der her – af alle steder – blev serveret gratis frokost. På dét punkt tog Milton Friedman åbenbart fejl.

Tilbage fra konferencen stod tre overordnede budskaber, der kan komme til at udgøre centrale omdrejningspunkter i Danmarks fremtidige konkurrencemodel og dermed kan udgøre det første udkast til en national strategi, der kan fremmeproduktiviteten:

1. Dansk erhvervsliv skal konkurrere mere

Forhenværende sekretariatschef for De Økonomiske Råd, Lars Haagen Petersen, slog fast at det danske produktivitetsefterslæb skyldes stagnation i totalfaktorproduktiviteten dvs. hvor effektivt danske virksomheder udnytter deres produktionsressourcer og ikke hverken fald i kapital- eller arbejdskraftsintensiteten. Det er kort sagt internationalt bemærkelsesværdigt, hvor mange danske virksomheder der kan overleve i det danske marked uden produktivitetsvækst.

Det kan bl.a. skyldes, at de nye virksomheder ikke er kreative og produktive nok og derfor ikke udfordrer de eksisterende, eller at konkurrenceforholdene i dansk erhvervsliv hæmmer re-allokeringen af ressourcer fra lav- til højproduktive ressourcer. Det kan også skyldes, at højtuddannede i Danmark har en tendens til at søge arbejde i den offentlige sektor fremfor den private. (se Dansk Økonomi, Efterår 2010, Det Økonomiske Råd, s. 18) Kort sagt har Danmark et problem med konkurrenceevnen, fordi danske virksomheder ikke konkurrerer nok.

Samtidig påpegede Jan Rose Skaksen, professor på CBS, at Danmark er for dårlig til at tiltrække direkte udenlandske investeringer, og at der er store gevinster at hente, hvis danske virksomheder benytter automatiseringsprocesser og robotter i produktionen i samme grad som de bedste i verden. Desuden slog han fast, at også landets nuværende begrænsninger ift. at tiltrække højtkvalificerede udenlandske eksperter og specialister er en hæmsko for produktivitetsvæksten.

2. Servicesektoren trænger til et serviceeftersyn

Når Danmark og Europas rater i produktivitetsvæksten halter efter USA’s, skyldes det ifølge Carl Johan Dalgaard, professor i økonomi ved Københavns Universitet, primært, at vi ikke som amerikanerne har evnet at gribe de muligheder globaliseringen har åbnet for vækst og handel med serviceydelser.

Det danske reguleringsniveau er lige så højt, som i en række udviklingslande. Samtidig sigter store dele af dansk uddannelses- og forskningspolitik i dag efter at tilgodese industriens kompetencebehov, hvorimod der mangler viden om og tiltag, der retter sig imod, hvilke kompetencer servicesektoren efterspørger. Hvis Danmark skal udnytte produktivitetspotentialet i servicesektoren, skal uddannelsespolitikken måske også tilgodese flere sektorer.

3. Glem den offentlige sektor! – fra udgiftsloft til styringsløfte

På dagen kredsede en del spørgsmål fra salen om, hvordan produktivitetsvæksten i den offentlige sektor kan øges. Men som bl.a. Jan Rose Skaksen gjorde opmærksom på, så har den offentlige sektor faktisk præsteret ganske glimrende produktivitetsvækstrater de senere år. (se også artiklen i denne uges Ugebrev: Velfærden skal effektiviseres nedefra.) Det er i den private – ikke den offentlige sektor – den primære produktivitetsudfordring ligger. If it ain’t broken don’t fix it!

Det betyder ikke, at den offentlige udgiftsvækst ikke er et problem. Ole P. Christensen, forh. Professor ved Århus Universitet, demonstrerede, hvordan ingen regering siden 60’erne har evnet et bringe de offentlige udgifter under kontrol, og forholdt sig også skeptisk til regeringens annoncerede ’stramme udgiftsstyring’ via et udgiftsloft.

Han foreslog, at den offentlige sektors økonomistyring kunne styrkes ved bl.a. at skabe større gennemsigtighed på både velfærdsstatens udgifts- og indtægtsside. Hvis danske borgere f.eks. kunne se, hvor meget det reelt koster at ’producere’ en daginstitutionsplads, ville offentlig innovation hurtigt rykke op på vælgernes mentale dagsorden.

Samtidig argumenterede han for et opgør med den planøkonomiske og innovationshæmmende top-down styring af den offentlige sektor og for større metode- og innovationsfrihed. Pædagoger er alt andet lige bedre til at udvikle en børnehave end økonomer på Slotsholmen. Det samme synspunkt blev ført til torvs af økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager. Danske politikere (samt medier og meningsdannere) bør løfte blikket for, at fejl i den offentlige sektor ikke altid skyldes strukturelle problemer, og derfor skal løses med lovgivning, men kan tilskrives menneskelige fejl.

En vej frem her kunne måske være, at regeringen supplerede det annoncerede kommunale udgiftsloft med et statsligt styringsløfte, hvor staten kvitterede for kommunernes tilbageholdenhed med et aftalt loft over ny, overflødig og ineffektiv detailregulering.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Social innovation er også en god investering Næste artikel Danske iværksættere skal sige de forbudte ord
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.