Kunsten at forny sig i den digitale økonomi

Dagligvarehandlen skal forny forretningsmodellen for at modstå Amazon. Nyt værktøj hjælper med at udvikle nyt – uden at sætte den eksisterende forretning over styr.

Peter Hesseldahl

Den nordiske aflægger af den amerikanske kursusvirksomhed, Singularity University, der lærer erhvervslivet at omfavne en fremtid præget af eksponentielle teknologier, holdt årets store konference I Stockholm I slutningen af sidste uge. Og det var faktisk super-spændende – og ikke spor kult-agtigt.

1000 deltagere fik en udmattende ophobning af provokerende, inspirerende, informative præsentationer fra den teknologiske udviklings frontlinje. Vi har en reportage med highlights fra to dage i fremtiden.
 
Et af de mest anvendte værktøjer til strategi i erhvervslivet er Business Model Canvas, og populariteten skyldes nok blandt andet at det ikke er en lang liste af management tips, der fortæller hvordan man skal gøre som de andre der har haft succes. Derimod er det en model, der gør det lettere at have en systematisk diskussion.

Hovedforfatteren til modellen, Alex Osterwalder, har udviklet en ny model. Denne gang er det et værktøj til at analysere og diskutere hvordan man som etableret virksomhed kan forny sig, uden at sætte den eksisterende forretning over styr. Et klassisk dilemma, unægtelig, ikke mindst indenfor dagligvarehandel.
 
Vi har skrevet en del om faren for at butikkerne herhjemme skal blive “amazoned”, når den enorme amerikanske online handelsgigant for alvor rykker ind. Man kunne frygte at vi helt mister et lag af danske butikker, fordi alle istedet køber billigt hos Amazon.

Men det behøver ikke at gå så galt, siger den amerikanske ekspert i detailhandel Lee Peterson. Faktisk kan der komme en større efterspørgsel efter service, vejledning og oplevelser I butikker.

Men hvis en fysisk bare leverer billige pallevarer, ser det sort ud: “Et varehusmiljø, hvor man bare overlader til kunderne at vandre rundt og vælge varer fra hylderne – de dage er ovre”, siger Lee Peterson.
 
God fornøjelse med læsningen!


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu