Overblik: Internettets to parallelle universer

Der findes et andet internet, der er lige så stort og avanceret som det, der er domineret af Google, Facebook og Amazon. Det er kinesisk. I Silicon Valley vokser det frem med online-uddannelsesplatforme, der kan afhjælpe behovet for livslang læring.

Peter Hesseldahl

Det virker helt naturstridigt. I en verden, der er så tæt forbundet med elektroniske net, er der alligevel to parallelle digitale universer. Det amerikanske univers med Google, Facebook og Amazon, og det kinesiske med WeChat og Alibaba.

De har forskellige sprog, forskellige regler og normer, og selv om begge universer kan tælle deres brugere i hundreder af millioner, er der meget lidt overlap.
 
Men der er kun én klode, og i takt med at giganterne i de to universer forsøger at udvide deres marked, kommer de to modeller uvægerligt til at kollidere. Det tydeligste eksempel for tiden er striden omkring Huawei, den kinesiske elektonikgigant, der går benhårdt efter at blive førende inden for den kommende standard for mobilkommunikation, 5G.
 
Amerikanerne, englænderne, Australien og New Zealand har udelukket Huawei fra at levere netværksudstyr, fordi de frygter, at kineserne kan bruge grejet som en bagdør for spionage eller cyberkrig.
 
Omvendt har kineserne for længst lukket for Google, Skype, Facebook, Twitter og en lang række andre amerikanske tjenester, fordi de kun vil acceptere tjenester, der underlægger sig den kinesiske stats krav om censur og overvågning.
 
I dag har vi for første gang en artikel fra Wall Street Journal, der fortæller om internettet som den nye globale slagmark. Vi har netop indgået en aftale med Wall Street Journal om fremover at kunne bringe udvalgte artikler, og dagens artikel er et godt eksempel på den type fremragende og grundige artikler, det giver adgang til.
 
Dagens klumme er fra Innovation Centre Denmark i Silicon Valley, hvor man i en periode har haft særligt fokus på at forstå fremtidens arbejde.
 
Det moderne arbejdsliv har været inddelt i uddannelse, så arbejde, så pension. Men den opdeling bliver i stigende grad udfordret af vores længere levetid og af den stadig hurtigere teknologisk udvikling, der gør det urealistisk at tro, at man kan klare sig hele livet med den uddannelse, man tog som 25-årig.
 
I stedet bliver der behov for livslang, løbende opkvalificering. Heldigvis opstår der nu en bred vifte af nye uddannelsestilbud, der udnytter den digitale teknologi til at tilbyde kurser, som kan holde folk relevante på arbejdsmarkedet – selv om det ikke nødvendigvis er en form for undervisning, der spiller sammen med den ”officielle” akkrediterede akademiske uddannelsessektor.
 
God fornøjelse med læsningen!


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu